Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea familiei Un microb in catuse

Un microb in catuse

11 Mai 2005   •   00:00

Acum 20 de ani, o bacterie, pana atunci nebagata in seama, Helicobacter pilori, este prinsa in flagrant delict, pusa in catuse si asezata fara drept de recurs in boxa acuzatilor pentru delictul de ulcer.

• de FLORIN CONDURATEANU
  • PULSUL MEDICINEI

• Se adauga acest microb la lista motivelor ce provoaca ulcer. Raman totusi si celelalte cauze producatoare de ulcer, cauzele deja stiute, aciditatea marita, stresul care stimuleaza productia de acid clorhidric din stomac si duoden. O cauza este si componenta familiala, se mosteneste o cantitate mai mare de celule parietale generatoare de acid. Si cei cu grupa "0" de sange sunt mai expusi riscului de ulcer pentru ca organismul lor nu secreta niste substante de autoaparare impotriva hiperaciditatii.

Profesorul Alexandru Oproiu arata ca 80%-85% dintre ulcerele duodenale sunt produse de Helicobacter, precum si 70%-75% dintre ulcerele gastrice. Aciditatea gastrica este prima bariera menita sa stopeze actiunea rea a microbilor, dar Helicobacter s-a adaptat perfect la mediul acid, el se cuibareste in mucusul protector din stomac, secreta niste enzime si provoaca o inflamatie a mucoasei, deci gastrita, dupa care apar si ulceratiile. Aciditatea marita, sporita si de Helicobacter, ajunge si in duoden, prima parte a intestinului subtire, asa ca mucoasa duodenului este obligata sa se transforme in mucoasa de tip stomacal, in aceasta noua si nefireasca mucoasa se adaposteste Helicobacterul care produce astfel si ulcere duodenale. Ulcerele gastrice pot degenera in cancere de stomac, in timp ce ulcerele duodenale nu se cancerizeaza. Cum se descopera microbul? Prin metode directe sau indirecte. Din prima categorie face parte endoscopia, care preleveaza un fragment de mucoasa si se face analiza ei pentru decelarea Helicobacterului. Alta metoda este descoperirea in rasuflare a carbonului marcat introdus intr-o solutie de uree care se bea. Exista si o metoda de decelare a Helicobacterului in materiile fecale.

Subiecte în articol: viaţă sănătoasă