x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Volkswagen Amarok, provocarea germană

Volkswagen Amarok, provocarea germană

de Dragos Stoica    |    21 Apr 2011   •   10:29
Volkswagen Amarok, provocarea germană

162111-test-drive-amarok-063.jpgMitsubishi L200, Toyota Hilux, Nissan Navara, Ford Ranger, Mazda BT-50, Isuzu D-MAX. Dacă vi se păreau prea puţine pe segment, utilitarele off-road s-au mai îmbogăţit cu un membru, şi încă unul care îşi propune să devină lider în clasă.

Misiune îndrăzneaţă, însă când îi deconspiri pedigree-ul Volkswagen, parcă te pune puţin pe gânduri declaraţia constructorului german. Volkswagen Amarok, căci despre el vorbim, a venit în sfârşit în România, după o aşteptare care a durat un an. Adică prea mult, având în vedere că pick-up-ul a luat deja contact cu Raliul Dakar în ediţia 2010. Deocamdată disponibil într-o singură versiune de caroserie, cu cabină dublă (cabina simplă urmează să fie lansată peste puţin timp la nivel mondial, în Africa de Sud), Amarok aduce la design în partea frontală cu Touareg, în special, şi cam cu toate modelele Volkswagen, în general. Ceea ce distorsionează însă puţin cu caracterul său de maşină robustă sunt grupurile optice faţă, subdimensionate în raport cu restul maşinii. În rest, Amarok arată bine, respiră aer de off-roader, iar per­formanţele în domeniu îi sunt date de un şasiu cu totul nou.

Motorizările disponibile pe Amarok sunt în număr de două, ambele diesel de aceeaşi capacitate, adică 2.0 litri, cu variante diferite de putere, 122 CP şi 163 CP. Cu ultimul propulsor a fost dotat şi modelul testat în urmă cu două săptămâni prin împrejurimile lacului de acumulare de la Vidraru. Cuplul de 400 Nm răspunde prezent între 1.500 rpm şi 2.500 rpm, iar rezultatul este că Amarok dă dovadă de multă uşurinţă, indiferent că vorbim de urcarea unei pante în off-road cu motorul sub 1.500 rpm sau că ne referim la apăsarea mai fermă a pedalei de acceleraţie în cazul unei depăşiri pe şosea.

Motorul lucrează împreună cu o transmisie manuală în şase trepte, care au curse scurte şi precise. De fapt, cele mai scurte întâlnite la vreo utilitară până în prezent. Ansamblul motor-cutie funcţionează bine, fiind grăitor faptul că, la 150 km/h în condiţii de autostradă, acul turometrului stătea cuminte la 2.800 rpm.

Tracţiunea testată a fost 4x4 nepermanentă, 4MOTION Heavy Duty, cu cutie de transfer cu reductor, putând fi dotată op­ţio­nal cu un diferenţial spate care se blochează electronic. În general, raportul de distribuţie a puterii este de 40:60, dar prin acţionarea unui buton acesta poate varia, în funcţie de condiţiile de drum. Pentru condiţii extreme de rulare există reductorul, dar în traseul de off-road abordat n-am avut nevoie de el, deoarece a avut o dificultate cel mult medie.

Calităţile în off-road sunt date şi de cifrele specifice: unghi de atac de 28 de grade, unghi de degajare de 23,6 grade, unghi de rampă 23 de grade, înclinarea laterală 50 de grade (inclusiv încărcată în întregime), în timp ce adâncimea maximă a va­dului este de jumătate de metru. Rampa ma­ximă  abordabilă este de 45 de grade, tot în condiţii de sarcină maximă!

Consumul înregistrat în condiţii de autostradă, la o viteză de croa­zieră puţin peste 130 km/h, s-a situat la 10,8 litri la sută, în timp ce pe şosea naţională a scăzut pe la 7,5 litri la sută. Cum rezervorul are o capacitate de 80 de litri, Amarok poate depăşi fără dificultate pragul psihologic al unei au­to­no­mii de peste 1.000 de kilometri. Per­formanţele sale nu se opresc aici: atinge 100 km/h în 11,1 secunde, iar viteza maximă este de 181 km/h.

Ţinuta de drum este foarte bună, peste ce oferă de obicei un „cărăuş” din segmentul pick-up-urilor. Amarok se simte bine inclusiv pe şosea, iar direcţia seamănă bine ca feedback cu cea a unui turism. Se întăreşte la viteze mai mari, este fermă şi precisă, în timp ce în off-road este uşor de manevrat. Deşi are suspensii pe foi, este surprinzător de confor­tabil.

Pentru protecţia motorului şi a celorlalte elemente există scuturile metalice. La capitolul siguranţei, maşina a bifat patru stele EuroNCAP. Modelul testat a beneficiat de ESP în standard, patru airbag-uri, ABS cu funcţie de Off-road şi stabilizare a remorcii, asistenţă la urcarea şi coborârea din pantă. Am lăsat la urmă interiorul, deoarece Amarok s-a dovedit aici de o versatilitate totală. Are cel mai mare spaţiu din segment pentru pasageri, iar bordul este preluat din gama Volkswagen, cu micile ajustări fireşti pentru aşezarea pe segment. Materialele sunt bune, poate unele excesiv de dure. Scaunele pot fi din material textil, dar şi din piele, în timp ce toate modelele au cotieră. Există spaţii suficiente de depo­zitare, precum şi trei prize de 12 volţi. Între turometru şi vitezometru se găseşte un display multi-funcţional, unde pot fi afişate autonomia, consumul mediu şi consumul instantaneu.

În versiunea de echipare Trendline, cea testată, am avut parte de aer condiţionat semi-automat „Climatic”. Tot aici, Amarok a primit sistem audio radio RCD 210, cu CD-player compatibil MP3, interfaţă pentru telefonul mobil şi patru boxe de 20W, dar lista poate continua opţional cu sistemul de radionavigaţie RNS 315, cu touchscreen color, Bluetooth, conexiune AUX-IN şi slot pentru card SD. Cu o suprafaţă totală de încărcare de 2,52 metri pătraţi, bena reprezintă un alt atu, mai ales că între pasajele roţilor oferă o lăţime de 1,22 m, ceea ce reprezintă cea mai bună valoare din clasă. Poate primi încărcătură de dimensiunea unui europalet, în timp ce sarcina maximă se ridică la 1,15 tone.

Preţul pentru versiunea de bază, 4x2, este de 23.559 (TVA inclus). Cel mai ieftin 4x4 costă 20.600 de euro, plus TVA, în timp ce modelul testat, în varianta de echipare Trendline, se ridică la 30.851 de euro, cu tot cu TVA. Important pentru costuri, VW Amarok respectă normele de po­luare Euro 5!

 

Date tehnice Volkswagen Amarok
2.0 BiTDI 4MOTION Trendline
Cilindree: 1.968 cmc
Putere: 163 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim:  400 Nm/1.500 – 2.000 rpm
Transmisie: manuală, cu şase rapoarte
Acceleraţie 0-100 km:  11,1 secunde
Viteză maximă: 181 km/h
Consum mixt: 7,9 litri
Preţ: 30.851 (TVA inclus)

×
Subiecte în articol: auto&moto