MANIERE
Daca nu stii sa injuri, nu esti sofer. Daca nu stii sa injuri 20 de minute in sir fara sa te repeti, nu esti un destoinic sofer bucurestean. Cel putin asa spun carcotasii soselelor.
Fa, proasto, unde te uiti? Nasoalo! Cine ti-a dat carnet?", "Obez nenorocit, vezi ca-mi zgarii masina!", "Baga-mi-as... in farurile tale!" Vi se par cunoscute? Sunt mostre din injuriile auzite adeseori din gurita soferilor care au facut, treptat, ca civilizatia la volan aproape sa dispara.
La orice intersectie soferii se injura, claxoneaza, gesticuleaza si ajung chiar sa se ia la bataie. Limbajul soferesc a devenit emblematic: vechea expresie "a injura birjareste" s-a modificat, devenind "a injura sofereste". "Ati auzit cum injura femeile la volan?", spun barbatii. "Ati auzit cum injura barbatii la volan si cum le creste tupeul proportional cu marca masinii?", spun femeile. "Ati auzit cum injura pietonii?", spune toata lumea.
NOI NU. Ceea ce nu ati auzit niciodata pana acum este ca 32% dintre romani nu injura la volan, iar 63% sunt "maicute": nu fac semne obscene la volan. Parol! Specialistii CURS au intrebat.
Cica liceenii fac semne obscene la volan foarte rar - 64%. "Niciodata" sau "Foarte rar" au spus despre injuraturi 36% femei, 33% bogati - care nici semne obscene nu fac (64%), pudicii de 56 de ani si peste (48%), 38% olteni si dobrogeni - intr-o fratie procentuala impotriva porcarerelor verbale.
Bomboana pe tort o aseaza bucurestenii si transilvanenii care, vai, pun chezas oglinda retrovizoare in proportie egala - 70% - ca nu injura la volan.
Citește pe Antena3.ro
|
Din perlele soferilor |
|
SUPRAAGLOMERAREA CONDUCE LA AGRESIVITATE"Mirosuri «mai grele», cum ar fi cele de mancare, cresc riscul producerii accidentelor, in timp ce alte arome, precum cea de menta, imbunatatesc concentrarea. Mai mult decat orice alt simt, simtul olfactiv se afla in stransa legatura cu partea logica a creierului. De aceea, parfumul poate transforma barbatii in niste idioti repeziti" Conrad King Majoritatea psihologilor care au studiat tipologia soferilor implicati in accidente considera ca, in ultimii ani, agresivitatea la volan a crescut considerabil. Studiile experimentale facute pe animale de laborator au demonstrat ca supraaglomerarea conduce la agresivitate si manifestari patologice, lucru care, spun cercetatorii americani, se aplica la persoanele implicate in traficul rutier. APARARE. Problema invadarii spatiului personal declanseaza o crestere a agresivitatii si creeaza tensiune si frustrare. "De cele mai multe ori, daca spatiul personal este invadat, ne manifestam mai degraba printr-un limbaj corporal defensiv decat prin agresiune fizica. Autovehiculul este o prelungire a acestui teritoriu. Daca o alta masina ameninta acest teritoriu, soferul va proceda, cel mai probabil, la o masura de aparare care poate fi privita ca o incercare de restabilire a teritoriului. Acele secunde ale «autoapararii» au facut sute de mii de victime in SUA", sustine psihologul Rodrigo Martinez, in calitatea sa de director al Administratiei Statelor Unite a Autostrazilor Nationale si a Sigurantei Traficului (NHTSA). LEGE. O reglementare care a fost introdusa in noul Cod Rutier romanesc, preluata din Occident, sanctioneaza reactiile nefiresti, comportamentul agresiv al unor conducatori auto fata de ceilalti participanti la trafic sau fata de agentii de circulatie. Legea nu reglementeaza strict conditiile in care un sofer poate fi sanctionat pentru agresivitate in trafic ori gesturi obscene. Mai exista si posibilitatea ca agresorul sa fie sanctionat in urma reclamatiei victimei. In aceste conditii, cel agresat trebuie sa prezinte probe sau sa aduca martori care sa-i sustina plangerea. De asemenea, va fi sanctionata si detinerea in autovehicul a unor "ustensile" (bate, bastoane...) care pot fi folosite impotriva celorlalti soferi. Politistii sustin ca amenzile vor fi de ordinul milioanelor de lei vechi, plus puncte de penalitate, dupa ce regula va fi inclusa in regulamentul de aplicare a Codului. Dar mai este de asteptat, deoarece presedintele Traian Basescu a refuzat promulgarea legii privind circulatia pe drumurile publice, trimitand Parlamentului, spre reexaminare, proiectul acestei legi. Spre linistea celor doar 10% romani care injura foarte des la volan. |
