x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vechea tipografie din Soseaua Bonaparte

0
Autor: Simina Stan 30 Noi 2006 - 00:00
Vechea tipografie din Soseaua Bonaparte

Ansamblul fostelor Ateliere Tipografice "Cartea Romaneasca" este situat pe Bulevardul Iancu de Hunedoara nr. 58-60, in apropierea intersectiei cu Calea Dorobantilor.

CLADIRI DE PATRIMONIU

Ansamblul fostelor Ateliere Tipografice "Cartea Romaneasca" este situat pe Bulevardul Iancu de Hunedoara nr. 58-60, in apropierea intersectiei cu Calea Dorobantilor.

Este posibil ca in curand circa 7.000 mp sa fie disponibili in centrul Bucurestiului in urma demolarii partiale a cladirii fostei tipografii "Cartea Romaneasca". Conteaza oare ca aceasta cladire este monument istoric? In ciuda restrictiilor impuse de lege, asa cum se intampla, din pacate, adesea in cazul monumentelor, valoarea acestora este redusa la terenul pe care il ocupa. Dar totusi pot fi considerate fabricile patrimoniu arhitectural? Bineinteles ca da, pentru ca si uzinele, fabricile, atelierele, morile, minele, depozitele, infrastructura de transport si utilajele ce tin de domeniul industrial contin elemente cu valoare istorica, tehnologica, sociala si arhitecturala.

"Promovarea scrisului romanesc". O data infaptuita, Romania Mare trebuia consolidata, cum altfel daca nu prin cultura. Numele tipografiei nu a fost ales la intamplare, deviza fiind "promovarea scrisului romanesc". Societatea Anonima "Cartea Romaneasca" s-a infiintat prin fuziunea tipografiei "Carol Gobl", librariei-papetarie "Theodosiu-Jonitiu si Fiii" si Editurii "C-tin Stefea". Istoria Editurii "Cartea Romaneasca" este putin diferita de cea a tipografiei. "Cel mai vechi brand de carte din Romania" a fost infiintat in 1919, s-a desfiintat in 1948, pentru a fi reinfiintat in anul 1970, ca editura a Uniunii Scriitorilor, sub conducerea lui Marin Preda, care i-a ramas director pana in 1980. In aceasta perioada a dominat piata culturala romaneasca. In mai 2005 a fost preluata de catre Polirom.

Tipografia din Bonaparte . Datorita cresterii succesive a Bucurestiului, terenul, aflat astazi intr-o zona considerata relativ centrala, se afla la mijlocul secolului al XIX-lea la limita orasului, langa bariera Herastraului, intr-o zona cu intinse suprafete cultivabile. In planul istoric din 1911, terenul era liber de constructii, fiind proprietatea Elenei Bibescu. Cladirea (subsol si parter) si locuinta patronului fabricii, din Soseaua Bonaparte la nr. 58 si, respectiv, Str. Gr. Alexandrescu nr. 95, dateaza din 1913. Acestea au fost cumparate in 1921, cand s-a hotarat concentrarea atelierelor raspandite in tot orasul intr-un singur imobil. Acum s-a realizat de catre arhitectul I.Al. Davidescu suprainaltarea cladirii si s-a construit uzina electrica si garajele. Locuinta proprietarului anterior devine cladirea administratiei. Doi ani mai tarziu se construieste cantina de catre arhitectul J. Geggerle.

Ansamblul cladirilor a evoluat de-a lungul anilor atat ca suprafata a parcelei, cat si ca succesiune a diferitelor corpuri de cladiri prin extinderi, modificari si demolari. In cazul de fata s-a considerat important mentinerea aspectului arhitectural unitar al ansamblului.

Dupa 1944. In urma bombardamentelor din 1944, corpurile Atelierelor I si II au fost afectate, iar ulterior cladirea nationalizata a suferit multiple modificari structurale prin consolidarea facuta in 1956. Terenul ansamblului a fost marit de la o suprafata de circa 6.000 mp la circa 7.000 mp prin cumpararea parcelei limitrofe de la nr. 93, iar constructiile, care initial ocupau o suprafata de 1.910 mp, vor fi extinse, ajungand la o suprafata de 3.410 mp. Dupa 1990, tipografia a fost impartita mai multor beneficiari si a fost consolidata punctual pe corpuri, nefiind consolidata in ansamblu. Din ceea ce a fost odata Societatea "Cartea Romaneasca" nu au ramas decat cladirile ruine, martore ale functiunilor pe care le adaposteau odinioara.

