x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Statul român se bâlbâie cu preluarea şantierului Daewoo Mangalia

Statul român se bâlbâie cu preluarea şantierului Daewoo Mangalia

de Cristian Anton    |    03 Noi 2017   •   13:41
Statul român se bâlbâie cu preluarea şantierului Daewoo Mangalia
Sursa foto: Bogdan Iurascu/Intact Images

Statul român ezită să preia de la Daewoo pachetul majoritar de 51% la şantierul naval din Mangalia, deşi constructorul sud-coreean l-a invitat de aproape două luni să-şi exercite dreptul de preempţiune. România deţine, prin SC Şantierul Naval 2 Mai SA, aflată în subordinea Ministerului Economiei, 49% din Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Statul dă dovadă de defetism, anunţând că aşteaptă finalizarea negocierilor dintre Daewoo şi ofertanţii olandezi de la Damen şi abia apoi va decide asupra dreptului de preempţiune.
Statul Român a votat la Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) de pe 19.10.2017 a SC Şantierul Naval 2 Mai SA „împotriva exercitării dreptului de preferinţă” la cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni a DMHI, oferit de Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), “întrucât nu cuprinde toate informaţiile necesare adoptării unei decizii”.

51.000.000 de dolari reprezintă costul pachetului majoritar de 51% din acţiunile DMHI

În aceste condiţii, ministerul a mandatat conducerea Şantierului Naval 2 Mai “să solicite DSME, până la data de 25.10.2017, atât prelungirea perioadei de acceptare prevăzute la Art. 10.2 din Contractul de societate încheiat între DSME şi SN 2 Mai SA Mangalia cât şi informaţii suplimentare referitoare la condiţiile şi termenele tranzacţiei”.

Ministerul nu ştie ce vrea

“Ulterior finalizării negocierilor dintre DSME şi Damen şi după obţinerea informaţiilor necesare şi suficiente exercitării Dreptului de preferinţă şi ulterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute la Clauza 10.6 din Contractul de societate mixtă, SN 2 Mai va convoca adunarea generală a acţionarilor în vederea pronunţării asupra dreptului de preferinţă”, a anunţat ministerul. De ce nu negociază şi statul român cu sud-coreenii şi preferă să pună beţe-n roate, spunând că va decide ce face abia după ce Daewoo şi Damen ajung la o înţelegere e de neînţeles şi denotă lipsă de viziune şi curaj. Atitudine reflectată şi de refuzul Ministerului Economiei de a răspunde solicitării scrise a “Jurnalului Naţional” referitoarte la strategia sa privind soarta şantierului din Mangalia, trimise acum aproape o lună de zile.

Coreenii au furat, românii au ţinut de şase

Cea mai mare problemă a DMHI o reprezintă datoriile uriaşe, de peste 1,2 miliarde de euro, raportate de şantierul coreeano-român la nivelul anului 2016. Asta în situaţia în care compania mixtă înfiinţată în 1997 construieşte vapoare la foc automat şi are agenda plină pe câţiva ani de acum înainte. Vina aparţine coreenilor, care au exportat mereu profitul (statul român nu a câştigat, niciodată, nici un leu, de pe urma şantierului) şi au căpuşat şantierul cu sute de firme deţinute chiar de directori din board-ul Daewoo. În plus, aproape tot ce există pe şantier e importat din Coreea de Sud, la preţuri mult supraevaluate.

Corupţia existentă la nivelul Daewoo este de notorietate, conducerea celui de-al doilea cel mai mare constructor naval din lume fiind pusă sub acuzare de procurorii sud-coreeni pentru falsificarea datelor financiare ale companiei. Furturile derulate aici au dus Daewoo în pragul falimentului, fiind necesară, practic, naţionalizare sa de către guvernul de la Seul, care a injectat 5,9 miliarde de dolari şi a decis vânzarea subsidiarelor din străinătate pentru salvarea DSME. 

Vina statului român rezidă în inacţiunea sa şi dezinteresul său; guvernanţii nu au avut niciodată un cuvânt de spus într-o companie cu afaceri de miliarde de dolari, deşi au 49% din acţiuni, preferând să tolereze acţiunile ostile ale sud-coreenilor.

Afacerea corvetelor, în stand by

Ezitările Ministerului Economiei cu privire la preluarea şantierului din Mangalia vin în contextul în care acelaşi minister intenţionează “ca, cel târziu începând cu anul 2018, să fie reluate şi dezvoltate colaborările cu Statul Major al Forţelor Navale în vederea contractării serviciilor publice de mentenanţă a navelor militare de dimensiuni mici şi medii”. Informaţia apare în Raportul administratorilor Şantierului Militar Mangalia, altă structură de stat, pe care Ministerul Economiei încearcă să-l resusciteze, inclusiv prin numirea la conducerea acestuia a contraamiralului cu două stele Petruş Dan Popescu.

Dacă vor prelua de la Daewoo şantierul din Mangalia, Damen ar deveni cel mai mare constructor de nave din Europa. În schimb, dacă statul român se încumetă să investească în producţie, ar putea relansa industria militară, cu sute de milioane de euro care ar rămâne în ţară şi asigurarea a zeci de mii de locuri de muncă

Altfel spus, statul ar dori să reactiveze industria militară navală, în condiţiile în care chiar olandezii de la Damen, cei care ar urma să preia de la Daewoo şantierul civil din Mangalia, urmau să primească un mega-contract pentru construcţia de corvete multifuncţionale. Damen deţine şi şantierul naval din Galaţi, pe care a reuşit să-l transforme într-o societate puternică şi profitabilă.    

Cu Daewoo, Damen sau statul român ca acţionar majoritar, şantierul naval din Mangalia rămâne una din cele mai mari companii din România, cu impact major asupra economiei

×
Subiecte în articol: daewoo mangalia