x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mungiu, mai aplaudat decăt Wong Kar Wai

0
Autor: Eugenia Voda 18 Mai 2007 - 00:00
Mungiu, mai aplaudat decăt Wong Kar Wai FRANCOIS GUILLOT/

Corespondenţă de la Cannes
Intămplarea a făcut (deşi nimic nu e intămplător la Cannes!) ca in prima zi a acestei ediţii rotunde (a 60-a), inainte de seara de gală inaugurală, prezentată de frumoasa Diane Kruger, inainte de sosirea starurilor, cu explozia aferentă de modă, limuzine, yahturi, fani şi paparazzi, presa internaţională să fie invitată să vadă două filme din competiţie.

Corespondenţă de la Cannes

Intămplarea a făcut (deşi nimic nu e intămplător la Cannes!) ca in prima zi a acestei ediţii rotunde (a 60-a), inainte de seara de gală inaugurală, prezentată de frumoasa Diane Kruger, inainte de sosirea starurilor, cu explozia aferentă de modă, limuzine, yahturi, fani şi paparazzi, presa internaţională să fie invitată să vadă două filme din competiţie.

Acestea au fost "My Blueberry Nights", de Wong Kar Wai, şi "4 luni, 3 săptămăni şi 2 zile", de Cristian Mungiu. Mărturisesc că am avut emoţii, din mai multe motive (in afară de cele "din raţiuni patriotice")!

In primul rănd, pentru că, in principiu, nu e deloc uşor (ca să nu spun că e o postură destul de ingrată) să fii plasat chiar la inceputul vizionărilor de presă.

In al doilea rănd, pentru că nu e uşor să te afli intr-o asemenea companie: un regizor nou venit in Competiţie, din Est, cu un film cu buget mic, cum e Cristian Mungiu, alături de un alintat al Cannes-ului, cum e "hongkonghezul" Wong Kar Wai (fost premiant la alte ediţii şi fost, anul trecut, preşedintele juriului), un maestru al cinemaului asiatic, aflat acum la primul lui film vorbit in engleză, filmat "out of Asia", cu o producţie rezultată dintr-un savant montaj financiar multinaţional, filmul ales de organizatori drept coperta de deschidere a festivalului...

IMPORTANŢĂ. Pentru cariera lui Cristian Mungiu, momentul are o importanţă specială. Pentru că una e să fii la Cannes intr-o secţiune paralelă (cum a şi fost, in 2002, cu premiatul "Occident"), şi alta e să fii in Competiţia propriu-zisă, să fii unul dintre cei 22 aleşi din... 1.615! (cifra furnizată de directorul artistic al festivalului privind numărul de lungmetraje vizionate in 2007 de comitetul de selecţie). Se inţelege că simpla prezenţă in ultraselectiva competiţie e o performanţă in sine. O performanţă cu care filmul romănesc s-a intălnit rar (după ’89, doar de două ori, prin Lucian Pintilie şi Mircea Daneliuc). In ultimii ani, la Cannes, in alte secţiuni decăt competiţia oficială, tineri cineaşti ai "noului val" (Cristi Puiu, Porumboiu, Mitulescu) au căştigat premii importante şi au creat, in jurul filmului romănesc, un curent de apreciere şi de simpatie, un climat extraordinar de propice, care poate fi menţinut intr-un singur fel: filme bune, produse constant. Selectarea lui Cristian Mungiu in răvnita şi invidiata competiţie de la Cannes poate fi văzută, dincolo de valoarea filmului in sine, şi ca un reflex al acestui climat internaţional favorabil din jurul filmului romănesc.


