
Somnul de calitate face diferența: ce spun cercetătorii despre efectul odihnei asupra creierului adolescentin
Adolescenții care merg mai devreme la culcare și beneficiază de un somn mai lung tind să aibă performanțe mentale superioare și rezultate mai bune la testele cognitive, potrivit unui studiu recent realizat pe un eșantion de peste 3.000 de tineri. Studiul, publicat în revista Cell Reports, a fost coordonat de cercetători de la Universitatea Cambridge și Universitatea Fudan din Shanghai.
Impact surprinzător al diferențelor mici de somn
Deși era de așteptat ca somnul de calitate să influențeze pozitiv funcțiile cognitive, cercetătorii au fost surprinși să descopere că și diferențele mici în durata și calitatea somnului pot duce la variații semnificative în abilitățile mentale ale adolescenților. „Credem că somnul joacă un rol crucial în consolidarea memoriei și în dezvoltarea cognitivă", a explicat prof. Barbara Sahakian, specialist în neuropsihologie clinică la Universitatea Cambridge, citat de The Guardian.
Trei tipare de somn identificate la adolescenți
Analiza a evidențiat existența a trei grupuri distincte de tineri:
-
39% se culcau târziu și se trezeau devreme, dormind în medie 7 ore și 10 minute pe noapte;
-
24% aveau un somn mediu de 7 ore și 21 de minute;
-
37% mergeau cel mai devreme la somn, dormeau cel mai mult și aveau cel mai scăzut ritm cardiac nocturn – aceștia dormeau în medie 7 ore și 25 de minute.
Deși niciunul dintre grupuri nu atinge nivelul de 8-10 ore recomandat de Academia Americană de Medicină a Somnului pentru adolescenți, grupul cu cele mai bune obiceiuri de somn a obținut cele mai mari scoruri la testele cognitive. Mai mult, scanările cerebrale au arătat că acest grup avea un volum cerebral mai mare și o funcționare cerebrală superioară.

Somnul, o prioritate pentru educație și sănătate mintală
Profesorul Colin Espie, expert în medicina somnului la Universitatea Oxford, subliniază că adolescenții sunt afectați de „jet lag-ul social” – decalajul creat de nevoia de a se trezi devreme pentru școală și recuperarea somnului în weekend. El pledează pentru introducerea educației despre sănătatea somnului în școli.
La rândul său, profesorul Gareth Gaskell de la Universitatea din York încurajează intervențiile timpurii: „Modificările simple în rutina de seară, cum ar fi reducerea timpului petrecut în fața ecranelor, pot avea efecte pozitive asupra calității somnului.”