x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Codul Fiscal a fost ciuruit de modificări

Codul Fiscal a fost ciuruit de modificări

de Adrian Stoica    |    03 Feb 2016   •   15:32
Codul Fiscal a fost ciuruit de modificări
Sursa foto: moodboard/Getty Images/moodboard RF

Modificarea permanentă a legislaţiei fiscale este coşmarul oricărei societăţi comerciale. Firmele sunt depăşite de avalanşa de schimbări operate peste noapte, iar în aceste condiţii riscul de a greşi este unul permanent. Nu de puţine ori, aceste modificări, făcute în pripă, s-au dovedit a fi lacunare şi interpretabile, dând naştere la tot felul de abuzuri din partea angajaţilor Fiscului. Predictibilitatea legislaţiei rămâne o promisiune neonorată.

După câteva luni de contre între principalii actori ai scenei politice, s-a reuşit adoptarea unui nou Cod Fiscal. În final, acesta a devenit Legea 227/2015, care a fost publicată în Monitorul Oficial din 10 septembrie 2015, urmând să se aplice de l a 1 ianuarie 2016. Nici bine nu s-a uscat însă cerneala pe Monitorul Oficial, că noul Cod a şi intrat în malaxorul modificărilor. Aşa se face că, până la sfârşitul anului trecut, acesta suferise circa 100 de modificări prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 27/2015, transformată ulterior în Legea 358/31 decembrie 2015.

Pe de altă parte, pentru adoptarea unor proceduri şi formulare noi în vederea aplicării Codului Fiscal şi a Codului de Procedură Fiscală, Ministerul Finanţelor Publice a emis patru ordine, iar preşedintele ANAF, 45 de ordine. La toate acestea s-au adăugat alte patru ordine emise de Ministerul Finanţelor şi de prim-vicepremierul Vasile Dâncu, care au vizat sfera taxelor locale.

ANAF: schimbări peste schimbări
Cu siguranţă, cel mai vinovat pentru că avem o legislaţie fiscală foarte încâlcită este Executivul, dar şi ANAF are un rol important în amplificarea acestei brambureli. Statistica arată că anul trecut preşedintele ANAF a emis nu mai puţin de 95 de ordine. Ultimul dintre acestea este Ordinul 3840/29.12.2015 privind stabilirea criteriile pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA. Prin această nouă reglementare, care nemulţumeşte mediul de afaceri, administratorii şi asociaţii societăţilor comerciale trebuie să declare chiar şi ce profesii au, ce studii, ce au lucrat înainte, ce venituri brute au pe an, în ce firme mai sunt acţionari şi asociaţi, ce conturi are firma în străinătate, câte contracte de muncă sunt pe firmă şi să indice trei persoane care pot da referiri Fiscului despre ei. Vorbim despre un ordin abuziv, care pe ascuns vrea să limiteze dreptul firmelor de a-şi deduce TVA-ul.


Zile negre pentru plătitorii de TVA
De atenţia Fiscului nu au scăpat în acest an nici plătitorii de TVA pentru care Fiscul a pregătit modificarea Formularului 394 prin care se declară livrările, prestările şi achiziţiile de pe teritoriul României (Ordinul ANAF nr. 3769/2015). Completarea formularului va fi mult mai dificilă, deoarece în ea se vor raporta, printre altele, toate facturile, defalcate în funcţie de cota de TVA aplicabilă, precum şi toate bonurile fiscale.

Vinovat, doar contribuabilul
În relaţia mediului de afaceri cu Fiscul un singur lucru pare bătut în cuie: ANAF nu răspunde pentru erorile făcute. Potrivit Codului de Procedură Fiscală, pentru orice eroare produsă din vina angajaţilor ANAF, contribuabilul este cel care trebuie să ceară îndreptarea greşelii. Fără acest demers, Fiscul nu retractează nimic din oficiu, iar contribuabilul rămâne bun de plată.

Avem o mare problemă cu schimbarea legislaţiei peste noapte. De multe ori ne trezim cu lucruri total aiurea, care dau peste cap firmele. Ne doare că nimeni nu consultă mediul de afaceri. Vă dau exemplul noii Declaraţii 088, cea referitoare la obţinerea codului de TVA. Te doare capul ce au putut să facă cei de la ANAF. Le plâng de milă celor de la contabilitate.
Liviu Rogojinaru, vicepreşedintele Consiliului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii

Oamenii de afaceri se plâng că instituţiile statului, deşi au investit sute de milioane de euro în mijloace informatice, continuă să le mănânce mult timp cu birocraţia



Şefii ANAF, invitaţi la Parlament
Reprezentanţii ANAF vor fi audiaţi, pe 23 februarie la Comisia de buget, finanţe şi bănci a Camerei Deputaţilor. În următoarea săptămână, vor fi transmise la ANAF problemele de fond ridicate pentru dezbatere şi se vor solicita răspunsuri în scris. „(...) Este anormal ca pe fondul relaxării fiscale accentuate să crească povara administrativă ca număr de zile şi de proceduri necesare pentru plata dărilor la stat de către contribuabilii corecţi”, potrivit deputatului Andreea Paul, iniţiatorul demersului de a-i audia pe şefii ANAF. La discuţii vor participa şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, dar şi reprezentanţii patronatelor. „Am primit zeci de semnale negative pe mail. Revolta este majoră. Am făcut două interpelări parlamentare la ANAF, la care am primit răspunsuri detaliate. (…) Va trebui să găsim împreună calea justă, să armonizăm poziţiile puternic antagonice, în interesul ţării şi al contribuabililor oneşti”, a mai precizat Andreea Paul.
 

×