Am recomandat mereu ca măcar pentru unele etape din procesul de amenajare a locuinţelor să apelaţi la sfatul unor oameni de specialitate, motivând adesea avantajele pe care o astfel de colaborare le poate aduce. Dar nu am pomenit niciodată despre cum poţi alege un designer.
Cum îţi alegi designerul?
Termenul de designer la noi în ţară este unul relativ nou. Atribuţiile designerului sunt clare şi cunoscute. Responsabilităţile pe care le preia el la acceptarea unei lucrări depind mereu de condiţiile impuse de fiecare caz în parte: în ce stadiu preia lucrarea, dacă se face angajarea lui cu tot cu urmărire de şantier sau numai pentru proiect, dacă pe lângă latura de design arhitectural şi finisaje se includ şi mobilarea şi decoraţiunile etc. Dar pentru că în general oamenii din acest domeniu nu beneficiază oficial de publicitate, găsirea şi alegerea designerului constituie la noi o problemă. Aici reclama se face "din gură în gură", prin cunoştinţe, prin recomandări. Puţini sunt designerii care se fac cunoscuţi prin mijloace mass-media (prin colaborări cu diverse emisiuni sau reviste de specialitate) şi adesea se întâmplă ca ei să nu fie cele mai reprezentative exemple în branşă. Reputaţia este de foarte multe ori câstigată prin relaţii, noroc sau tupeu. Pe baza unui simţ artistic primar, cu o mulţime de contacte în domeniu şi o informare permanentă în privinţa noutăţilor lansate anual pe plan mondial, astăzi te poţi numi designer.
Pregătirea
Pentru că şcoala de design din România este una nou-înfiinţată şi nesigură încă, este irelevant să crezi că valoarea unui astfel de om este dată de studiile pe care le-a urmat. Variantele de şcolarizare în domeniu sunt puţine aici. Ca învăţământ de stat, după colegiul de trei ani de Arhitectură de Interior şi Mobilier din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti, a urmat înfiinţarea secţiei de Design Interior de cinci ani în cadrul aceleiaşi instituţii. Ca variantă de şcoală particulară există un curs în cadrul Institutului European de Cursuri prin Corespondenţă (EUROCOR) care nu necesită o pregătire anterioară, întrucât toate subiectele lecţiilor sunt concepute şi prezentate într-un mod accesibil, studiul nefiind condiţionat de anumite cunoştinţe prealabile sau de reorganizarea radicală a timpului liber. Tinerii designeri care doresc o aprofundare a cunoştinţelor sau o familiarizare cu ceea ce înseamnă designul pe plan internaţional au la dispoziţie şi varianta urmării unor mastere (de un an sau şase luni) sau cursuri de vară de o lună la marile şcoli de design din lume, cum ar fi Instituto Europeo di Design de la Milano. Designeri de interior se pot numi de asemenea şi absolvenţii de Arte Plastice, care sub impulsul simţului artistic cultivat în anii de şcoală îşi pot permite să se aplece asupra acestei laturi a artelor frumoase. Nu se poate face design fără noţiuni de ergonomie, vedere în spaţiu şi sensibilitate artistică. Dar peste toate astea, informarea este esenţială. Astfel, designerii se împart în mai multe categorii. Sunt arhitecţi care şi-au asumat şi rolul de designer, fără a fi capabili însă să dea amenajării fineţea şi căldura unui cămin adevărat. Sunt designeri cu multă experienţă, cu portofoliu de prestigiu, dar cu mijloace reduse, lipsă de mobilitate a vârstei, care ajung să se repete lamentabil în majoritatea cazurilor. Sunt, de asemenea, designeri care excelează în alegerea completă a decoraţiunilor (culori, textile, corpuri de iluminat etc.), dar care sunt complet lipsiţi de curaj atunci când vine vorba despre design arhitectural. De aceea, atunci când cereţi recomandări, gândiţi-vă care e latura voastră vulnerabilă şi care sunt aşteptările pe care le veţi avea de la omul pe care îl angajaţi să vă amenajeze spaţiul de locuit. Vreţi design spectaculos? Vreţi casă cuminte, elegantă şi confortabilă? Vreţi să vă mândriţi cu numele designerului? Vreţi orice, doar să scăpaţi odată? Acum aveţi posibilitatea de a alege designerul în funcţie de propriile exigenţe.
Tot designeri
Mai există şi o categorie de oameni fără nici un fel de studii în domeniu, dar care au lucrat în magazinele de amenajări interioare pentru mulţi ani şi care, prin îndemânare, perspicacitate şi iniţiativă au deprins toate calităţile pe care un adevărat designer trebuie să le aibă. Trecând prin toate etapele, cultivând simţul estetic şi dezlegând toate încurcăturile legate de partea tehnică a amenajărilor, concep soluţii neimaginate de cei mai conştiincioşi dintre absolvenţii şcolilor de design.
Puţine firme care comercializează mobilier sau decoraţiuni au angajaţi designeri care să ofere consultanţă la vânzare. Însă cu siguranţă toate vă pot face recomandări din lista celor cu care deja colaborează.
Dar pentru că în general oamenii din acest domeniu nu beneficiază oficial de publicitate, găsirea şi alegerea designerului constituie la noi o problemă. Aici reclama se face "din gură în gură", prin prieteni, prin recomandări. Dacă nu aveţi cunoştinţe care să fi lucrat deja cu astfel de specialişti, întrebaţi constructorii. E imposibil să nu fi cunoscut câţiva designeri pe şantiere.
Banii pentru lucrările de design se percep de la caz la caz, pe metru pătrat, pe oră sau procent din valoarea investiţiei propuse de designer. Pentru plăţi, se procedează ca în toate celelalte domenii: se fac contracte de prestări servicii arhitectură sau design.
Citește pe Antena3.ro