x close

Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare

0
Autor: Cristian Anton 07 Aug 2017 - 11:11
Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare


Preluarea şantierului coreean Daewoo din Mangalia de către olandezii de la Damen din Galaţi reprezintă o afacere de miliarde de euro şi are inclusiv implicaţii militare pentru România. Tranzacţia care ar urma să fie finalizată în 2018 are efecte benefice pentru toate părţile: colosul sud-coreean se mai îndepărtează cu un pas de faliment, olandezii devin cel mai mare constructor de nave din Europa, iar românii îşi păstrează mii de locuri de muncă şi opţiunea de a dezvolta aici o industrie militară navală.

 

Vânzarea şantierului coreeano- român din Mangalia către Damen, proprietarul şantierului naval din Galaţi, este, la prima vedere, una atipică. Asta şi pentru faptul că Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) este de patru ori mai mare decât Şantierul Naval Damen Galaţi SA, chiar dacă numărul de angajaţi este aproape acelaşi. DMHI a raportat pentru anul 2016 o cifră de afaceri de 2.057.195.188 de lei (circa 450 de milioane de euro), în timp ce gălăţenii au derulat în aceeaşi perioadă afaceri de 548.359.211 lei (aproximativ 120 de milioane de euro). Deşi au doar un sfert din capacitatea de producţie a sud-coreenilor, olandezii au 2.253 de angajaţi, valoare sensibil apropiată de cea a DMHI, unde lucrează 2.389 de oameni.

Coreeni au datorii uriaşe

Diferenţele devin însă ameţitoare când vorbim de performanţe financiare. DMHI a înregistrat anul trecut pierderi de 483.916.110 lei (peste 100 de milioane de euro), în timp ce Damen a raportat un profit net de 1.105.870 de lei.

 

1,2 miliarde de euro sunt datoriile înregistrate de DMHI

Totodată, şantierul olandez din Galaţi are datorii totale de 480.165.027 de lei, rezonabile într-un context de activitate stabil, pentru ca DMHI să bată toate recordurile, cu datorii de 5.350.084.563 de lei. Situaţia se păstrează, la scală, şi în cazul companiilor-mamă. Damen Shipyards Group a derulat în 2016, prin cei 9.000 de angajaţi de pe cele 33 de şantiere ale sale, afaceri de 1,7 miliarde de euro, cu un profit net de 29 de milioane de euro. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) este unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, cu peste 13.000 de agajaţi, afaceri de aproape 13 miliarde de dolari şi pierderi de 1,6 miliarde de dolari în 2016.

Daewoo, salvat de statul sud-coreean

Statul sud-coreean a trebuit să preia DSME pentru a salva de la faliment una dintre cele mai mari companii ale sale. În aprilie, Daewoo a beneficiat de conversia în acţiuni a unor datorii de peste 3,3 miliarde de dolari şi fonduri noi de încă 2,6 miliarde de dolari. Prin planul său de reorganizare, Daewoo vrea să vândă, în afara şantierului său din Mangalia, alte 14 subsidiare. Daewoo se află din 1997 în România, unde deţine 51% din DMHI, restul de 49% revenind statului român.

Ce interese militare are România

Transformarea Daewoo Mangalia Heavy Industries în Damen Mangalia Heavy Industries vine în contextul în care România vrea să-şi relanseze şantierul naval militar din sudul litoralului. Statul român îşi administrează participaţia de la DMHI prin Şantierul Naval 2 Mai SA, deţinut de Ministerul Economiei.

Unul dintre principalii furnizori ai Şantierului 2 Mai este Şantierul Naval Mangalia SA, cunoscut sub numele de şantierul militar, deţinut tot de statul român. Şantierul militar şi-a propus relansarea activităţii în perioada 2016- 2020.

„În anul 2017, conducerea executivă şi-a propus ca element strategic central încheierea şi finalizarea în bune condiţiuni cel puţin a unui contract cu MApN în vederea realizării lucrărilor de mentenanţă la produsele speciale de natura navelor militare. În anul 2017, societatea îşi propune să demareze şi să finalizeze lucrările necesare reabilitării calei de lansare, astfel încât să fie create premizele ca, cel târziu începând cu anul 2018, să fie reluate şi dezvoltate colaborările cu Statul Major al Forţelor Navale în vederea contractării serviciilor publice de mentenanţă a navelor militare de dimensiuni mici şi medii”, se arată în Raportul administratorilor Şantierul Naval Mangalia SA pentru 2016. Din septembrie 2016, administrator special al şantierului militar este contraamiralul de flotilă cu două stele în rezervă Petruş Dan Popescu. În paralel, trebuie amintit că Damen urma să primească un contract pentru construcţia de corvete multifuncţionale pentru Forţele Navale. Acum, după preluarea DMHI şi pe fondul intenţiei statului român de relansare a şantierului militar, perspectivele construcţiei de nave pentru industria de Apărare în România devin din ce în ce mai favorabile.   

DMHI întreţine zeci de mii de familii din judeţul Constanţa şi este cel mai mare şantier naval de la Marea Neagră

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

ING Bank devine broker pe piaţa românească de capital

ING Bank devine broker pe piaţa românească de capital
ING Bank devine broker la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), în urma unei hotărâri adoptate, luni, de Consiliul operatorului pieţei de capital, se arată într-un anunţ publicat pe site-ul...

