Firmele de medicamente, materiale şi aparatură vor semna un cod de etică cu statul, pentru a preveni practica incorectă, influenţele sau corupţia, a declarat ministrul Sănătăţii, Raed Arafat, în emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de PRO TV, informează Mediafax.
"Fondurile din sănătate se scurg prin diverse modalităţi, una fiind prescripţia nejustificată de medicamente scumpe, înainte de a vedea dacă produsele ieftine nu sunt mai eficiente. Am avut discuţii cu reprezentanţi ai unor firme de medicamente care au venit în cadrul unei delegaţii din SUA. În SUA, nimeni - nu numai pe medicamente, dar şi pe aparatură, pe tot - nu poate avea contract cu statul dacă nu semnează codul de etică. Codul de etică al comportamentului firmei poate duce la excluderea firmei dacă nu respectă acest act. Ideea unui cod de etică, a unui angajament faţă de stat: fac afaceri cu tine, dar te respect", a spus ministrul Sănătăţii.
"Cine este descoperit să ştie că este eliminat pe trei sau patru ani. În Cehia, spre exemplu, o firmă a fost eliminată câţiva ani, după ce a fost descoperită că a mituit un oficial", a explicat Arafat.
Ministrul Sănătăţii a mai spus că în sistemul sanitar sunt firme care licitează, câştigă, dar nu livrează produsele.
Ministrul Sănătăţii a mai spus că în sistemul sanitar sunt firme care licitează, câştigă, dar nu livrează produsele.
"O firmă vine şi câştigă licitaţia, dar nu livrează. Se întâmplă în oncologie, ne lasă spitalul descoperit, spitalul nu poate organiza o a doua licitaţie. Există firme cu astfel de practici în domeniul medical, este o practică foarte răspândită", a precizat ministrul Sănătăţii.
Raed Arafat a făcut referire şi la firme care oferă acelaşi aparat la preţuri diferite de la un spital la altul.
"Aceeaşi firmă oferă un aparat la un preţ la un spital, iar în altă parte la jumătate. Care este logica? De ce într-un loc este cinci milioane, şase milioane şi în altele 12 milioane. Diferenţa nu justifică jumătate de preţ. Statul are bani limitaţi şi trebuie investiţi corect", a adăugat ministrul Sănătăţii.
O altă metodă de scurgere a fondurilor din sistem este prescripţia nejustificată a unor medicamente scumpe, a continuat Raed Arafat.
"Pe programul de diabet, de exemplu, va fi un protocol pe diabetologie. Programul de diabet este una dintre situaţii care a crescut foarte repede costurile cu o creştere mai mică a pacienţilor. Îl analizăm, vedem prescrierile. La noi este cum am mai zis, dăm arma nucleară înainte să folosim arma convenţională. În Franţa, medicul începe cu medicamentul cel mai ieftin, cel mai eficient şi se ajunge la cel scump numai dacă aceste medicamente nu îşi fac efectul, sau dacă este recomandare expresă pentru aceste medicamente scumpe, începem cu ele, dar numai în cazuri speciale. (...) Sigur, vor fi voci care vor zice că Ministerul Sănătăţii vrea să îi oblige pe bolnavi să le dea medicamente ieftine. Am auzit deja multe discuţii. Dar dacă în Franţa şi în Anglia folosesc ghidul de medicamente, noi de ce să nu îl folosim?", a adăugat ministrul.
„Ce caută ginkgo biloba pe lista de compensate? Nicio ţară din Europa nu are aşa ceva. Plătim milioane de euro pe el, pe an. Acest medicament, a fost pus pe listă din anii '90. Poate că atunci, cineva credea că este bun. Lista se reactualizează, nu este pe viaţă", a precizat Raed Arafat.
Achiziții centralizate, de săptămâna viitoare
„Ce caută ginkgo biloba pe lista de compensate? Nicio ţară din Europa nu are aşa ceva. Plătim milioane de euro pe el, pe an. Acest medicament, a fost pus pe listă din anii '90. Poate că atunci, cineva credea că este bun. Lista se reactualizează, nu este pe viaţă", a precizat Raed Arafat.
Achiziții centralizate, de săptămâna viitoare
Conform aceleiași surse, achiziţiile pe termen lung de materiale, aparatură, medicamente scumpe şi în cantitate mare vor fi făcute de Ministerul Sănătăţii, care va deveni unitate centrală de achiziţii pentru sistemul sanitar.
Ministrul a precizat că după ce va fi aprobată hotărârea de Guvern, se va putea spune câte aparate computer-tomograf sunt necesare în următorii patru ani. „Stabilim 10, 15, facem o singură licitaţie. În acest context, putem obliga concurenţa să vină cu preţuri mai mici. Avem spitale care au luat acelaşi aparat la preţuri duble, un spital faţă de altul. Banii veneau de la Ministerul Sănătăţii”.
Raed Arafat a spus că în prezent se face licitaţie, legală, pentru astfel de achiziţii, dar este posibil ca în anumite caiete de sarcini să fie exclusă concurenţa. Vom verifica unde avem preţuri flagrante. Licitaţia centralizată poate evita aceste situaţii. Procedura trebuie să fie extrem de transparentă, să mergem către licitaţia electronică. (...) Cu o săpămână înainte de ofertare, faci o primă discuţie cu firmele interesate care au discuţii pe caietele de sarcini. Dacă firmele au dreptate în ceea ce sesizează, şi nu este o chestie vitală pentru mine, rezolvi contestaţia reală înainte să vină oferta. Apoi, în etapa a doua, vin ofertele, verifici eligibilitatea firmelor, dacă sunt eligibile, le bagi pe electronic. Ei se pot bate pe preţ până la un anumit moment, asta nu mai este sub controlul ministerului”.
