Anunţată cu surle şi trîmbiţe pentru acum doi ani, inaugurarea Centrului de Control al sistemului de management al traficului părea a fi cheia spre un trafic normal în Bucureşti. N-a fost să fie, căci ieri semafoarele deştepte nu prea au dat roadele scontate. Deşi s-a mai eliberat pe ici, pe colo cîte un culoar, circulaţia a fost "ca la noi". Blocaje, aglomeraţie, nervi şi înjurături pe traseul Piaţa Unirii – Piaţa Presei Libere. Mai aşteptăm, căci inteligenţa costă! O investiţie de 18,4 milioane de euro.
INVESTIŢIE ● Semafoare deştepte în loc de caşchete
Inaugurarea Centrului de Control al sistemului de management al traficului, investiţie de 18,4 milioane de euro, se vedea soluţia ideală pentru a uşura circulaţia de coşmar din Capitală. De la centrul de control din Olteniţei, intersecţiile păreau goale. În trafic, situaţia este alta.
Ieri, la o zi după ce ne-am declarat fericiţii posesori ai semafoarelor inteligente, am hotărît să testăm pe pielea noastră utilitatea acestora. Aşa că pe traseul unde au fost amplasate deşteptele aparate ne-am încumetat să facem o mică plimbare. Pentru a nu înţelege însă după ureche mecanismul de funcţionare, am decis să pornim de la locul de unde s-au declanşat ostilităţile. Centrul de control de pe Şoseaua Olteniţei numerele 107-111.
Claudiu Bălan, director de proiect din cadrul Departamentului Hardware & Comunicaţii al grupului de firme UTI, ne-a explicat cam ce au atît de inteligent aparatele cu pricina. "Spre deosebire de celelalte aparate de semaforizare, cele inaugurate joi au timpii de verde şi de roşu în funcţie de valorile de trafic. Timpii se stabilesc după numărul de maşini care trec pe arteră, astfel că imediat cum am ieşit dintr-o intersecţie se pun senzori pentru următoarea. Întregul sistem se bazează pe un algoritm matematic complex, care asigură neblocarea intersecţiilor, iar transportul public va avea prioritate."
CELEBRE. Prima necunoscută a ecuaţiei părea desluşită! În traducere liberă, celebrele semafoare îşi schimbă culoarea după aglomeraţia din trafic. "Foarte important în noul sistem de trafic este faptul că, spre deosebire de celelalte semafoare clasice, noile aparate ţin cont şi de maşinile de pe străduţe, fără să favorizeze o anumită axă. Altă bilă albă pentru noul sistem o reprezintă posibilitatea de adaptabilitate la situaţia reală din teren", ne-a mai precizat directorul proiectului. În plus, inteligentele noastre vor crea cît de curînd culoare unice de deplasare pentru Salvare şi Poliţie, ale căror maşini vor fi urmărite prin satelit, pentru a ajunge în timp util la intervenţii.
Noul centru vizualizează intersecţiile cu sistem adaptiv pe perimetrul inelului central al oraşului pe o axă importantă, axa nord-sud, cuprinsă între Casa Presei Libere – Arcul de Triumf – Piaţa Victoriei – Piaţa Romană – Universitate – Piaţa Unirii – Şincai, pe Bulevardul Carol – Regina Elisabeta – Operă, Decebal – Unirii – Libertăţii. "Aşa cum este implementat la Bucureşti, sistemul este cel mai modern din Europa, pentru că partea de transport este corelată cu cea individuală. El va elimina conflictele în trafic şi va fluidiza traficul în Bucureşti", declara primarul Adriean Videanu joi, la inaugurarea sistemului.
ALGORITMI. Pînă aici, toate bune şi frumoase, numai că în trafic "zarurile" nu arătau tocmai combinaţia de "6 x 6". Dacă la intersecţia de la Tineretului şi la cea de la Piaţa Unirii am trecut parcă mai repede, ne-am plătit poliţele la Universitate şi la Romană, unde se claxona ca la nebuni.
Ne-am uitat disperaţi la "fetele noastre deştepte", dar… fără sorţi de izbîndă. Cu toată matematica noastră, culoarea a rămas neschimbată, iar aparatele se încăpăţînau să ne răspundă tacit că "pe aici nu prea se trece!". O duduiţă care se băgase în faţă, mai la înaintare (probabil nu văzuse inaugurarea noului sistem), a fost înjurată de mama focului de vreo doi conducători auto, cărora le blocase maşinile. La fel ca şi noi, doi poliţişti se agitau neputincioşi pe lîngă aparate. De cînd cu algoritmii şi cu sistemul ăsta complex, nici măcar uniforma de om al legii nu te mai salvează! Deh, dragi şoferi şi pietoni, inteligenţa costă!
Citește pe Antena3.ro