x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Antonescu: Cvorumul, stabilit prin raportarea la listele electorale permanente, care cuprind doar cetăţenii cu domiciliul în România

Antonescu: Cvorumul, stabilit prin raportarea la listele electorale permanente, care cuprind doar cetăţenii cu domiciliul în România

08 Aug 2012   •   16:38
Antonescu: Cvorumul, stabilit prin raportarea la listele electorale permanente, care cuprind doar cetăţenii cu domiciliul în România

Presedintele interimar, Crin Antonescu a sustinut o declaratie de presa, miercuri seara, la Palatul Cotroceni.

Crin Antonescu: "In primul rand, as vrea sa felicit Guvernul Romaniei, cu precadere pe primul-ministru Victor Ponta, pe viceprim-ministrul si ministrul finantelor, Florin Georgescu si pe ministrul economiei si comertului, domnul Daniel Chitoiu, pentru faptul ca in negocierile din aceasta runda cu Fondul Monetar International, lucrurile merg foarte bine.

In intalnirea pe care ieri am avut-o cu Fondul, am spus oaspetilor doua lucruri, cred, importante. Primul: am trimis la Constitutia Romaniei, care confera foarte clar si in intregime guvernului toate prerogativele legate de elaborarea politicii interne, cu toate dimensiunile ei economice, sociale, fiscale etc, subliniind in sensul acesta un lucru de care, poate, oaspetii nostri se dezobisnuisera in vremea presedintelui Traian Basescu si anume, ca interlocutorul si partenerul de tratative, de angajamente si de punere in practica a acestor angajamente este guvernul, desigur, in frunte cu primul-ministru si al doilea lucru pe care l-am spus delegatiei FMI, acela ca in ciuda turbulentelor, crizei politice, cum doriti sau cum doresc dansii sa le numeasca, avem un guvern stabil, avem un guvern legitim, avem un guvern responsabil si avem un guvern care nu a schimbat cu nimic, cu nici o iota, angajamentele pe care le-a avut cu Fondul Monetar International si pe care le are in continuare. Iata de ce salut faptul ca discutiile care s-au desfasurat intre timp intre Fond si Guvern, intre delegatia Fondului, Uniunii Europene, Bancii Mondiale - dar spunem sub numele generic de Fond, partenerul cel mai important din acest grup de interlocutori.

Aceste discutii, aceste negocieri au reliefat trei lucruri: primul si cel mai important, ca Guvernul
Romaniei este in parametrii pe care i-a angajat la nivelul indicatorilor macroeconomici, la nivelul angajamentelor de privatizare si de introducere a managementului privat, la nivelul tuturor celorlalte masuri pe care, la intalnirea anterioara, prima pe care Guvernul Ponta a avut-o cu delegatia FMI, acest guvern le-a angajat.
Si acesta este un punct foarte important, care confera, dincolo de toate comentariile mai mult sau mai putin prietenoase ale unora din tara si ale unora din afara ei, confera credibilitate si forta acestui
guvern. In al doilea rand, salut in mod special faptul ca guvernul a consfintit in cadrul acestei noi runde de negocieri cu FMI respectarea unui angajament pe care l-a facut fata de un numar foarte important de cetateni ai Romaniei si anume cresterea, o a doua transa a cresterii de salarii, din decembrie, salariile bugetarilor, un angajament politic pe care guvernul l-a facut, un angajament justificat de situatia economica si sociala a Romaniei si salut faptul ca guvernul se tine de cuvant si ca acest lucru va fi consacrat si in aceste negocieri cu FMI. Inca o data, le multumesc primului-ministru, tuturor membrilor guvernului, pentru faptul ca au actionat cu responsabilitate
si ca, inclusiv la aceasta intalnire cu FMI, si-au dovedit credibilitatea si viabilitatea ca guvern, ceea ce este esential pentru Romania.

