Un martor ocular povesteste cum au fugit Elena si Nicolae Ceausescu din sediul Comitetului Central, de ce au plecat la Palatul de la Snagov si de ce nu au vrut sa paraseasca Romania.
De ce au plecat cei doi, Elena si Nicolae Ceausescu, din Comitetul Central? De ce au plecat la Palatul de la Snagov? De ce Elena Ceausescu a luat cu ea carnetele de CEC pe numele copiilor? Puteau sa fuga cei doi din tara? De ce n-au facut-o? De ce au vrut sa ajunga la Pitesti? De ce au ajuns la Targoviste? Stiau ei dupa ce au fugit din Comitetul Central ca in tara incepuse revolutia? Stiau ei ca romanii cucerisera Romania? Iata intrebarile la care raspunde un martor ocular.MARIUS TUCA
- Jurnalul National: In
dimineata de 22, la ce ora
s-au trezit Nicolae si Elena
Ceausescu?
Pe la 7:00. Au stat noaptea in sedinte si discutii pana pe la 2-2:30, cand s-au retras. Pe 22 au inceput sa se apropie manifestantii de CC. Sa va spun ceva interesant: incepusera sa apara multi tineri pe cladirile din jur, dar toti aveau echipament asemanator - blugi, adidasi, o geaca pe ei, cam toti erau la fel imbracati. Deci nu erau chiar cei din strada. De regula, inainte, daca mergeai pe Calea Victoriei spre sediu, vedeai foarte multi civili plantati cam la distante egale si care semanau: aveau paltoane asemanatoare, incaltarile cam la fel, caciulile la fel. Deci cei de pe cladiri puteau foarte bine sa fie de la cercetare-diversiune. Nu spun ca erau de la Trutulescu, de la Buzau.
- Cand a vazut Ceausescu
ca piata era plina si ca
lumea striga "Jos Ceausescu"?
O data din biroul lui si dupa aceea cand s-a urcat in elicopter. Atunci a vazut bine despre ce era vorba.
- Pana sa urce in elicopter,
ce zicea?
Si in momentele acelea au crezut amandoi ca in piata sunt oameni care sunt manipulati, trimisi acolo, nu ca e vocea poporului. Dar incepusera sa apara niste semne de intrebare.
Citește pe Antena3.roUn băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat - Ce s-a intamplat in acea
dimineata? La ce ora a decolat
elicopterul?
Pe la 12.
- Ce s-a intamplat de la 7 la
12? Cine mai venise in
sediu? Copiii celor doi?
Valentin si Zoe au fost acolo pe 21 decembrie, stateau in CC. Au avut loc intalnirile cu cei de la armata, a venit si Stanculescu.
Moartea lui Milea si cadavrele din Timisoara
- Cu generalul Milea cum a
fost? A fost sinucidere sau a
fost omorat?
Putea sa fie si una si alta. Putea sa fie sinucidere pentru ca pe ordinul de lupta la orice unitate nu se regaseste ca secretarul general sau comandantul suprem au dat ordin sa se traga. Acolo apare, de fiecare data, numele ministrului, ca el transmite mai departe. Deci daca esti generalul Milea si dai ordinul sa se traga la Timisoara, apoi vezi ce se intampla in jurul tau si vezi ca totul pica, se naruie, iti dai seama ca nu se poate sa iti mai fie bine si spui ca mai bine termini tu decat sa iti faca cine stie ce. Si poti avea o depresie de genul asta, sa iei pistolul si sa te impusti. Mai ciudat e ca s-a impuscat in inima. De regula, te impusti in cap. In inima se intampla mai des sa te impuste altul.
- Ceausescu stia de mortii
de la Timisoara si de faptul
ca au fost adusi la Bucuresti
sa fie incinerati?
