x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

TopGear 300

de Read Dan    |    TopGear    |    01 Aug 2011   •   09:45
TopGear 300

Dewey Ward vine pe circuitul Charlotte de 30 de ani. Isi parcheaza vechitura de autobuz scolar in acelasi loc, an de an, si bea impreuna cu prietenii lui, chiar in centrul circuitului. Intr-un an, Dewey a fost incendiat. Unora nu le-a placut pilotul de pe tricoul sau, asa ca i-au dat foc. In uralele celor prezenti, Dewey a rupt imbracamintea in flacari, s-a batut usor pe spate sa stinga focul si a turnat o bere rece peste.

Sunt mii de tipi ca Dewey. Si astazi sarbatoresc. De ce? Pentru ca TopGear tine o cursa. O cursa NASCAR pe bune. E o duminica inabusitoare aici, in Carolina de Nord, si, pentru doar o zi, Nationwide Cup Series are un nou sponsor. Pe noi. Nu-s chiar masinile din Sprint Cup, dar multi dintre pilotii de top concureaza in ambele campionate, fiind urmariti de milioane de telespectatori. Plus ca azi, Kimi Raikkonen renunta la camionetele rablagite. Va conduce masina 83, sponsorizata de Perky Jerky. Alta masina e sponsorizata de Iisus.

Totul a inceput cu o rugaciune: "Doamne, iti multumim pentru ca suntem liberi sa ne bucuram de cursa aceasta. Ne rugam Tie pentru siguranta pilotilor si a fanilor. In numele lui Iisus, amin!' Spre finalul rugaciunii, drapelul instelat este inaltat deasupra circuitului, in compania trambitelor si a mainilor pe inima. Ultimele acorduri se pierd in eter, cerul se deschide si doua F-18 Rampagers suiera pe deasupra noastra. Ropote de aplauze. Apoi tunetul - cele 43 de masini de la standuri pornesc motoarele.

La un moment dat, o silueta alba se iveste dintr-o rulota ruginita, mirosind a creveti si a cascaval topit. E Stig-ul american. Deschide portiera pace-car-ului, il trage-afara pe pilot si se propteste la volan. Adam Ferrara, gazda TopGear US, flutura steagul pentru start. Co-prezentatorul Rutledge Wood e langa el - un sudist get-beget, cu o barba in care ai putea locui si cu un creier plin de pepite NASCAR.

"Cei care n-au fost vreodata la o cursa ne iau peste picior, zicand ca ne invartim doar in cerc' spune acesta. "Si asta-i adevarat... daca n-ai fost niciodata. Pilotii nostri sunt superexperimentati. Trec de la aderenta maxima la aderenta zero intr-o clipita. Alearga cu viteze de peste 305 km/h in linia dreapta, in timp ce-si ciocnesc barele. E solicitant numai sa te gandesti la asta'.

Ca si masinile de Sprint, astea au motoare V8 cu tacheti, de 5,8 litri, care scot cam 660 CP (cele de Sprint au circa 860 CP). Stand pe loc, par rablagite - fiind doar viraje de stanga, rotile din partea asta sunt iesite in afara. Dar cand alearga sunt adevarate gloante pe roti. Sunt mai grele pe partea dreapta, ca sa ramana infipte pe virajele inclinate ale ovalului, care... nu e deloc un simplu oval. Sunt noduri si arcuri, si bombeuri care actioneaza asupra masinilor precum gravitatea asupra planetelor, asa incat la finalul cursei, sasiurile isi vor fi modificat forma.

Arta stapanirii fluxului aerului e cheia succesului aici. Pilotii stau in plasa de aer creata de masina din fata, inainte sa iasa in lateral si sa o devanseze. Ei numesc asta drafting.

Sunt doar patru producatori implicati - Ford, Chevy, Dodge si Toyota - care alearga cu masini relativ similare. Asadar, cum iti alegi favoritul? Pai, poate pilotul e din orasul tau natal. Poate ca dintotdeauna ai condus un Ford. Sau poate iti place Budweiser. Fa o plimbare printre autobuzele rablagite din zona de campare si o sa intalnesti cate un steag pentru fiecare pilot, fie el in viata sau nu. Cursa e doar nucleul a ceva de o amploare mai mare. Multi dintre cei prezenti au venit de o saptamana sau chiar de mai mult, si multi au avut de strabatut ceva drum pana aici. Un tip care locuieste in apropierea circuitului a mers tocmai pana la granita cu Canada sa-si ia niste prieteni - cu care a venit aici pentru cursa. In alte vremuri, asta s-ar fi numit pelerinaj.

Si cum petrecerea se intinde pe multe zile, masinaria de consum americana e turata la maximum - se vor vinde in weekend 34.000 de felii de pizza, 35.961 litri de apa, 4,1 kilometri de hotdog si 140.162 kilograme de gheata. Fara sa mai pui la socoteala miile de gratare si de cutii frigorifice pline de bere ieftina si de whiskey.

Bautura se scurge, fumul gratarelor se ridica, iar 42 de eroi formeaza o aureola tunatoare in jurul fanilor. Kyle Busch se infiinteaza in frunte cu a sa Toyota, dar e devansat de Fordul lui Carl Edwards. Acesta e ajuns din urma de colegul de echipa, Matt Kenseth, cu care pare sa pregateasca un final apoteotic. Raikkonen, care fusese la un moment dat pe 13, a cazut pe 27. Isi injura masina, curul incins si lipsa de apa. "Suntem asa de f****i, incredibil!', tipa acesta in casti. Dupa cursa, un reporter il intreaba daca isi poate imbunatati finish-ul. "Nu. Finlandeza mea (My Finnish) e buna, sunt din Finlanda', vine replica acestuia. "Ai cumva niste apa?'.

Kenseth obtine, in cele din urma, victoria.
Multimea e in extaz. O mare ovatie se aude cand Rutledge prezinta trofeul TopGear 300. E o manifestare civilizata, fata de cea de acum cativa ani. Atunci, cineva a tras un foc in aer, de bucurie. Glontul s-a inaltat, apoi a aterizat fix in capul cuiva. Dar asta nu l-a impiedicat pe respectivul sa
revina aici.

Doar in America. Doar la NASCAR.

×