x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie 200 de milioane de euro/an, ca să nu deraieze trenul

200 de milioane de euro/an, ca să nu deraieze trenul

de Elena Stan    |    21 Noi 2010   •   17:57
200 de milioane de euro/an, ca să nu deraieze trenul
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

138617-dm-20091018122124006.jpgMinisterul Transporturilor a dirijat preponderent investiţiile spre construcţia de autostrăzi şi a lăsat de izbelişte sistemul feroviar. În ultimii cinci ani, circa 900 de milioane de euro au fost pompaţi în construcţia celor 52 de kilometri din Autostrada Transilvania. Sumele alocate pentru lucrările de întreţinere a celor 13.427 de kilometri de cale ferată au fost de maximum 100 de milioane de euro. În urma acestei politici, sistemul feroviar, pe vremuri cel mai sigur mijloc de transport din România, a ajuns să aibă probleme grave. Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA are nevoie de 800 de milioane de lei anual (circa 200 de milioane de euro) pentru a aduce transportul feroviar la un nivel normal de siguranţă, potrivit informaţiilor furnizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).

De ce este nevoie de o sumă atât de mare? Răspunsul la această întrebare îţi dă fiori şi te face să te gândeşti bine înainte de a călători cu trenul: aproape jumătate din totalul liniilor de cale ferată de la noi din ţară sunt scadente la reparaţii capitale!?! “În prezent se înregistrează 5.596 km linii curente şi directe scadente la reparaţii capitale, din 13.427 total km linii curente şi directe. Restanţe importante se înregistrează şi la reparaţiile lucrărilor de artă şi terasamente, pe reţeaua feroviară existând în prezent 3.954 de poduri şi podeţe cu durata de viaţă expirată, iar 12.026 sunt scadente la reparaţiile capitale”, potrivit datelor MTI.

Instalaţiile de siguranţă a circulaţiei au probleme şi mai grave, 90% din acestea având nevoie de reparaţii capitale. “O situaţie similară se înregistrează şi la instalaţiile de siguranţa circulaţiei, de semnalizare, centralizare şi bloc de linie automat, 1.015 staţii (19.846 macazuri) dintr-un total de 1.087(22.004 macazuri) fiind scadente la reparaţii capitale”, se mai arată în datele MTI. Infrastructura feroviară românească a ajuns într-o stare de degradare avansată, deoarece nu au fost alocate sumele necesare pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii la timp.

În timp ce CNCF CFR SA are nevoie de 800 de milioane de lei anual pentru lucrări de reparaţii şi întreţinere a căii ferate, sumele alocate în ultimii cinci ani sunt de peste 20 de ori mai mici decât cele necesare. Astfel, în perioada 2006-2010, Ministerul Transporturilor a alocat de la bugetul de stat pentru lucrări de reparaţii capitale la infrastructura feroviară publică suma de 224.415.000 de lei. “În 2006 au fost alocaţi de la buget circa 38,5 milioane de lei, în 2007 suma a ajuns la aproximativ 35 de milioane de lei, urmând ca în 2008 să crească până la 55,2 milioane de lei. În 2009, suma alocată a scăzut la 12 milioane de lei, iar în 2010 suma este de şapte ori mai mare decât cea alocată anul trecut, ajungând la 86,8 milioane de lei”, potrivit MTI. La sumele menţionate mai sus se adaugă 15 milioane de lei alocaţi anul acesta pentru reparaţii curente la instalaţii, precum şi 35 de milioane de lei alocaţi pentru reparaţii curente şi achiziţii de materiale de cale ferată. Tot în perioada 2006-2010 au fost realizate lucrări la infrastructura feroviară publică cu finanţări externe în valoare de 143.106.908 lei.

Par cifre impresionante, dar realitatea e cu totul alta. Banii alocaţi în ultimii cinci ani de la bugetul de stat plus finanţările externe, respectiv 417,4 milioane de lei, reprezintă jumătate din cât are nevoie CNCF CFR SA anual, adică 800 de milioane de lei. Despre construcţia de linii noi nici nu poate fi vorba,  în ultimii cinci ani nefiind construit de la zero nici un kilometru de cale ferată. În plus, în ultimii cinci ani au fost închise 41 de puncte de secţionare, respectiv staţii şi halte de mişcare, şi au fost daţi spre închiriere către operatorii feroviari privaţi 2.047 de kilometri de linie de cale ferată, potrivit MTI.

×
Subiecte în articol: economia