x close

Autostrada Centenarului s-a rătăcit prin munţi

0
Autor: Adrian Stoica 06 Noi 2017 - 12:30
Autostrada Centenarului s-a rătăcit prin munţi Karina Knapek/Intact Images
Vezi galeria foto


Legarea Moldovei de Transilvania  printr-o autostradă este un vis din care nu reuşim să ne trezim de peste 10 ani. Exasperaţi de indiferenţa autorităţilor, la sfârşitul sapătămânii trecute aproape 2.000 de oameni au format în centrul municipiului Iaşi un lanţ uman în încercarea de a determina lansarea construcţiei autostrăzii Targu Mureş-Iaşi-Ungheni (A 8). Este a doua acţiune de acest fel, după cea organiyată pe 8 septembrie când s-a format o coloană motorizată ce a străbătur distanţa Iaşi-Târgu Mureş. Deocamdată, singura performanţă notabilă a guvernelor care s-au perindat pe la Palatul Victoria au fost doar studiile de fezabilitate făcute în ultimii 10 ani  pentru care s-au cheltuit milioane de euro.

 

La sfârşitul verii, Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat că renunţă la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru această autostradă, urmând ca proiectul să continuie în baza studiului de fezabilitate din anii 2009-2010. Pentru  această documentaţie Compania de Drumuri a achitat circa două milioane de euro, iar pentru reactualizarea lui ar fi urmat să achite câteva zeci de milioane de euro.

 

Proiectul ajunge la DNA

Deşi din această autostradă nu s-a construit niciun centimetru, proiectul a reuşit însă să atragă atenţia procurorilor DNA care în luna iulie a acestui an au cerut CNAIR  documentele aferente studiului de fezabilitate făcut pentru tronsonul Târgu Mureş-Ditrău. Procurorii s-au arătat foarte interesaţi să afle de ce au fost atribuite prin încredinţare directă unele lucrări firmei  Search Corporation şi de ce ulterior au fost majorate sumele prevăzute iniţial în contractul încheiat cu CNAIR. Mai mult, documentele au ajuns şi pe masa inspectorilor de la Curtea de Conturi care au susţinut că refacerea studiului de fezabilitate, decisă în 2015, ar reprezenta o risipă financiară întrucât un astfel de studiu mai fusese făcut în perioada 2009-2010.

 

În lipsa unor demersuri pentru începerea acestui proiect, fostul Guvern Cioloş venise cu ideea să dedice Centenarului Unirii această autostradă, fiind declarat unul de interes naţional.

 

Istoria începe în 2007

Istoria acestei aşteptate autostrăzi începe în 2007, odată cu publicare anunţului pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Sculeni“, contract câştigat de Iptana (0,8 milioane de euro). În 2009 contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, structurat pe trei loturi, era scos la licitaţie. În februarie 2010 spaniolii de la Inocsa erau declaraţi câştigătorii licitaţiei pentru pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru lotul Târgu Neamț-Ungheni (3,1 milioane de lei), firma Search Corporation câştiga lotul Târgu Mureș-Ditrău (3,2 milioane de lei) şi Iptana lotul Ditrău - Târgu Neamţ (3,8 milioane de lei). În 2011 a fost finalizat studiul de fezabilitate al autostrăzii, iar în vara lui 2012 Ministerul Transporturile a prezentat indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Valoarea lui era estimată la 8,9 miliarde de euro, după ce  în studiul de fezabilitate estimările indicau un preţ de 6,4 miliarde de euro. Ulterior, calculele au fost revizuite, iar costul autostrăzii a scăzut la circa patru miliarde de euro. În 2014 Compania de Drumuri scoate la licitaţie reactualizarea studiilor de fezabilitate, pentru care ar fi urmat să se plătească câteva zeci de milioane de lei. Pentru două loturi ofertele au fost anulate întrucât nu erau conforme, iar pentru lotul  Tg. Mureș-Ditrău reactualizarea studiului de fezabilitate era atribuit asocierii  Consitrans-Search Corporation, dar în final şi acest contract este suspendat.

 

Construcţia trebui să înceapă deja

Conform Master Planului General de Transport, aprobat de Guvern în septembrie 2016, pentru actualul exercițiu financiar al UE era planificată doar începerea lucrărilor la secțiunea Târgu Neamț-Iași-Pașcani (2016-2019), în timp ce lucrările la secțiunile Târgu Mureș-Ditrău și Ditrău-Târgu Neamț urmează să înceapă în 2021.

 

320 de kilometri ar urma să aibă autostrada Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni

 

Deşi a renunţat la reactualizarea studiilor de fezabilitate, construcţia autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni (A 8) rămâne deocamdată în ceaţă.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Fără infrastructură, investitorii ne vor întoarce spatele

Fără infrastructură, investitorii ne vor întoarce spatele
Galerie Foto România este acum a treia țară ca atractivitate pentru investitori, după Slovenia și Irlanda. Ceea ce ne recomandă este randamentul muncii, menținut atractiv de salariile încă mici comparativ cu alte...

