x close

Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare

0
Autor: Cristian Anton 07 Aug 2017 - 11:11
Afacerea Daewoo - Damen. Când peştele cel mic îl înghite pe cel mare


Preluarea şantierului coreean Daewoo din Mangalia de către olandezii de la Damen din Galaţi reprezintă o afacere de miliarde de euro şi are inclusiv implicaţii militare pentru România. Tranzacţia care ar urma să fie finalizată în 2018 are efecte benefice pentru toate părţile: colosul sud-coreean se mai îndepărtează cu un pas de faliment, olandezii devin cel mai mare constructor de nave din Europa, iar românii îşi păstrează mii de locuri de muncă şi opţiunea de a dezvolta aici o industrie militară navală.

 

Vânzarea şantierului coreeano- român din Mangalia către Damen, proprietarul şantierului naval din Galaţi, este, la prima vedere, una atipică. Asta şi pentru faptul că Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) este de patru ori mai mare decât Şantierul Naval Damen Galaţi SA, chiar dacă numărul de angajaţi este aproape acelaşi. DMHI a raportat pentru anul 2016 o cifră de afaceri de 2.057.195.188 de lei (circa 450 de milioane de euro), în timp ce gălăţenii au derulat în aceeaşi perioadă afaceri de 548.359.211 lei (aproximativ 120 de milioane de euro). Deşi au doar un sfert din capacitatea de producţie a sud-coreenilor, olandezii au 2.253 de angajaţi, valoare sensibil apropiată de cea a DMHI, unde lucrează 2.389 de oameni.

Coreeni au datorii uriaşe

Diferenţele devin însă ameţitoare când vorbim de performanţe financiare. DMHI a înregistrat anul trecut pierderi de 483.916.110 lei (peste 100 de milioane de euro), în timp ce Damen a raportat un profit net de 1.105.870 de lei.

 

1,2 miliarde de euro sunt datoriile înregistrate de DMHI

Totodată, şantierul olandez din Galaţi are datorii totale de 480.165.027 de lei, rezonabile într-un context de activitate stabil, pentru ca DMHI să bată toate recordurile, cu datorii de 5.350.084.563 de lei. Situaţia se păstrează, la scală, şi în cazul companiilor-mamă. Damen Shipyards Group a derulat în 2016, prin cei 9.000 de angajaţi de pe cele 33 de şantiere ale sale, afaceri de 1,7 miliarde de euro, cu un profit net de 29 de milioane de euro. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) este unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, cu peste 13.000 de agajaţi, afaceri de aproape 13 miliarde de dolari şi pierderi de 1,6 miliarde de dolari în 2016.

Daewoo, salvat de statul sud-coreean

Statul sud-coreean a trebuit să preia DSME pentru a salva de la faliment una dintre cele mai mari companii ale sale. În aprilie, Daewoo a beneficiat de conversia în acţiuni a unor datorii de peste 3,3 miliarde de dolari şi fonduri noi de încă 2,6 miliarde de dolari. Prin planul său de reorganizare, Daewoo vrea să vândă, în afara şantierului său din Mangalia, alte 14 subsidiare. Daewoo se află din 1997 în România, unde deţine 51% din DMHI, restul de 49% revenind statului român.

Ce interese militare are România

Transformarea Daewoo Mangalia Heavy Industries în Damen Mangalia Heavy Industries vine în contextul în care România vrea să-şi relanseze şantierul naval militar din sudul litoralului. Statul român îşi administrează participaţia de la DMHI prin Şantierul Naval 2 Mai SA, deţinut de Ministerul Economiei.

Unul dintre principalii furnizori ai Şantierului 2 Mai este Şantierul Naval Mangalia SA, cunoscut sub numele de şantierul militar, deţinut tot de statul român. Şantierul militar şi-a propus relansarea activităţii în perioada 2016- 2020.

„În anul 2017, conducerea executivă şi-a propus ca element strategic central încheierea şi finalizarea în bune condiţiuni cel puţin a unui contract cu MApN în vederea realizării lucrărilor de mentenanţă la produsele speciale de natura navelor militare. În anul 2017, societatea îşi propune să demareze şi să finalizeze lucrările necesare reabilitării calei de lansare, astfel încât să fie create premizele ca, cel târziu începând cu anul 2018, să fie reluate şi dezvoltate colaborările cu Statul Major al Forţelor Navale în vederea contractării serviciilor publice de mentenanţă a navelor militare de dimensiuni mici şi medii”, se arată în Raportul administratorilor Şantierul Naval Mangalia SA pentru 2016. Din septembrie 2016, administrator special al şantierului militar este contraamiralul de flotilă cu două stele în rezervă Petruş Dan Popescu. În paralel, trebuie amintit că Damen urma să primească un contract pentru construcţia de corvete multifuncţionale pentru Forţele Navale. Acum, după preluarea DMHI şi pe fondul intenţiei statului român de relansare a şantierului militar, perspectivele construcţiei de nave pentru industria de Apărare în România devin din ce în ce mai favorabile.   

DMHI întreţine zeci de mii de familii din judeţul Constanţa şi este cel mai mare şantier naval de la Marea Neagră

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 10764


Mai multe titluri din categorie

Cine va construi Podul de la Brăila

Cine va construi Podul de la Brăila
Asocierea Astaldi SpA - IHI Infrastructure Systems CO. Ltd a câştigat proiectul pentru construirea Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila, în valoare de 1,99 miliarde de lei, fără TVA, cea mai...

