x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Împăratul off-road

Împăratul off-road

de Dragos Stoica    |    01 Noi 2009   •   00:00
Împăratul off-road

Iveco Massif înseamnă întoarcerea la valorile tradiţionale ale unui tot-teren autentic. Cu punţi rigide pe faţă şi pe spate, suspensii pe foi şi diferenţial blocabil spate, Massif se simte excelent pe drumuri vitrege, unde n-are prea mulţi adversari



După ani întregi în care segmentul off-road s-a îmbogăţit cu tot felul de SUV-uri dotate cu mai multă electronică sub capotă decât forţă şi transmisie, Massif reînvie acum un spirit aproape dispărut. Dacă la exterior întoarcerea în timp este chiar şi mai pregnantă, elementele de design situându-se la tendinţele din anii '60-'70, tehnologia care ajută maşina să defileze prin zone aproape inaccesibile pentru alte pretendente din aceeaşi clasă foloseşte de asemenea câteva dintre atuurile generaţiei de aur pe zona off-road. Concret, alături de Nissan Patrol, Land Rover Defender şi Mercedes G-Klasse, Massif beneficiază de punţi rigide faţă-spate, lucru care îi defineşte din start caracterul de off-roader autentic. Inspirat din Santana Anibal PS10 (care nu este altceva decât un Land Rover cu motor Iveco produs sub licenţă proprie în Spania de prin anii '60), Massif arată cu adevărat retro. La fel ca şi predecesorul său indirect, este o maşină care în special se adresează instituţiilor care desfăşoară activităţi în zone mai delicate. În principal, Massif a fost creat pentru a avea atribuţii utilitare, putând fi folosit de armată, pompieri, ambulanţă, companii de telecomunicaţii, ocoluri silvice, staţii meteo şi alte servicii speciale, dar poate produce senzaţii excelente pentru amatorii de off-road doar în scop recreaţional. De altfel, maşina este disponibilă în mai multe variante de caroserie, dintre care se disting trei. Station Wagon cu cinci uşi are ca target de bază instituţiile menţionate mai sus, în timp ce versiunea cu trei uşi este perfectă pentru drumuri înguste de munte, având mai degrabă un scop turistic. În fine, pick-up-ul este ideal pentru transportul de materiale în zone dificile, în timp ce volumul mărfii poate atinge valoarea unui europalet. Totodată, este disponibilă şi o variantă autoşasiu, ce permite carosarea în funcţie de nevoile clientului. Maşina testată a fost dotată cu dieselul de 3.0 litri HPT, care oferă 176 CP şi un excelent cuplu motor de 400 Nm de la 1.250 la 3.000 rpm. Coroborate cu tracţiunea integrală decuplabilă şi transmisia în şase trepte, aceste performanţe fac din Massif un adevărat stăpân pe zona off-road. Pentru o edificare mai exactă, panta maximă care se poate aborda este de 45 de grade, înclinarea laterală de maximum 40 de grade, unghiul de atac de 50 de grade, garda la sol de 200 de milimetri, în timp ce adâncimea maximă de trecere prin vad este de jumătate de metru. Comportamentul în off-road a fost fără cusur. Indiferent de suprafaţa de rulare, că vorbim de forestier cu stâncă, noroi, nisip, apă, Massif s-a dovedit la înălţime. Nici comportamentul pe şosea nu este atât de rău pe cât au susţinut alţii. Dacă faci abstracţie de suspensiile tari, e amuzant să conduci maşina şi pe şosea. Habitaclul se găseşte la înălţime, vezi totul în jur fără probleme, iar motorul te ajută să rulezi cu o viteză cel puţin decentă pentru un 4X4 care are totuşi o cu totul altă destinaţie decât asfaltul. Frânele sunt dotate cu ABS, în timp ce consumul mixt s-a ridicat la aproximativ 12 litri/100 km, asta atât în condiţiile rulării pe şosea cu tracţiune 4X2, cât şi pe munte cu integrala cuplată. Din păcate, pentru că nu toate pot fi roz, Massif păcătuieşte la interior. Dacă touchscreen-ul Pioneer este excelent, materialele folosite la realizarea bordului nu sunt de aceeaşi calitate. Şi nici acestea n-ar fi marea problemă, cât mai ales finisările. E posibil să ai câteodată senzaţia că un şurub n-a fost strâns cum trebuie sau că ideea de a imprima un aer spartan maşinii şi-a depăşit cu mult ţelul iniţial. Oricum, la un preţ cuprins între 27.000 şi 35.000 de euro, Massif oferă senzaţii pe care nu le mai puteţi întâlni cu maşini din generaţiile mai noi. Pentru că acesta este adevărul: chiar dacă este apărută în 2008, Massif te întoarce puţin în timp. Dar merită.

×
Subiecte în articol: auto