x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scurtă istorie a învăţământului profesional

0
Autor: Mara Raducanu 24 Iul 2014 - 19:24
Scurtă istorie a învăţământului profesional Thinkstock


Şcolile de Artă şi Meserii, create în 2000-2003, au fost desfiinţate în 2009, fiind transformate în licee profesionale şi tehnologice , motivându-se cerinţele Uniunii Europene ca meseriaşii să aibă un nivel mai mare de calificare.  În 2011, Legea educaţiei reintroduce învăţământul  profesional, prin posibilitatea încheierii de parteneriate cu firmele private, sistemul dual şcoală/companie, iar primele clase pentru învăţământ profesional s-au introdus în 2012.  “Învăţământul profesional cu durata de doi ani este parte a liceului tehnologic şi este organizată după finalizarea clasei a IX-a. Pregătirea prin învăţământul profesional este organizată atât în şcoală, cât şi la angajator. În primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic reprezintă 60% din timpul total alocat programului. În al doilea an, 75% din timp este alocat pregătirii practice. Pe parcursul celor doi ani sunt organizate stagii comasate de practică cu o durată totală de 11 săptămâni, 6 săptămâni în primul an şi 5 săptămâni în cel de-al doilea an”, potrivit Ministerului Educaţiei.

Contracte-cadru între şcoli şi operatorii economici
Este important de precizat că proiectul planului de şcolarizare a fost realizat numai pentru unităţile de învăţământ care au încheiat contracte-cadru cu operatori economici / instituţii publice pe o durată de minimum doi ani, contracte ce stau la baza convenţiilor individuale de stagiu pentru pregătirea practică a elevilor.

Peste 24.000 de elevi în anul şcolar 2013-2014
Potrivit datelor puse la dispoziţie de Ministerul Educaţiei, în învăţământul profesional cu durata de 2 ani, în anul şcolar 2012 - 2013  au fost cuprinşi în anul I un număr de 11 368 elevi / 522 clase, iar în anul şcolar 2013 - 2014 sunt cuprinşi în total 24.061 elevi / 1.218,5 clase (în anul I un număr de 12.693 elevi / 562 clase, în anul II un număr de 11.368 elevi / 656,5 clase). În anul şcolar 2012 - 2013, au fost încheiate  contracte cu 1.550 companii  în vederea efectuării pregătirii practice a elevilor din clasa a X-a învăţământ profesional, iar  în anul şcolar  2013 - 2014 numărul companiilor cu care au fost încheiate contracte este de 1.711 pentru clasa a X-a şi 1.473 pentru clasa a XI-a, pentru învăţământul profesional. Distribuţia pe judeţe a elevilor din învăţământul profesional în anul şcolar 2013-2014, în clasa a X-a, arată că în Braşov, Harghita, Bacău, Iaşi, Suceava, Bihor, Ialomiţa şi în Bucureşti au fost realizate peste 20 de clase de învăţământ profesional cu durata de doi ani.

Domeniile cele mai atractive pentru elevi
Distribuţia pe domenii de formare profesională arată că cel mai mare număr de elevi şcolarizaţi se regăsesc la: mecanică, cu peste 50,4% din totalul planului de şcolarizare, turism şi alimentaţie cu o pondere de 12,2% din planul de şcolarizare realizat la învăţământul profesional; Industrie textilă şi pielărie cu o pondere de 7,3 % din planul de şcolarizare şi Construcţii, instalaţii şi lucrări publice cu o pondere de 7,2%. Distribuţia ofertei pentru anul şcolar 2014-2015 pe domenii de formare profesională evidenţiază, în continuare, o mai mare deschidere  a tinerilor către domeniile Mecanică şi Turism şi alimentaţie si un mai mic interes pentru domeniile Materiale de construcţii, Silvicultură.  “Pentru anul şcolar 2014-2015 sunt ofertate un număr de 18.095 locuri în învăţământul profesional cu durata de doi ani. Din punct de vedere al solicitării angajatorilor, în învăţământul profesional cu durata de doi ani, un număr de 2.000 de companii şi-au manifestat interesul de a deveni parteneri de practică a elevilor”, a precizat Ministerul Educaţiei Naţioanale prin Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.

Serviciul de email marketing furnizat de