RISC. Prezenţa intr-o competiţie de anvergura Cannes-ului presupune, insă, şi un imens risc. Pentru un regizor consacrat, cu mai multe selecţii la activ, o eventuală cădere la Cannes nu inseamnă neapărat o tragedie. Pentru un veteran glorios, niciodată nu e cea din urmă ediţie, iar onoarea "nereperată" poate fi reparată la anul. Dar, pentru un artist selectat pentru prima dată, lucrurile se prezintă cu totul altfel: competiţia e un catalizator necruţător, o scenă deschisă, cu toate proiectoarele aprinse şi indreptate spre ea, deci orice cădere poate avea ecouri şi efecte dezastruoase asupra unei cariere incipiente. Cannes-ul e o splendidă trambulină, e adevărat, dar o trambulină de la care, sărind, poţi să-ţi frăngi gătul! La ora la care scriu aceste rănduri, imediat după proiecţie, pot spune, cu deplină linişte, că saltul lui Cristian Mungiu a fost unul excepţional. O poveste simplă, din epoca de aur. Povestea unui avort provocat, pe vremea in care o asemenea "acţiune" putea conduce direct la puşcărie. O zi din viaţa a două studente, prietene, şi a unui "domn Bebe", care, ca să-şi presteze serviciile, intr-o cameră de hotel, işi cere plata in natură. Tot filmul se sprijină, de fapt, pe umerii celor trei personaje, şi pe talentul a trei actori: Anamaria Marinca (de o energie dramatică formidabilă, in rolul unei prietene care la nevoie se cunoaşte), Vlad Ivanov (pervers, dar şi franc, feroce, dar şi demn de milă), şi Laura Vasiliu (imaginea insăşi a inocenţei vinovate). Nu degeaba, intr-o notă din caietul program, regizorul zice că, dacă e total mulţumit de ceva, atunci acel ceva e jocul actorilor. Cred insă că ar fi meritat să adauge şi imaginea! Oleg Mutu (născut in ’72 la Chişinău, absolvent UNATC) izbuteşte o imagine paradoxal extrem de "lucrată", de prezentă, de retorică, şi in acelaşi timp cu un efect de naturaleţe halucinant! Din mulţimea de cadre memorabile, aş alege incadratura cu chelnerul care inşiră meniul cu capul "tăiat", ieşit din ecran, de un efect comic irezistibil!


APLAUZE. Stilul regizoral probează originalitate şi sobrietate in maniera de a povesti, vizual şi dinamic; de la "Occident" au trecut doar cinci ani, dar evoluţia, să-i zicem, "sentimentală" a regizorului, de la spuma de şampanie inspre esenţa dură a lucrurilor, pare de ani lumină.

Filmul lui Mungiu a ţinut sala intr-o concentrare demnă de un thriller, şi a fost răsplătit, la sfărşit, cu aplauze (ceea ce, la proiecţiile de presă, nu se intămplă prea des).

APLAUZE RĂZLEŢE. In schimb, după filmul lui Wong Kar Wai, căteva aplauze, (foarte) răzleţe, exprimau perfect uşoara dezamăgire a sălii. Diferenţa dintre fascinantul "In The Mood for Love", care a avut un enorm succes la Cannes, acum căţiva ani, şi acest "My Blueberry Nights" e ca diferenţa dintre, să zicem, un pistol adevărat şi unul cu gloanţe oarbe... Acea stranie melancolie, marca Wong Kar Wai, continuă să funcţioneze, dar fără puterea răvăşitoare de altădată; dansul cvasi-hipnotic al iubirilor pierdute sau regăsite, durerea innecată intr-o prăjitură cu afine, intr-un sărut, intr-un ocean de alcool, in muncă, la masa de joc sau intr-un periplu american, totul e acolo, bine pus la punct, şi totuşi...

Nu e prima oară cănd "dezrădăcinarea" nu-i prieşte unui cineast. Acolo unde un Wim Wenders, de pildă, a reuşit (cu "Paris,Texas"), un Koncealovski a ratat... Wong Kar Wai pare că se joacă de-a el insuşi, fără să se ia, neapărat, in serios. Rămăne de văzut căt de in serios il va lua juriul, condus de britanicul Stephen Frears, regizorul magnificului "The Queen", un juriu in care adevărata vedetă e laureatul premiului Nobel pentru literatură, scriitorul turc Orhan Pamuk, care mai are şi un aer de Harrison Ford! La conferinţa de presă a juriului, Michel Piccoli spunea că marele merit al festivalului e acela de a aduna filme din lumea intreagă ("in timp ce americanii nu văd decăt filmele lor"), şi de a capta, in această oglindă globală, lucruri secrete, pe care nici nu le bănuiam, despre lumea in care trăim sau trăiam.

