x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare

Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare

de Cristian Anton    |    07 Aug 2017   •   11:11
Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare

Preluarea şantierului coreean Daewoo din Mangalia de către olandezii de la Damen din Galaţi reprezintă o afacere de miliarde de euro şi are inclusiv implicaţii militare pentru România. Tranzacţia care ar urma să fie finalizată în 2018 are efecte benefice pentru toate părţile: colosul sud-coreean se mai îndepărtează cu un pas de faliment, olandezii devin cel mai mare constructor de nave din Europa, iar românii îşi păstrează mii de locuri de muncă şi opţiunea de a dezvolta aici o industrie militară navală.

 

Vânzarea şantierului coreeano- român din Mangalia către Damen, proprietarul şantierului naval din Galaţi, este, la prima vedere, una atipică. Asta şi pentru faptul că Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) este de patru ori mai mare decât Şantierul Naval Damen Galaţi SA, chiar dacă numărul de angajaţi este aproape acelaşi. DMHI a raportat pentru anul 2016 o cifră de afaceri de 2.057.195.188 de lei (circa 450 de milioane de euro), în timp ce gălăţenii au derulat în aceeaşi perioadă afaceri de 548.359.211 lei (aproximativ 120 de milioane de euro). Deşi au doar un sfert din capacitatea de producţie a sud-coreenilor, olandezii au 2.253 de angajaţi, valoare sensibil apropiată de cea a DMHI, unde lucrează 2.389 de oameni.

Coreeni au datorii uriaşe

Diferenţele devin însă ameţitoare când vorbim de performanţe financiare. DMHI a înregistrat anul trecut pierderi de 483.916.110 lei (peste 100 de milioane de euro), în timp ce Damen a raportat un profit net de 1.105.870 de lei.

 

1,2 miliarde de euro sunt datoriile înregistrate de DMHI

Totodată, şantierul olandez din Galaţi are datorii totale de 480.165.027 de lei, rezonabile într-un context de activitate stabil, pentru ca DMHI să bată toate recordurile, cu datorii de 5.350.084.563 de lei. Situaţia se păstrează, la scală, şi în cazul companiilor-mamă. Damen Shipyards Group a derulat în 2016, prin cei 9.000 de angajaţi de pe cele 33 de şantiere ale sale, afaceri de 1,7 miliarde de euro, cu un profit net de 29 de milioane de euro. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) este unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, cu peste 13.000 de agajaţi, afaceri de aproape 13 miliarde de dolari şi pierderi de 1,6 miliarde de dolari în 2016.

Daewoo, salvat de statul sud-coreean

Statul sud-coreean a trebuit să preia DSME pentru a salva de la faliment una dintre cele mai mari companii ale sale. În aprilie, Daewoo a beneficiat de conversia în acţiuni a unor datorii de peste 3,3 miliarde de dolari şi fonduri noi de încă 2,6 miliarde de dolari. Prin planul său de reorganizare, Daewoo vrea să vândă, în afara şantierului său din Mangalia, alte 14 subsidiare. Daewoo se află din 1997 în România, unde deţine 51% din DMHI, restul de 49% revenind statului român.

Ce interese militare are România

Transformarea Daewoo Mangalia Heavy Industries în Damen Mangalia Heavy Industries vine în contextul în care România vrea să-şi relanseze şantierul naval militar din sudul litoralului. Statul român îşi administrează participaţia de la DMHI prin Şantierul Naval 2 Mai SA, deţinut de Ministerul Economiei.

Unul dintre principalii furnizori ai Şantierului 2 Mai este Şantierul Naval Mangalia SA, cunoscut sub numele de şantierul militar, deţinut tot de statul român. Şantierul militar şi-a propus relansarea activităţii în perioada 2016- 2020.

„În anul 2017, conducerea executivă şi-a propus ca element strategic central încheierea şi finalizarea în bune condiţiuni cel puţin a unui contract cu MApN în vederea realizării lucrărilor de mentenanţă la produsele speciale de natura navelor militare. În anul 2017, societatea îşi propune să demareze şi să finalizeze lucrările necesare reabilitării calei de lansare, astfel încât să fie create premizele ca, cel târziu începând cu anul 2018, să fie reluate şi dezvoltate colaborările cu Statul Major al Forţelor Navale în vederea contractării serviciilor publice de mentenanţă a navelor militare de dimensiuni mici şi medii”, se arată în Raportul administratorilor Şantierul Naval Mangalia SA pentru 2016. Din septembrie 2016, administrator special al şantierului militar este contraamiralul de flotilă cu două stele în rezervă Petruş Dan Popescu. În paralel, trebuie amintit că Damen urma să primească un contract pentru construcţia de corvete multifuncţionale pentru Forţele Navale. Acum, după preluarea DMHI şi pe fondul intenţiei statului român de relansare a şantierului militar, perspectivele construcţiei de nave pentru industria de Apărare în România devin din ce în ce mai favorabile.   

DMHI întreţine zeci de mii de familii din judeţul Constanţa şi este cel mai mare şantier naval de la Marea Neagră

 

 

×