In mod normal, trebuia sa stie. Dar curatenia asta s-a tinut a fi facuta de Elena Ceausescu, Bobu, cei care mai erau pe aici, Dascalescu. Am inteles ca acesti 40 sau cati au fost alesi sa fie bagati in masina frigorifica si dusi la incinerare in Bucuresti, n-au fost luati la intamplare, la gramada. De ce?
- Revenim la ziua de 22.
Incepuse sa se apropie
multimea.
Da. Eu am vazut tineri pe cladiri. Multi s-au apropiat din partea din spate a cladirii.
- Ceausescu avea biroul
spre piata?
Da, amandoi vedeau inspre piata.
- Bun, si a venit momentul
cand se apropia multimea.
Cine a luat hotararea sa
plecati?
Sfatul l-a dat Stanculescu.
- Nicolae Ceausescu a vrut
sa plece?
In prima faza, el nu vroia sa plece.
- Dar Elena Ceausescu?
Ea nu facea altceva decat sa sustina ce spunea el. Daca voiau sa plece, puteau sa o faca din 21, nu era nevoie sa ramana in CC. Puteau sa mearga in alta parte, unde nu era atata multime. Puteau sa mearga, de exemplu, in Primaverii sau la Snagov. Nu stiu daca se organiza lumea la pas sa mearga la Snagov. Mai fusesera niste discutii la el in cabinet.
- Cine era acolo?
Ei doi, Stanculescu... a, si mai erau Bobu, Postelnicu, Manea Manescu.
- In cartea "Prabusirea",
scrisa de doi britanici si
aparuta recent in Romania,
apare un episod relatat de
fostul comandant al Armatei
pentru Bucuresti, generalul
Gheorghe Voinea.
El spune ca, la putin timp
inainte de fuga cu elicopterul,
Elena Ceausescu l-ar
fi scuipat in fata pe generalul
Iulian Vlad, numindu-l
"porc" si "tradator". Asa s-a
intamplat?
Nu. Nu a scuipat pe nimeni, niciodata.
Pregatirea fugii
- De ce s-a stabilit plecarea
cu elicopterul? Nu erau
acolo si niste tuneluri subterane?
Si ce sa faci, sa pleci pe jos si sa traversezi la cladirea de dincolo? Plus ca subteranele alea sunt de pe vremea regelui, nu le-a facut Ceausescu, asa cum bat astia campii. Sunt vechi.
- Si, la un moment dat, s-a
stabilit ca pleaca.
Da, ne-am dus la un lift. Cand liftul s-a apropiat de etajul unde urma sa se coboare, s-a tras de usa inainte si s-a blocat un pic. S-a rezolvat si problema asta repede.
- Demonstrantii intrasera
in cladire?
In momentul in care ei au plecat din cabinet, jos se fortau usile la intrarea principala si la laterale. Cand s-au urcat in lift, demonstrantii intrasera deja in cladire, dar mai erau distante de parcurs ca sa ajunga la cabinetul 1 si la zona lifturilor. Au ajuns in zona etajelor 6-7 cand deja se urcasera in elicopter. In acel moment, doi ofiteri de Securitate au asigurat decolarea. Trebuia sa fie doua elicoptere.
- De ce nu a venit al doilea
elicopter?
N-a putut sa aterizeze.
- Cine s-a mai urcat in elicopter?
In afara de Nicolae si Elena Ceausescu si de echipaj, deci comandant, secund, mecanic, mai erau aghiotantul Elenei Ceausescu, unul dintre ofiterii de Securitate, Manea Manescu si Bobu.
- Si-au luat la ei ceva mai
important?
Nu. A fost o mapa neagra, care era a ei.
- Ce era in ea?
Niste cecuri pe numele copiilor. Cam 3,5 milioane de lei.
- De ce cu cecurile? Ce se
gandea sa faca cu ele?
Sa ajunga la cineva care sa le dea inapoi la copii. Alte valori nu avea. Cecurile erau la purtator. Parola la fiecare cec era numele copilului. La cecul Zoe era Zoe si asa mai departe. Le putea folosi oricine, se putea duce la CEC sa ia banii ca avea si hartia cu parola intre file.