Raed Arafat a spus că în prezent se face licitaţie, legală, pentru astfel de achiziţii, dar este posibil ca în anumite caiete de sarcini să fie exclusă concurenţa. Vom verifica unde avem preţuri flagrante. Licitaţia centralizată poate evita aceste situaţii. Procedura trebuie să fie extrem de transparentă, să mergem către licitaţia electronică. (...) Cu o săpămână înainte de ofertare, faci o primă discuţie cu firmele interesate care au discuţii pe caietele de sarcini. Dacă firmele au dreptate în ceea ce sesizează, şi nu este o chestie vitală pentru mine, rezolvi contestaţia reală înainte să vină oferta. Apoi, în etapa a doua, vin ofertele, verifici eligibilitatea firmelor, dacă sunt eligibile, le bagi pe electronic. Ei se pot bate pe preţ până la un anumit moment, asta nu mai este sub controlul ministerului”.
Raed Arafat a mai spus că o licitaţie care a produs efecte foarte bune pe termen lung este cea pentru ambulanţe. Ministrul a precizat că, în prezent, preţul pe ambulanţă este de 15-20 de ori mai mic decât în 2007, tocmai pentru că achiziţia se face centralizat pe termen lung.
Proiectul a fost conceput de Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu Ministerul Finanţelor și va fi discutat în ședința de Guvern de săptămâna viitoare.
Arafat cere creșterea contribuției de sănătate
Bugetul Sănătăţii în 2013 va fi avizat de noul Parlament, discuţiile recente indicând că va fi aproximativ egal cu cel din 2012, finanţarea din PIB pentru sistemul sanitar rămânând mult sub media UE, a spus Raed Arafat. „Din ce ştiu, bugetul sistemului sanitar rămâne cu o problemă. Finanţarea din PIB, chiar dacă a crescut, rămâne mult sub media UE de 8%, la noi fiind sub 4%. Mult sub media finanţării din UE. Bugetul nou nu îl decidem acum, ci îl va da noul Parlament”, spus ministrul Sănătăţii.
Arafat cere creșterea contribuției de sănătate
Bugetul Sănătăţii în 2013 va fi avizat de noul Parlament, discuţiile recente indicând că va fi aproximativ egal cu cel din 2012, finanţarea din PIB pentru sistemul sanitar rămânând mult sub media UE, a spus Raed Arafat. „Din ce ştiu, bugetul sistemului sanitar rămâne cu o problemă. Finanţarea din PIB, chiar dacă a crescut, rămâne mult sub media UE de 8%, la noi fiind sub 4%. Mult sub media finanţării din UE. Bugetul nou nu îl decidem acum, ci îl va da noul Parlament”, spus ministrul Sănătăţii.
Întrebat dacă în 2013 ar putea creşte contribuţia pentru Sănătate, ministrul Raed Arafat a spus că acest lucru este posibil.
„Există discuţii generale pivind modificarea contribuţiei. Ca să avem o contribuţie corectă ar trebui să ne întoarcem măcar la 6-7 la sută, cum era înainte. Dar aceasta este o discuţie generală, iar decizia este politică. Ar aduce câteva sute de milioane în plus. Nu ar fi impact mare pe personă, dar pentru sistem ar fi mare. În opinia mea, discutând la rece, ar putea fi o soluţie, dar nu s-a luat nicio decizie pentru a creşte finanţarea, unde ar putea fi aceasta", a adăugat ministrul Sănătăţii.
Noua Lege a sănătăţii ar putea intra în dezbaterea Parlamentului cel mai devreme în februarie-martie 2013, acum fiind discutată cu experţii europeni, a precizat ministrul.
Arafat și-a reiterat decizia de a nu accepta să facă parte, ca ministru, și din viitorul Guvern, ce va rezulta în urma alegerilor din 9 decembrie. „Eu am zis că am acceptat această poziţie ca o soluţie excepţională pentru o situaţie excepţională. Ministrul trebuie să fie un om politic, este normal. Orice decizie va avea multe aspecte şi influenţe politice. Dacă stau, voi fi o persoană extrem de rigidă, neflexibilă şi nedoritoare să înţeleagă anumite lucruri. Prefer poziţia de mai jos. Prefer partea pur tehnică, să mi se dea să fac asta, asta şi alte chestii decât urgenţa ca până acum, dar nu la o poziţie politică”, a conchis Arafat.
Arafat și-a reiterat decizia de a nu accepta să facă parte, ca ministru, și din viitorul Guvern, ce va rezulta în urma alegerilor din 9 decembrie. „Eu am zis că am acceptat această poziţie ca o soluţie excepţională pentru o situaţie excepţională. Ministrul trebuie să fie un om politic, este normal. Orice decizie va avea multe aspecte şi influenţe politice. Dacă stau, voi fi o persoană extrem de rigidă, neflexibilă şi nedoritoare să înţeleagă anumite lucruri. Prefer poziţia de mai jos. Prefer partea pur tehnică, să mi se dea să fac asta, asta şi alte chestii decât urgenţa ca până acum, dar nu la o poziţie politică”, a conchis Arafat.
Citește pe Antena3.ro