Încercări de a păstra valorile marilor meşteşugari
La marile expoziţii şi tîrguri de design, tendinţele cele mai moderne
propuse publicului şi producătorilor sînt, întotdeauna,
contrabalansate de oferta (oricît ar fi ea de timidă) acelor creatori
care ţin cu tot dinadinsul să păstreze intacte tradiţiile, arta manuală
a meşteşugarilor din toate colţurile lumii. Colecţii întregi de obiecte
utilitare sau decorative, destinate spaţiilor interioare sau celor
exterioare, urmăresc motivele tradiţionale ale unor culturi care au
avut ceva de spus în istoria îndepărtată a omenirii.
Încercări de a păstra valorile marilor meşteşugari
La marile expoziţii şi tîrguri de design, tendinţele cele mai moderne propuse publicului şi producătorilor sînt, întotdeauna, contrabalansate de oferta (oricît ar fi ea de timidă) acelor creatori care ţin cu tot dinadinsul să păstreze intacte tradiţiile, arta manuală a meşteşugarilor din toate colţurile lumii. Colecţii întregi de obiecte utilitare sau decorative, destinate spaţiilor interioare sau celor exterioare, urmăresc motivele tradiţionale ale unor culturi care au avut ceva de spus în istoria îndepărtată a omenirii.
Sinteza simplităţii
Stephanie Odegard este unul dintre cunoscuţii designeri care încearcă să traverseze continentul într-o interesantă armonizare a formelor şi volumelor. Ultima colecţie pe care ea a propus-o Europei atît de cosmopolite este inspirată de artizanii din India, Nepal sau Laos. Insistînd pe piesele de unicat, cu prelucrare integral manuală şi materie primă sută la sută naturală, designerul aduce farmecul unui soi de ingenuitate sofisticată de care societatea industrială pare să se fi îndepărtat definitiv. Pentru ilustrarea acestui articol am ales un pavilion de grădină construit din lemn traforat, care produce o impresie de volatilitate ireală. Construcţia pare a fi ea însăşi un delicat obiect decorativ destinat unei grădini paradisiace.Valoarea unicatului
De altfel, Stephanie Odegard este un adversar înverşunat al "artei de serie mare" şi al obiectului excesiv tehnologizat, din care au dispărut total vibraţia umană, tremurul şi ezitarea meşterului creator, suflul pozitiv al transferului de sentiment. Pe toate continentele Terrei există filoane artistice tradiţionale relativ puţin exploatate, de la inspiraţia africană pînă la talentul indienilor sud-americani, din surprinzătoarea delicateţe asiatică pînă la aborigenii australieni. Un model ambiental destinat, se pare, numai celor dotaţi cu sensibilităţi alese.Un model indian, venit din epoci de maharajah, o vaporoasă construcţie ce pare gata să-şi ia zborul, pentru a deveni un norişor răcoros, pe cerul albastru al unei veri caniculare. Poate el fi instalat pe o peluză britanică? De ce nu…