x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trenuleţe electrice: love&addiction!

1
Autor: Ionuţ Ivan 03 Dec 2010 - 13:44
Trenuleţe electrice: love&addiction! Karina Knapek/Jurnalul Naţional

140854-kkk-2974.jpgCam câte trasee feroviare ar putea înghesui într-o sufragerie un pasionat român al modelismului feroviar? Puţine. Şi trebuie să fii foarte „nebun” după acest hobby ca să le menţii şi pe acelea, este concluzia pe care o trage Dan Ion Popescu. Poartă acelaşi nume cu al unui politician celebru dar singura „politică” care îl interesează să o facă este aceea a trenuleţelor electrice. Membru al Tren Club Român, Dan Ion Popescu ne-a invitat să-l vizităm la „sediul” asociaţiei, în fapt, un magazin de trenuleaţe de pe Calea Griviţei care serveşte, în lipsă de altceva, şi ca spaţiu de întâlnire pentru pasionaţii feroviari.

Spaţiile restrânse par să fie principala piedică pusă în calea modeliştilor feroviari, căci altfel pasiunea şi timpul liber se găsesc oricând. La orice vârstă, chiar. „Sunt oameni în grupul nostru care au 82-83 de ani şi după ce îşi cumpără un model, se întreabă singuri «da' la ce dracu', mi l-oi fi luat şi pe ăsta, mă?!». Pasiunea aceasta acoperă o gamă largă de ani. Noi când ne întâlnim, ne tratăm unul pe altul ca având aceeaşi vârstă, că de fapt asta şi avem, o vârstă a copilăriei.” Una din încăperi serveşte ca „depou” pentru sute de locomotive şi vagoane de jucărie  ambalate în plastic. Lângă fereastră, o dioramă de peisaj rural în care două garnituri de tren se întretaie pe lângă coline din carton şi pânzeturi îmbibate în aracet şi iarbă din plastic pusă pe lângă pâlcuri de brazi din burete.

Peisajul liliputan care include drumuri, case, pomi şi chiar oameni ¬ nu mai mari de o unghie ¬ a fost construit de la zero din materiale banale czare nu puteau da de bănuit unui neiniţiat. Ultimul stadiu al acestei „boli” la care un colecţionar ajunge. Dacă toţi încep prin a cumpăra garnituri de tren care sunt ţinute în cutie, în timp se avansează la modificări care devin din ce în ce mai complicate. Până se ajunge la peisaje ridicate din carton şi aracet. Proprietarul locului, Doru Miu, a mai avut o altă dioramă expusă tot aici. Avem ghini­on, nu o putem vedea, a vândut-o cu o săptămână în ur­mă.

Tot la dimensiuni asemănătoare. Copia vreo por­ţiune de traseu feroviar? „Nu. Pentru spaţiile restrânse pe care le avem noi, macheta nu reprezintă un traseu real. Este inspirat din realitate ca funcţionalitate, dar se încearcă îngrămădirea pe un spaţiu cât mai mic a cât mai multor elemente(...) Cluburile care au spaţii ge­neroase îşi pot permite diorame reale, deci reprodu­cerea unui traseu real cum este, de exemplu, cea din Un­garia de la Peci. Cu gări ca în realitate, cu tot pei­sajul reprodus după o porţiune de drum..”. Printre ex­cepţii se numără şi cercul modeliştilor feroviari de la Cluj care au un loc unde se întâlnesc şi îşi fac mode­le sau îşi testează trenuleţele pe dioramele existen­te deja „...este totuşi un efort, să găseşti destui ne­buni care să pună mână de la mână, să plătească o chirie la o casă unde să se joace”, spune Dan Popescu.

 

Pasiune, pasiune dar costă...

