Şase filme, dintre care două realizate de regizori femei, vor concura în acest an pentru trofeul Bucureşti IFF. Toate titlurile sunt prezentate în premieră absolută şi, cu o singură excepţie, nu vor fi distribuite ulterior în cinematografele din România. Directorul artistic al festivalului, Andrei Creţulescu, a definitivat lista de filme din competiţie – din eclectica selecţie nu lipsesc, ca de obicei şocuri, revelaţii şi confirmări.
Acestea sunt:
Autroportretul unei fete cuminţi (România, regia Ana Lungu)
După debutul Burta balenei (co-semnat cu Roxana Szel), Ana Lungu revine cu un lungmetraj solo la fel de independent, dar mai ambiţios. Foarte franţuzesc (în sensul şaizecist), Autoportretul... este parţial jucat de neprofesionişti, dar beneficiază de apariţia unuia dintre actorii momentului, Emilian Oprea, într-un rol secundar. Premiera mondială – în noua secţiune “What the ?!”, Rotterdam 2015.
Cold in July / Iulie însângerat (SUA, regia Jim Mickle)
În primele sale filme, americanul Jim Mickle s-a ocupat de şobolani, vampiri şi canibali – iată-l acum atacând potul cel mare: Texasul etern surprinzător. Michael C. Hall, Sam Shepard şi Don Johnson sunt pionii acestui western modern (în sensul violent-deranjant), iar de unde pornesc şi mai ales unde ajung, spectatorul află amuzat-oripilat, pe propria piele. Selecţie oficială Quinzaine des realisateurs, Cannes 2014.
A Girl Walks Home Alone at Night / O fată merge acasă singură în noapte (SUA, regia Ana Lily Amirpour)
Un formidabil debut alb-negru scris şi jucat într-un dialect Farsi dar filmat în California de o fată de 34 de ani născută la Londra din părinţi iranieni (şi care tocmai pregăteşte un film cu canibali). Cool, seducător şi teribil de romantic, filmul îi surprinde chiar şi pe cei care credeau că nu se mai poate face nimic nou în materie de vampiri în anul de graţie 2014, A.J. (După Jarmusch). Premiera mondială: Sundance 2014.
Hyena / Hiena (Marea Britanie, regia Gerard Johnson)
“I have seen the future of crime films and it screams Hyena” (Nicolas Winding Refn). Regizorul Gerard Johnson, acompaniat la propriu de fratele Matt (adică The The, pe coloana sonoră) şi de vărul Peter Ferdinando (într-un rol principal greu de cuprins în cuvinte), pune în scenă una dintre cele mai brutale poveşti de gen contemporane, cu un ochi la Michael Mann şi celălalt la Ben Wheatley. Cel mai bun thriller, Sitges 2014.
Kebab & Horoscope / Kebab şi Horoscop (Polonia, regia Grzegorz Jaroszuk)
Kebab, fost şaormar underground, şi Horoscop, fost prezicător la revista Lumea animalelor, ajung, cât ai zice “minimalism”, specialişti în marketing la o firmă de vândut covoare. Polonezul Grzegorz Jaroszuk păşeşte delicat pe un teren bătătorit de alde Kaurismaki şi Roy Andersson. Premiera mondială Karlovy Vary; Premiul juriului pentru Cel mai bun debut, Raindance 2014.
Loin des hommes / Departe de oameni (Franţa, regia David Oelhoffen)
Viggo Mortensen a jucat până acum în engleză, daneză şi spaniolă – iată-l vorbind o franceză impresionantă în acest western existenţialist, inspirat de o povestire de Albert Camus şi a cărui muzică originală este semnată Nick Cave şi Warren Ellis. Suntem în Algeria anului 1954 şi un profesor din creierii munţilor primeşte misiunea de a escorta un ucigaş până la garnizoana din cel mai apropiat oraş. Trei premii la Veneţia 2014.