Astazi, fondul construit in zona este eterogen, modificat, doar prin aparitia blocurilor de locuinte noi, cu regim de inaltime P+10. Cladirea fostei tipografii "Cartea Romaneasca" devine astfel un punct de interes prin contrastul cu restul constructiilor. In urma unui PUD avizat, pe teren se poate construi un regim de inaltime P+7, cu toate ca in prezent constructiile nu depasesc P+2, se recomanda aceasta inaltime pentru a se incadra in regimul de inaltime al Bulevardului Iancu de Hunedoara, unde constructiile sunt P+10, dar bineinteles fara a tine seama de cladirile de pe Str. Grigore Alexandrescu, a caror inaltime nu depaseste P+2.

Odata inceputa demolarea, ce anume poate impiedica si daramarea corpurilor valoroase? Exemplul podului Baneasa, demolat acum aproape doua luni, desi aflat pe lista monumentelor, vorbeste de la sine. De altfel, in imediata apropiere pe Calea Dorobantilor este o parcela, acum libera, care ne aminteste inca o data trista realitate a intereselor pietei imobiliare versus istorie urbana in Romania. Problema este ca toate aceste monumente care dispar de la o zi la alta nu se mai pot recupera. "Istoria dispretuita costa."

Ce se poate face cu aceste mosteniri industriale? Este o intrebare la care raspunde intr-o maniera interesanta Expozitia Vestigii Industriale, organizata de Centrul Ceh intre 20 noiembrie si 15 decembrie in holul Universitatii de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu.
Cladirea administrativa aflata la intrarea in incinta nu pastreaza nimic din interioarele originale, dar exteriorul constituie inca o prezenta placuta in cadrul ansamblului. Amplasata la aliniamentul bulevardului si excentric fata de corpul atelierelor principale, ea are un aer mai domestic prin utilizarea obloanelor de lemn de culoare alba la ferestre, ce contrasteaza cu cea a caramizii aparente
Societatea Anonima "Cartea Romaneasca"
Organizarea spatiala rationala, exprimarea plastica clara, volumetrie adecvata si ritmicitatea elementelor constructive se datoreaza arhitectului I. Al. Davidescu, care reconfigureaza fabrica in 1921. In prezent aceasta fatada functioneaza din cauza interventiilor recente, ca o fatada cortina. In ciuda interventiilor ulterioare, cladirea si-a pastrat autenticitatea conceptiei si a materialelor, fatada fiind o prezenta in arhitectura cartierului. Arhitectura exterioara este realizata din caramida aparenta, volumul principal era marcat in partea superioara de un ceas si sigla tipografiei. Fatada este ritmata de elemente verticale din tencuiala, si pe orizontala de un brau ce pastreaza marcarea parterului, faza initiala a cladirii, integrata armonios in plastica etajelor adaugate ulterior. Aspectul industrial este ameliorat prin elementele de detaliu ca panourile din tencuiala alba, rezaliturile din assize de caramida, borduri, solbancuri, cornisele usor accentuate care dau stabilitate volumului. Fatadele laterale si cea posterioara sunt realizate din tencuiala, mult mai simplu decat fatada principala, fiind probabil refacute dupa al doilea razboi mondial.
"Fiind un ansamblu industrial provenit de la inceputul secolului al XX-lea, produs al asocierii unor familii celebre de tipografi, cum putine sunt in Bucuresti, ar putea fi incadrat la obiective locale, rare, de valoare mare"

