x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Despre salvarea tradiţiilor

Despre salvarea tradiţiilor

de Otilia Vintilă-Bolchiş    |    14 Aug 2008   •   00:00

Încercări de a păstra valorile marilor meşteşugari
La marile expoziţii şi tîrguri de design, tendinţele cele mai moderne propuse publi­cului şi producătorilor sînt, întotdeauna, contrabalansate de oferta (oricît ar fi ea de timidă) acelor creatori care ţin cu tot dinadinsul să păstreze intacte tradiţiile, arta manuală a meşteşugarilor din toate colţurile lumii. Colecţii întregi de obiecte utilitare sau decorative, destinate spaţiilor interioare sau celor exterioare, urmăresc motivele tradiţionale ale unor culturi care au avut ceva de spus în istoria îndepărtată a omenirii. 



Încercări de a păstra valorile marilor meşteşugari
La marile expoziţii şi tîrguri de design, tendinţele cele mai moderne propuse publi­cului şi producătorilor sînt, întotdeauna, contrabalansate de oferta (oricît ar fi ea de timidă) acelor creatori care ţin cu tot dinadinsul să păstreze intacte tradiţiile, arta manuală a meşteşugarilor din toate colţurile lumii. Colecţii întregi de obiecte utilitare sau decorative, destinate spaţiilor interioare sau celor exterioare, urmăresc motivele tradiţionale ale unor culturi care au avut ceva de spus în istoria îndepărtată a omenirii.  

Sinteza simplităţii

Stephanie Odegard este unul dintre cunoscuţii designeri care încearcă să traverseze continentul într-o interesantă armonizare a formelor şi vo­lumelor. Ultima colecţie pe care ea a propus-o Europei atît de cosmopolite este inspirată de artizanii din India, Nepal sau Laos. Insistînd pe piesele de unicat, cu prelucrare integral manuală şi materie primă sută la sută naturală, designerul aduce farmecul unui soi de ingenuitate sofisticată de care societatea industrială pare să se fi îndepărtat definitiv. Pentru ilustrarea acestui articol am ales un pavilion de grădină construit din lemn traforat, care produce o impresie de volatilitate ireală. Construcţia pare a fi ea însăşi un delicat obiect decorativ destinat unei grădini paradisiace.

Valoarea unicatului

De altfel, Stephanie Odegard este un adversar înverşunat al "artei de serie mare" şi al obiectului excesiv tehnologizat, din care au dispărut total vibraţia umană, tremurul şi ezitarea meşterului creator, suflul pozitiv al transferului de sentiment. Pe toate continentele Terrei există filoane artistice tradiţionale relativ puţin exploatate, de la inspiraţia africană pînă la talen­tul indienilor sud-americani, din surprinzătoarea delicateţe asiatică pînă la aborigenii australieni. Un model ambiental destinat, se pare, numai celor dotaţi cu sensibilităţi alese.

Un model indian, venit din epoci de maharajah, o vaporoasă construcţie ce pare gata să-şi ia zborul, pentru a deveni un norişor răcoros, pe cerul albastru al unei veri caniculare. Poate el fi instalat pe o peluză brita­ni­că? De ce nu… 

×