
Practicată deja în Germania, Austria sau Elveția, această regulă de circulație vizează fluidizarea traficului și reducerea conflictelor între conducători auto.
Proiectul de lege aflat în dezbatere în Parlament propune includerea „regulii fermoarului” în Codul Rutier. Concret, când o bandă de circulație este blocată – din cauza unor lucrări, a îngustării carosabilului sau a unor mașini parcate – șoferii de pe banda liberă vor fi obligați să-i lase, pe rând, pe cei de pe banda blocată să se încadreze în trafic.
Dacă proiectul va fi adoptat, șoferii care nu vor respecta această regulă riscă sancțiuni între 2 și 3 puncte amendă, încadrate la clasa I de sancțiuni. Detaliile privind aplicarea efectivă a amenzilor urmează să fie stabilite, iar autoritățile vor fi nevoite să lanseze campanii de informare pentru a educa publicul.
România, la un pas de civilizația rutieră europeană
Specialiștii susțin că implementarea acestei măsuri ar putea avea un impact pozitiv asupra traficului urban, în special în orașele mari precum București, unde nervii și graba conduc adesea la situații tensionate în trafic. Adoptarea regulii ar însemna un pas spre un comportament rutier mai civilizat și eficient.
Țări precum Germania, Austria, Olanda și Elveția aplică deja cu succes „regula fermoarului”, iar România ar putea urma același model, cu condiția ca șoferii să fie corect informați și să conștientizeze beneficiile acestei practici.
