România a încheiat anul trecut cu 733 de kilometri de autostradă. Dacă luăm în calcul că 2015 l-am terminat cu mai puţini kilometri decât l-am început, după ce un transon de 22 de kilometri din autostrada Oraştie-Sibiu s-a surpat şi a fost demolat pentru reconstrucţie, putem considera anul 2016 ca unul foarte bun. Măcar l-am terminat cu acelaşi număr de kilometri de autostradă cu care l-am început.
În 2014, conducerea de atunci a CNADNR (actuala CNAIR) promitea că până în 2016 va finaliza 285 de km de autostradă. În 2014 a terminat 22 de km, iar în 2015 doar 12 km şi a închis 22. În 2016 promitea 95 de km, care ulterior au devenit 75, iar ultima promisiune avansată de cei de la CNAIR viza 17 km finalizaţi, dar nu a fost să fie. Nu a fost pusă în funcţiune niciun km de autostradă.
Întârzieri pe toate loturile
La cum se prezintă gradul de execuţie al lucrărilor pe şantierele autostrăzilor la sfârşitul lunii decembrie, şi anul acesta are toate şansele să fie o deziluzie pentru românii care aşteaptă de 27 de ani să circule pe şosele de viteză. Deşi multe tronsoane au termene de finalizare anul viitor, pe multe dintre ele lucrările nici nu au început sau au un grad de execuţie extrem de mic. Probabil, în cel mai fericit caz, anul acesta vor fi finalizate şantierele care trebuia terminate anul trecut, adică aproximativ 152 de kilometri.
-Tronsonul Gilău-Nădășelu de pe Autostrada Brașov-Borș. Are o lungime de 8,7 km și realizarea lui costă 258,2 milioane de lei. Lucrările au început în aprilie 2014 și aveau termen de finalizare aprilie 2016, dar termenul a fost decalat, finalizarea lucrărilor fiind prevăzută pentru ultimul trimestru al anului 2016. Nici acest termen nu a fost respectat, lucrările având la sfârşitul lunii decembrie un grad de execuţie de aproape 87%. Chiar după finalizare, acest lot nu va putea fi pus în exploatare pentru că lipseşte podul de peste râul Someş care să facă legătura între restul autostrăzii A3 și nodul rutier de la Gilău. Lucrările sunt finanţate de la bugetul de stat;
Podul buclucaş de peste Someş
Podul de peste Someş care să facă legătura între restul autostrăzii A3 și nodul rutier de la Gilău va avea un termen de execuţie de circa 10 luni, în condiţiile în care de abia în această lună CNAIR va primi ofertele pentru construirea lui. Dacă luăm în calcul şi eventualele contestaţii care se vor înregistra, va trece mai bine de un an până când tronsonul Gilău-Nădășelu de pe Autostrada Brașov-Borș va fi pus în exploatare.
-Tronsonul Nădășelu-Mihăilești de pe Autostrada Brașov-Borș. Are o lungime de 16,85 km și o valoare estimată de 446,12 milioane de lei, finanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat. Iniţial, termenul de finalizare era anul 2017, dar ulterior a fost decalat în 2018, fără a se preciza şi în ce trimestru, dar la sfârşitul lunii decembrie a anului trecut lucrările încă nu începuseră. În ceea ce privește tronsonul Mihăilești-Surplacu de Barcău de pe aceeași autostradă (80,05 km), aici s-a luat decizia de a se revizui studiul de fezabilitate, el fiind recepţionat de către CNAIR în luna septembrie a anului trecut;
-Tronson Târgu Mureş-Ogra, Lot 1, de pe Autostrada Brașov-Borș. Are o lungime de 4,5 km la care se mai adaugă un drum de legătură de 4,7 km . Valoarea proiectului este de 179,78 milioane de lei. Lucrările sunt oprite, după ce contractul de execuţie a fost reziliat de antreprenorul lucrării, asocierea Lemacons SRL-Vega '93 SRL-Arcada Company SA. CNAIR a scos în octombrie din nou la licitaţie lucrările şi speră să le reia în acest an, finalizarea fiind programată pentru 2018, dar până acum nu s-a lucrat deloc pe acest tronson;
-Tronson Târgu Mures-Ogra, Lot 2, de pe Autostrada Brașov-Borș. Această porţiune totalizează 10,1 km, iar valoarea proiectului este de 251,34 milioane de lei. Lucrările au început pe 1 iunie 2016 şi au termen de finalizarea 1 iunie 2017, dar la ora actuală au un grad de execuţie de numai 11,4%. Ele sunt realizate de asocierea Strabag SRL & SC Straco Grup SRL. Finanţarea este asigurată prin Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM);