arhitect Ruxandra Nemteanu
INDUSTRIA GRAFICA
Corpul principal de cladire, avand subsol, parter si doua etaje, adapostea industria grafica. La subsol erau depozitele de hartie si vestiarele; la parter - masinile de tiparit; la etajul 1 - zetaria, masinile de cules, atelierul fotografic, zincografia; la etajul 2 - atelierele de legatorie si papetarie. Sectia de culegatorie manuala dispunea de 20 de vagoane de litera diferita, caractere curente si speciale, care permitea tiparirea a numeroase pagini; culegatoria mecanica - 8 masini care puteau produce zilnic 700 de pagini; sectia rotative dispunea de 2 rotative mari, avand puterea de productie de peste 150.000 de tiraje zilnic si 3 rotative mici pentru bilete de tramvai, bilete de loterie, blocuri de casa, 14 masini Phoenix, Victoria si Tiegel; sectia plicuri - o rotativa moderna si 5 masini rapide; litografia - dispunea de masini de piatra si zinc; sectia de radio - avea un laborator unde se verifica si se punea la punct aparatura sosita din strainatate pentru a fi comercializata; sectia cartonaje - 5 masini de frecare, 2 masini de taiat, 2 masini de decupat, 6 masini de cusut. Uzina reprezenta sursa de energie, furnizand forta motrica a tipografiei, prin existenta unui motor Diesel de 360Hp.
Ghidul realizat in 1928 pentru expozitia internationala de carte de la Florenta prezenta si elementele componente ale constructiei in momentul respectiv, de la corpuri de cladire la masini si utilaje si numar de angajati, date utile pentru a stabili memoria locului de munca. Avem in fotografiile alaturate imagini din sala masinilor de tipografie, sala masinilor de compus si sala de compunere mecanica. Din reclame aflam ca tipografia "Cartea Romaneasca" oferea "servicii de litografiere, legatorie, stereotipie, galvanoplastie, liniatura, cartonage, iconografie". Executa "lucrari in foto-litografie, cromo-litografie, zincografie, heliografie si orice alte lucrari de arte grafice"
Citeşte mai multe despre:   cartea,   romaneasca,   cartea romaneasca

 



Mai multe titluri din categorie

Ce se poate întâmpla dacă vindeți sau închiriați un imobil sau apartament în lipsa unui certificat energetic

Ce se poate întâmpla dacă vindeți sau închiriați un imobil sau apartament în lipsa unui certificat energetic
Certificatul de performanță energetică, mai cunoscut sub numele de certificat energetic este un document legal introdus și în țara noastră la solicitarea Uniunii Europene.   Ce este un certificat energe...

Seară dificilă pentru Mihai Bendeac la iUmor: Luat în colimator de trei concurente!

Seară dificilă pentru Mihai Bendeac la iUmor: Luat în colimator de trei concurente!
Galerie Foto O rusoaică, o olteancă și o cântăreață aspirantă urcă pe scena iUmor duminică seara, de la ora 20.00, la Antena 1, și nu este începutul unui banc, ci doar debutul unei seri dificile pentru juratul Mihai...

De la Olimpiada de la Londra, pe scena X Factor!

De la Olimpiada de la Londra, pe scena X Factor!
Galerie Foto Italian, stabilit în Londra și atras de România, Kalon Rae este un muzician experimentat care va urca în această seară, de la ora 20.30, la Antena 1, pe scena X Factor cu scopul de a-și obține un loc în echipa D...

Liviu Vârciu, dezvăluire în premieră la Te cunosc de undeva!: „Am plecat de la Liceul de Arte din cauza profesoarei de franceză!”

Liviu Vârciu, dezvăluire în premieră la Te cunosc de undeva!: „Am plecat de la Liceul de Arte din cauza profesoarei de franceză!”
Galerie Foto Sâmbăta aceasta, Ruleta îi va pune la grea încercare, din nou, pe Liviu Vârciu şi pe Andrei Ştefănescu, cu o transformare în Dhurata Dora şi Soolking, o albaneză senzuală şi un rapper franco-algerian. În mo...

Cine sunt actorii care completează distribuția serialului Adela, de la Antena 1

Cine sunt actorii care completează distribuția serialului Adela, de la Antena 1
Galerie Foto Noul serial de ficțiune produs de Ruxandra Ion și Dream Film Production pentru Antena 1, Adela, îşi completează distribuţia cu noi cu noi nume cunoscute din showbiz-ul autohton. Dominique Lăcătuş, fiica unuia...

Adina Buzatu şi fiica sa, Sara, gătesc împreună la Chefi la cuţite. Ediția de marţi a show-ului de cooking a fost lider de audiență

Adina Buzatu şi fiica sa, Sara, gătesc împreună la Chefi la cuţite. Ediția de marţi a show-ului de cooking a fost lider de audiență
Galerie Foto Seara de marți a fost seara Chefilor la cuțite. Show-ul difuzat de Antena 1 s-a impus ca lider de audiență la nivelul publicului comercial și la nivelul publicului din mediul urban. Conform Kantar Media, cea mai...

