x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tramvaiele tomitane, trimise pe mare

Tramvaiele tomitane, trimise pe mare

de Cristian Anton    |    27 Iun 2016   •   13:40
Tramvaiele tomitane, trimise pe mare

Eliminarea totală a transportului ecologic în comun din oraşul Constanţa a fost una din cele mai ciudate decizii luate de fostul primar Radu Mazăre. Asta în condiţiile în care urbea tomitană este oricum una din cele mai poluate din România. Scoaterea din uz a tramvaielor şi troleibuzelor, în 2008, nu a adus primăriei decât câteva sute de mii de euro, de pe urma vânzării acestora la fier vechi. O sumă infimă, pentru că ne aflam în plină criză economică, iar preţul deşeurilor se prăbuşise peste tot în lume. Acum însă Primăria Constanţa ia în calcul reintroducerea tramvaielor.

Cum ar fi putut schimba în bine viaţa constănţenilor şi vacasnţele turiştilor păstrarea transportului electric rămâne doar o discuţie la nivel speculativ. De câtiva ani oraşul s-a pricopsit doar cu autobuze poluante şi lipsite de dotări„Motivaţia renunţării la transportul public electric (tramvai, troleibuz) este legată strict de infrastructura de transport care nu mai permitea exploatarea în condiţii de siguranţă a acestui tip de transport”, se arată într-un răspuns trimis de Primăria Constanţa la solicitarea Jurnalului Naţional.

La momentul scoaterii din uz, Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) Constanţa avea în dotare 50 de tramvaie: 35 model V3A- C, produse la URAC Bucureşti şi cumpărate în perioada 1984- 1990 cu 2.650.000 lei/bucata şi 15 tramvaie model KT4D, produse în Cehoslovacia de TATRA şi cumpărate la second hand din Germania, în perioada 1999- 2000, cu 11.000 de dolari bucata. La acestea se adaugă 15 troleibuze Rocar, din 2002, şi 5 troleibuze Dac, din 2000.

Preţul fierului vechi, topit de criză

Potrivit primăriei, toate tramvaiele au fost vândute ca fier vechi, fiind depăşite fizic şi moral. Singurul câştig economic al eliminării totale a transportului electric din Constanţa ar fi fost fierul vechi. Numai că nici aici n-a fost să fie. „Şinele aferente căii de rulare a tramvaiului au cântărit aproximativ 4.000 de tone; au fost vândute ca fier vechi prin procedura de selecţie a celei mai bine ofertela momentul vânzării, iar banii rezultaţi au constituit venit la bugetul RATC”, se mai arată în răspunsul primăriei, care nu ne oferă însă şi suma câştigată astfel. Chiar şi aşa, avem un indiciu ştiut de toată lumea: 2008 a fost anul de început al crizei economice care a lovit întreaga lume. Preţul la fier vechi se prăbuşea de la 700 de euro la 100 de euro/tonă, astfel că primăria nu putea obţine mai mult de 400.000 de euro pe şinele de tramvai. Dacă mai adăugăm şi tramvaiele propriu-zise, municipalitatea ar fi câştigat maxim 500.000 de euro de la unul din marii operatori din port, iar tramvaiele au plecat, literlemente, pe mare. O fi meritat efortul distrugerii unui sistem de transport electric care funcţiona din 1905?

La întrebarea dacă se ia în calcul reintroducerea transportului electric, Primăria Constanţa a oferit un răspuns care poate însemna orice, inclusiv readucerea tramvaielor la malul mării: „Se lucrează la un masterplan de transport metropolitan care include şi oraşele limitrofe Municipiului Constanţa”

„Primăria Constanţa a achiziţionat în etape un număr de 195 buc. autobuze MAZ produse în Belarus, în valoare totală de aproximativ 25 milioane Euro”, potrivit primarului Decebal Făgădău, fost viceprimar în mandatele lui Radu Mazăre. MAZ au o normă de poluare Euro 4 şi nu sunt dotate cu aer condiţionat

17,61 metri pătraţi spaţiu verde/locuitor are Constanţa. Media europeană este de 26 mp/locuitor

 

 

×
Subiecte în articol: tramvaie constanta infrastructura