-Tronson Ogra-Câmpia Turzii, Lot 1, de pe Autostrada Brașov-Borș. Autostrada are o lungime de 3,6 km, iar proiectul, care va fi realizat de asocierea Geiger Transilvania SRL & Wilhelm Geiger, are o valoare de 55,78 milioane de lei. Lucrările au început în luna mai a acestui an şi au termen de finalizare septembrie 2017. Până la sfârşitul lunii decembrie nu se realizase niciun metru din această autostradă. Finanţarea lucrărilor este asigurată prin Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM);
-Tronson Ogra-Câmpia Turzii, Lot 2, de pe Autostrada Brașov-Borș. Tronsonul are 17,9 km, iar costurile cu realizarea lui se ridică la 437,63 milioane de lei. Execuţia lucrărilor a început în mai 2016 şi are termen de finalizare septembrie 2017, dar nu s-a lucrat deloc pe acest tronson. Contractul de execuţie a fost câştigat de asocierea Astaldi SpA-Max Boegl Romania SRL-Astalrom SA-Consitrans SRL. Finanţarea lucrărilor este asigurată prin Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM);
-Tronson Ogra-Campia Turzii, Lot 3, de pe Autostrada Brașov-Borș. Valoarea proiectului, care are o lungime de 15,6 km, este de 279,74 milioane de lei, lucrările fiind realizate de Straco Grup SRL-Specialist Consulting SRL-Total Road SRL. Teoretic, execuţia a început în luna mai şi este programată să fie terminată în septembrie 2017, dar pe şantier nu s-a lucrat nicio secundă. Finanţarea lucrărilor este asigurată prin Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM);
-Autostrada Lugoj-Deva, Lot 2. Cu o lungime de 28,6 km și o valoare de 562,7 milioane de lei, avea termen de finalizare mai 2016, dar a fost realizat doar în proporție de circa 59%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport, iar proiectul este executat de asocierea formată din Salini Impregilo SpA-Societa Edile Construzioni E Lavori;
-Autostrada Lugoj-Deva, Lot 3. Cu o lungime de 21,10 km și o valoare de 579,9 milioane de lei, avea termen de finalizare tot luna mai a acestui an, dar este realizat doar în proporție de 70%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM), iar lucrările sunt realizate de consortiul format din Teloxim Con SRL-COMSA SA - Aldesa Construcciones SA-Arcadis Eurometudes SA;
-Autostrada Lugoj-Deva, Lot 4. Cu o lungime de 22,10 km și o valoare de 419,4 milioane de lei. Lucrările au demarat la sfârşitul anului 2013 şi aveau termen de finalizare luna mai 2016, dar la sfârşitul lunii decembrie este realizat doar în proporție de 48%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM), iar proiectul este executat de asocierea Tehnostrade SRL-Spedition UMB SRL;
-Autostrada Oraştie-Sibiu, Lot 3. Segmentul de 22 de kilometri a fost realizat de italienii de la Salini Impregilo SpA şi a costat 604 milioane de lei. Nici nu a fost dat bine în folosinţă, că o bucată din autostradă a trebuit demolată după ce s-a surpat. Ulterior, porţiunea a fost refăcută de CNAIR cu forţe proprii şi dată în exploatare în luna octombrie;
-Autostrada Sebeș-Turda, Lot 1. Cu o lungime de 17 km și o valoare de 541,73 milioane lei, fără TVA, avea termen de finalizare octombrie 2016, dar la sfârşitul lunii decembrie era finalizat doar în proporție de 16%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM), iar lucrările sunt contractate de asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Constructii SRL;
-Autostrada Sebeș-Turda, Lot 2. Cu o lungime de 24,25 km și o valoare de 549,33 milioane de lei, fără TVA, avea termen de finalizare octombrie 2016, dar este finalizat doar în proporție de 15%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM). Lucrările sunt executate de asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA)-Euro construct Trading 98 SRL;
-Autostrada Sebeș-Turda, Lot 3. Cu o lungime de 12,45 km și o valoare de 420,5 milioane de lei, fără TVA, avea termen de finalizare martie 2016, dar este finalizat doar în proporție de 66%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM);
