x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Scrisori - 2 octombrie 2006

Scrisori - 2 octombrie 2006

02 Oct 2006   •   00:00
Silaghi Maria, Oradea:
"Mama mea, in varsta de 94 de ani, are domiciliul in orasul Cehu Silvaniei. Cu 22 de ani in urma a avut o fractura de sold soldata cu doua operatii complicate, una cu tija metalica si a doua cu grefan osos, greu de realizat pe fond de osteoporoza avansata. Acum este total dependenta de cei din jur. A avut un timp pensie de invaliditate de gradul II, dar in ultima vreme nu o mai primeste. Ne-am adresat Casei de Pensii Zalau, dar nu am primit nici un raspuns pana in prezent. Va rugam mult, daca se poate, sa ne ajutati".
RASPUNS: Trebuie sa va adresati Primariei din Cehu Silvaniei (localitatea de domiciliu) pentru a primi ajutor potrivit prevederilor Legii 17/2000, privind asistenta sociala a persoanelor varstnice.

Arsenie Emilian, Iasi:
"Un vecin a inceput constructia unui gard pe terenul meu. Desi am facut nenumarate plangeri, vecinul a continuat constructia si n-a fost amendat. Ce legi se aplica in acest caz si ce pot face eu?".
RASPUNS: Potrivit art. 220 Cod Penal, reprezinta tulburare de posesie ocuparea, in intregime sau in parte, fara drept, a unui imobil aflat in posesia altuia, fara consimtamantul acestuia sau fara aprobare prealabila primita in conditiile legii, ori refuzul de a elibera imobilul astfel ocupat. Legea nr. 247/2005 precizeaza faptul ca, de asemenea, constituie infractiune de tulburare de posesie si se pedepsesc, potrivit prevederilor din Codul Penal, modificarea cu intentie a materializarilor limitelor de proprietate, infiintarea sau mutarea semnelor de hotar si a reperelor de marcare a limitelor de zona a caii ferate, drumurilor, canalelor, aeroporturilor, porturilor, cailor navigabile, delimitarilor de hotare cadastrale, silvice, geologice si miniere fara aprobarea prevazuta de lege. In cazul tulburarii de posesie, tentativa faptei nu este incriminata, iar fapta nu se consuma instantaneu, la chiar momentul intrarii faptuitorului in/pe imobil, intrucat ocuparea trebuie sa dureze suficient pentru ca ea sa semnifice intentia de stapanire, de luare in posesie. Pentru punerea in miscare a actiunii penale este necesara, in toate cazurile, plangerea prealabila a persoanei vatamate. In cazul infractiunii de tulburare de posesie, plangerea prealabila se adreseaza direct instantei de judecata, daca faptuitorul este cunoscut. Cand faptuitorul este necunoscut, persoana vatamata se poate adresa organului de cercetare penala pentru identificarea lui. Plangerea trebuie sa cuprinda descrierea faptei, indicarea autorului, aratarea mijloacelor de proba, indicarea adresei partilor si a martorilor, precizarea daca persoana vatamata se constituie parte civila si, atunci cand este cazul, indicarea persoanei responsabile civilmente. In cazul infractiunilor pentru care legea prevede ca este necesara o plangere prealabila, aceasta trebuie sa fie introdusa in termen de doua luni din ziua in care persoana vatamata a stiut cine este faptuitorul. Plangerea prealabila gresit indreptata la organul de urmarire penala sau la instanta de judecata se trimite organului competent. In aceste cazuri, plangerea se considera valabila, daca a fost introdusa in termen la organul necompetent.

Grigorescu Maria, Targoviste:
"Sotul meu era foarte bolnav, cu un handicap sever si asistent personal. Aceste lucruri au fost decise de comisia de expertiza Targoviste. La data de 4 aprilie 2006 a decedat, iar Inspectoratul Dambovita a refuzat sa-mi mai dea acel ajutor in valoare de 790.000 de lei, ajutor acordat persoanelor cu handicap grav. Mentionez ca trebuia sa primesc aceasta suma in aprilie si reprezentau banii pe luna martie, retroactiv. Dansii sustin ca nu au voie sa dea banii apartinatorilor, daca persoana in cauza a decedat. As dori sa stiu care este adevarul si ce prevede legea in acest sens".
RASPUNS: Trebuie sa va adresati Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Dambovita pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra.

