x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Lolek şi Bolek

Lolek şi Bolek

de TopGear    |    Ollie Marriage    |    08 Aug 2011   •   09:31
Lolek şi Bolek

Hai sa incepem cu un numar: 3,8. Daca stai sa te gandesti un pic, e un numar mic si insignifiant; nu e tocmai raspunsul pe care il astepti de la viata, Univers si de la toate cele. Bine, de fapt, este mult mai tare de atat, deoarece cuvantul care il pune in context si ii da valoare nu e nici litrul si nici lingurita, ci "secunde'. Iar cand vine vorba de masini, secundele sunt niste chestii micute, date naibii, asociate unei singure statistici: sprintul de la 0 la 100 km/h. in acest context, 3,8 inseamna foarte putin, mai ales ca unul dintre acesti juniori dopati a fost cel care a obtinut un astfel de rezultat uimitor.

Dar care dintre ei? Sase cilindri sau cinci? Coupe sau hatchback? Manuala sau dublu ambreiaj? Tractiune spate sau integrala? Cel cu sprintul declarat de 4,9 secunde sau cel cu 4,6? BMW Seria 1 M Coupe sau Audi RS3?

Oricare intrebare ai vrea sa pui, raspunsul ramane, in mod invariabil, al doilea. Datorita unor motive pur stiintifice, Audi RS3 este mult mai bun la acceleratie: plecarea de pe loc e asistata de toate cele patru roti si o electronica destul de desteapta - schimba vitezele in 0 nimic. Dar spun cifrele intreaga poveste? Este RS3 chiar cu mult mai rapid decat 1M cu ale sale 4,5 secunde pana la suta si chiar inseamna ca, per total, asta e masina mai buna? Nu, nu, bineinteles ca nu; nu poti sa masori cat de buna este o masina, intrucat cifrele nu sunt niste chestii calde, tridimensionale si descriptive - sunt reci, tepene si, uneori, nemiloase.

Dar BMW si Audi in mod evident cred ca ele au rolul lor - altfel, de ce s-ar fi apucat sa produca masini rivale cu statistici atat de similare: CP, Nm si asa mai departe? Asa ca, pentru linistea ta si a noastra, a tuturor, TopGear a mers cu cele doua masini in cauza pe un circuit si a facut niste teste stiintifice, cu ruleta si cu cronometrul si cu tot ce trebuie.

Asa ca 1M, in timp ce se aliniaza in drept cu RS3, castiga instantaneu prima runda pentru simplul fapt ca arata mult mai cool. Audi poate fi luat drept hot-hatch si unul chiar simplut si practic cu cinci usi, dar BMW-ul este mai greu de pozitionat, pentru ca nu este un hatch. Chiar nu e. E o berlina cu doua usi, exact ca originalul M3. asta nu e un lucru rau. Desigur, nu este la fel de practic, dar chiar conteaza asta? Pe bune? Daca da, ia-ti Audiul si vezi-ti de drum, dar pana la urma sa stii ca ambele pot cara patru oameni si cateva bagaje, ambele au liste de optionale kilometrice si ambele se simt de parca nu te vor dezamagi nici la nivelul finisajelor sau al calitatii materialelor si nici cu vreun refuz de a porni in diminetile reci.

Ambele sunt niste masini prietenoase, utilizabile si dezirabile, dar ideea e ca RS si M nu sunt masini gandite in principal sa care pasageri. De fapt, cu cat convingi mai multi sa nu vina cu tine, cu atat mai bine. Pur si simplu o sa se sperie cand exagerezi. Si o vei face cu siguranta, pentru simplul fapt ca suta in 3,8 secunde nu-i de colea si nici nu-ti trebuie prea mult talent s-o faci, datorita felului accesibil in care poti seta launch controlul pe Audi.

Motorul turbo de 2,5 litri cu cinci cilindri este imprumutat de la TT RS, unde ne place foarte mult pentru puterea si sunetul sau bolborosit. E o idee amutit aici, dar ramane incitant si receptiv si impresionant de violent pe la jumatatea turometrului. Este superb, cu atat mai mult ca este pus intr-un hot-hatch si are un pedigree corespunzator RS, dar nu este la fel de dulce la folosit, la fel de aspru si de potent precum cei sase cilindri din BMW. Da, livreaza sprintul acela uimitor (si chiar mai mult), dar ala se datoreaza mai mult cutiei de viteze si tractiunii, decat motorului.

BMW a fost criticat de multi pentru a) folsirea unui motor turbo pe 1M, pentru ca supraalimentarea nu este calea M, iar b) pentru ca a luat respectivul motor direct de pe Z4. Niciuna dintre aceste critici nu conteaza insa. Important este ca asta e un motor foarte incitant de folosit, sfaraind de energie si de entuziasm, urland prin turatii, trosnind in limitare si turandu-se ca si cand ar fi aspirat. Nu-mi vine in minte niciun motor turbo care sa fie atat de efervescent, atat de pus pe treaba si de dornic. Este absolut genial.

Si intotdeauna stii unde te afli cu el, pentru ca ai un levier langa tine pe care trebuie sa-l misti. Cutiile manuale par sa devina uimitor de demodate, dar gandeste-te ce-ti ofera - sau, mai exact, ce iti cer. Cer concentrare, te implica in proces. Iar cea de pe 1M e una buna - schimburi scurte, ii place sa fie aruncata in trepte si, fiind mecanica, te conecteaza la masina.

