x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Bienala de Dans de la Veneţia 2019. Festivalul Internaţional al Dansului Contemporan         

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 25 Iun 2019 - 16:35
Bienala de Dans de la Veneţia 2019. Festivalul Internaţional al Dansului Contemporan         
Vezi galeria foto

La Bienală, noul este un limbaj care dă glas artelor. În afara artelor vizuale despre care am vorbit, există Bienala Dansului, din 21 în 30 iunie, Bienala Teatrului înte 22 iulie şi 5 august, Bienala Muzicii între 27 septembrie şi 6 octombrie.

Premiile au inaugurat Biennale Danza din acest an.

Leul de Aur pentru carieră a fost decernat  coregrafului Alessandro Sciarroni, iar Leul de Argint a revenit tânărului duo francez Théo Mercier şi Steven Michel.

În discursul de mulţumire, Sciarroni a mărturisit: “Aş vrea să mulţumesc Directoarei Artistice a Bienalei de Dans, Marie Chouinard, Preşedintelui Paolo Baratta şi Consiliului de Administraţie al Bienalei din Veneţia pentru acest premiu. Un premiu care, după părerea mea, pe lângă recunoaşterea muncii depuse în aceşti ani împreună cu persoanele extraordinare cu care am colaborat, intenţionează să privească mai ales spre viitor, alegând să onoreze o carieră care, evident, este încă în devenire.

Anunţul mi-a provocat o mare surpriză, m-a umplut de bucurie şi, ca de obicei când mi se întâmplă ceva extraordinar, m-a înfricoşat.  La distanţă de câteva luni de la această veste şi dincolo de aceste sentimente contrastante, s-a născut dorinţa de a întocmi o listă de mulţumiri indispensabile.

Aş începe prin a-mi îndrepta gândurile către maeştrii care au pimit în trecut această recunoaştere, faţă de care parcursul meu artistic pare probabil destul de puţin. Mulţumesc, în special, tuturor artiştilor care au înţeles cât este de necesar să ieşi din graniţele propriei discipline pentru a povesti complexitatea contemporaneităţii. Dar şi celor care au hotărât să rămână în interiorul hotarelor tradiţiei, menţinând-o vie.

Aş vrea să mulţumesc mai ales celor care, din cauza ideilor lor radicale au fost excluşi din circuitul oficial şi de la premieri: mulţumesc că nu au cedat compromisurilor, nici atunci când publicul a părăsit sala sau când s-a afirmat că ceea ce fac ei nu este dans. Le mulţumesc că generaţia mea şi generaţiile mai tinere nu trebuie să mai ducă aceeaşi bătălie.    (…)

În sfârşit le mulţumesc că ne-au povestit că uneori este important să-ţi trădezi proprii maeştri: vă suntem recunoscători şi pentru că aţi reuşit să ne iertaţi de câte ori v-am trădat şi pentru dăţile în care o vom face din nou.

Aş vrea să continui să transmit mulţumiri tuturor dansatorilor, performerilor, maeştrilor de lumini şi muzicienilor, persoanelor care m-au ajutat cu cunoştinţele lor, producătorilor cu care am colaborat în aceşti ani şi care au avut grijă de munca mea din punct de vedere tehnic, administrativ şi al comunicării. Sunt fericit să vă am pe unii dintre voi alături de mine astăzi.

În dans am găsit un teritoriu fertil şi inspiraţia pentru lucrările mele, ca într-o ţară în care este posibil să fii primit chiar dacă nu te-ai născut acolo. Din acest motiv mulţumesc din inimă tuturor celor care au avut încredere în mine şi care şi-au imaginat că aş putea să rămân în ea.

Aş vrea să dedic acest premiu familiei mele, prietenilor şi amintirii mătuşii mele, Maria Pia, care avea cu 30 de ani mai mult decât mine şi suferea de sindromul Down. Ea m-a învăţat că timpul se dilată atunci când faci mult timp un singur lucru şi, într-un amunit sens, de la ea am învăţat să pierd premeditat noţiunea timpului”.

Deşi festivalul artelor spectacolului – teatru, muzică – era important şi înainte de 1999, în dans sunt multe ocazii interesante de a descoperi noul. Desigur, este greu să spui ce este nou în artele spectacolului din toată lumea de astăzi, dar, dacă vorbim despre răsturnarea modului tradiţional de a crea, ivirea unor limbaje inedite, explorarea orizonturilor geografice şi artistice îndepărtate, a “locurilor de cercetare”, cum le-a numit preşedintele Bienalei, Paolo Baratta, atunci totul devine clar: care sunt extensiile robotizate muzicale ale lui Aperghis în Thinking Things, care este programat anul acesta în Bienala Muzicii, sau “dansul” clipei al brazliencei Michelle Moura programat în Bienala de Dans.