- Alte lucruri de valoare?
Se spunea ceva de o sculptura
a lui Brancusi..."Cap
de copil", parca?
A ramas in CC. Ei n-au luat nimic, n-au avut timp. Niciodata nu s-au gandit la varianta ca s-ar putea ca totul sa se termine vreodata. Nu isi facusera vreodata vreun plan pentru o astfel de situatie, sa-si puna ceva deoparte, sa traiasca din ceva daca se schimba vremurile sau sa se gandeasca la vreo tara unde sa plece.
Discutiile din elicopter
- Au vazut, din elicopter,
multimea din piata. Care
era starea lor de spirit cand
au vazut sute de mii de
oameni?
Cand au vazut asta, au realizat situatia si daca initial au vrut sa mearga la 23 August sa le vorbeasca muncitorilor, atunci s-au razgandit.
- S-au gandit atunci sa
plece din tara? Ar fi putut
pleca?
La momentul decolarii de pe cladirea CC-ului, pe Aeroportul Otopeni erau pregatite amandoua avioanele pe care le folosea Ceausescu. Doua Boeing-uri 707, cu indicativele ABB si ABD. Mai mult se folosea ABD, care avea in cala din fata o instalatie de securizare care iti permitea sa vorbesti cu oricine fara sa se intercepteze si sa se stie. Deci erau pregatite pentru decolare, cu echipaj, cu tot ce trebuia, era obligatoriu, era o stare de urgenta. Aveau combustibil suficient cat pentru o cursa Bucuresti - Phenian. Si dupa cursa asta de 11 ore, tot mai ramanea combustibil. Dar Ceausescu nu a vrut sa plece din tara. A spus sa mergem la Snagov, la palat.
- Cat a durat zborul?
15-16 minute.
- Ce vorbeau?
Ascultau radioul, care incepuse sa transmita despre manifestatie, despre plecarea lui cu elicopterul, despre "fuga dictatorului". Si atunci el a cerut sa fie inchis radioul.
- De ce?
Nu a mai vrut sa asculte asta.
- Chiar asa, de ce au putut
functiona radioul si televiziunea?
De ce nu a luat
nimeni masuri pentru a fi
oprite?
Securitatea putea sa opreasca, la momentul respectiv, si radioul, si televiziunea. Se tragea un simplu heblu si nu mai functionau.
- Ce comentau Nicolae si
Elena Ceausescu in elicopter,
despre cele auzite
la radio?
Nu prea au comentat, nu au fost discutii prea multe. A fost o voce, nu mai stiu cine, Bobu sau Manea Manescu, care a zis "Hai sa aterizam pe Otopeni, sa luam avionul sa plecam". Ceausescu a vrut sa mearga la Snagov, sa vada ce se intampla in restul tarii. La Snagov s-a intrat in Palat, iar Ceausescu a spus ca va vorbi la telefon cu prim-secretarii din judete, cu cei de la Armata. A intrat in legatura cu mai multe judete, printre care si Doljul. A vorbit cu prim-secretarul, care i-a spus ca la Craiova e multa lume in jurul Comitetului Judetean. Ceausescu i-a recomandat sa iasa si sa stea de vorba cu lumea, sa explice situatia, sa calmeze populatia, sa faca ceva. De fapt, asta le-a spus tuturor: sa iasa si sa discute. Mai liniste i se parea ca e in centrul tarii si inspre Moldova. Cele mai agitate erau Bucurestiul si Timisoara. S-a gandit ca s-ar putea sa mearga pe directia de Pitesti, sa plecam incolo. A cerut sa i se pregateasca un elicopter cu militari care sa insoteasca elicopterul lui. Drama celor doi a fost ca nimeni nu le spunea adevarul, pentru ca le era teama. Si asta s-a intamplat pana in ultima clipa.
- Cat au stat la Snagov?
