Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Stiri sanatate 14 august 2007

Stiri sanatate 14 august 2007

14 Aug 2007   •   00:00

ECHILIBRU. O persoană sănătoasă elimină zilnic aproximativ 1,5 litri de apă pe cale renală, 750 ml prin transpiraţie, 400 ml prin respiraţie. Echilibrul intre aportul şi eliminarea de lichide trebuie să fie menţinut tot timpul. Orice retenţie de apă in organism poate semnala o afecţiune renală, cardiacă, hepatică sau de altă natură.

PLATĂ VS MEDICINALĂ. Apele plate nu au o mineralizare mai mare de 0,5 g de săruri la litru. Apele plate naturale nu au bioxid de carbon adăugat. Acestea conţin cantităţi mici de bioxid de carbon, aşa cum sunt extrase din depozitul respectiv de apă. Apele plate pot fi consumate in cantităţi mari, fără recomandarea medicului. In cazul apelor medicinale - care conţin peste 1,5 g săruri la litru - este nevoie de sfatul medicului pentru a le consuma. Apele medicinale sunt folosite in cure pentru tratarea ulcerului, gastritelor, afecţiunilor renale, hipertiroidismului. In aceste cazuri este recomandat consumul de apă cu conţinut ridicat de sulf. Datorită sulfului, această apă măreşte sau scade aciditatea gastrică, stimulează activitatea stomacului şi circulaţia sangvină.

DESHIDRATAREA. Consumul insuficient de apă provoacă deshidratarea. Aceasta se manifestă prin greţuri, vărsături, dureri de cap, crampe musculare. Dacă deshidratarea este puternică pot surveni scăderea tensiunii arteriale şi tulburări neurologice.

APĂ MINERALĂ. In funcţie de cantitatea de săruri minerale, apele sunt clasificate in ape oligominerale (sub 0,5 g săruri dizolvate la litru), ape minerale (0,5-1,5 g săruri/litru) şi ape medicinale (peste 1,5 g săruri/litru). Nutriţioniştii ne sfătuiesc ca in zilele cu temperaturi ridicate să consumăm apă minerală. In perioadele caniculare, organismul işi reglează temperatura prin transpiraţie. O dată cu pierderile de apă, prin transpiraţie sunt eliminate şi săruri minerale. Apa minerală suplineşte aceste pierderi datorită conţinutului de săruri de calciu, magneziu, sodiu, potasiu.

CANCER MAMAR. Rezonanţa magnetică nucleară (RMN) este mult mai eficientă in detectarea cancerului mamar intr-un stadiu incipient decăt mamografiile clasice. Cel puţin aşa reiese din studiul unei echipe de cercetători de la Universitatea din Bonn şi publicat in revista The Lancet. Oamenii de ştiinţă germani au observat că RMN-ul depistează 92% dintre leziunile canceroase la săn, in timp ce mamografiile standard nu detectează decăt 52% dintre acestea. De aceea, cercetătorii fac apel la medicii ginecologi să utilizeze mai mult RMN-ul decăt mamografiile, care sunt metode invazive, pentru depistarea tumorilor.

OPERAŢIE. După o operaţie endoscopică complicată, chirurgii germani au reuşit să extragă un creion din capul unei femei. Margaret Wegner (59 de ani) a trăit de la vărsta de 4 ani cu un creion de 10 cm in cap. "In urma unei căzături, creionul mi-a pătruns prin pielea obrazului şi a ajuns in cap", povesteşte aceasta. Creionul a trecut la căţiva milimetri de nervul ocular şi de o arteră care ii alimenta creierul. In cei 55 de ani care au trecut de la nefericita intămplare, medicii nu au reuşit să extragă creionul, iar femeia a fost chinuită de migrene puternice şi hemoragii nazale frecvente. In acest moment, datorită evoluţiei tehnologiei, medicii au putut elimina 8 cm din creion. O bucată de 2 cm era prinsă intr-un ţesut al creierului şi nu a putut fi extrasă.

GRIPA AVIARĂ. O echipă de cercetători din Statele Unite ale Americii a pus la punct un vaccin care ar putea să invingă virusul gripei aviare incă inainte ca acesta să sufere mutaţii. Oamenii de ştiinţă de la Institutul Naţional de Alergologie şi Boli Infecţioase din Maryland şi de la Universitatea de Medicină din Atlanta au descoperit că vaccinul ii va proteja pe oameni impotriva mutaţiilor virusului H5N1. Studii anterioare susţin că mutaţiile pe care le va suferi in viitor H5N1 ar putea transforma acest virus, care in prezent afectează doar păsările, in unul foarte virulent pentru oameni.

DESCOPERIRE. O echipă de la Institutul Naţional de Sănătate şi Cercetare Medicală din Franţa a descoperit că scăderea bruscă in greutate poate fi un semn precoce al bolii Huntington, inainte de apariţia semnelor neurologice. Cercetătorii francezi au evidenţiat o anomalie metabolică plasmatică in probe de sănge recoltate de la 32 de pacienţi aflaţi in stadiul incipient al bolii Huntington. Ei propun ca această anomalie să fie utilizată ca marker sangvin al acestei boli. Maladia Huntington este o boală genetică manifestată prin mişcări involuntare, scurte şi bruşte, care afectează muşchii membrelor, gătului şi feţei.