Şi prin fereastra spre contemporaneitate pe care o deschide larg Bienala este interesant să notăm elementele de intersectorialitate, care se dezvoltă între arte mai mult ca niciodată, aşa cum o confirmă programele de dans din care nu lipsesc suprapunerile stimulatoare de limbaje: în cele 10 zile dedicate Dansului, cu o selecţie făcută de Marie Chouinard în interiorul temei dansatorului “artist al corpului, al spaţiului, al timpului”, dar şi în cele două săptămâni de serate de la Teatro di Antonio Latella, din 22 iulie până în 5 august, dedicate în acest an “dramaturgiei”, înţelese nu numai ca “povestire prin cuvinte”, ci şi ca “sinergie între text, actori, formarea publicului”, şi până la întotdeauna stimulatorul festival de Muzică pe care dirijorul Ivan Fedele l-a orientat către artişti şi producţii ale “vechiului continent”.

Iar dacă noul în arte înseamnă hibridări şi intersectări, la Veneţia o dovedeşte înainte de orice alegerea pentru “Leu de Aur”, decernat anul acesta lui Alessandro Sciarroni pentru dans (în festival vor putea fi văzute două creaţii ale sale, Your Girl şi Augusto), care a creat mai multe discuţii pe web pentru că este o recunoaştere împotriva curentului a unui performer, după ce, în trecut, a fost conferit unor mari personalităţi ale coregrafiei, începând cu Carolyn Carlson sau Merce Cunningham.

Un semn diferit este şi cel al dramaturgului german Jens Hillje, pentru că vorbim despre un scriitor, dar şi coordonator de spectacole şi al publicului. La fel este şi Leul de Aur pentru muzică, oferit englezului George Benjamin, al cărui limbaj are dorinţa de a fi perceput de public şi din opera căruia va fi prezentată versiunea concertistică a piesei Written on skin.

Trebuie subliniată şi bogăţia celor trei programe ce pot fi consultate pe site-ul Bienalei. Pentru Dans, pe lângă clasicii Sasha Waltz, Daniel Léveillé, William Forsythe, nu trebuie ratată Bára Sigfúsdóttir care, împreună cu compozitorul şi trompetistul norvegian Eivind Lønning, una dintre alegerile majore din panorama nord-europeană, ilustrează relaţia dintre dans şi tăcere, sau austriaca Doris Uhlich care pregăteşte pentru dans artişti cu dizabilităţi sau Barbara Matijevic care arată felul în care web-ul influenţează acţiunile unui dansator.

Printre conjugările (şi nu contaminările, cum ţine să pecizeze dirijorul Ivan Fedele), cele mai interesante din programul de Muzică sunt Songbook, ce uneşte un cvartet rock, un ansamblu clasic mărit şi muzica electronica live, al autorului-performer Matteo Franceschini, distins anul acesta cu Leul de Argint, sau vizionara cercetare a unor noi sonorităţi din Nomaden, al compozitorului german Joël Bons, care foloseşte instrumente din culturi geografice diferite, de la duduk-ul armean la setarul iranian, şi aclamata harpistă Elena Battigelli care îmbină muzica electronică cu un instrument al sonorităţlor antice.

Să nu-i uităm pe Filippo Perocco şi Lucia Ronchetti, artişti ai muzicii contemporane italiene, care prezintă două lucrări “teatrale” cu texte ale poetului şi eseistului ruso-american Eugene Ostashevsky, cu aportul scenografic şi regizoral al lui Antonino Viola şi Antonello Pocetti.

La fel şi formaţia flamandă Hermes Ensemble, fondată în 2000 de dirijorul Koen Kessels, care prezintă compoziţii de Wim Henderickx şi Vykintas Baltakas, concepute împreună cu artistul vizual şi muzicianul newyorkez Kur.

Sub semnul acestor forme de hibridare, din ce în ce mai frecvente, s-au dezvoltat şi forme expresive inedite în Teatru. Festivalul se va deschide, nu întâmplător, cu Heiner Müller, dramaturgul german care, începând mai ales din anii 60, a demontat dramaturgia tradiţională şi din a cărui operă la Veneţia va putea fi văzut Mauser, în regia sârbului Oliver Frljic, unul dintre cei mai radicali artişti ai scenei est-europene.

Se anunţă interesantă “descoperirea” a două artiste australiene, deja foarte cunoscute pe continentul lor, Susie Dee şi Patricia Cornelius. Montarea lor, care plecând de la tradiţie va urma alte modalităţi, este Livada de vişini de Cehov, regizată de Alessandro Serra, artist asupra căruia s-a îndreptat atenţia specialiştilor după emoţionantul Macbeth. Trebuie menţionate şi lucrările unui tânăr autor şi regizor al Italiei, napoletanul Pino Carbone, care soseşte la Veneţia cu susţinerea Teatri Uniti, şi de acum ilustra Lucia Calamaro cu ultima ei noutate, Nostalgia di Dio.

