x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Sangele Domnului

Sangele Domnului

26 Apr 2005   •   00:00

  • de VERONICA GUZUN
  • VINUL SFANT
  • "A dat sfintilor sai Ucenici si Apostoli zicand: "Beti dintru acesta toti, este sangele Meu, al Legii celei noi, Care pentru voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor"

    "Aceasta sa faceti intru pomenirea Mea, ca ori de cate ori veti manca painea aceasta si veti bea paharul acesta, moartea Mea veti vesti, invierea Mea veti marturisi"
    Liturghia Sfantului Vasile cel Mare
    Icoana pe sticla "Iisus cu via"
    "Beti dintru acesta toti, ca acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor", a spus Mantuitorul la Cina cea de Taina in timp ce oferea un pahar cu vin Apostolilor. De atunci credinciosii beau vin pentru ca este sange din sangele Domnului. In Biblie, strugurele este foarte bogat in semnificatii. Este ofranda propriei vieti, pe care credinciosii o daruiesc simbolic lui Dumnezeu, pentru ca vinul e sfintit mai intai prin sudoarea muncii lor. De fapt, strugurele, asemeni colivei, semnifica Biserica - unitati distincte, unite intr-un intreg. Vinul, cu latura lui spirituala, face trimitere la spalarea pacatului primordial.

    JERTFA. Vinul este, de fapt, o maturizare a strugurelui, o innobilare a lui. Asa cum aurul este extras prin ardere din minereu, vinul este jertfa nobila, fiind extras din boabele strugurilor prin sfaramarea lor. Este un semn al iertarii si al vietii. Realitatea izvorarii sangelui din coasta lui Iisus, atunci cand a fost impuns cu sulita de unul dintre ostasi, impune vinul ca materie liturgica, alaturi de apa ca materie primordiala si de paine ca materie existentiala. Multe vesminte preotesti sunt brodate cu spice de grau si cu struguri, reluand ideea de jertfa.

    CURATENIE. La slujba de Proscomidie, unde sunt pregatite painea si vinul ca sa devina sangele si trupul lui Iisus Hristos, preotul scoate o bucata din prescura, numita agnet (agnus din latina se traduce miel, simbolul jertfei), pe care este imprimata o pecete: Iisus Biruitorul. Preotul inteapa agnetul cu copia, un cutit care seamana cu o sulita, si spune "iar unul dintre ostasi cu sulita coasta Lui a impuns si indata a iesit sange si apa", in timp ce toarna vin in potir. In liturghii se foloseste doar vin din struguri, nu neaparat rosu, insa trebuie sa fie curat, fara zahar, fara aromatizatori sau conservanti, "sa nu i se schimbe firea."

    SEMIOTICA ICOANELOR
    Icoana pe lemn "Eu sunt vita, voi mladitele"
    Icoana pe lemn "Eu sunt vita, voi mladitele", in care sunt prezentati Mantuitorul si Apostolii, este simbolul jertfei asumate si de ceilalti. Astfel, apare ideea de comuniune si de interdependenta. La jertfa devin partasi mai multi, pentru ca sluga nu poate fi mai mare decat stapanul. In acelasi timp, este si un semn al roadei. "Eu sunt vita, voi sunteti mladitele. Cel ce ramane in Mine si Eu in el acela aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic" (Sfantul Evanghelist Ioan cap. 15, 1-8). "Iisus cu via", o icoana pe sticla din Transilvania, poarta aceeasi semnificatie de jertfa care duce la viata vesnica, pentru ca "Sangele martirilor este samanta crestinilor". Crestinismul e, de fapt, o religie a suferintei, iar jertfa este urmata de rascumparare.

    ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul sangele