x close

Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare

0
Autor: Cristian Anton 07 Aug 2017 - 11:11
Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare


Preluarea şantierului coreean Daewoo din Mangalia de către olandezii de la Damen din Galaţi reprezintă o afacere de miliarde de euro şi are inclusiv implicaţii militare pentru România. Tranzacţia care ar urma să fie finalizată în 2018 are efecte benefice pentru toate părţile: colosul sud-coreean se mai îndepărtează cu un pas de faliment, olandezii devin cel mai mare constructor de nave din Europa, iar românii îşi păstrează mii de locuri de muncă şi opţiunea de a dezvolta aici o industrie militară navală.

 

Vânzarea şantierului coreeano- român din Mangalia către Damen, proprietarul şantierului naval din Galaţi, este, la prima vedere, una atipică. Asta şi pentru faptul că Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) este de patru ori mai mare decât Şantierul Naval Damen Galaţi SA, chiar dacă numărul de angajaţi este aproape acelaşi. DMHI a raportat pentru anul 2016 o cifră de afaceri de 2.057.195.188 de lei (circa 450 de milioane de euro), în timp ce gălăţenii au derulat în aceeaşi perioadă afaceri de 548.359.211 lei (aproximativ 120 de milioane de euro). Deşi au doar un sfert din capacitatea de producţie a sud-coreenilor, olandezii au 2.253 de angajaţi, valoare sensibil apropiată de cea a DMHI, unde lucrează 2.389 de oameni.

Coreeni au datorii uriaşe

Diferenţele devin însă ameţitoare când vorbim de performanţe financiare. DMHI a înregistrat anul trecut pierderi de 483.916.110 lei (peste 100 de milioane de euro), în timp ce Damen a raportat un profit net de 1.105.870 de lei.

 

1,2 miliarde de euro sunt datoriile înregistrate de DMHI

Totodată, şantierul olandez din Galaţi are datorii totale de 480.165.027 de lei, rezonabile într-un context de activitate stabil, pentru ca DMHI să bată toate recordurile, cu datorii de 5.350.084.563 de lei. Situaţia se păstrează, la scală, şi în cazul companiilor-mamă. Damen Shipyards Group a derulat în 2016, prin cei 9.000 de angajaţi de pe cele 33 de şantiere ale sale, afaceri de 1,7 miliarde de euro, cu un profit net de 29 de milioane de euro. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) este unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, cu peste 13.000 de agajaţi, afaceri de aproape 13 miliarde de dolari şi pierderi de 1,6 miliarde de dolari în 2016.

Daewoo, salvat de statul sud-coreean

Statul sud-coreean a trebuit să preia DSME pentru a salva de la faliment una dintre cele mai mari companii ale sale. În aprilie, Daewoo a beneficiat de conversia în acţiuni a unor datorii de peste 3,3 miliarde de dolari şi fonduri noi de încă 2,6 miliarde de dolari. Prin planul său de reorganizare, Daewoo vrea să vândă, în afara şantierului său din Mangalia, alte 14 subsidiare. Daewoo se află din 1997 în România, unde deţine 51% din DMHI, restul de 49% revenind statului român.

Ce interese militare are România

Transformarea Daewoo Mangalia Heavy Industries în Damen Mangalia Heavy Industries vine în contextul în care România vrea să-şi relanseze şantierul naval militar din sudul litoralului. Statul român îşi administrează participaţia de la DMHI prin Şantierul Naval 2 Mai SA, deţinut de Ministerul Economiei.

Unul dintre principalii furnizori ai Şantierului 2 Mai este Şantierul Naval Mangalia SA, cunoscut sub numele de şantierul militar, deţinut tot de statul român. Şantierul militar şi-a propus relansarea activităţii în perioada 2016- 2020.

„În anul 2017, conducerea executivă şi-a propus ca element strategic central încheierea şi finalizarea în bune condiţiuni cel puţin a unui contract cu MApN în vederea realizării lucrărilor de mentenanţă la produsele speciale de natura navelor militare. În anul 2017, societatea îşi propune să demareze şi să finalizeze lucrările necesare reabilitării calei de lansare, astfel încât să fie create premizele ca, cel târziu începând cu anul 2018, să fie reluate şi dezvoltate colaborările cu Statul Major al Forţelor Navale în vederea contractării serviciilor publice de mentenanţă a navelor militare de dimensiuni mici şi medii”, se arată în Raportul administratorilor Şantierul Naval Mangalia SA pentru 2016. Din septembrie 2016, administrator special al şantierului militar este contraamiralul de flotilă cu două stele în rezervă Petruş Dan Popescu. În paralel, trebuie amintit că Damen urma să primească un contract pentru construcţia de corvete multifuncţionale pentru Forţele Navale. Acum, după preluarea DMHI şi pe fondul intenţiei statului român de relansare a şantierului militar, perspectivele construcţiei de nave pentru industria de Apărare în România devin din ce în ce mai favorabile.   

DMHI întreţine zeci de mii de familii din judeţul Constanţa şi este cel mai mare şantier naval de la Marea Neagră

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 9260


Mai multe titluri din categorie

Stabilirea modelul cererii pentru restituirea taxei auto, pe ultima 100 de metri

Stabilirea modelul cererii pentru restituirea taxei auto, pe ultima 100 de metri
Ministerul Finanţelor are termen până marţi, 22 august, să  stabilească modelul cererii pe care vor trebui să o completeze şoferii pentru recuperarea taxei de poluare sau a taxei privind emisiile...