Dar, descoperire şi noutate înseamnă şi căutarea tinerelor talente, prezentă şi la Bienală, care o face acum în mod instituţional, punând în contact, timp de 10 zile, artiştii debutanţi cu marii maeştri şi mai ales susţinând în fiecare an producţii ale debutanţilor selecţionaţi, de la patru creaţii muzicale ale unor tineri compozitori la regizori şi la tineri coregrafi absolvenţi ai Colegiului de dans în anul trecut.

 

 

Citeşte mai multe despre:   Bienala Dansului

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu
Peste 300 de chitariști din toată țara participă sâmbătă în Piața Habermann din Sibiu la un festival în care se cântă 20 de piese folk și rock care au făcut istorie. Organizatorii Sibiu Guitar Meeting...

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”. O nouă expoziție la MNAR

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”.  O nouă expoziție la MNAR
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României anunță o nouă expoziție temporară, dedicată artistului Constantin Daniel Rosenthal, la împlinirea a 200 de ani de la nașterea celui care ne-a dăruit lucrările emblematice...

Invitație la lectură 

Invitație la lectură 
Galerie Foto     Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland. Editura Trei Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland Recent apărut la Editura Trei, volumul Valul uman. Cum...

Ce urmează în FEST-FDR

Ce urmează în FEST-FDR
Galerie Foto FEST-FDR – S.O.S 2020 își continuă drumul. Dacă primele două spectacole ale festivalului, Jurnal de România al Teatrului Național din București și Totul e bine când se termină, al Companiei Reactor de...

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA
Galerie Foto Romanian Design Week prezintă online la London Design Festival, sub tema Schimbare/Change, o serie de proiecte de design conceptual semnate de tineri designeri emergenți, ale căror practici se concentrează pe...

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend
Galerie Foto Muzeul Municipiului București oferă, cu ocazia Zilelor Bucureștiului, intrare liberă la toate expozițiile deschise în muzeele din componența sa. Accesul va fi gratuit sâmbătă - 19 septembrie și duminică...

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret
După mai bine de șase luni, Filarmonica Sibiu redeschide Sala Thalia pentru public, joi 24 septembrie 2020, cu un concert susținut de Orchestra  Română de Tineret  condusă de dirijorul CRISTIAN MANDEAL....

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”
Galerie Foto Teatrul Odeon își deschide STAGIUNEA 2020-2021 duminică, 27 septembrie, ora 19:00, în Sala Majestic cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero” (“The Revolution Project”) de Saviana Stănescu,...

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020
Galerie Foto 13 tineri pianiști, dintre cei 55 de concurenți care au participat în prima etapă a Secțiunii de Pian din cadrul Concursului Internațional George Enescu, au obținut majoritatea voturilor membrilor juriului, califi...

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești
Sâmbătă, 19 septembrie, ora 19:00 și duminică, 20 septembrie, ora 19:00, în grădina Casei Filipescu-Cesianu va avea loc premiera spectacolului „CABARETUL CUVINTELOR” de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, o ...

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional
Muzeul Victor Babeș reintră în circuitul muzeal pe data de 19 septembrie 2020, ora 10.00, refăcut după o scurtă perioadă în care a fost închis pentru reamenajare. Acest muzeu a fost deschis în două etape....

21 septembrie, Sărbătoarea Teatrului românesc: Gala Premiilor UNITER 2020, ediția a 28-a, la Craiova

21 septembrie, Sărbătoarea Teatrului românesc: Gala Premiilor UNITER 2020, ediția a 28-a, la Craiova
Sărbătoarea Teatrului românesc ajunge la Craiova, cu ocazia aniversării a 170 de ani de la înființarea teatrului craiovean „Marin Sorescu”, într-un spațiu deosebit, în aer liber, la Teatrul de Vară din...

Bucharest - One Heart. One Story. 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului

Bucharest - One Heart. One Story. 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului
Galerie Foto Pentru a marca celebrarea celor 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului, Primăria Capitalei, prin creart, propune publicului proiectul special „Bucharest - One Heart. One Story.”. De acest...

„Arhiva Activă” UNATC - prima proiecție la București

„Arhiva Activă” UNATC - prima proiecție la București
Galerie Foto După avanpremiera de la Cluj-Napoca, din cadrul TIFF, de la începutul lunii august, filmele din primul program al „Arhivei Active” vor fi proiectate și la București. Vineri, 18 septembrie, de la ora 20.30, la...

Proaspătul laureat al Premiului Marin Sorescu, scriitorul suedez Lasse Söderberg: „Marin mi-a devenit bun prieten (...) parcă îl aud șoptind juriului «Dați-i premiul lui Lasse!»”

Proaspătul laureat al Premiului Marin Sorescu, scriitorul suedez Lasse Söderberg: „Marin mi-a devenit bun prieten (...) parcă îl aud șoptind juriului «Dați-i premiul lui Lasse!»”
Presa din Suedia anunță zilele acestea decernarea Premiul Marin Sorescu, un premiu marca ICR Stockholm ce și-a consolidat poziția pe scena culturală suedeză. Anul acesta, câștigător este scriitorul suedez Lasse...
Serviciul de email marketing furnizat de