Florin Georgescu: Cota unică a mărit corupţia și evaziunea

Florin Georgescu: Cota unică a mărit corupţia și evaziunea
Introducerea cotei unice în 2005 a mărit corupţia şi evaziunea prin eliminarea globalizării veniturilor, iar impozitarea cu cote progresive, dar moderate, ar contribui la o reconciliere la nivel naţional. Și...

BNR răspunde acuzațiilor lui Tudose

BNR răspunde acuzațiilor lui Tudose
Premierul Mihai Tudose a acuzat joi seară Banca Națională a României (BNR) că este responsabilă pentru o parte a deprecierii leului în față euro. Acesta a mai spus că va avea o discuție...

Fost ofițer SRI pus la conducerea CNAS 

Fost ofițer SRI pus la conducerea CNAS 
Laurenţiu Teodor Mihai, noul preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), a activat în SRI timp de şapte ani, în perioada 1997-2004. Din 2005 până în 2011, Mihai a...

Familia Astaldi are nevoie de milioane pentru a-şi menţine participaţia majoritară în companie

Familia Astaldi are nevoie de milioane pentru a-şi menţine participaţia majoritară în companie
Familia care controlează compania italiană de construcţii Astaldi SpA incearca să obţină suplimentar cel puţin 70 milioane de euro pentru a-şi menţine participaţia în urma planificatei vânzări de a...

România îşi transformă statutul de ţară exportatoare de lemn în ţară importatoare

România îşi transformă statutul de ţară exportatoare de lemn în ţară importatoare
În România se vorbeşte despre exploatarea ilegală de lemn pe un ton alarmant, însă situaţia reală este că ţara noastră îşi transformă statutul de ţară exportatoare în cel de...

Bancherii se aşteaptă la scăderea creditării

Bancherii se aşteaptă la scăderea creditării
Deprecierea leului față de euro și creșterea ROBOR i-au lovit atât pe românii care au credite în moneda europeană, cât și pe cei care au împrumuturi în lei. În plus,...

CE: cheltuielilor bugetare vor depăşi 3,3% din PIB

CE: cheltuielilor bugetare vor depăşi 3,3% din PIB
Comisia Europeană a dat ieri un avertisment României pentru că nu a luat suficiente măsuri pentru corectarea abaterii de la obiectivul bugetar pe termen mediu şi estimează că este necesară o ajustare...

Chiriţoiu ii raspunde lui Daea: Nu prinzi hoţul dacă faci prea multă gălăgie!

Chiriţoiu ii raspunde lui Daea: Nu prinzi hoţul dacă faci prea multă gălăgie!
Fiecare are stilul său, însă important este să colaborăm şi să ne facem treaba, astfel încât consumatorii români să beneficieze de cele mai bune preţuri, a declarat, joi, preşedintele...

Teraplast achiziţionează încă 7% din Depaco

Teraplast achiziţionează încă 7% din Depaco
Grupul Teraplast, procesator de PVC şi producător de materiale pentru piaţa construcţiilor şi instalaţiilor, îşi majorează participaţia la Depaco cu încă 7%, putând dobândi, astfel,...

Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale

Între MPGT şi POIM sau cum ni s-au scumpit autostrăzile între opt iniţiale
România ar fi trebuit să deschidă anul trecut şantierele pentru construirea a şapte autostrăzi şi, cu o singură excepţie, toate trebuie finalizate până în 2020. În total, vorbim despre 78...

De ce creste pretul petrolului

De ce creste pretul petrolului
Desi întâlnirea OPEC de săptămâna viitoare rămâne principalul eveniment al pieţei, dar şi o sursă de volatilitate, asteptand raportul sectorului energetic american emis joi de Energy...

Grupul CEFC China Energy a intrat in vizorul anchetatorilor americani!

Grupul CEFC China Energy a intrat in vizorul anchetatorilor americani!
Compania chineza, care a incheiat un acord privind achiziţia unui pachet de 51% din acţiunile companiei petroliere KMG International NV din România si care ar intentiona, in alianta cu grupul ceh Penta...

Dragoș Mircea Rebegea va conduce operațiunile Ericsson din România și Moldova

Dragoș Mircea Rebegea va conduce operațiunile Ericsson din România și Moldova
Ericsson l-a numit pe Dragoș Mircea Rebegea în funcția de Country Manager în România, el fiind primul român care va ocupa această poziție și care va coordona activitățile companiei din...

Exporturile companiei Romarm, cu 20% mai mari în 2017

Exporturile companiei Romarm, cu 20% mai mari în 2017
Romarm estimează pentru acest an exporturi în urcare cu 20%, la 120 de milioane de dolari, precum şi o creştere a ponderii livrărilor pentru piaţa internă la 15%, de la 5% anul trecut, a declarat, miercuri,...
Serviciul de email marketing furnizat de