Intr-adevăr. Bunăoară, despre epoca de aur...


Citeşte mai multe despre:   arte,   cannes,   intr-o,   mungiu,   wong,   wong kar,   kar wai

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Unul dintre cele mai prestigoase târguri de carte din lume se va desfășura cu prezență fizică

Unul dintre cele mai prestigoase târguri de carte din lume se va desfășura cu prezență fizică
Cea de-a 73-a ediție a Târgului de Carte de la Frankfurt se redeschide în format fizic, iar tema sa este reconectarea, anunță organizatorii, citați de DPA. În 2020, acesta s-a desfășurat online din cauza...

”Regine Încoronate”, romanul scris de Regina Maria, de mâine cu Jurnalul

”Regine Încoronate”, romanul scris de Regina Maria, de mâine cu Jurnalul
Jurnalul îți face o surpriză neprețuită în luna în care sărbătorim femeia: Poveștile de dragoste ale Mariei, Regina românilor. Sunt povești pline de sensibilitate și de emoție ale celei mai mari şi iubite...

Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”

Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”
Asociația Promusic Events a prezintat oficial (în urmă cu câteva săptămâni) „Retro Rock 2020” – filmul integral al evenimentului ce s-a desfășurat în perioada 07-08 noiembrie 2020 la Arenele Romane din Bu...

Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven

Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven
Galerie Foto Marți, 9 și miercuri, 10 martie 2021, Filarmonica „George Enescu” organizează un concert extraordinar cu public, cu un program integral Beethoven. Concertul va fi condus de Cristian...

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto
Galerie Foto Duminică, 7 martie, la Teatrul Național São João din Porto va avea loc premiera spectacolului Așteptându-l pe Godot, de Samuel Beckett, în regia lui Gábor Tompa. Spectacolul a fost realizat cu ocazia...

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Opera Națională București prezintă în săptămâna 8 - 14 martie 2021 titluri celebre din repertoriul universal și vă invită în Sala Mare de Spectacole să ne bucurăm de emoția interpretărilor vocal-...

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021
De la muzică clasică și jazz până la compoziție și producție, femeile au depășit   de-a lungul secolelor enorm de multe limite în muzică, însă un studiu recent realizat de EBU Media Intelligence...

Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited

Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited
Galerie Foto Și, totuși, cum au jucat scena aia? De la această curiozitate a pornit o serie nouă marca TIFF Unlimited, disponibilă gratuit, de oriunde din  lume, începând din 4 martie: Secvențe. Câțiva dintre cei mai...

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile
Galerie Foto Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate...

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021
Galerie Foto Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc„ ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021
Galerie Foto Odată cu piesa, a fost lansat și videoclipul. Roxen a dezvăluit, în premieră, la TVR, la Romania 9, povestea din spatele „Amnesia”.   Așteptarea a luat sfârșit: „Amnesia” este piesa pe care...

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur
Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...

Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie

Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie
O lucrare a pictorului român Adrian Ghenie va fi scoasă la licitație pentru un preț estimativ de 120.000-180.000 de euro. Acțiunea este organizată online de Artmark pe 23 martie.  "Energie" este...

Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie

Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie
Galerie Foto Duminică, 07.03, 19:00 TDR – Sala „Iosif Naghiu”   ȘASE COMEDII UȘOARE PENTRU OAMENI TRIȘTI de Ștefan Caraman, regia Alexandru Nagy   Ștefan Caraman: „Șase comedii ușoare...

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!
Galerie Foto Într-o frumoasă poveste maestru-discipol, desprinsă din istoria muzicii, vineri, 5 martie (19.00), veți asculta LIVE de la Sala Radio un frumos concert HAYDN-BEETHOVEN, o nouă călătorie imaginară prin Viena...
Serviciul de email marketing furnizat de