Top 5 produse cu ajutorul carora poti schimba complet aspectul bucatariei

Top 5 produse cu ajutorul carora poti schimba complet aspectul bucatariei
Galerie Foto In aproape toate locuintele, membrii familiei isi petrec majoritatea timpului in bucatarie. Aici stau la povesti, gatesc si iau masa cu multa voie buna. Din acest motiv, aceasta zona din casa trebuie sa fie moderna,...

Jucătorul de tenis Dominic Thiem a adoptat un pui de koala

Jucătorul de tenis Dominic Thiem a adoptat un pui de koala
Jucătorul de tenis Dominic Thiem a adoptat un pui de koala, primul născut la Grădina Zoologică din Viena. Numărul 3 mondial în tenis, Thiem a vizitat puiul la Grădina Zoologică, acolo unde acesta s-a născut, ...

Beneficiile unei agenții de marketing digital

Beneficiile unei agenții de marketing digital
Galerie Foto Dacă produsele sau serviciile afacerii tale au nevoie de promovare online, lasă-te pe mâna specialiștilor în marketingul digital. Magnetif te ajută să atingi obiectivele dorite prin strategii bazate pe date...

Gina Felea – show de zile mari în platoul Chefi la cuțite. Ediția de luni a fost lider de audiență pe toate segmentele de public

Gina Felea – show de zile mari în platoul Chefi la cuțite. Ediția de luni a fost lider de audiență pe toate segmentele de public
Galerie Foto Luni seara a fost incontestabil seara Chefilor la cuțite. Conform Kantar Media, Chefi la cuțite a fost lider de piață în rândul publicului comercial cu vârste cuprinse între 18 și 49 de ani cu o medie de 9...

Vlad Gherman se alătură distribuţiei serialului Adela de la Antena 1. „Personajul meu e diferit faţă de tot ce am făcut până acum!”

Vlad Gherman se alătură distribuţiei serialului Adela de la Antena 1. „Personajul meu e diferit faţă de tot ce am făcut până acum!”
Galerie Foto Vlad Gherman se alătură distribuţiei proiectului Adela, de la Antena 1. În cel mai nou serial de ficțiune produs de Ruxandra Ion și Dream Film Production, Vlad îl va interpreta pe Călin, un personaj cu totul nou...

Încă se poate merge la scăldat: piscinele exterioare, deschise la Băile Felix

Încă se poate merge la scăldat: piscinele exterioare, deschise la Băile Felix
Galerie Foto Turismul balnear a reintrat într-o oarecare normalitate, în unele zone, unde există piscine exterioare, mai ales cu apă termală. La Băile Felix, unde și până acum se mergea la ștrand și la Aqua Park în toate...

Circuit de toamnă în Apuseni și împrejurimi

Circuit de toamnă în Apuseni și împrejurimi
Galerie Foto Culorile toamnei le oferă un spectacol grandios celor care aleg un sejur de relaxare în Transilvania. De la Oradea sau la Băile Felix se pot face excursii la Peștera Urșilor, la Salina Turda sau în Munții...

(P) Mâncare super premium pentru câini și pisici

(P) Mâncare super premium pentru câini și pisici
Delcon, brandul belgian de mâncare super premium pentru câini și pisici, recunoscut și respectat pentru calitatea garantată, este disponibil și în Romania, online (www.peticutzu.ro), în magazine specializate și...

Emisiunea a fost urmărită de aproape 2 milioane de telespectatori, Cea de-a şasea gală Te cunosc de  undeva!, lider de audiență la oraşe şi în toată ţara

Emisiunea a fost urmărită de aproape 2 milioane de telespectatori, Cea de-a şasea gală Te cunosc de  undeva!, lider de audiență la oraşe şi în toată ţara
Galerie Foto Cea de-a şasea gală a celui de-al 15-lea sezon al show-ului Te cunosc de undeva!, câștigată de Tavi Clonda cu o excelentă transformare în Madonna, a fost aseară lider de audiență atât la nivel naţional, cât...
Serviciul de email marketing furnizat de