Duminica 27 aprilie, Garbis Dedeian este personajul principal in Sarbatoarea Saxofoanelor, cu ocazia implinirii varstei de 55 de ani. Evenimentul organizat si prezentat de Mosu’ Lungu va include atat proiectii cu secvente din concertul EASTWOOD AFTER HOURS cat si ‘jam’-uri live in care sarbatoritul va canta alaturi de invitati surpriza. In continuare iata prezentarea muzicianului Garbis Dedeian, cum numai Mosu’ poate s-o faca:
În cadrul ediţiei 1979 a sărbătorii jazz-ului de la Sibiu, debuta saxofonistul care avea să dobîndească prin ani o rîvnită recunoaştere ca exponent valoric al instrumentului în contextul autohton al genului: înainte de toate, vorbim despre interpretul apoi despre creatorul de teme, aranjorul, şeful de formaţie, mentorul mai tinerilor colegi de vocaţie Garbis Dedeian. Astăzi ca şi ieri, artistul rămîne, cu modestie dar şi cu fermitate, fidel fără nici o abatere crezului estetic care i-a călăuzit paşii pe treptetele consacrării. Ziua de 24 aprilie 2013 a punctat împlinirea vîrstei de cincizecişipatru de ani, mai mult de jumătate dintre aceşti ani fiind dedicaţi activităţii sale plurivalente, multiplu manifestată în aria artei sunetelor. Recolta bogată a realizărilor lui de pînă acum nu s-ar fi concretizat cu o atare pregnanţă dacă atributele înzestrării native n-ar fi fost înnobilate de acele trăsături care ţin de caracterul omului – seriozitate, dăruire, capacitate de implicare necondiţionată în edificarea actul artistic. Talentul dublat de strădaniile pentru perfecţionare a tehnicii, a frazării, a stilului, l-au propulsat incontestabil pe Garbis Dedeian în “liga întîi” a jazz-ului românesc actual. Instrumentist improvizator înscriindu-se întotdeauna pe volutele inspiraţiei autentice, aplaudat ca atare în evoluţiile de pe scenele noastre, precum în serialele de concerte intitulate “Jazz ’85” (la Teatrul “Constantin Tănase”), “Jazz Alive” şi “Perpetuum Jazz” derulate în Bucureşti, în ciclul de spectacole “Atelier de improvizaţie” de la Teatrul Dramatic din Constanţa, la majoritatea festivalurilor din ţară (de la Sibiu, Braşov, Costineşti, Galaţi, Iaşi, Craiova, Satu Mare, Cluj, Arad, Gărâna, Timişoara), ca şi din Capitală (“Camel Jazz Alive Summit”, “Intel Jazz”, “Coca Cola Superjazz”, “Bucharest Jazz Fest”, “Jazzy Spring In Bucharest” etc.), la festivalurile pop “Mamaia” şi “Cerbul de Aur”, în toate cluburile de jazz bucureştene şi în multe dintre cele ce fiinţează în alte oraşe, Garbis Dedeian s-a impus şi peste hotare, cu prilejurile prezenţelor în Germania, Ungaria, Republica Moldova, Grecia, Italia, Franţa, Iugoslavia, Ucraina, Bulgaria, Austria etc. Pentru eforturile de a menţine şi dezvolta un grup propriu reunind sub conducerea lui tineri emuli întru jazz, i s-a conferit combo-ului său titlul “Formaţia Anului 2003” de către juriul Galei Premiilor de Jazz organizată în februarie 2004 de Societatea Română de Radiodifuziune; a fost doar una dintre recunoaşterile legitime ale rolului jucat în afirmarea unor promiţătoare talente, precum bass-iştii Pedro Negrescu şi Decebal Bădilă (care au debutat alături de protagonist), pianiştii Marius Vernescu, Petrică Andrei, Petru Popa, ghitaristul Sorin Romanescu, violonistul Florentin Dună, trompetistul Emil Bâzgă, bateristul Adrian Ştefănescu, saxofoniştii Eddie Neumann, Cătălin Milea şi alţii.
Zecile de creaţii ce-i poartă autograful componistic, ilustrînd aspectări stilistice diverse, de la cele tradiţionale la întruchipări contemporane, s-au bucurat de o crescîndă notorietate, cu atît mai mult cu cît Garbis Dedeian, devenit pe merit membru plin al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, ne-a obişnuit în anii din urmă cu recitaluri de autor, incluzînd piese precum “Arabescuri”, “Detaliu”, “În liniştea nopţii”, “Opriţi corida”, “Festival”, “Prognoză”, “Din nou împreună”, “Armine”, “Toufette”, “În amintirea amintirilor”, “Două ore la Paris”, “Cîntec pentru tatăl meu”, “Richie’s Blues”, “Bocet”, “De dragul tău”, “Uite Moşu, nu e Moşu”, parte dintre ele fiind înregistrate la Radio România şi difuzate în versiuni live la TVR, cuprinse şi în serialul discografic “Muzică de jazz românească” iar şaptesprezece dintre aceste creaţii regăsindu-se în volumul de autor “Culegere de teme de jazz”. Demnă de relevat, de asemenea, măiestria de orchestrator, confirmată odată în plus prin aranjamentele scrise pentru Festivalul Internaţional “Richard Oschanitzky” de la Iaşi, precum şi pentru recitalurile tematice dedicate lui John Coltrane, Sonny Rollins şi în proiectul “Saxophone Summit”>.