Suma nu este însă definitivă, AEP acceptând că aceasta se poate mări ulterior dacă firma câştigătoare a licitaţiei va aprecia costuri mai mari. În plus, pe lângă această sumă, Autoritatea a desfăşurat anul trecut o serie de alte achiziţii, premergătoare înfiinţării Registrului Electoral, una vizând consultanţă pentru studiul de fezabilitate a softului în valoare de 165.520 de lei (fără TVA) şi o alta, în valoare de 390,217 lei, pentru sistemele de securitate necesare Registrului. Per total, încă aproximativ 600.000 de lei. De altfel, în bugetul AEP pe anul trecut erau alocate 1,3 milioane lei pentru demararea acestor operaţiuni aferente Registrului Electoral.
Scopul principal al acestui Registru Electoral este acela ca orice ceţătean care se prezintă la secţia de vot să poată fi verificat dacă a mai votat sau nu şi în altă secţie de vot, în ideea ca astfel să se împiedice votul multiplu, cea mai frecventă fraudă electorală la toate tipurile de alegeri.
"Având în vedere imperativul asigurării unui proces electoral corect şi transparent, precum şi necesitatea identificării şi sancţionării persoanelor care votează fără a avea drept de vot sau care votează de mai multe ori la aceleaşi alegeri, AEP va implementa Registrul Electoral, o aplicaţie care va permite: crearea unei baze de date cu toate persoanele care au drept de vot din România; o listă a tuturor secţiilor de votare şi a informaţiilor despre acestea; realizarea listelor de alegători pe fiecare secţie de votare în parte, în funcţie de tipul alegerilor; oferă informaţii geografice şi administrative pentru fiecare secţie de votare; realizarea unor instrumente care să permită tuturor unităţilor administrativ-teritoriale să obţină informaţii în timp real referitoare la toate documentele aferente secţiilor de votare arondate; asigurarea securităţii datelor şi a accesului la informaţie pe paliere de competenţă; eficientizarea sistemului de raportare şi minimizare a timpilor necesari în scopul creşterii eficienţei", explică Autoritatea scopul achiziţiilor.
Numai că acest Registru Electoral şi softul aferent nu vor putea fi folosite mai devreme de alegerile prezidenţiale din 2014, deoarece întregul proces de implementare a softului este preconizat a se desfăşura în două etape, derulate timp de trei ani. Potrivit caietului de sarcini, în primul an de la achiziţie, programul informatic va fi implementat doar la nivelul Autorităţii Electorale Centrale, acest proces fiind estimat a costa 7 milioane de lei. După această etapă, în următorii doi ani se va extinde Registrul Electoral la nivelul tuturor administraţiilor locale, proces estimat a costa alţi 8,3 milioane de lei. În final, portalul va permite accesul electoratului la nivel naţional, având o secţiune publică în care vor fi afişate informaţii de interes public referitoare la alegeri şi unde fiecare alegător va putea verifica dacă este înscris în registrul electoral şi la ce secţie de votare poate să voteze, o secţiune privată care va fi accesată doar de autorităţile publice, dar şi o zonă de forum unde se vor putea discuta nelămuririle.
Citește pe Antena3.ro