Cea cu dublu ambreiaj de pe Audi face tot ce poate sa-ti usureze tie munca. Daca nu vrei, nici macar nu trebuie sa tragi de padele, dar reversul medaliei este ca ajungi sa te complaci. Da, pe circuit, schimburile rapide conteaza, dar in lumea reala nu tocmai.

Lasand cutia de viteze la o parte, Audi este aproape laudabil de simplu. Nu tu suspensie adaptiva sau alte aberatii tehnice, doar doua butoane: unul pentru modul sport, altul pentru controlul tractiunii. BMW e la fel. Nu sta mai nimic intre tine si doza ta de distractie.

Numai daca si Audi ar fi fost distractiv. Sa stii ca nu e un RS rau si are cateva atribute merituoase - cel mai notabil, viteza socanta cu care mananca kilometri. Dar stii ce m-a incantat cel mai mult cand citeam despre el? Faptul ca are rotile din spate mai inguste decat cele din fata. Da, sunt un ciudat. Dar rationamentul meu era destul de solid - eu speram ca asta inseamna ca RS3 va avea un spate cu aderenta mai mica si ca va avea o manevrabilitate mai echilibrata decat alte Audiuri rapide. Nici vorba de asa ceva.

Problema este ca, pentru a face loc sistemului de tractiune integrala, motorul a fost pus mult in fata, care face masina grea de bot, ceea ce in schimb ii amorteste raspunsurile si, desigur, il face sa subvireze. Bine, subvireaza doar daca ai suficient spatiu si cojones ca sa afli de unul singur, pentru ca pe un drum public uscat, n-o sa afli niciodata unde ii sunt limitele - RS3 se agata si merge mai departe. Desigur, vei fi tentat sa renunti la asistentii electronici, dar iti garantez ca te vei speria de vitezele cu care vireaza mult inaintea masinii.

Audi se descurca cu viteza mare foarte bine, atat sa o atinga, cat si s-o mentina. Numai ca nu face acea viteza incitanta. Daca vrei o doza de energie si de forta in orice anotimp, RS3 e o alegere buna, dar e mai mult o masina cu care sa ajungi la destinatie si nu una cu care sa te bucuri de calatorie.

in 1M, calatoria este destinatia. Suna grosolan, asa ca hai sa ma exprim altfel: prezentul este un moment trecator, dupa care totul devine amintire. Iar dupa ce mergi cu RS3, e greu sa te gandesti la ce ai putea sa-ti amintesti de la el - aderenta, cu siguranta puterea, faptul ca tinuta de drum este mai docila decat te-ai fi asteptat si iritarea ca scaunul nu se duce suficient de jos - dar dupa asta, mintea a inceput sa-mi zburde. Dar la cateva zile dupa ce am mers cu BMW-ul, tot imi aduc aminte exact felul in care se lupta cu anumite viraje particulare, cum se misca peste suprafetele dure - sectiuni intregi de circuit inca imi sunt vii in cap.

De ce? Greu de spus, dar trebuie sa aiba ceva de a face cu cat de multe informatii primesti de la masina. Audi e mai moale, mai iertator - bun la toate. BMW-ul nu este. Este zgomotos pe autostrada si cere mai mult de la tine. Daca ai membre care nu sunt prinse bine, se vor zgaltai. Dar in niciun moment nu te gandesti ca tinuta de drum ar fi ferma sau taioasa, doar ca suspensia iti spune exact ce trebuie sa stii. Si va continua sa iti spuna, indiferent de drumul pe care te afli. Nu-i poti scapa.

Dar nici nu vrei sa-i scapi. Detaliul asta il face special pe BMW 1M si ofera o manevrabilitate senzationala. Fata vireaza, spatele impinge (si este delicios de ajustabil...), nu exista sentimentul de ceva artificial in directie sau sasiu - greutatea este centrata in mijlocul masinii. Pur si simplu face ce ii zici tu sa faca si o face simplu, cu acuratete si distractiv.

Este o masina mai inimoasa si mai ridicola decat RS3, dar se descurca mai bine in a te face sa te simti bine cand te afli inauntru. Nu doar prin felul in care se conduce, dar si prin pozitia comoda la volan si elementele din Alcantara care se simt placut la atingere.

Este la fel de rapid ca Audiul pe un drum public? Probabil ca nu, dar de cand conteaza asta? Si vorbesc serios, pentru ca, in ciuda tuturor numerelor care curg pe aici, majoritatea sunt irelevante. Cu totii stim ca numerele nu pot descrie o masina si ca viteza inseamna foarte
putin. Senzatiile, in schimb, conteaza si nicio cantitate de cod binar nu le poate reproduce. Poate ca este o masinarie lipsita de suflet, dar Dumnezeule, 1M chiar poate insufleti soferul.

Deci este un regres in tehnica revolutiei industriale? Nu tocmai. asta ar trebui sa fie viitorul masinilor sport: mici, usoare, nervoase si, da, un pic compromise. Personal, mi-as lua un 1M in locul unui M3, de fapt in locul oricarei masini pe care am condus-o anul asta. Nu este ieftin la aproape 54.000 de euro (nici RS3, de altfel), dar du-te si ia-ti unul. Uita de 3,8 - multumeste-te cu 4,5.

×