Cam jumatate de ora. Pe urma, in elicopter nu s-au mai urcat Bobu si Manea Manescu. Au ramas acolo si au plecat intr-un ARO de la o gospodarie de partid. Ei primisera indicatii exact unde se va ajunge, dar nu stiau restul. Nici echipajul nu stia exact unde se va ajunge. Ei patru au mai avut o scurta discutie. Ceausescu, Elena si ei doi.
Zborul spre Pitesti
- Bun, ati plecat de la
Snagov cu elicopterul. Stiati
unde urma sa ajunga?
Nu. Stiam ca mergem spre Pitesti. Urma sa treaca prin dreptul Aeroportului Otopeni, de unde sa se ridice elicopterul cu militari care sa fie escorta. S-a intrat in legatura cu turnul de control din aeroport. Cineva de jos a incercat sa convinga echipajul ca ar fi mai bine sa aterizeze chiar pe Otopeni si poate era mai bine, ca se termina totul atunci, acolo. Nu s-a aterizat, s-a continuat catre Pitesti.
- S-a mai dat drumul la
radio?
Nu. Nu s-a cerut, nu s-a incercat.
- Stiati ca in timpul acesta
la Bucuresti si peste tot
erau manifestatii si ca televiziunea
era libera?
Nu mai stia nimeni nimic. Nici nu puteai sa banuiesti.
- De ce voia sa mearga la
Pitesti?
Din discutiile de la telefon la Snagov credea ca e o zona mai linistita si stia ca acolo este si o unitate de tancuri si auto si un releu de comunicare cu care puteai sa intri pe radio cu un discurs, ceva, voia sa incerce sa intre in legatura cu tara. Altfel era izolat si nu avea nici o putere. Cand aeronava se apropia de aeroportul de la Boteni a fost identificata prin radio. I s-a transmis: "DOPHEN 203, aveti coordonatele". Era tipul elicopterului. Au raspuns, au confirmat ca sunt cei doi in elicopter si li s-a comunicat sa faca zona, eventual sa se ridice de la sol doua elicoptere care sa incadreze si sa incerce o aterizare, ca altfel vor dobori elicopterul. I s-a raportat lui Ceausescu situatia si s-a luat decizia sa se aterizeze pe soseaua de legatura Bucuresti-Targoviste. Au coborat din elicopter. Au oprit foarte multe masini, unii din curiozitate.
- I-au recunoscut?
Normal.
- Si cum au reactionat?
In prezenta lor nu au avut vreo reactie sau ceva de ostilitate. Erau exact ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic, nici o revolutie, nimic. Numai ca nu aplaudau.
- Cate masini erau?
La inceput erau 6-7 oprite. Dar care mai aparea, oprea. Ei s-au deplasat catre sosea in ideea sa urce in masina si sa plece mai departe. Unul dintre soferii de la o masina sa recomandat ca este medic, ca este ruda cu nu stiu ce blanar al familiei Ceausescu. S-au urcat in masina cu el. In fata Nicolae Ceausescu, in spate Elena Ceausescu si cu ceilalti. Au luat-o spre Pitesti, pe drumul vechi, Gaesti, Targoviste. Dupa ce au plecat ei, un tractor s-a pus de-a curmezisul. In masina in care au plecat cei doi erau patru persoane. Soferul, Nicolae Ceausescu, care statea pe bancheta din fata, si Elena Ceausescu impreuna cu ofiterul de escorta, pe bancheta din spate.
- Atunci i-ati vazut ultima
data pe cei doi?
Da.
Continuarea in "Jurnalul National" de maine cu noi dezvaluiri despre ultimele ore ale cuplului Ceausescu. Cititi marturia lui Constantin Paisie, militianul care i-a preluat pe Nicolae si Elena Ceausescu de la Institutul de Plante de langa Targoviste, unde ajunsesera la scurt timp dupa coborarea din elicopter. Paisie a stat alaturi de cei doi in toate zilele ce au urmat, pana la momentul procesului si al executiei de la Targoviste.