x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Stavarache s-a dat la televizor pe bani publici

Stavarache s-a dat la televizor pe bani publici

de Mirela Romanet    |    11 Aug 2007   •   00:00
Stavarache s-a dat la televizor pe bani publici


Primarul de Bacău, Romeo Stavarache, a băgat aproape 160 de milioane de lei in buzunarele lui Văntu. El şi-a cumpărat din bani publici o apariţie pe canalul The Money Channel printr-un artificiu legislativ-financiar in urma căruia primăria a devenit coproducător al emisiunii.



Primarul de Bacău, Romeo Stavarache, a băgat aproape 160 de milioane de lei in buzunarele lui Văntu. El şi-a cumpărat din bani publici o apariţie pe canalul The Money Channel printr-un artificiu legislativ-financiar in urma căruia primăria a devenit coproducător al emisiunii.


Emisiunea, o dezbatere cu autorităţile locale şi reprezentanţi ai mediului de afaceri privind dinamica dezvoltării regionale, a fost difuzată miercuri, 18 iulie, de la ora 13:00, in cadrul programului "The Money Channel Business Tour". Aceasta a fost transmisă in direct din Bacău, din sediul societăţii SC Agricola Internaţional SA. Alături de Romeo Stavarache s-au aflat Ionel Palăr, deputat băcăuan PNL, şi căţiva oameni de afaceri ai unor firme renumite din Bacău. Titlul emisiunii a fost unul pompos: "Succes economic la Bacău". Locul şi prestaţia primarului Stavarache in emisiunea respectivă au fost plătite din banii Primăriei Bacău. Lucru scris negru pe alb pe factura inregistrată la Primărie cu numărul 32358 la data de 2 august, in care se menţionează "difuzare publicitate Sharepromo Money Channel" in valoare de 150 de milioane de lei şi "contribuţie fondul cinematografic Money Channel", alte 6 milioane de lei. Situaţia nu a fost negată, de altfel, nici de reprezentanţii Primăriei. Mai puţin "vedeta" emisiunii, Romeo Stavarache, care ne-a declarat, referitor la factură, că "nu ştiu despre ce e vorba, vorbiţi cu domnul Pădureanu (Leonard Pădureanu, directorul economic al Primăriei - n.r.), el ştie mai bine".


ARTIFICIU LEGISLATIV-FINANCIAR. Găselniţa prin care banii publici pot oricănd aluneca in conturile posturilor de televiziune private se numeşte Ordonanţa de Urgenţă 60 din 2001 şi actualizată in 2005, prin care comunităţile locale pot deveni "coproducători in realizarea unor materiale ce sprijină dezvoltarea locală şi regională". Leonard Pădureanu, directorul economic al Primăriei municipiului Bacău, a confirmat că este vorba de o sumă de bani plătită postului de televiziune pentru emisiunea respectivă, insă ne-a asigurat că totul este legal şi nu este vorba de publicitate. "Este un contract de producţie tv. A fost vorba de o emisiune din programul Business Tour Money Channel. A fost o acţiune a primarului prin care a dorit să facă cunoscut municipiul, nimic mai mult. Şi nu este vorba de vreo reclamă. Codul de publicitate este unul, iar aceasta e altceva", a declarat Pădureanu.


Surse din anturajul primarului ne-au declarat că in emisiunea respectivă au băgat bani şi o parte din firmele reprezentate in studioul improvizat de la Agricola Internaţional. Participant activ la dezbaterea televizată, deputatul liberal Ionel Palăr ne-a declarat că el n-a plătit nimic şi că nici nu ştie de aşa ceva. "Eu am fost invitat in acea emisiune in care a trebuit să fac faţă singur, ca reprezentant al legislativului, cererilor şi nemulţumirilor oamenilor de afaceri băcăuani. Din căte ştiu, a mai fost o emisiune similară şi la Iaşi", ne-a declarat Palăr.


ABUZ. Consilierii locali băcăuani consideră că gestul primarului Romeo Stavarache se incadrează la capitolul campanie electorală mascată, cerăndu-i edilului să restituie suma luată de la Primărie. "Obligat acei bani trebuiau trecuţi prin Consiliul Local. Nu avea nici un drept să abuzeze de banii publici aşa cum a făcut. A cheltuit o sumă fără acceptul nostru, al consilierilor, şi a făcut-o mascat. Dacă era valoros, veneau televiziunile şi il căutau, nu trebuia să scoată bani din buzunarele noastre pentru asta. In aceste condiţii, trebuie să restituie banii, plus penalităţi, iar dacă se incadrează in legea penală, să suporte consecinţele. Nu poţi face chiar ce vrei tu cu banii oamenilor. Era o chestie pe care şi-o putea rezolva din buzunarul său, nu cred că a fost cine ştie ce căştig pentru băcăuani. Dacă ar avea un dram de onoare, ar trebui să-şi dea demisia", a declarat Petrică Munteanu, consilier local din partea PC.