In al doilea rand, as vrea sa salut cateva actiuni foarte importante ale ministrului de externe, in legatura cu care domnia sa m-a informat in cursul zilei de azi, actiuni de natura sa lamureasca niste lucruri, sa risipeasca niste confuzii si chiar dezinformari aparute inclusiv in presa romana, in legatura cu pretinsele declaratii ale unor inalti oficiali europeni si, in sensul acesta, discutiile telefonice si corespondenta pe care in cursul zilei de azi ministrul de externe si Ministerul de Externe au avut-o cu aceste institutii, de la Comisia de la Venetia si pana la secretarul general al Consiliului Europei, sunt foarte importante si le salut. In fine, o precizare in legatura cu Ministerul Justitiei: domnul prim-ministru, Victor Ponta, este in acest moment ministru interimar al justitiei.....

In fine, o precizare in legatura cu Ministerul Justitiei: domnul prim-ministru Victor Ponta este in acest moment ministrul interimar al justitiei, se cunoaste propunerea privitoare la doamna judecator Pivniceru, propunere pe care o agreez pe deplin si o salut.
Fac precizarea ca numai dupa ce se va reuni, din cate inteleg, in 20 august, Consiliul Superior al Magistraturii, pentru a aproba aceasta detasare pe care, practic, primul-ministru o solicita Inaltei Curti de Casatie si Justitie, va putea fi facuta aceasta numire si, sigur, atunci cand aceste formalitati importante vor fi respectate si indeplinite si primul-ministru va inainta propunerea, ii voi da curs cu mare placere. Cred ca Mona Pivniceru, ca reprezentant al magistratilor din Romania, este un om foarte nimerit pentru a da credibilitate unui minister care are foarte multe probleme de rezolvat si care are, inainte de toate, de rezolvat problema credibilitatii instantelor de tot felul din Romania, in ochii romanilor, in primul rand, si desigur, dupa aceea, ai institutiilor internationale.

In al doilea rand, as vrea sa recapitulam, sintetic, cateva lucruri despre referendum, despre Curtea Constitutionala si despre lege, despre legislatie. Stiu ca aveti zilnic un mic seminar in legatura cu aceste chestiuni, eu nu intentionez, insa, sa prezint un eseu pe marginea legii sau pe marginea a ceea ce ar trebui sa faca, dupa parerea mea, Curtea Constitutionala sau mai stiu eu cine. Pur si simplu, eu dau pentru opinia publica, pentru ca este necesar ca opinia publica, juristi sau non-juristi, sa inteleaga foarte bine despre ce vorbim si pur si simplu, eu dau niste citate din lege si din hotararile Curtii, motivarea Curtii, care au, la randul lor, forta de lege.

In primul rand, un lucru despre care se discuta mult si confuz, este de fapt, destul de clar si anume, cvorumul pentru referendum se stabileste strict prin raportarea la listele electorale permanente. Articolul 5, cunoscutul articol 5, alineatul 2, din Legea 3/2000, legea referendumului, suna textual, in felul urmator, il citez: "Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate
plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente

Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente. Clar? Clar. Listele electorale permanente cuprind doar alegatorii cu domiciliul in Romania, ceea ce, evident, nu inseamna ca doar alegatorii cu domiciliul in Romania, deci alegatorii din listele electorale permanente au drept de vot. Toti cetatenii
romani, cu exceptiile prevazute de lege, au drept de vot. Nimeni vreodata nu a pus in discutie acest lucru, pentru ca nu-l poate pune in discutie, pentru ca el este un drept fundamental constitutional si
oricine are cetatenie romana, indiferent unde ar domicilia, indiferent in ce punct al globului s-ar afla, detine, intre alte drepturi conferite de cetatenia romana, si acest drept, drept de vot, dar asta
este altceva decat prezenta pe liste electorale permanente. Listele electorale permanente - ne spune aceeasi lege in vigoare - Legea 35/2008, articolul 26, alin. 2 ne spune clar: "Listele electorale permanente se intocmesc pe localitati si cuprind pe toti cetatenii cu drept de vot care domiciliaza in localitatea pentru care ele au fost intocmite". Clar? Clar.

