x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mungiu, mai aplaudat decăt Wong Kar Wai

0
Autor: Eugenia Voda 18 Mai 2007 - 00:00
Mungiu, mai aplaudat decăt Wong Kar Wai FRANCOIS GUILLOT/

Corespondenţă de la Cannes
Intămplarea a făcut (deşi nimic nu e intămplător la Cannes!) ca in prima zi a acestei ediţii rotunde (a 60-a), inainte de seara de gală inaugurală, prezentată de frumoasa Diane Kruger, inainte de sosirea starurilor, cu explozia aferentă de modă, limuzine, yahturi, fani şi paparazzi, presa internaţională să fie invitată să vadă două filme din competiţie.

Corespondenţă de la Cannes

Intămplarea a făcut (deşi nimic nu e intămplător la Cannes!) ca in prima zi a acestei ediţii rotunde (a 60-a), inainte de seara de gală inaugurală, prezentată de frumoasa Diane Kruger, inainte de sosirea starurilor, cu explozia aferentă de modă, limuzine, yahturi, fani şi paparazzi, presa internaţională să fie invitată să vadă două filme din competiţie.

Acestea au fost "My Blueberry Nights", de Wong Kar Wai, şi "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile", de Cristian Mungiu. Mărturisesc că am avut emoţii, din mai multe motive (in afară de cele "din raţiuni patriotice")!

In primul rănd, pentru că, in principiu, nu e deloc uşor (ca să nu spun că e o postură destul de ingrată) să fii plasat chiar la inceputul vizionărilor de presă.

In al doilea rănd, pentru că nu e uşor să te afli intr-o asemenea companie: un regizor nou venit in Competiţie, din Est, cu un film cu buget mic, cum e Cristian Mungiu, alături de un alintat al Cannes-ului, cum e "hongkonghezul" Wong Kar Wai (fost premiant la alte ediţii şi fost, anul trecut, preşedintele juriului), un maestru al cinemaului asiatic, aflat acum la primul lui film vorbit in engleză, filmat "out of Asia", cu o producţie rezultată dintr-un savant montaj financiar multinaţional, filmul ales de organizatori drept coperta de deschidere a festivalului...

IMPORTANŢĂ. Pentru cariera lui Cristian Mungiu, momentul are o importanţă specială. Pentru că una e să fii la Cannes intr-o secţiune paralelă (cum a şi fost, in 2002, cu premiatul "Occident"), şi alta e să fii in Competiţia propriu-zisă, să fii unul dintre cei 22 aleşi din... 1.615! (cifra furnizată de directorul artistic al festivalului privind numărul de lungmetraje vizionate in 2007 de comitetul de selecţie). Se inţelege că simpla prezenţă in ultraselectiva competiţie e o performanţă in sine. O performanţă cu care filmul romănesc s-a intălnit rar (după ’89, doar de două ori, prin Lucian Pintilie şi Mircea Daneliuc). In ultimii ani, la Cannes, in alte secţiuni decăt competiţia oficială, tineri cineaşti ai "noului val" (Cristi Puiu, Porumboiu, Mitulescu) au căştigat premii importante şi au creat, in jurul filmului romănesc, un curent de apreciere şi de simpatie, un climat extraordinar de propice, care poate fi menţinut intr-un singur fel: filme bune, produse constant. Selectarea lui Cristian Mungiu in răvnita şi invidiata competiţie de la Cannes poate fi văzută, dincolo de valoarea filmului in sine, şi ca un reflex al acestui climat internaţional favorabil din jurul filmului romănesc.


RISC. Prezenţa intr-o competiţie de anvergura Cannes-ului presupune, insă, şi un imens risc. Pentru un regizor consacrat, cu mai multe selecţii la activ, o eventuală cădere la Cannes nu inseamnă neapărat o tragedie. Pentru un veteran glorios, niciodată nu e cea din urmă ediţie, iar onoarea "nereperată" poate fi reparată la anul. Dar, pentru un artist selectat pentru prima dată, lucrurile se prezintă cu totul altfel: competiţia e un catalizator necruţător, o scenă deschisă, cu toate proiectoarele aprinse şi indreptate spre ea, deci orice cădere poate avea ecouri şi efecte dezastruoase asupra unei cariere incipiente. Cannes-ul e o splendidă trambulină, e adevărat, dar o trambulină de la care, sărind, poţi să-ţi frăngi gătul! La ora la care scriu aceste rănduri, imediat după proiecţie, pot spune, cu deplină linişte, că saltul lui Cristian Mungiu a fost unul excepţional. O poveste simplă, din epoca de aur. Povestea unui avort provocat, pe vremea in care o asemenea "acţiune" putea conduce direct la puşcărie. O zi din viaţa a două studente, prietene, şi a unui "domn Bebe", care, ca să-şi presteze serviciile, intr-o cameră de hotel, işi cere plata in natură. Tot filmul se sprijină, de fapt, pe umerii celor trei personaje, şi pe talentul a trei actori: Anamaria Marinca (de o energie dramatică formidabilă, in rolul unei prietene care la nevoie se cunoaşte), Vlad Ivanov (pervers, dar şi franc, feroce, dar şi demn de milă), şi Laura Vasiliu (imaginea insăşi a inocenţei vinovate). Nu degeaba, intr-o notă din caietul program, regizorul zice că, dacă e total mulţumit de ceva, atunci acel ceva e jocul actorilor. Cred insă că ar fi meritat să adauge şi imaginea! Oleg Mutu (născut in ’72 la Chişinău, absolvent UNATC) izbuteşte o imagine paradoxal extrem de "lucrată", de prezentă, de retorică, şi in acelaşi timp cu un efect de naturaleţe halucinant! Din mulţimea de cadre memorabile, aş alege incadratura cu chelnerul care inşiră meniul cu capul "tăiat", ieşit din ecran, de un efect comic irezistibil!