Care sunt cele 15 bănci amendate de ANPC pentru reclamă mincinoasă

Care sunt cele 15 bănci amendate de ANPC pentru reclamă mincinoasă
Inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) au sancţionat 15 bănci cu amenzi contravenţionale în valoare totală de 570.000 lei, însă băncile au la dispoziţie 15 zile pe...

Toma Petcu, ministrul Energiei: Hidroelectrica va fi listată la bursă, probabil, în 2018

Toma Petcu, ministrul Energiei: Hidroelectrica va fi listată la bursă, probabil, în 2018
Hidroelectrica va fi listată la bursă, probabil, anul viitor, în acest moment proiectul de listare fiind în dezbatere publică, a declarat, luni, ministrul Energiei, Toma Petcu, în cadrul unei...

Falimentul Omnia e premeditat, spune ministrul Turismului. Turiştii au rămas şi fără vacanţă şi fără bani

Falimentul Omnia e premeditat, spune ministrul Turismului. Turiştii au rămas şi fără vacanţă şi fără bani
Românii care au cumpărat circuite turistice pentru anul 2018, cu plata în avans, de la Omnia Turism au toate şansele să rămână fără bani pentru concediul mult visat. Ministerul Turismului şi...

În perioada interbelică trenul zbura cu 60 km/h, acum se târâie cu 44 km/h

În perioada interbelică trenul zbura cu 60 km/h, acum se târâie cu 44 km/h
Ministrul turc al Transporturilor a anunţat zilele trecute că ţara sa va da în folosinţă, în 2019, o nouă linie feroviară de mare viteză care va lega Ankara de Izmir. În numai doi ani, turcii vo...

Regulamentul BNR nu-i ajută pe români. IFN-urile merg mai departe cu dobânzile de 5.000% pe an

Regulamentul BNR nu-i ajută pe români. IFN-urile merg mai departe cu dobânzile de 5.000% pe an
Instituţiile Financiar Nebancare, aşa-numitele IFN –uri, au menţinut dobânzile la credite la acelaşi nivel ca până acum, după trei săptămâni de la intrarea în vigoare a...

Varujan Vosganian: Avem rezerve privind acest procent de 2% al contribuţiei de solidaritate, vom vorbi cu PSD

Varujan Vosganian: Avem rezerve privind acest procent de 2% al contribuţiei de solidaritate, vom vorbi cu PSD
Vicepreşedintele ALDE Varujan Vosganian a declarat sâmbătă, la Oradea, că Partidul Alianţa Liberalilor şi Democraţilor are rezerve în legătură cu procentul de 2% - contribuţie de solidaritate...

Control al ANAF pentru identificarea companiilor care au avut contact cu Omnia Turism

Control al ANAF pentru identificarea companiilor care au avut contact cu Omnia Turism
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va începe în scurt timp un control pentru a identifica toate companiile care au avut contract cu Omnia Turism, control care ar putea să fie finalizat în ma...

Şedinţă operativă la Ministerul Turismului cu şefii ANAT, ANPC şi ANAF, sâmbătă

Şedinţă operativă la Ministerul Turismului cu şefii ANAT, ANPC şi ANAF, sâmbătă
Ministerul Turismului organizează sâmbătă o şedinţă operativă în vederea identificării soluţiilor pentru prevenirea şi evitarea situaţiilor similare cu cea generată de agenţia Omnia...

Banca Mondială: Economia României ar urma să crească peste potenţial în 2017 şi 2018

Banca Mondială: Economia României ar urma să crească peste potenţial în 2017 şi 2018
Economia României ar urma să crească peste potenţial în 2017 şi în 2018, a estimat Banca Mondială (BM), conform celei mai recente actualizări a raportului Economie regională, migraţie şi...

Nota de plată pentru dărnicia Guvernului aruncă la coş predictibilitatea fiscală

 Nota de plată pentru dărnicia Guvernului aruncă la coş predictibilitatea fiscală
Galerie Foto Maşina germană care porneşte la cheie în care promitea PSD să îmbarce România după câştigarea alegerilor dă rateuri din ce în ce mai des. Multe dintre măsurile incluse în...

Imigranţii din Italia generează un PIB mai mare decât al Ungariei 

Imigranţii din Italia generează un PIB mai mare decât al Ungariei 
Raportul anual privind economia imigraţiei prezentat de o organizaţie italiană în baza datelor furnizate de Banca Mondială arată că imigranţii din Italia, dintre care românii formează cea mai mare...

Românii pot să facă banking exclusiv pe mobil

Telekom România şi banca poloneză Alior Bank au lansat, ieri, Telekom Banking, un serviciu financiar care permite clienţilor să-şi deschidă un cont curent direct de pe mobil şi să beneficieze de un card de...

Primii cumpărători ai Oltchim. Chimcomplex, printre câştigători

Primii cumpărători ai Oltchim. Chimcomplex, printre câştigători
Companiile Chimcomplex Borzeşti, Dynamic Selling Group, ambele din România, şi Fondul de investiţii anglo-american White Tiger Wealth Management Ltd. au achiziţionat pachete de active ale Combinatului...

Redevenţe minime pentru zăcămintele din Marea Neagră

Redevenţe minime pentru zăcămintele din Marea Neagră
Companiile care dețin concesiuni de țiței și gaze în Marea Neagră îşi vor păstra actualul regim al redevenţelor pe toată durata contractului stabilit la semnarea acordurilor de concesiune a...
Serviciul de email marketing furnizat de