Avem, deci, clar cum se face cvorumul, pentru ca ne spune legea. Avem clar cine este si cine nu este pe listele electorale permanente. Raman cetatenii romani care nu sunt pe liste electorale permanente, care au drept de vot si care voteaza, daca doresc, pe listele electorale suplimentare. Citez exact din aceeasi lege 35/2008, art.27, alin. 2: "In lista electorala suplimentara vor fi trecuti cetatenii romani din strainatate care fac dovada cu pasaportul, cu mentiunea privind stabilirea domiciliului in strainatate, ca domiciliaza intr-o tara din colegiul uninominal respectiv, cetatenii romani care arata ca au resedinta intr-o tara din colegiul uninominal respectiv, prin prezentarea pasaportului simplu sau, in cazul statelor membre ale Uniunii Europene, si a cartii de identitate, insotite de documentul emis de autoritatile straine care dovedeste resedinta in strainatate, precum si persoanele care voteaza, conform dispozitiilor articolului 8, alin. 3, adica personalul misiuilor diplomatice".

Curtea Constitutionala retine prevederile legale pe care le-am invocat si subliniaza in motivarea sa cat se poate de clar ca alegatorii din strainatate, desi au drept de vot, nu se includ pe listele permanente cat se poate de clar ca alegatorii din strainatate, desi au drept de vot, nu se includ pe listele permanente, acestia fiind inclusi pe listele electorale suplimentare si ne spune foarte clar - mai clar nu se poate - si de ce. Si, in motivarea Curtii, la hotararea nr.3 din 2 august 2012, Curtea spune in aceasta motivare cu putere de lege, textual: ''Ratiunea pentru care acesti cetateni nu sunt inscrisi in listele electorale permanente rezida in faptul ca nu au domiciliul in tara, astfel incat numarul acestora nu poate influenta cvorumul legal de participare la referendum, respectiv majoritatea persoanelor inscrise pe listele electorale permanente''.

Acesta este textul motivarii Curtii Constitutionale, el nu a fost contestat, el nu a fost schimbat, el nu a fost pus sub vreo erata si nici n-avea cum sa fie astfel, deoarece face trimitere si explica pe intelesul tuturor articole de lege in vigoare. In aceste conditii, cred ca este foarte clar ce vrea si prima adresa a Curtii Constitutionale adresata primului-ministru si, implicit, intregului guvern si anume: ''Plenul Curtii Constitutionale a hotarat sa solicite guvernului sa dispuna masurile necesare pentru actualizarea listelor electorale permanente la data de 29 iulie si sa transmita Curtii numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente, pentru a se putea stabili daca referendumul national pentru demiterea presedintelui este valabil in conformitate cu dispozitiile art.5, alin.2 din Legea 3/2000'', articol 5, alineat 2, cu care am inceput si cu care inchei aceasta scurta prezentare. ''Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate plus unu din numarul
persoanelor inscrise in listele electorale permanente''. Clar. Clar pentru toata lumea, clar pentru guvern, dispozitii obligatorii Guvernul trebuie sa le raspunda, guvernului i s-a acordat aproape o
luna, termenul de 31 august a ramas in picioare, termenul de 31 august trebuie sa fie respectat si guvernul trebuie sa trimita Curtii Constitutionale exact ceea ce i s-a cerut in termeni cum nu se poate
mai simpli. Restul sunt comentarii, propaganda politica, de inteles si ele.

Restul sunt comentarii, propaganda politica, de inteles, si ele, pana la un punct, dar ceea ce este important pentru institutiile statului, guvern, in primul rand, este sa aplice legea, lege insemnand si dispozitiile Curtii Constitutionale".

×