MFP: Obligativitatea plăţii defalcate a TVA se amână cu trei luni

MFP: Obligativitatea plăţii defalcate a TVA se amână cu trei luni
Obligativitatea plăţii defalcate a TVA se amână cu trei luni, respectiv până la 1 ianuarie 2018, însă persoanele care optează pentru aplicarea acestui sistem în perioada 1 octombrie - 31...

Scumpirea traiului ne dă frisoane

Scumpirea traiului ne dă frisoane
Posibilitatea creşterii costului de trai în următorul an reprezintă o îngrijorare pentru 29% dintre români, iar 15% dintre cei chestionaţi sunt îngrijoraţi că şi-ar putea pierde locul de mu...

Puştiul de la Nuclearelectrica, asociat cu nume grele

Puştiul de la Nuclearelectrica, asociat cu nume grele
Numirile politice la conducerea companiilor de stat reprezintă o stare de fapt, acceptată tacit şi perpetuată de toate guvernările. Nu putea face excepţie nici Nuclearelectrica, unde Cristian Romulus Anton, un...

Isărescu se răsfaţă cu icre negre

Isărescu se răsfaţă cu icre negre
Banca Naţională a României (BNR) cumpără peşte şi produse din peşte în valoare de 367.795 lei, potrivit unui anunţ publicat pe SEAP. Meniul ce va fi împărţit între locaţiile de pe str....

CE pune lupa pe practicile neloiale ale marilor retaileri agroalimentari

CE pune lupa pe practicile neloiale ale marilor retaileri agroalimentari
Comisia Europeană a anunţat că va demarat o procedură de consultare publică la nivel european privind modul în care lanţul de aprovizionare cu alimente din UE poate deveni mai echitabil, se precizează...

Majorările de salarii se duc majoritar pe importuri

Majorările de salarii se duc majoritar pe importuri
România a înregistrat cea mai mare creştere economică din toate ţările UE, în primul semestru din acest an.În această perioadă economia românescă a avansat cu 5,7%, comparativ cu...

Armata IMM-urilor cotizează la stat cu mai mulţi bani decât granzii economiei

Armata IMM-urilor cotizează la stat cu mai mulţi bani decât granzii economiei
Sunt sau nu sunt companiile încadrate în categoria marilor contribuabili mai importante pentru economia naţională decât firmele mici şi mijlocii?  Din datele ANAF rezultă că nu. Taxele şi...

Ilan Laufer: Vom lansa luni programul de microindustrializare; bugetul pentru acest an este de 75 de milioane de lei

Ilan Laufer: Vom lansa luni programul de microindustrializare; bugetul pentru acest an este de 75 de milioane de lei
Companiile vor putea primi un grant maxim de 450.000 de lei în cadrul programului de microindustrializare ce va fi lansat lansat luni, 21 august, bugetul pentru anul acesta fiind de aproape 75 de milioane de lei,...

Harta parcurilor industriale. Jumătate din platformele industriale ale României sunt goale

Harta parcurilor industriale. Jumătate din platformele industriale ale României sunt goale
România are 74 de parcuri industriale, însă puţine şi-au atins obiectivele pentru care au fost înfiinţate. Numărul lor s-ar putea reduce în viitor, având în vedere că pentru...

Cât pierzi dacă îți ții economiile în depozite

Cât pierzi dacă îți ții economiile în depozite
Cine vrea să-şi ţină banii la bancă, pentru numai trei luni, trebuie să fie foarte atent la comisioanele de retragere pe care le practică instituţiile de credit, deoarece are toate şansele să plece acasă cu ma...

Scandalul ouălor contaminate, un dezastru pentru Olanda însă o ocazie pe care rivalii o vor exploata

Scandalul ouălor contaminate, un dezastru pentru Olanda însă o ocazie pe care rivalii o vor exploata
Scandalul privind ouăle contaminate cu o substanţă toxică denumită fipronil, descoperite în 17 state europene, va afecta schimburile comerciale ale Olandei, principalul exportator de ouă din Europa, şi ar pu...

Investiţiile străine directe, în picaj în S1/2017

Investiţiile străine directe, în picaj în S1/2017
Investiţiile străine directe (ISD)au scăzut cu 13,32% în primele şase luni din acest an, comparativ cu perioada similară din 2016, la 1,841 miliarde euro, potrivit unui comunicat al Băncii Naţionale a...

Cele mai amuzante nume de firme din România

Cele mai amuzante nume de firme din România
Românii dau dovadă de imaginaţie şi atunci când se hotărăsc să devină afacerişti. Aşa se face că la Registrul Comerţului sunt înregistrate sute de firme cu nume care mai de care mai ciudate...

Statul, tot mai dator: achită dobânzi de 1,2 milioane lei/oră

Statul, tot mai dator: achită dobânzi de 1,2 milioane lei/oră
Statul român se afundă tot mai mult în datorii. Ministerul de Finanţe trebuie să împrumute în acest an 74 de miliarde de lei, din care 50 de miliarde de lei sunt necesari numai pentru...
Serviciul de email marketing furnizat de