Nici un semn de revenire pe piaţa IT din România. Piaţa de soft şi servicii IT s-a diminuat anul trecut cu 25%, la 800 milioane de euro, după o scădere de 20% în 2009. „Sper ca industria IT din România să nu mai scadă în acest an. Dacă se opreşte scăderea, industria iese din criză. Industria locală e încă atractivă pentru outsourcing, dar nu în aceeaşi măsură”, a declarat ieri Liviu Drăgan, membru în consiliul Asociaţiei Patronale a Industriei Software şi Servicii.
Pe de altă parte, preluările de companii din industria IT sunt atractive pentru investitori, mai ales că proprietarii sunt dispuşi să reducă din preţ în 2011. „Achiziţiile vor continua şi în acest an, vom vedea mişcări spectaculoase. Este un proces de «însănătoşire»„, a mai spus Drăgan.
Anul trecut, exporturile româneşti de software şi servicii IT s-au majorat, conform estimărilor preliminare ale ANIS, cu 10%, la aproximativ 500 milioane de euro, evoluţie datorată creşterii proiectelor în care sunt implicate companiile locale atât ca volum, cât şi ca număr. Cea mai mare parte din exporturi este asigurată tot de dezvoltarea de soluţii la cerere (outsourcing), în proporţie de 90%. Restul sunt acoperite de produsele de securitate şi de soluţii de gestiune integrată (ERP) şi de cele de gestiune a relaţiilor cu clienţii (CRM). Ponderea serviciilor de outsourcing a crescut din nou în timpul crizei, deşi volumul generat de produsele vândute era în creştere în anii 2007 şi 2008. Potrivit ANIS, companiile româneşti sunt încă parteneri preferaţi pentru mulţi clienţi externi, în special din zona vest-europeană şi nord-americană, care caută soluţii de optimizare şi eficientizare a proceselor proprii.
Privită la nivelul Europei de Est, piaţa pentru software şi servicii IT a atins un volum de peste 16 miliarde de dolari, „încă departe de valoarea istorică din 2008”, conform unei analize a firmei de consultanţă Pierre Audoin Consultants. Potrivit raportului PAC, furnizorii de IT sunt mult mai dispuşi să scadă preţurile şi să reducă marjele de profit sub presiunea clienţilor şi concurenţilor. În acelaşi timp, clienţii au „descoperit” că IT-ul nu este absolut vital pentru afacerile lor, iar acest lucru pare a-i motiva să menţină bugetele pentru IT relativ scăzute, asumându-şi riscul unei calităţi mai slabe pentru un preţ mult mai bun. Eugen Schwab, director general PAC Europa de Est, consideră că „administraţia publică are un rol-cheie în dinamica pieţei, strategiile guvernamentale în IT şi bugetele alocate sunt cel puţin în 2010-2011 mai importante decât cei 22,6%, ce reprezintă ponderea sectorului public în totalul pieţei de software şi servicii IT. În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare al serviciilor IT, în sectorul comercial din Europa de Est, câteva tendinţe au fost din ce în ce mai evidente pe parcursul anului 2010: valoare medie mai mică per contract IT; volum mediu de muncă mai mic per contract; un interes mai mare în a creşte echipele IT din cadrul companiilor (in-house); cicluri de negocieri mai lungi.
Oficialul PAC este de părere că influenţa marilor companii multinaţionale va rămâne scăzută în Rusia şi Turcia, dar cota lor de piaţă va creşte în ţări precum Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia şi România.