Afacerile din turism şi cele hoteliere au înflorit în acest an stimulate de cele 14 milioane de vouchere de vacanţă pe care Guvernul şi firmele private le-au acordat angajaţilor. În aceste zile, mare parte din hotelieri raportează “Sold-out'', mulţi înregistrând rezervări de până la 60-80% inclusiv pentru luna septembrie.
Avalanşa de cereri pe care le-au primit agenţiile de turism şi hotelierii s-a prelungit şi pentru luna septembrie. Solicitările pentru sejururi în programul “Litoralul pentru toţi”, care se derulează în luna septembrie, sunt mai mari anul acesta cu 140% faţă de cele înregistrate anul trecut, datorită voucherelor de vacanţă, iar numărul turiştilor a crescut de 2,5 ori, spun agenţiile de turism.
"Voucherele de vacanţă sunt, bineînţeles, principalul factor care a generat creşterea numărului de sejururi vândute pe litoral pentru luna septembrie”, a precizat Lucia Morariu, preşedinte fondator al Eximtur.
Cel mai bine se vinde destinaţia Mamaia, urmată de Eforie Nord. Mai există disponibilităţi, iar preţurile sunt mai mici şi cu 50% faţă de sezonul de vârf. La un hotel de 4 stele, în Mamaia, preţul pentru un pachet de minimum 5 nopţi, cazare şi all inclusive, în cameră dublă superior, este, prin “Litoralul pentru toţi”, de 265 lei/noapte/persoană.
"Nu doar litoralul beneficiază de preţuri mai atractive în luna septembrie, ci şi unităţile de la munte sau din staţiunile balneare, care, în general, aplică o reducere, în medie, de 10% pentru sejururile din această lună. În plus, fiind încă o perioadă caldă, cei care aleg destinaţii montane sau balneare se pot bucura din plin şi de excursiile opţionale de o zi asociate sejururilor", a spus Lucia Morariu.
Recordul ultimilor 10 ani
Voucherele de vacanţă au impulsionat turismul românesc, care va înregistra în acest an afaceri de peste 15 miliarde lei, cel mai bun rezultat financiar din ultimul deceniu.
Concomitent, industria hotelurilor din România a crescut, în ultimii 5 ani, cu aproape 40%, la o cifră de afaceri de peste 5,5 miliarde de lei în 2017, iar estimările privind evoluţia din 2018 arată că sectorul hotelier ar putea atinge afaceri de 5,8 miliarde de lei, potrivit unei analize a firmei de consultanţă Frames.
Potrivit analiştilor, lansarea voucherelor de vacanţă are însă şi efecte neaşteptate. Creşterea tarifelor de cazare este o primă consecinţă. Preţul mediu cheltuit de un turist, în cadrul programului “Litoralul pentru toţi”, s-a majorat la 431 lei în 2018, faţă de 380 lei în anul anterior.
148 milioane de euro este valoarea tuturor voucherelor emise în acest an. Suma este de cinci ori mai mare faţă de cea din 2017.