"O GAFĂ MARE". Nici consilierului independent Laurian Lucaş nu i-a venit să creadă că edilul băcăuan a făcut aşa ceva. "Dacă vrea campanie electorală, să-şi bage măinile in buzunare. Nu ştiu unde ar putea incadra in buget aşa ceva. E o gafă mare. Dacă te mai apuci să faci şi declaraţii politice intr-o astfel de emisiune, pe care o plăteşti din bani publici, te afli in afara intereselor băcăuanilor şi urmăreşti doar propriul interes", a declarat Lucaş. Acesta nu a fost convins insă nici de utilitatea emisiunii şi de infloriturile care au fost "aruncate" pe sticlă. "Unde e managementul ăla infloritor din Bacău? Din căte ştiu eu, unii participanţi la emisiune au probleme mari cu firmele pe care le conduc, Aerostarul are numai contracte cu statul, iar Saftiuc (patronul unei firme de construcţii - n.r.) lucrează fără autorizaţie la Real. Şi Palăr ce treabă avea acolo?", a intrebat destul de iritat consilierul.


PE MUTEŞTE. "Ce să comentez, ceva ce n-am văzut? Nici nu ştiu că a fost aşa ceva. Canalul ăsta e unul superspecializat cu informaţii bursiere, cu specialişti... Nu ştiu ce s-a putut discuta acolo despre Bacău şi mai ales despre succesul economic, pentru că noi suntem intr-un declin total. Poate inainte de alegeri vom avea un bum economic", a spus ironic consilierul PSD George Bogatu. El susţine că aleşii locali nu au fost informaţi cu privire la cheltuirea celor 150 de milioane de lei. "Nu ştiu nici dacă suma era prinsă in buget pentru promovare sau trebuia supusă aprobării Consiliului Local. Trebuia să fim informaţi. Căt despre eficienţă, nu ştiu ce să zic. O emisiune la o televiziune de nişă nu cred că are o audienţă fantastică, nici măcar mulţumitoare", a mai declarat Bogatu.


Singurul consilier PD din Consiliul Local, Adrian Popescu, s-a declarat de acord cu o astfel de acţiune de promovare a Bacăului, insă nu in acest mod. Democratul consideră că suma cheltuită din banii publici a fost mare pentru a apărea pe un canal ca Money Channel. "Promovarea Bacăului nu ar strica. Suntem oarecum intr-un con de umbră. Ar fi interesant de văzut rezultatele, efectele emisiunii. Dar avănd in vedere că a fost pe Money Channel şi la ora 13:00, nu prea este OK. Suma e mare. Să vedem şi ce zice legea, dacă ii dă voie să cheltuiască banii publici in acest mod", a precizat Adrian Popescu.


Nici liberalii lui Stavarache nu sunt prea incăntaţi de iniţiativa edilului. "Eu nu am ştiut de emisiune. E o noutate pentru mine. Dacă sunt bani de la Primărie, cred că era firesc să ne informeze şi pe noi", a declarat consilierul PNL Dorin Vieriu. Nici soluţia aleasă nu a fost lăudată de acesta. "Sunt acţiuni făcute probabil in ideea de a aduce un beneficiu. Poate insă consilierul care s-a ocupat de chestiunea aceasta nu a fost prea priceput", a menţionat liberalul.


Samaritenii de la The Money Channel

Departamentul de PR al postului The Money Channel susţine că proiectul The Money Channel Business Tour este unul de succes, iar sprijinul financiar obţinut de la Primăria Bacău - unul perfect legal. "The Money Channel a demarat practic primul program tv cu finalitate in dezvoltarea locală pe segmentul oportunităţilor de business, invitănd oficial toate autorităţile locale să sprijine proiectul. Primăria din Bacău a fost printre cele mai prompte in susţinerea acestui eveniment. (...) Luănd in considerare aportul uriaş adus de The Money
Channel, contribuţiile locale in servicii sau in bani reprezintă vagi aporturi la proiectul grupului nostru mass-media", se arată in comunicatul postului TV. Asta in condiţiile in care noi am solicitat răspuns la trei intrebări foarte clare: căreia dintre părţi i-a aparţinut iniţiativa difuzării unei asemenea emisiuni, dacă mai sunt implicate şi alte judeţe sau oraşe intr-un astfel de program şi care a fost ratingul emisiunii. La nici una dintre cele trei intrebări nu am primit răspuns din partea reprezentanţilor postului The Money Channel.

×