Cristina Maria Olaru, Ilfov:
"Am vrea si noi sa stim daca ne puteti ajuta cu o informatie. Am vrea sa plecam sa mucim in strainatate, pentru a ne descurca mai bine cu banii, dar nu stim ce sa facem pentru acest lucru si de aceea apelam la ziarul dvs., sa ne dati un sfat, unde sa ne adresam?".
RASPUNS: Orice solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa se inregistreze in banca de date a solicitarii pe baza depunerii dosarului cu documentele doveditoare de catre fiecare solicitant. De asemenea, trebuie avut in vedere ca va fi necesar sa participe la selectii, efectuarea controlului medical, legalizari si traduceri de acte. A pleca la lucru in strainatate mai presupune ca persoana in cauza sa cunoasca faptul ca ii trebuie un fond banesc minim pentru transpunerea in practica a acestei dorinte care sa-i permita sa acopere cheltuielile pentru traduceri si legalizari de acte, control medical, cheltuieli de transport etc. Dosarul unui solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa contina minimum urmatoarele documente: copie de pe buletinul sau cartea de identitate, cu o valabilitate de minimum sase luni de la data depunerii dosarului; copie de pe pasaport, cu o valabilitate de minimum sase luni; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos sau ca nu figurati in evidenta cu boli cronice, in original; cazier judiciar cu o valabilitate de 30 de zile, original; copie de pe certificatele de calificare sau absolvire, legalizat la notariat; copie de pe carnetul de munca sau declaratie pe proprie raspundere ca nu aveti carnet de munca, legalizata la notariat; curriculum vitae, fisa personala care va fi o pagina dactilografiata cu date personale; dovada emisa de Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei din care sa rezulte ca nu are interdictie legala de a parasi localitatea sau alte limitari ale executarii dreptului de libera circulatie in alte tari. Daca angajatorul strain va dori si alte documente, solicitantul de locuri de munca trebuie sa le depuna, el fiind anuntat de agentul de ocupare. Pentru a pleca la munca in strainatate, puteti apela la o firma care se ocupa de intermedieri de agest gen sau o puteti face prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca, cu adresa in Strada Valter Maracineanu nr. 1-3, etaj 4, Sector 1, Bucuresti, telefon 021-315.88.44, 021-312.46.70, 021-312.91.55.
AM PRIMIT LA REDACTIE
In sedinta de Guvern din 20 septembrie 2006 s-a dispus prorogarea intrarii in vigoare a noului Cod rutier pana la data de 1 decembrie 2006. Biroul de presa al Guvernului ne informeaza ca: "Decizia a fost luata la propunerea MAI, care a aratat ca este necesara o perioada pentru asigurarea pregatirii profesionale si un exercitiu de comunicare pentru a aduce la cunostinta opiniei publice modificarile legislatiei rutiere".

In fapt, la data de 20 martie 2006 a aparut in Monitorul Oficial Legea nr. 49/2006 (denumita, cod rutier), cu precizarea ca va intra in vigoare peste sase luni, adica la 21 septembrie 2006. Prin aceasta lege, MAI avea obligatia ca in termen de 90 de zile sa elaboreze si sa publice Regulamentul de aplicare a legii, lucru care nu s-a realizat. Acesta este adevaratul motiv al amanarii; opinia publica asteapta de la dvs. masurile pe care le luati impotriva celor vinovati, nu inventarea unor motive neconvingatoare.

In mass-media se vorbeste intens despre punerea in aplicare a unui Cod rutier. Asa cum este conceputa, reglementarea acestei activitati nu se poate denumi COD. Codul este un Act normativ care reglementeaza in mod exhaustiv o tematica, un domeniu de activitate, spre exemplu Codul civil, Codul penal, Codul de procedura civila etc. Or, asa cum este conceput, nu putem spune ca avem un cod rutier, ci un pachet de acte normative in care cei chemati sa le respecte se descurca cu dificultate.

Pe de alta parte, in UE si nu numai exista asemenea coduri rutiere unice, fara alte regulamente sau norme metodologice.

Si daca nu vom respecta aceste norme privind modul de reglementare al acestei activitati, riscam ca dupa aderarea la UE sa o luam de la capat.

Consider ca ar fi utila elaborarea unui adevarat COD RUTIER care sa reglementeze toate problemele si sa poata fi inteles de toti cei care sunt chemati sa-l respecte.

Tergiversarea acordarii despagubirilor cuvenite celor ale caror averi au fost confiscate in mod abuziv de statul comunist este, de asemenea, o problema care genereaza nenumarate discutii pe la colturi, de genul cand, pana cand ne duc cu minciuni?

Este vorba aici de fostii proprietari de terenuri trecuti pe anexele nr. 39, care urmeaza a fi despagubiti cu sume de bani din lipsa de terenuri. Fac parte din Comisia de fond funciar a orasului Pecia si in numele lor va intreb: cand se vor primi aceste despagubiri?

Situatia despagubirilor prin echivalent, spre exemplu titluri nominale de valoare, oferite potrivit Legii nr. 10/2001 pentru cei cu case confiscate abuziv, este la fel de dureroasa:

- Unii au primit titlurile cu ani in urma si, neputandu-le valorifica, titlurile nefiind credibile pe piata, au fost obligati sa le depuna la Comisia Centrala din cadrul ANRP Bucuresti in vederea convertirii in titluri de despagubire. Cand se vor converti?

- O alta categorie o formeaza cei care au primit Dispozitia Primarului prin care li se ofera titlurile de valoare. Acestia au formulat cereri catre Ministerul Finantelor Publice pentru eliberarea titlurilor. Cand le vor primi?

- La Comisia de aplicare a Legii nr. 10/2001 din cadrul Primariei Arad, Comisie in care in prezent lucreaza doar doi consilieri juridici, exista mii de dosare depuse din 2001 care zac nerezolvate. Intrebarea fireasca: cand se vor rezolva?

In final, dupa parcurgerea acestor lungi trasee, noile documente denumite titluri de despagubiri se vor depune in mod obligatoriu la "FONDUL PROPRIETATEA", care va emite mult ravnitele actiuni. Aceste actiuni la ce vor folosi, atat timp cat "Fondul" nu este listat la bursa de valori imobiliare?

Este necesar ca Guvernul sa scurteze acele trasee ale titlurilor de valoare si mai ales sa depuna in Portofoliul Fondului Proprietatea sumele necesare pentru ca Fondul Proprietatea sa devina functional.

Ca simplu cetatean, am evidentiat doar aceste situatii, din dorinta sincera de fi tratati asa cum se cuvine intr-un Stat de Drept.
Florentin-Livius Vartaci-Aconi Arad
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul munca