Într-o altă cameră la o masă de lucru propietarul magazinului meştereşte ceva cu şurubelniţa la un vagon de pasageri. Fotografa se apropie pentru o poză. „Trebuia să iei un ciocan, mă, şi să vezi ce poză drăguţă aveai!” îi strigă de peste umăr, glumeţ, Dan Popescu, colegului de „sindicat”. Numai că modificările pe care pasionaţii feroviari le aduc jucăriilor necesită nu numai cunoştiinţe de technică, dar şi răbdare şi ochi buni. Doru Miu face modificări pentru pa­si­o­naţii, începători sau veterani, cărora le tremură mâna când vine vorba să-şi demonteze vagonul sau locomotiva de 2.000 de euro. În general modificările sau re­pa­raţiile se fac pe piesele standart care vin la preţ mi­nim şi care nu au din fabrică anumite facilităţi precum iluminat interior sau cip-uri pentru automatizare. Un alt caz în care modeliştii feroviari intervin asupra pieselor cumpărate din magazin este atunci când nu sunt mulţumiţi de veridicitatea istorică a detaliilor prezente pe respectiva jucărie.

Dan Ion Popescu a desfăcut şi refăcut la loc, după poze şi planuri originale, o locomotivă de „doar” 385 de euro, fiindcă îi lipsea un detaliu. Modelul imita o locomotivă germană, din anii ’30, fabricată în doar două exemplare, căruia îi lipsea un al treilea cilindru de sub carenă. Fabrica de jucării decisese să nu-l mai pună, fiindcă nu se vedea sub panourile închise. În realitate maşinăria circula pe calea ferată cu panourile date jos fiindcă mecanicilor le era lene să mai umble la toate "minunile locomotivei”. Şi atunci, locomotiva reală care funcţiona pe bază de aburi, se vedea că are trei cilindri. Şi nu doar doi cum fusese fabricată jucăria.

Ieşim afară, la timp ca să vedem garniturile de tren care merg spre depoul din Basarab. Prilej pentru o ultimă întrebare: A fost ales locul acesta special pentru că este aproape de obiectul pasiunii lor? Nu, ni se răspunde răzând, dar nu strică. Modeliştii feroviari care vin pe aici pot vedea ultimele achiziţii ale CFR şi sunt mai pasionaţi de trenurile reale chiar şi decât cei care lucrează la căile ferate.

 

Un altfel de tren readus pe şine

Şi cum pasiunea pentru trenuri nu poate cu­noaşte graniţe modeliştii feroviari au trecut de la reconstruit jucării care pot fi ţinute în palmă la o ditamai locomotiva de epocă. Maşinăria construită în 1909 care în prezent poate fi admirată în piaţa gării din Sfântul Gheorghe fusese oprită începând cu anul 2002 în depozitul Co­vasna. Astfel „bătrâna doamnă”, cum o numeş­te Dan I. Popescu, deşi avea statut de tezaur na­ţio­nal datorită vechimii şi unicităţii sale în Ro­mâ­nia ruginea degeaba în depozit, supusă fiind şi tentaţiilor hoţilor de fier vechi. La iniţiativa Asociaţiei „SICLAU”, având sprijinul auto­ri­tăţilor locale un grup de zece voluntari modelişti (doar unul dintre ei lucrând în cadrul CFR) s-a pornit o acţiune de restaurare cu piesele lipsă şi conservare a locomotivei. În grupuri de câte 4-5 dă­deau câte o fugă până la Sf. Gheorghe, la sfârşit de săptămână, făcând fiecare ce se pricepe „curăţat de rugină şi jeg, îndreptat table, sudat, vopsit -dacă ne-ar fi pus nevestele, am fi zis că nu ne pricepem”, îşi aminteşte Dan Popescu.

Citeşte mai multe despre:   stare de lux,   jurnalul de duminică

 



Mai multe titluri din categorie

(P) Supliment nutritiv impotriva naparlirii excesive la caini si pisici, SHED-X

(P)  Supliment nutritiv impotriva naparlirii excesive la caini si pisici, SHED-X
Shed-X este un supliment 100% natural, cu actiune completa si garantata in scopul combaterii naparlirii excesive in maxim 3-6 saptamani. Este formulat stiintific de catre Doctori in Nutritia Animalelor pentru a respecta...

Bella, fetița care a uimit întreaga planetă cu abilitățile sale, urcă pe scena Next Star

Bella, fetița care a uimit întreaga planetă cu abilitățile sale, urcă pe scena Next Star
Galerie Foto La doar șapte ani, Bella Devyatkina vorbește opt limbi străine și va face o demonstrație sâmbătă, de la ora 20.00, la Antena 1, într-o nouă ediție Next Star....

