Verdictul Curţii Constituţionale a României (CCR) privind neconstituţionalitatea unei părţi importante din legea de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) a pus pe jar autorităţile. Europa e cu ochii pe noi, iar Guvernul şi Parlamentul caută soluţii pentru restabilirea ANI.
Consiliul Naţional de Integritate(CNI) a aflat din presă despre decizia Curţii Constituţionale 415 din 14 aprilie 2010, prin care ANI a fost lăsată fără principalul obiect al muncii: controlul averilor, al incompatibilităţilor şI conflictelor de interese.
PERICOL PENTRU MCV
"Suntem preocupaţi de situaţia gravă în care se află Agenţia Naţională de Integritate, instituţie fundamentală pentru lupta împotriva corupţiei, dar şi statul român, în pericol de a nu putea îndeplini una dintre condiţionalităţile stabilite în cadrul Mecanismul de Cooperare şi Verificare al Comisiei Europene. Asigurăm Agenţia Naţională de Integritate şi celelalte instituţii implicate de sprijinul nostru în identificarea soluţiilor optime pentru punerea în acord, de urgenţă, a dispoziţiilor Legii nr. 144/2007 cu prevederile constituţionale.", ne-a precizat Nicu Marcu, preşedintele CNI.
Reamintim că prin verdictul CCR, declaraţiile de avere şi de interese nu mai sunt publice, iar ANI rămâne o "simplă arhivă", singura măsură pe care o mai poate lua fiind aceea de a amenda nedepunerea în termenul legal a declaraţiilor de avere şI de interese. Decizia CCR este definitivă şI general obligatorie, are putere numai pentru viitor. Modificările legislative impuse de soluţia CCR trebuie operate în interiorul celor 45 de zile de la publicarea deciziei în Monitorul Oficial, moment după care normele constatate ca neconstituţionale îşI încetează efectele juridice. Cu alte cuvinte ANI, mai poate funcţiona ca şI până acum numai până la expirarea acestui termen.
PREŞEDINTELE ANI, CĂTĂLIN MACOVEI: AMBASADELE ÎNGRIJORATE!
Şeful Agenţiei Naţionale de Integritate, Cătălin Macovei, a anunţat, vineri, într-o conferinţă de presă, că ANI a primit semnale din partea reprezentanţilor ambasadelor de la Bucureşti, existând îngrijorări "faţă de noile evoluţiile privind activitatea Agenţiei". "Toată lumea aşteaptă motivarea Curţii Constituţionale", a subliniat Macovei. Totodată, oficialul a precizat că a fost constituit un grup de lucru format din reprezentanţi ANI, ai societăţii civile şi membri ai Comisiilor juridice ale Parlamentului, pentru analizarea neconstituţionalităţilor legii ANI. Cătălin Macovei a anticipat "dezbateri dramatice", susţinând că un sfert dintre parlamentari sunt în atenţia ANI pentru verificarea declaraţiilor. Întrebat dacă judecători ai CCR sunt în atenţia inspectorilor ANI, Macovei a refuzat să comenteze informaţia potrivit căreia şapte dintre cei nouă judecători care au pronunţat verdictul sunt verificaţi de ANI.
TRANSPARENCY INTERNATIONAL SE IMPLICĂ
Transparency International România cere Guvernului să înainteze Parlamentului o propunere legislativă care să corecteze neajunsurile legislative privind funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate astfel încât modul de reglementare a legii să fie în deplin acord cu prevederile constituţionale. TI-România subliniază necesitatea existenţei unei instituţii de combatere administrativă a corupţiei prin managementul şi controlul conflictelor de interese şi incompatibilităţilor, precum şi necesitatea existenţei unui control centralizat şi eficient al averilor celor care exercită funcţii şi demnităţi publice. Această componentă trebuie, însă, să fie realizată în deplin acord cu standardele europene privind procedurile jurisdicţional-administrative şi protecţia drepturilor individuale, astfel încât să nu existe riscul ca rezultatele verificărilor să fie declarate nule ca urmare a imperfecţiunilor modului de instrumentare a cazurilor de către ANI, precizează TI, într-un comunicat remis agenţiei MEDIAFAX.
"Proiectarea improprie a mecanismelor sau utilizarea improprie a acestora a condus în ultimii zece de ani la lipsa de eficacitate a politicilor publice de prevenire şi combatere a corupţiei. Transparency International Romania a atras atenţia de nenumărate ori asupra necesităţii unor instrumente viabile care să contribuie la reducerea vulnerabilităţilor din sectorul public. în acest context, solicităm Guvernului şi Parlamentului ca prin noua reglementare să soluţioneze şi vulnerabilităţile deja semnalate în Raportul Naţional asupra Corupţiei, lansat în septembrie 2009. între acestea amintim caracterul secret al procedurii urmate de inspectorii de integritate în activitatea de verificare a averii, incompatibilităţilor şi conflictelor de interese, care contravine Convenţiei Europene a Drepturilor Omului şi care este de natură să lipsească de rezultat investigaţiile realizate. în acest sens a existat şi o recomandare a Consiliului Naţional de Integritate în vederea declasificării acestei proceduri, însă măsurile recomandate nu au fost adoptate", explică TI.
TI-România solicită Guvernului şi Parlamentului să abordeze cu celeritate modificările necesare impuse prin decizia Curţii Constituţionale, şi să creeze garanţiile viabilităţii constituţionale a noilor reglementări, precum şi să asigure caracterul de obiectivitate, imparţialitate şi transparenţă a modului de funcţionare a instituţiei şi a standardelor în analizele şi verificările realizate de Agenţia Naţională de Integritate.
GUVERNUL ARE DEJA O VARIANTĂ DE ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
Guvernul analizează varianta promovării unei ordonanţe de urgenţă care să permită ANI să funcţioneze în continuare conform cerinţelor UE, pe baza motivării deciziei CC, dacă nu vor fi identificate alte soluţii legale, conform unor surse citate de Mediafax. Există şi varianta unei "medieri" între comisiile juridice ale celor două Camere, Parlamentul fiind motivat să reglementeze situaţia în regim de urgenţă.