x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Maşinile electrice, soluţie anticriză

Maşinile electrice, soluţie anticriză

12 Ian 2010   •   00:00
Maşinile electrice, soluţie anticriză
Sursa foto: BILL PUGLIANO/AFP PHOTO/MEDIAFAX

Maşinile electrice sunt mai aproape ca niciodată de şoselele, respectiv de gropile noastre. Dacă în urmă cu ani autoturismele electrice prezentate la saloanele auto internaţionale arătau de parcă numai căpitanul Kirk le va conduce, acum ele au devenit realitate.



Până nu de mult, maşinile electrice arătau atât de futuristic - cu acoperiş de sticlă, cu volane pătrăţoase, cauciucuri colorate - încât nimeni nu le lua în serios. Dar în acest an Salonul Auto de la Detroit a rezervat 3.500 de metri pătraţi din podeaua Cobo Hall numai pentru autoturismele electrice, însemnând că era vehiculelor cu propulsie neconvenţională a sosit în mod oficial.

DISPONIBILE DIN TOAMNĂ
La Detroit noile tehnologii sunt prezente din plin. Evenimentul va avea 60 de premiere mondiale, potrivit BBC, iar cel puţin două modele electrice prezentate aici - Chevrolet Volt şi Nissan Leaf - vor ajunge la dealeri până la finele acestui an. În timp ce Volt va costa 40.000 de dolari, Nissan intenţionează să vândă Leaf ("Frunză" în engleză - n.r.) la un preţ între 20.000 şi 25.000 de dolari. Totodată, BMW va introduce seria 1 "electropurtată" drept "vehicul de test", în timp ce Toyota va lansa un alt hibrid, iar Mitsubishi va arăta noul MiEV. "Deja se întâmplă", spune John O' Dell, senior editor la site-ul Edmunds.com. "Volt este un vehicul real. Leaf este un vehicul pentru lumea reală", completează el.

Propovăduitorii maşinilor electrice spun că o combinaţie de forţe politice, energetice şi de mediu au dus maşinile de la concepte capricioase la prizele de curent de acasă.

Cel mai puternic imbold a venit de la administraţia preşedintelui american, Barrack Obama, care a beneficiat de zecile de miliarde de dolari pe care le-a pompat în General Motors şi Chrysler pentru a presa cele două companii să construiască maşini economice. De altfel, din 2016 automobilele produse în Statele Unite ale Americii trebuie să meargă o distanţă de 35,5 mile (57 kilometri - n.r.) cu un galon de benzină (3,79 litri - n.r.).

Detroit, sediul granzilor auto americani General Motors, Ford şi Chrysler, încearcă să se reinventeze prin maşinile electrice şi autoturismele mici care consumă foarte puţin. Autoturismele mici sunt populare acum, după ce în anii anteriori cele mari predominau. Schimbarea survine după ce şoferii din întreaga lume au devenit mai atenţi la preţul benzinei şi motorinei de când barilul de ţiţei atinsese preţuri enorme, de 147 de dolari.   

VIITORUL INTRĂ ÎN PRIZĂ
În acest an, GM, Nissan şi Ford şi-au crescut eforturile de a îmbunătăţi capacităţile bateriilor litiu-ion pentru a creşte raza de acţiune a maşinilor electrice, una dintre principalele probleme ale constructorilor. Majoritatea noilor vehicule care vor fi disponibile în viitorii doi ani pot rula 160 de kilometri între încărcări. În acest an, Ford va lansa o versiune total electrică a modelului Transit Connect, iar în 2011 va fi introdusă o motorizare asemănătoare şi pentru modelul Focus. Nissan crede că modelul Leaf va aconta 90.000 de unităţi sau 10% din vânzările sale din SUA. Viteza maximă a maşinii va fi de 144 km/oră.

Circa jumătate din cele 20 de milioane de noi plăcuţe de înmatriculare care vor fi emise în 2020 vor fi montate pe o maşină care oferă, într-o formă sau alta, propulsie electrică, potrivit companiei de consultanţă auto CSM Worldwide.

90.000 de exemplare ale modelului Leaf speră să vândă Nissan anual numai în SUA

20.000 de dolari este preţul de pornire pentru modelul Leaf

40.000 de dolari cu atât se va vinde un exemplar de Chevrolet Volt

10 milioane de maşini noi vândute în 2020 vor avea o formă sau alta de propulsie electrică, potrivit CSM Worldwide

×
Subiecte în articol: auto