|
FURIOSII SOSELELOR SE DEZLANTUIE IN MAREA BRITANIESe pare ca purtarea agresiva a soferilor ar fi influentata de mai multi factori. Primul ar fi cresterea foarte rapida a numarului de autoturisme, conduse de barbati tineri care vor sa profite de atuurile masinii lor. Alte explicatii ale agresivitatii au fost oferite de cercetatorii americani care studiaza psihologia accidentelor rutiere de peste 20 de ani. Unii specialisti sunt de parere ca o alta tipologie care e foarte des implicata in accidente e cea a soferilor agresivi, care au un comportament caracterizat prin exces de viteza, conducere bara la bara, zigzaguri, depasiri prin dreapta, schimbari bruste ale directiei de mers sau ale benzii care pericliteaza siguranta in trafic, nerespectarea indicatoarelor de stop si a celor rosii ale semaforului, gesturi, mimica, manifestari verbale excesive si claxonat excesiv. FRUSTRARI. "Frustrarile din viata de zi cu zi se aduna, iar defularea se produce la volanul masinii. Acolo persoanele care au o viata stresanta si sunt sufocate de orele de program de la serviciu se simt stapane pe situatie incalcand, din rebeliune, regulile de circulatie", e de parere cercetatorul american Andrew Greene. O alta lucrare de specialitate aparuta in Statele Unite ale Americii vorbeste de soferi cu tendinte criminale sau suicidale. Pentru acest gen de conducatori auto, sofatul devine un sport extrem si nu se mai tine cont de nici o regula de circulatie. In topul international al "furiei la volan" cei mai agresivi soferi par sa fie in Marea Britanie, urmati de cei din SUA si Canada. SONDAJ. Un sondaj de opinie anonim a dezvaluit adevaruri necunoscute pana in 2003 psihologilor americani care se ocupau de activitatea de prevenire a accidentelor rutiere. Peste 69% dintre americani trec pe culoarea galbena a semaforului si depasesc limita de viteza cu cel putin 20 km/h. Canadienii sunt campioni la calcarea acceleratiei atunci cand vad culoarea rosie a semaforului (32%) si schimba banda de mers fara a semnaliza (40%). Suprematia la capitolul agresivitate o detin, iar englezii, care, in proportie de 50%, isi gratuleaza partenerii din trafic cu gesturi obscene, depasesc cu 30 de km/h viteza legala (34%), folosesc in mod abuziv claxonul si noaptea ii orbesc intentionat cu farurile pe soferii care circula pe contrasens. |
|
IN STRAINATATE, CEL MAI BINETineretul (18-30 de ani) spune in proportie de 79% ca cel mai usor este sa conduci in strainatate. Dar tot tineretul (72%) nu a condus vreodata in alta tara! Bogatii (76%) spun si ei ca e bine sa conduci in strainatate, desi 67% dintre ei nu au condus peste hotare. Dobrogenii sunt suta la suta pentru condusul pe sosele occidentale, desi 88% nu au condus vreodata in alta tara. Transilvanenii detin recordul la sofat pe cai straine: 34%. Banatul da un vot de incredere tarii si, in proportie de 50%, considera ca e mai bine sa pleci hai-hui pe drumurile nationale. UNDE CREDETI CA SUNT SOFERII CEI MAI PROSTI DIN ROMANIA?In unanimitate, 13% barbati si 13% femei din Romania considera ca in Bucuresti isi duc veacul cei mai prosti soferi. Tineretul (18-30 de ani) crede acelasi lucru, cu acelasi obsedant procent - 13%. Liceenii lasa stacheta cu un punct sub 13, respectiv 12% ii blameaza pe soferii bucuresteni. Capitala mai primeste vot negativ de la cei cu venituri medii (10%) si de la rurali (12%). Dar ce zic bucurestenii? 24% zic ca cei mai prosti soferi sunt in Prahova. Oltenii (18%) zic ca in Olt, iar dobrogenii (13%) unde altundeva sa zica, decat ca in Constanta. PORCI, MAGARI SI VACIPentru a imbunatati circulatia in centrul orasului, primaria capitalei columbiene, Bogota, a lansat in 1996 reclame care ii categoriseau pe soferii prosti prin comparatie cu animalele. Spoturile difuzate la tv si radio, clasificau sub denumirea de "porc" pe soferii care ignora toate semnele de circulatie. "Magarii" au fost automobilistii fara simtul directiei, iar titlul de "vaci" era rezervat soferilor de autobuz. |