APLAUZE. Stilul regizoral probează originalitate şi sobrietate in maniera de a povesti, vizual şi dinamic; de la "Occident" au trecut doar cinci ani, dar evoluţia, să-i zicem, "sentimentală" a regizorului, de la spuma de şampanie inspre esenţa dură a lucrurilor, pare de ani lumină.

Filmul lui Mungiu a ţinut sala intr-o concentrare demnă de un thriller, şi a fost răsplătit, la sfărşit, cu aplauze (ceea ce, la proiecţiile de presă, nu se intămplă prea des).

APLAUZE RĂZLEŢE. In schimb, după filmul lui Wong Kar Wai, căteva aplauze, (foarte) răzleţe, exprimau perfect uşoara dezamăgire a sălii. Diferenţa dintre fascinantul "In The Mood for Love", care a avut un enorm succes la Cannes, acum căţiva ani, şi acest "My Blueberry Nights" e ca diferenţa dintre, să zicem, un pistol adevărat şi unul cu gloanţe oarbe... Acea stranie melancolie, marca Wong Kar Wai, continuă să funcţioneze, dar fără puterea răvăşitoare de altădată; dansul cvasi-hipnotic al iubirilor pierdute sau regăsite, durerea innecată intr-o prăjitură cu afine, intr-un sărut, intr-un ocean de alcool, in muncă, la masa de joc sau intr-un periplu american, totul e acolo, bine pus la punct, şi totuşi...

Nu e prima oară cănd "dezrădăcinarea" nu-i prieşte unui cineast. Acolo unde un Wim Wenders, de pildă, a reuşit (cu "Paris,Texas"), un Koncealovski a ratat... Wong Kar Wai pare că se joacă de-a el insuşi, fără să se ia, neapărat, in serios. Rămăne de văzut căt de in serios il va lua juriul, condus de britanicul Stephen Frears, regizorul magnificului "The Queen", un juriu in care adevărata vedetă e laureatul premiului Nobel pentru literatură, scriitorul turc Orhan Pamuk, care mai are şi un aer de Harrison Ford! La conferinţa de presă a juriului, Michel Piccoli spunea că marele merit al festivalului e acela de a aduna filme din lumea intreagă ("in timp ce americanii nu văd decăt filmele lor"), şi de a capta, in această oglindă globală, lucruri secrete, pe care nici nu le bănuiam, despre lumea in care trăim sau trăiam.

Intr-adevăr. Bunăoară, despre epoca de aur...


Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   intr-o,   mungiu,   wong,   wong kar,   kar wai

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”
Galerie Foto În urma ceremoniei desfăşurate la Palatul Cotroceni în ziua de 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, mai multe personalităţi ale vieţii culturale au participat la festivitatea prin care Preşedintele...

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Dramaturgilor Români, a organizat un eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale. Spectacolul aniversar, structurat în două părți, a propus...

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism
Galerie Foto Textele și comentariile pe care vi le prezentăm astăzi au fost extrase din lucrarea „Eminescu. Articole politice”, volumele I, II, III, Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă....

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

Începe Spectacolul!

Începe Spectacolul!
Galerie Foto A fost finalizat primul episod din seria de dialoguri teatrale reunite sub titlul SPECTACOLUL! – episod care va fi proiectat luni, 18 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Tamási Áron, în...

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun
Galerie Foto Teatrul Național din București întâmpină Ziua Culturii Naționale atât cu un bilanț și o privire întoarsă către complicatul an recent încheiat, în care au existat, în pofida condițiilor impuse de...

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale
Galerie Foto Zece zile de filme românești și discuții cu profesioniști din cinematografie îi așteaptă pe iubitorii de cinema între 15 și 24 ianuarie, pe platforma de streaming TIFF Unlimited, cu prilejul Zilei Culturii...

Ziua Culturii Române

Ziua Culturii Române
Centrul Cultural ”Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” organizează în perioada 15 – 18 ianuarie 2021 o serie de evenimente, cu rolul de a celebra Ziua Culturii Române. Astfel, avem...

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”
Galerie Foto Evenimentul ”Ziua Culturii în Capitala Culturii”, organizat de Filarmonica de Stat Sibiu, aduce pe Esplanada Sălii Thalia expoziția ”Eroii care au făcut istorie” realizată cu lucrările primite în urma...

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”
Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, aflat la a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre, Adrian Damian, autorul unor veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor,

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“
Galerie Foto ICR NEW YORK     Peste 20 de proiecte culturale, într-o singură zi. O zi dedicată creativității românești, 15 ianuarie, dată la care Institutul Cultural Român, prin rețeaua reprezentanțelor...

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș
Galerie Foto De Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie), Teatrul Național Târgu-Mureș va găzdui un maraton de spectacole lectură (15 ianuarie ora 00:00 - 15 ianuarie ora 24:00), eveniment desfășurat în cadrul proiectului...

Cărți care au devenit filme de succes

Cărți care au devenit filme de succes
Galerie Foto Dilema ”ce ne place mai mult, cartea sau filmul” tinde să devină la fel de fără răspuns precum întrebarea ”ce a fost mai întâi, oul sau găina?”. Sigur, pentru mulți filmele sunt mai agreabile, pentru...

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
Galerie Foto Teatrul Național Iași anunță spectacolul „Sindromul Quijote”, de Carmen Dominte, pe 14 și 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naționale. Piesa a fost desemnată...
Serviciul de email marketing furnizat de