La sfârşitul lunii iulie, preţul mediu al unui litru de benzină Euro 95, cu toate taxele incluse, a fost în România de 0,941 euro, mai ieftin ca la noi putând fi achiziţionat doar din Bulgaria, unde era de 0,883 euro. Totuşi, companiile petroliere nu se pot plânge că nu fac afaceri foarte bune în ţara noastră. Dacă scoatem din preţul de vânzare la pompă taxele datorate statului, constatăm că românii plătesc mai scump benzina decât austriecii.
Prima scumpire din acest an a avut loc la începutul lunii iunie, startul fiind dat de OMV Petrom, după care au urmat scumpiri în cascadă. La sfârşitul lunii iulie, litrul de benzină cu cifra octanică 95, fără taxele, ajunsese la 0,423 euro/l, în timp ce în Austria, una dintre ţările cu cel mai ridicat nivel de trai din UE, ea costa doar 0,394 euro, potrivit datelor publicate de „Oil Bulletin”.
Ţinem aproape de bogaţi
Fără taxe, preţul carburanţilor în România este apropiat de cel practicat în ţările europene cu o putere de cumpărare mult mai mare decât a noastră. Cu 0,423 euro/l pentru Euro 95, România se afla la sfârşitul lunii iulie aproape de preţurile din Franţa - 0,430 euro, Finlanda - 0,443, Grecia - 0,444, Luxemburg - 0,456 sau Germania, unde era de 0,466 euro.
Comparativ cu sfârşitul primului semestru din 2019, la sfârşitul lui iunie 2020, preţul benzinei se ieftinise în România cu circa 14%, reduceri mai mari înregistrându-se doar în Bosnia și Herţegovina - 17,8% şi Ucraina - 15,4 %, potrivit unui studiu realizat de picodi.com. Raportat la salariul mediu pe economie, un român îşi permitea la sfârşitul lui iunie să cumpere 672 de litri de benzină, în timp ce un austriac putea cumpăra 1.746 litri.
Elveția și Luxemburg au cel mai bun raport dintre un litru de benzină și salariul mediu pe economie din Europa, salariul mediu permiţându-le locuitorilor acestor țări să cumpere 3.795, respectiv, 3.320 de litri de benzină pe an, potrivit studiu picodi.com.