Ministrul Energiei nu intelege de ce nu scad preturile la electricitate

Ministrul Energiei nu intelege de ce nu scad preturile la electricitate
Preţul energiei pe bursă este mult mai mic decât în alte perioade ale anului şi, cu toate acestea, tarifele finale plătite de consumatori la electricitate nu au scăzut, a declarat, marţi, ministrul...

RE/MAX deschide un nou birou în Oradea

RE/MAX deschide un nou birou în Oradea
RE/MAX România, parte a liderului mondial în real-estate RE/MAX, deschide o nouă franciză la Oradea, al doilea birou din zonă al dezvoltatorului imobilar.   Franciza RE/MAX Family a presupus o...

Retail: Numai 15% din produsele vandute in Romania sunt de origine locala

Retail: Numai 15% din produsele vandute in Romania sunt de origine locala
Piaţa românească de retail este estimată, în prezent, la 40 miliarde euro, 85% din produsele vândute în lanţul de comerţ fiind de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale, conform unui...

Ouăle, untul, combustibilii şi fructele proaspete, lideri la scumpiri

Ouăle, untul, combustibilii şi fructele proaspete, lideri la scumpiri
Ouăle, untul şi fructele proaspete sunt mărfurile alimentare care s-au scumpit cel mai mult în noiembrie faţă de luna precedentă, în timp ce, în categoria mărfuri nealimentare, cele mai...

Ministerul Economiei a primit aviz favorabil pentru bugetul pe 2018, în comisiile de specialitate reunite

Ministerul Economiei a primit aviz favorabil pentru bugetul pe 2018, în comisiile de specialitate reunite
Bugetul Ministerului Economiei pentru anul 2018 a primit, marţi, aviz favorabil din partea comisiilor reunite de specialitate din Camera Deputaţilor şi Senat.  Astfel, 36 de parlamentari au votat pentru şi...

Povara pentru salariaţi, mult mai mare decât pentru PFA

 Povara pentru salariaţi, mult mai mare decât pentru PFA
Mulţi salariaţi ar putea fi tentaţi să renunţe la contractele de muncă şi să treacă pe contracte de colaborare sau pe PFA, ca să plătească impozite mai mici la stat. Consultanţii spun că povara fiscală...

Bugetul TAROM va fi aprobat prin ordin comun al miniştrilor Transporturilor şi Finanţelor

Bugetul TAROM va fi aprobat prin ordin comun al miniştrilor Transporturilor şi Finanţelor
Compania Tarom şi-ar putea stabili propriul buget de venituri şi cheltuieli, care, pe durata cât statul este acţionar majoritar, va fi aprobat prin ordin comun al ministrului Transporturilor şi al ministrului...

Fuziunea dintre ThyssenKrupp şi Tata poate reduce producţia de oţel în Europa

 Fuziunea dintre ThyssenKrupp şi Tata poate reduce producţia de oţel în Europa
Fuziunea dintre ThyssenKrupp AG şi Tata Steel va determina probabil alte companii din Europa să-şi reducă producţia de oţel, a afirmat Aditya Mittal, şeful diviziei europene a Arcelor-Mittal, pentru publicaţia...

Finul premierului, expert în afaceri pe bani publici

Finul premierului, expert în afaceri pe bani publici
George Adrian Paladi, finul premierului Mihai Tudose, a fost numit prefect al Brăilei de către naşul său după o carieră de câteva luni în Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului. Fost membru...

Activele RAFO Oneşti, scoase la vânzare pentru 60 milioane dolari

Activele RAFO Oneşti, scoase la vânzare pentru 60 milioane dolari
Activele Rafinăriei RAFO Oneşti negrevate de sarcini vor fi scoase la vânzare, preţul de pornire fiind stabilit la 60 milioane de euro, fără TVA, și nu vor fi cedate sub valoarea de lichidare de 29,75...

Italia a suspendat programul de privatizări

Italia a suspendat programul de privatizări
Guvernul italian a decis să suspende un program care viza vânzarea, până la sfarsitul acestui an, a pachetelor de acţiuni detinute la companiile Enav şi ENI către Cassa Depositi e Prestiti (CDP), după...

Consiliul Concurentei: Investigatie de amploare in banci si IFN-uri

Consiliul Concurentei: Investigatie de amploare in banci si IFN-uri
Consiliul Concurenţei a demarat două investigaţii pe piaţa serviciilor bancare, în cadrul cărora a efectuat inspecţii inopinate la sediile a 25 de bănci, instituţii financiare non-bancare (IFN),...

Brexit: Exodul bancilor din Marea Britanie se amana?

Brexit: Exodul bancilor din Marea Britanie se amana?
Unii dintre bancherii de top din Londra au declarat că ar opri sau chiar ar contramanda planurile de relocalizare în Europa continentală, dacă va exista un acord care să permită Marii Britanii să-şi...

Apocalipsa pensiilor se amână cel puţin până după 2060

Apocalipsa pensiilor se amână cel puţin până după 2060
Raportul dintre numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat şi cel al salariaţilor era la sfârşitul celui de al doilea trimestu al anului de 9 la 10 la nivel naţional, conform datelor...
Serviciul de email marketing furnizat de