x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Cel mai mare tărg european de plăci ceramice: CERSAIE

Cel mai mare tărg european de plăci ceramice: CERSAIE

de Adrian Parvu    |    31 Oct 2009   •   00:00
Cel mai mare tărg european de plăci ceramice: CERSAIE
Sursa foto: Adrian Pârvu/

Cersaie, Bologna 2009 a fost timp de patru zile centrul mondial al producătorilor de plăci ceramice şi furnituri pentru baie din Italia şi din întreaga lume.



Bologna, La Rossa. Străvechea cetate din nordul Italiei este denumită aşa în primul rând datorită acoperişurilor şi a faţadelor colorate în cărămiziu, dar şi pentru că aici bate, adeseori prea asurzitor, inima socialiştilor şi a comuniştilor din peninsulă.
Am avut onoarea şi plăcerea de a participa la cea de-a 27-a manifestare expoziţională Cersaie, considerat prin dimensiuni şi impact economic cel mai mare târg european de plăci ceramice şi furnituri.

CÂTEVA CIFRE
Voi începe prin a vă pune la dispoziţie câteva cifre semnificative privind amploarea acestui târg. Într-un an în care analiştii economici afirmă că sinusoida crizei mondiale a ajuns la punctul cel mai de jos al curbei, Cersaie 2009 a fost declarat "Sold out", adică a vândut toate spaţiile disponibile. Pe suprafaţa de 176.000 mp au fost instalate standurile a 1.036 de firme din 34 de ţări de pe toate continentele.

Dintre acestea, 510 au venit din domeniul plăcilor ceramice şi 380 din zona furniturilor pentru baie. Prin porţile târgului au trecut peste 83.000 de vizitatori, din care 60.000 de italieni. În sfârşit, la manifestare au fost acreditaţi 715 ziarişti (din care 439 din Italia) şi au fost invitate numeroase personalităţi politice, artistice, manageriale.

Vreau să menţionez în mod special faptul că am fost impresionat de mulţimea vizitatorilor tineri, veniţi din toate colţurile Italiei în grupuri organizate de şcoli şi universităţi. Marea tradiţie a ceramicii italiene are cu certitudine viitorul asigurat.

DEVIZĂ GENEROASĂ
Cersaie 2009 s-a desfăşurat sub deviza "Construire, abitare, pensare. Pensieri prossimi. Il mondo dell'industria incontra il sapere". Mai pe româneşte, într-o traducere liberă, "A construi, a locui, a gândi. Gânduri pentru viitor. Lumea industrială la întâlnirea cu lumea culturală". Ideea în jurul căreia a gravitat întreaga manifestare, preluată din textele marelui filosof german Hidegger, a fost inventica, inovaţia puse în mâna producătorilor de creatori remarcabili.

Pentru a promova şi a susţine această idee generoasă, la Cersaie au fost invitaţi să conferenţieze nume grele ale arhitecturii şi designului italian, precum Renzo Piano sau Michele de Lucchi. Prelegerile lor au fost ovaţionate îndelung la Palazzo dei Congressi, plin până la refuz.

Alte nume prestigioase, ca Valentino sau Versace, au avut standuri surprinzătoare şi atractive, asociindu-şi faima cu producători binecunoscuţi.

OBSERVAŢII GENERALE
Fără a avea pretenţia de a fi văzut târgul în totalitate, dar cu certitudinea că am vizitat tot ceea ce era important de văzut, mă voi încumeta să fac câteva consideraţiuni generale. Firmele puternice, cu alură transnaţională, s-au prezentat cu produse de ultimă generaţie, unele dintre ele urmând să intre în producţia de serie abia anul viitor.
O preocupare specială pentru omogenitatea conceptelor, pentru gama de culori utilizate, pentru linia artistică în cel mai mărunt detaliu.

Discriminate numai de spaţiul mai redus al standurilor, firmele mici şi foarte mici au avut o prezenţă remarcabilă, mai ales prin ingeniozitatea soluţiilor şi prin valorile estetice introduse într-o industrie tradiţionalistă.

Pe lângă metodele de uzinare deja clasice, un loc vizibil l-au ocupat tehnologiile "verzi", cu utilizarea unor materiale reciclate sau non-agresive. În sfârşit, într-o secţiune separată, ceramica şi arhitectura s-au unit pentru a înfrumuseţa spaţiul public, o adevărată provocare pentru edili şi autorităţi locale.

REVOLUŢIONARII
Impresionantă şi prezenţa producătorilor de furnituri pentru baie şi bucătărie. Reinterpretarea funcţiunilor atât de uzuale a unor piese pur tehnice a fost posibilă tot cu participarea vizibilă a designerilor care au creat forme şi volume surprinzătoare, fără a impieta cu nimic asupra performanţei de utilizare.

Evoluţii notabile în domeniul duşurilor şi al produselor din categoria spa, dar şi noi viziuni despre cum arată şi ce noi funcţiuni poate avea un radiator, produse destinate exclusiv copiilor, reinterpretări ale noţiunii de lux, cu o lărgire evidentă a gamei şi a publicului-ţintă.

O notă specială a producătorilor şi creatorilor veniţi din Orient, cu tendinţe de a universaliza câteva simboluri culturale specifice, cu inovaţii tehnice remarcabile şi cu... preţuri care desfid orice concurenţă.

DESPRE BOLOGNA
Bologna poate fi asociată cu cultura (cea mai veche universitate din Europa, 1088), cu arta culinară (aici, pastele şi carnea au alt gust, stropite din belşug cu sos bolognez) şi cu industria ceramică (regiunea Emilia Romagna deţine monopolul de producţie). Iar vechea cetate deţine câteva monumente de arhitectură unice în lume.

INTERFERENŢE
Varietatea formelor şi a culorilor, dar şi noi zone de utilizare a materialului ceramic au fost principalele inovaţii la Cersaie 2009. Tema propusă de organizatori (Confindustria Ceramica şi Bolognafiere) a impus tuturor firmelor participante o abordare intelectualistă a actului expoziţional, iar interferenţa actului cultural cu gestul industrial a fost evidentă. De la simpla placare pe verticală sau orizontală, cu excelenţă în spaţiile umede, ceramica a invadat aproape toate încăperile locuinţei, găsindu-şi surprinzătoare utilităţi în camera de zi, în camera copiilor sau chiar în dormitorul matrimonial...

×
Subiecte în articol: targ afla ce e nou cersaie placi ceramice