x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie IT-ul românesc, tot sub criză: –25%

IT-ul românesc, tot sub criză: –25%

de Alexandru Radescu    |    01 Mar 2011   •   20:00
IT-ul românesc,  tot sub criză: –25%
Sursa foto: George Călin/Agerpres

154306-george-calin-agerpres-5153173.jpgNici un semn de revenire pe piaţa IT din România. Piaţa de soft şi ser­vi­cii IT s-a diminuat anul trecut cu 25%, la 800 milioane de euro, după o scă­dere de 20% în 2009. „Sper ca in­­dus­tria IT din România să nu mai sca­­dă în acest an. Dacă se opreşte scă­­derea, industria iese din criză. In­dus­tria lo­cală e încă atractivă pentru outsourcing, dar nu în aceeaşi mă­sură”, a de­cla­rat ieri Liviu Drăgan, membru în consiliul Aso­ciaţiei Pa­tro­nale a In­dus­triei Software şi Servi­cii.

Pe de altă parte, preluările de companii din industria IT sunt atractive pentru investitori, mai ales că proprietarii sunt dispuşi să reducă din preţ în 2011. „Achiziţiile vor continua şi în acest an, vom vedea mişcări spectaculoase. Este un proces de «însănătoşire»„, a mai spus Drăgan.

Anul trecut, exporturile româneşti de software şi servicii IT s-au majorat, conform estimărilor preliminare ale ANIS, cu 10%, la aproximativ 500 milioane de euro, evoluţie datorată creşterii proiectelor în care sunt implicate companiile locale atât ca volum, cât şi ca număr. Cea mai mare parte din exporturi este asigurată tot de dezvoltarea de soluţii la cerere (outsourcing), în proporţie de 90%. Restul sunt acoperite de produsele de securitate şi de soluţii de gestiune integrată (ERP) şi de cele de gestiune a relaţiilor cu clienţii (CRM). Ponde­rea serviciilor de outsourcing a crescut din nou în timpul crizei, deşi volumul generat de produsele vândute era în creştere în anii 2007 şi 2008. Potrivit ANIS, companiile ro­mâneşti sunt încă parteneri preferaţi pentru mulţi clienţi externi, în special din zona vest-europeană şi nord-americană, care caută soluţii de optimizare şi eficientizare a proceselor proprii.

Privită la nivelul Europei de Est, piaţa pentru software şi servicii IT a atins un volum de peste 16 miliarde de dolari, „încă departe de valoarea istorică din 2008”, conform unei analize a firmei de consultanţă Pierre Audoin Consultants. Potrivit raportului PAC, furnizorii de IT sunt mult mai dispuşi să scadă preţurile şi să reducă marjele de profit sub presiunea clienţilor şi concurenţilor. În acelaşi timp, clienţii au „descoperit” că IT-ul nu este absolut vital pentru afa­cerile lor, iar acest lucru pare a-i mo­tiva să menţină bugetele pentru IT relativ scăzute, asumându-şi riscul unei calităţi mai slabe pentru un preţ mult mai bun. Eugen Schwab, director general PAC Europa de Est, consi­­deră că „administraţia publică are un rol-cheie în dinamica pieţei, strategii­le guvernamentale în IT şi bugetele alo­cate sunt cel puţin în 2010-2011 mai importante decât cei 22,6%, ce re­prezintă ponderea sectorului public în totalul pieţei de software şi servicii IT. În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare al serviciilor IT, în sectorul comercial din Europa de Est, câteva tendinţe au fost din ce în ce mai evidente pe parcursul anului 2010: valoare medie mai mică per contract IT; volum mediu de muncă mai mic per contract; un interes mai mare în a creşte echipele IT din cadrul companiilor (in-house); cicluri de negocieri mai lungi.

Oficialul PAC este de părere că influenţa marilor companii multinaţionale va rămâne scăzută în Rusia şi Turcia, dar cota lor de piaţă va creşte în ţări precum Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia şi România.

×
Subiecte în articol: tehnică