de CORNELIU CIONTU
Suntem - nu doar din punct de vedere temperamental, ci si antropologic - o societate de tip balcanic. Principiul nostru de coeziune sociala a fost, de la retragerea legiunilor romane pana mai ieri, cel al familiei extinse, al clanului (care nu este nici obste, nici trib, nici familie moderna).
|
Statul modern se bazeaza tocmai pe disolutia partiala a familiei traditionale. In statul modern, obligatiile pe care le ai fata de lege, institutii, patron trebuie sa le inhibe pe cele fata de familie. In statul modern, de pilda, nu ai dreptul sa-l pedepsesti personal pe cel care ti-a vatamat sotia, oricat de puternic si just ar parea impulsul de-a o face; asta e treaba statului. Nu este imoral sa-ti iubesti copilul si sa doresti pentru el o slujba; cand insa iti folosesti functia publica pentru a-i asigura aceasta slujba, atunci ai o problema: ai iubit familia mai mult decat legea. E de discutat indelung daca o astfel de iubire nu este, in fond, naturala, instinctuala, daca efortul de a interioriza legea atat de profund incat s-o preferi propriei familii nu este prea apasator pentru multi dintre oameni. Oricum ar fi, cert este ca dragostea pentru familie - sotii, copii, nepoti s.a. - da nastere, in contact cu statul modern, unor disfunctii sistemice grave: favoritism, nepotism, coruptie, trafic de influenta.
Pe langa familia propriu-zisa, in clanul traditional mai sunt inclusi si prietenii credinciosi, cei care au dovedit ca sunt fideli dincolo de orice lege sau interes. In statul modern, problema care rezida din astfel de amicitii este similara: o fidelitate oarba fata de prieteni poate implica o infidelitate grava fata de lege (Cum adica, esti prietenul meu de-o viata, te-am ajutat de atatea ori si tu nu poti aranja pentru mine o amarata de licitatie?! probabil ca li se spune adesea guvernantilor).
Printr-o fatalitate sociologica, partidele politice romanesti s-au format, in general, pe baza relatiilor de clan. In Occident, partidele isi racoleaza membri de frunte pe baza afinitatilor de idei si aspiratii (chiar daca nici acolo partizanatele de familie nu vor putea fi niciodata extirpate - vezi cazul juniorului Bush). In Romania, unde problema subzistentei e inca presanta, oamenii nu au timp pentru ideologie. Ei au nevoie de un loc de munca, de bani pentru plata facturilor. Din acest motiv, tendinta de a cauta un protector bogat si puternic e generala; numai ca acest protector este, mai mereu, o ruda implicata in politica. Iata, pe scurt, modelul coagularii partidelor de guvernare din Romania: acestea sunt formate dintr-un ciorchine de clanuri stranse in jurul fiecaruia din principalii lideri. Fara ajutorul clanului, politicienii sunt neputinciosi - izolati in partid, lipsiti de masa de manevra, incapabili de a beneficia de avantajele functiei (pentru ca banii publici pe care ii controleaza nu pot fi utilizati direct, ci prin firmele asociatilor). Fara politicieni, clanul isi pierde unitatea si influenta. Relatia este asadar una de puternica interdependenta, care presupune fidelitate neconditionata.
Asa stand lucrurile, clientelismul din politica romaneasca pare cronic, iar schimbarile operate de Alianta, PUR si UDMR in aparatul administrativ sunt o consecinta fireasca a sa. Chiar daca proclama stabilitatea organismelor birocratice (pentru a nu crea panica in randul functionarilor), actualul guvern va epura discret mai toate persoanele numite in functie in perioada 2000-2004, indiferent de competenta. Asistam la eternul proces de fesenizare, pesederizare, cederizare, pesedizare...
Citește pe Antena3.ro