x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Marea deszăpezire

Marea deszăpezire

de Ward Piers    |    06 Apr 2012   •   08:13
Marea deszăpezire

In timp ce toti ceilalti o ardeau pe un lac inghetat, Suedia gemea de treaba pentru barbati adevarati. Mai putine prosteli pentru Land Rover Defender si Dacia Duster: masinile astea doua au o sarcina mai aspra, care le obliga la explorare.

Dar in ciuda distantei cat o mini-expeditie fata de orice asezare si a unei lipse ingrijoratoare a kiturilor de supravietuire, masinile astea doua au darul de a te linisti. Sunt solide si capabile, iar asta le face relaxante. Ma rog, aproape relaxante, dar mai multe despre asta, mai tarziu.

Pentru inceput, merita sa explicam de ce am pus Dacia si Defender fata in fata. Defender este cu atat de mult mai scump, incat cele doua, practic, nici macar nu concureaza – diferenta este o adevarata prapastie de 20.000 £. Dar totul tine de filosofie. Impart un proces de gandire – cai de povara, capabili in teren accidentat si cu un interior spartan, usor de intretinut. Nimeni nu cumpara Duster sau Defender ca sa fie cool in sens traditional, dar acestea par sa aiba un caracter über-folositor care le face sic si care are sens acolo unde diferenta intre a arata bine si a ajunge acasa nu merita nici macar sa fie luata in considerare. Stralucirea nu este cap de lista printre prioritati; discretia... este. Iar atunci cand gluma se ingroasa, sistemele de tractiune integrala orientate spre performanta par sa fie putin... frivole.

Asadar, Dacia urmeaza sa fie lansata in UK, iar compania detinuta de Renault va oferi un raport pret-calitate excelent. In Anglia, Dusterul va porni de undeva sub 10.000 £ in versiunea cu tractiune fata, ajungand la 15.000 £ pentru modelul full-option cu tractiune integrala pe care il avem aici. Primesti enorm de multa masina pentru banii astia, chiar daca n-ai auzit de Dacia, daca esti britanic, decat gratie obsesiei lui James May pentru acest brand.

Acestea fiind spuse, probabil ca nu are rost sa sapi prea adanc dupa surprize ascunse in Duster, pentru ca nu sunt multe de descoperit acolo. E o cutie. Si in aceasta cutie exista tot ce este necesar pentru a o clasifica drept masina - motor, volan, patru roti, radio, incalzire – dar fara absolut niciun surplus. Vrei un despartitor elegant in portbagaj? Sau chiar un reductor?

Nu – nu vei gasi nimic de genul acesta. Proiectarea s-a facut cu ochii pe buget. Daca un lucru nu are valoare practica, zboara. O abordare imbucuratoare.

Sa luam de exemplu lipsa reductorului – ar fi fost scump si greoi, asa ca Dusterul a primit o treapta intai extrem de scurta, care obtine acelasi rezultat – off-road pentru mase. Dusterul are trei setari – tractiune fata, auto, si 4WD lock – si, la ultimele doua, un cuplaj electromagnetic din diferentialul central decide unde sa fie trimisa puterea. Si merge drept, prin si peste orice ai putea arunca in mod normal in directia ei. Daca te uiti dupa un SUV care sa acopere multe sarcini pe bani putini, asta ar trebui sa fie pe lista.

Are, totusi, o mica slabiciune: diferentialul central nu se blocheaza complet. Asa ca atunci cand ne-am decis sa lovim niste troiene mai serioase de zapada, a ramas complet blocata.

Se pare ca daca vrei intr-adevar sa te avanti in salbaticie dincolo de drumurile batatorite, atunci ai nevoie de un 4x4 hardcore. Iar masina aia inca poarta sigla Land Rover. Nici Defender nu a gasit aceasta sarcina usoara, dar multumita unui diferential central mecanic, fiecare roata poate fi blocata separat si niciun pic de cuplu nu se pierde prin patinarea ei. Daca o singura roata are aderenta, toate celelalte se vor invarti cu aceeasi viteza.

Condus in mod corespunzator, cu diferentialul central blocat si cu reductorul cuplat (accesat de la un set de leviere satisfacator de primitive), Defender va ajunge aproape oriunde.

Se taraste greoi, face galagie – turbo-dieselul de 2,2 litri suna ca un tractor – dar te va duce acolo.

Forma conteaza prea putin la masinile astea doua. Totul tine de functionalitate – sa faca ceea ce trebuie, atunci cand trebuie, fara alte bonusuri. Sunt masini orientate spre functie – vrei sa faci o treaba, cumperi una dintr-astea – iar Dacia este o reusita cu adevarat captivanta daca te uiti la pret. Este un fel de Panda 4x4 al acestei generatii – asta pana la venirea adevaratului Panda 4x4 – usor, fara pompoane, ieftin. Insa generatia asta are nevoie din cand in cand sa ajunga si in locuri extreme. Si, pentru asta, va trebui sa strangi bani pentru un Defender.

×