NAŞTERI. Olanda deţine recordul in materie de naşteri la domiciliu. Această metodă este susţinută de sistemul sanitar din Ţara Lalelelor şi este foarte apreciată de viitoarele mame. O treime dintre femeile insărcinate din Olanda preferă să nască acasă, asistate de moaşe, iar 10% părăsesc imediat maternitatea după naştere. Cifrele contrastează cu cele din Germania, Franţa, Marea Britanie, Belgia şi Ţările Scandinave, unde naşterea la domiciliu este considerată o practică depăşită şi riscantă. In ţările dezvoltate, doar 2% dintre naşteri se petrec acasă. Potrivit, autorităţilor sanitare olandeze, "naşterea nu este o boală, iar asigurările de sănătate nu acoperă in intregime cheltuielile de spitalizare decăt in cazurile in care medicul consideră că este necesară deplasarea la maternitate".

HIV/SIDA. Autoritatea americană a medicamentului (Food and Drug Administration) a dat undă verde unui nou medicament anti-SIDA. Maraviroc este primul dintr-o nouă clasă de medicamente antiretrovirale, denumite anti-CCR5. Spre deosebire de alte tratamente, antiretroviralele CCR5 nu atacă HIV la nivelul globulelor albe. CCR5 este o proteină care se găseşte la suprafaţa celulelor imunitare atacate de HIV. Noul antiretroviral impiedică pătrunderea virusului in celulele imunitare.Â

LEGĂTURĂ PERICULOASĂ. O proteină implicată in apariţia bolii Alzheimer joacă de asemenea un rol-cheie in producerea glaucomului, susţine o echipă de cercetători britanici. Utilizănd o nouă tehnică de imagistică medicală, ei au pus in evidenţă proteina beta-amiloidă, care determină formarea de plăci la nivelul creierului persoanelor atinse de Alzheimer. Aceeaşi proteină duce şi la distrugerea celulelor retinei, ceea ce provoacă glaucom, principala cauză de orbire in lume. Autorii studiului vor experimenta un tratament comun atăt pentru Alzheimer, căt şi pentru glaucom.

TEST. O echipă de cercetători belgieni de la Flanders Institute for Biotechnology au elaborat un test de sănge, prin care se poate diagnostica in faze incipiente cancerul de ficat. Testul poate determina nivelul proteinelor din ficat, stadiul bolii şi dimensiunea tumorii. In prezent, pentru diagnosticarea cancerului de ficat sunt folosite ecografiile, biopsia şi determinarea nivelului alfa-fetoproteinei (o proteină secretată de ficat). Aceste metode insă pot avea rezultate controversate uneori.

INSULINĂ. O specie de tutun modificat genetic poate contribui la normalizarea nivelului glicemiei, arată un studiu publicat in Plant Biotechnology Journal. Tutunul studiat la Universitatea Florida conţine o substanţă precursoare insulinei. Cercetătorii le-au administrat praf din frunze de tutun animalelor de laborator cu diabet in fază incipientă. După tratament, nivelul zahărului in sănge şi urină a ajuns la normal. Specialiştii speră că pe viitor capsulele cu insulină extrasă din plante vor fi folosite in profilaxia şi a tratamentul diabetului zaharat.

CARII. Medicul american Jeffrey Hillman a inventat un gel care ne scapă de cariile dentare. Gelul distruge bacteriile patogene din cavitatea bucală. Aceste bacterii transformă zahărul in acid lactic, iar acidul lactic atacă smalţul dinţilor, provocănd cariile. Gelul produs de dr Jeffrey Hillman conţine ADN-ul modificat al bacteriei Streptococcus mutans, astfel incăt să impiedice producţia de acid lactic.

CANCER. Ultrasunetele pot deveni o metodă eficientă de luptă contra tumorilor canceroase, susţin medicii de la Universitatea Duke (Carolina de Nord). Ultrasunetele provoacă vibraţia tumorii, distrugănd membrana celulelor canceroase. Astfel, sistemul imunitar al bolnavului incepe să lupte contra tumorii şi a metastazelor. Potrivit prof. Pei Zhong, această metodă poate fi o alternativă eficientă la operaţiile de extirpare a tumorilor.

LAPTE. Sportivii şi tinerii care beau două pahare cu lapte după un antrenament sau un efort fizic intens au masă musculară mai mare decăt cei care consumă băuturi pe bază de soia sau energizante. Potrivit lui Stuart M. Phillips, coordonatorul studiului, aminoacizii din lapte sunt asimilaţi mai bine decăt cei din soia, iar muşchii au nevoie de aminoacizi pentru a se dezvolta.

FEBRĂ. Pentru creşterea temperaturii corpului este responsabilă o anumită zonă a creierului. Descoperirea unei metode de blocare a acestei zone, situate in hipotalamus, poate fi mai eficientă decăt folosirea antitermicelor, arată un studiu israelian publicat in revista Nature Neuroscience. "Antitermicele au unele efecte secundare. Dacă vom descoperi o metodă de a bloca acest centru din creier, atunci ne vom feri de efectele adverse ale medicamentelor", afirmă dr Clifford Saper. Această zonă a creierului este răspunzătoare şi pentru slăbit, şi pierderea poftei de măncare, mai spune medicul israelian.

Subiecte în articol: decăt apă info