-Autostrada Sebeș-Turda, Lot 4. Cu o lungime de 16,3 km și o valoare de 470 milioane de lei. Lucrările au început în mai 2014 şi aveau termen de finalizare martie 2016, dar este finalizat doar în proporție de 60,5%. Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Sectorial de Transport (POST) și Programul Operațional Infrastructura Mare ( POIM), pentru execuţie semnându-se un contract cu asocierea PORR Construct SRL-PORR Bau GmbH;
-Autostrada Bucuresti - Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov, Lot 1: sector Comarnic – Predeal. Are o lungime de numai patru km, proiectul fiind finanţat integral de la bugetul de stat. Lucrările sunt blocate după ce CNAIR a anulat procedura de atribuire;
-Autostrada Bucuresti - Brasov, tronsonul Comarnic - Brasov, Lot 2: sector Predeal-Cristian. Este vorba despre 6,7 km de autostradă plus un drum de 3,7 km, proiectul fiind fiinanţat din bugetul de stat. În prezent a fost organizată o licitaţie pentru atribuirea contractului, acum derulându-se etapa de evaluare a ofertelor;
PSD vine cu noi promisiuni
Chiar dacă noul ministru al Transporturilor ne-a anunţat că el nu promite niciun kilometru de autostradă pentru acest an, programul guvernului din care face parte este plin de promisiuni la acest capitol. Astfel se are în vedere:
Finalizarea cu prioritate a axei: Constanţa – Nădlac (Coridor IV):
-Finalizarea, modernizarea şi reabilitarea coridoarelor strategice (Coridorul IV), a intercoridoarelor, a drumurilor trans-regio şi Euro+Trans;
-Finalizarea cu prioritate a axei Constaţa-Nădlac;
-Finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva. Perioada 2017;
-Comarnic-Braşov (997,75 mil. euro). Perioada 2017-2020;
-Sibiu-Braşov ( 737,22 mil. euro). Perioada 2017-2020;
-Surplacu de Barcău – Borş (+ Oradea). (304,43 mil. euro) Perioada: 2017- 2019;
-Nădăşelu – Suplacu de Barcău – (1002,55 mil. euro). Perioada: 2017- 2020;
Finalizarea autostrăzii Sebeş – Turda. Perioada: 2017;
Tronsonul Ploieşti – Comarnic (306,77 mil. euro);
Finalizarea Secţiunii Bucureşti - Ploieşti, sector 1, km 0+000 - km 3+325; nod Centura Bucureşti km 6+500 şi nod Moara Vlăsiei km 19+500. Perioada: 2017;
Autostrada est-vest (Montana):
-Tronsonul Tg. Mureş – Tg. Neamţ (Val. estimată: 2942 mil. euro, FEN+BS); Perioadă realizare SF + PT: 2017-2019;
-Tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni (Val. estimată: 1.129 mil. euro. Perioada : 2017-2019. Perioadă execuţie lucrări: 2019 – 2022;
-Câmpia Turzii – Târgu Mureş – la nivel de autostradă (224,94 mil. euro). Perioada: 2017-2018;
Modernizare Centură Bucureşti (A1-DN7, A2-DN2) (53,80 mil. euro). Perioada: 2017-2018;
Coridorul IX paneuropean, prin realizarea unor tronsoane de drum/valoare estimată:
-Drumuri expres: Ploieşti-Buzău (254,800 mil. euro), Buzău – Focşani (282,36 mil. euro), Focşani – Bacău (428,3 mil. euro), Bacău – Paşcani (388,95 mil. Euro).Execuţie lucrări: 2019-2021;
-Drumuri expres: Paşcani – Suceava (289, 99 mil. euro), Suceava – Siret (196,20 mil. euro);
-Legătura A3 – Aeroport Henri Coandă (43,11 mil. euro) Perioada: 2017- 2019;
-Constanţa – Tulcea – Brăila (+ pod peste Dunăre) (1141,88 mil. euro).
-Autostradă: Piteşti – Craiova. Perioada realizare: 2017-2018. Execuţie lucrări: 2019-2021;
-Bucureşti – Giurgiu (41,25 mil. euro) Perioada: 2018-2019;
Modernizarea şi construirea variantelor ocolitoare:
Finalizarea variantelor ocolitoare începute, precum şi construcţia altor şosele de centură, urmărindu-se un profil rutier rapid:
-Varianta ocolitoare a Sucevei – Proiect fazat (8,65 mil. euro);
-Varianta ocolitoare Tg. Jiu – Proiect fazat (36,69 mil. euro);
-Varianta ocolitoare Bacău - (83,57 mil. euro);
-Varianta ocolitoare Târgu Mureş - (23,29 mil. euro);
In prezent, şantierele de autostrăzi totalizează 236,45 de kilometri
Pe toate segmentele se înregistrează mari întârzieri, astfel că în acest an am putea avea gata tronsoanele care trebuia finalizate anul trecut, adică 152 de kilometri