Patru elicoptere IAR-330 SOCAT ale Fortelor Aeriene Romane participa incepand de astazi la misiunea Uniunii Europene, "Althea", in Bosnia-Hertegovina.
RAZVAN BELCIUGANU
MADE IN ROMANIA. IAR 330 SOCAT este realizat de Industria Nationala de Aparare
|
MODERNIZARE. IAR 330 SOCAT este varianta modernizata a elicopterului IAR 330 Puma. Contractul de modernizare a 24 de aparate de zbor de acest tip a fost semnat intre Armata Romaniei si IAR Ghimbav in 1996. Astazi, la Baza 90 Transport Aerian de la Otopeni sunt operationale doua escadrile. Practic, vechii variante "Puma" i s-a adaugat, in principal, un Sistem Optoelectronic de Cautare si Lupta Antitanc. Asadar, noua varianta poate suplini misiunile unui elicopter de atac. Din acest punct de vedere, singurul defect care i se poate gasi este faptul ca IAR 330 SOCAT este o aeronava masiva si nu una zvelta. Cabina pilotului este aidoma celor din filme: are un dispozitiv electro optic pentru observare, identificare, localizare si ochire tinte, care include un sistem de vizualizare in infrarosu, camera termala, camera video, sistem telemetric cu laser si este comandat de la mansa sau se aliniaza dupa linia de vizare a castii pilot/copilot. De asemenea, mai dispune de un display multifunctional pilot si copilot, pe care se afiseaza date de navigatie, date tactice, starea armamentului si imagini ale obiectivelor inamice, precum si un display color multifunctional central, pe care se afiseaza harta digitala a zonei, pozitia aeronavei, situatia tactica a campului de lupta etc. Sistemul de armament este flexibil: rachete antitanc, rachete aer-aer, lansatoare de proiectile nedirijate, tun in turela de 20 mm. Tunul se orienteaza dupa linia de vizare a castii tragatorului sau a sistemului electro-optic, are o cadenta de 800 lovituri/minut si foloseste munitie standard NATO. Misiunea din Bosnia va fi, in acelasi timp, si un examen pentru industria romaneasca de aparare.
ARIPILE. Pilotii Fortelor Aeriene Romane au primit, cu adevarat, botezul focului, incepand cu 2001, cand avioanele Hercules au transportat infanteristii romani in desertul Afganistanului. Si pana atunci, "fortaretele zburatoare" participasera la exercitii internationale, insa misiunile facute in compania pilotilor din Fortele Aeriene, precum cele ale SUA, Marii Britanii au insemnat o noua era a Aviatiei Militare din Romania. Astazi a devenit o rutina ca avioanele Hercules ce au tricolorul pe aripi sa transporte infanteristi, medici militari, cercetasi, transmisionisti, genisti politisti militari pe toate meridianele lumii.
Citește pe Antena3.ro
RETRAGERE DIN IRAK
|
In timp ce britanicii si italienii au declarat ca nu vor parasi atat de repede teritoriul irakian, alte state europene ca Norvegia, cu 150 de oameni, Danemarca (400), Olanda, cu un contingent de 1.350 de militari, Polonia, cu 2.500 de oameni, iar Ungaria, cu aproximativ 300, s-au grabit sa-si retraga trupele cat mai repede. Unele state precum Spania, Honduras, Nicaragua sau Filipine s-au retras chiar fara sa-si duca la bun sfarsit mandatul convenit cu Washingtonul. Thailanda si Noua Zeelanda insa au dat un exemplu si s-au retras abia dupa indeplinirea tuturor sarcinilor presupuse de misiune. Bulgaria a ramas sa hotarasca la inceputul acestei luni daca trupele sale vor mai ramane in Irak, dar cel mai probabil va urma modelul Ungariei, care si-a retras contingentul la 31 decembrie 2004.
(Maria Toader)
|
DORINTE
|
Noul ministru al Apararii, Teodor Atanasiu, a prezentat la audierile in fata Comisiilor de aparare din Parlament un calendar privind retragerea trupelor romanesti din Irak. Astfel, pentru iunie 2005, ministrul propune schimbarea infanteristilor cu militari specializati in culegerea de informatii. In acest moment, nu exista un termen stabilit pentru retragerea trupelor noastre, iar inlocuirea infanteristilor trebuie ceruta de SUA.
|