Cum se organizează o înmormântare în Bucuresti

Cum se organizează o înmormântare în Bucuresti
Momentul trecerii în neființă a unei persoane dragi este greu, de multe ori chiar traumatizant. Nimic nu poate alina definitiv durerea resimțită, însă există câteva lucruri care te pot ajuta să treci mai ușor...

Turismul balnear ne reface după pandemie

Turismul balnear ne reface după pandemie
După foarte mult timp de sedentarism și izolare, revenirea la tratamentele balneare este benefică atât pentru refacerea sistemului nostru imunitar, cât și pentru economie. Putem arde calorii și ne putem reface, du...

Intact Media GroupHealth Foru​​​​​​​m - Impactul abonamentelor medicale în sănătate și economie

Intact Media GroupHealth Foru​​​​​​​m - Impactul abonamentelor medicale în sănătate și economie
Galerie Foto Mai bine să previi decât să repari, iar apoi să ajungi să cheltui sume enorme, și nu de puține ori cu efecte minime. Un principiu simplu, pe care România nu îl aplică în niciun sector al economiei, iar...

Super Neatza cu Răzvan şi Dani, record de audienţă în acest sezon

Super Neatza cu Răzvan şi Dani, record de audienţă în acest sezon
Cea mai nouă ediţie Super Neatza cu Răzvan şi Dani, difuzată miercuri, 9 iunie, la Antena 1 s-a impus ca lider detaşat de audienţă, la nivelul publicului comercial cu vârste cuprinse între 18 și 49 de ani, cu...

Cursele charter Arad - Antalya vor avea loc de trei ori pe săptămână

Cursele charter Arad - Antalya vor avea loc de trei ori pe săptămână
Vicepreședintele Consiliului Județean Arad anunță startul zborurilor directe Arad - Antalya. Acestea au loc de trei ori pe săptămână. Cursele se vor opera până la sfârșitul lunii...

Cine va realiza celebrul calendar Pirelli din 2021

Cine va realiza celebrul calendar Pirelli din 2021
Cântărețul canadian Bryan Adams, care a fotografiat personaje renumite, printre care Amy Winehouse, John Boyega și Regina Elisabeta a II-a, va realiza cea mai recentă ediție a calendarului Pirelli, conform...

Cele mai bune cărți despre spiritualitate pentru a-ți hrăni sufletul

Cele mai bune cărți despre spiritualitate pentru a-ți hrăni sufletul
A găsi inspirația pentru a ne îmbogăți sufletul și a ne echilibra emoțiile pare a fi o călătorie nesfârșită, mai ales în timpul pandemiei. La urmă urmei, 2020 și 2021 reprezintă doi ani...

Ioana Abur şi Ioana Blaj complică acţiunea la finalul acestui sezon Adela

Ioana Abur şi Ioana Blaj complică acţiunea la finalul acestui sezon Adela
Galerie Foto Doar 3 săptămâni îi mai despart pe telespectatori de finalul primului sezon Adela, serial difuzat în fiecare joi, de la 20:30, la Antena 1, iar noi personaje-cheie îşi vor face apariţia pentru a complica şi mai...

Patrizia Paglieri:  “O zi în Asia Express e cât un an la București!”

Patrizia Paglieri:  “O zi în Asia Express e cât un an la București!”
Galerie Foto Patrizia Paglieri și fiul ei, Franci, au plecat pe Drumul Împăraților cu gândul de a învăța o lecție de viață, lucru care s-a și întâmplat. Cursa din Asia Express le-a adus surprize după surprize și...

Chef Scărlătescu și echipa mov, o nouă victorie în minoritate numerică

Chef Scărlătescu și echipa mov, o nouă victorie în minoritate numerică
Galerie Foto Seara de luni a adus la Chefi la cuțite o mult așteptată victorie pentru echipa mov, condusă de chef Cătălin Scărlătescu, ce a câștigat detașat confruntarea pe echipe în ciuda faptului că se...

Chefi la cuțite și Tazz by eMag le aduc telespectatorilor meniurile din finală

Chefi la cuțite și Tazz by eMag le aduc telespectatorilor meniurile din finală
Galerie Foto Finala sezonului 9 „Chefi la cuțite” vine cu o premieră în rândul show-urilor culinare din România. Pentru prima dată, telespectatorii Antena 1 pot câștiga cele trei meniuri complete din...
Serviciul de email marketing furnizat de