x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale O știre bună

O știre bună

de Daniel Apostol    |    13 Dec 2021   •   07:10
O știre bună

În jurnalismul anglo-saxon există proverbul „bad news is good news” („un eveniment rău e o știre bună”) ce arată doctrina de breaslă după care dramele oamenilor simpli ajung să deschidă jurnalele de știri, fac prima pagină a ziarelor și sporesc audiența (și astfel și încasările) mass-media.

Dar mult prea obișnuiți să „înghițim” zilnic sute de știri rele, pline de dramatism și unele chiar și de reală emoție, trecem adesea prea ușor peste câte o informație care este cu adevărat bună pentru societate. Iată un exemplu de dată recentă: piața de capital românească a înregistrat o premieră, un gest de pionierat care – din păcate – nu și-a regăsit tocmai locul cuvenit în mentalul colectiv.

            Săptămâna trecută, o companie antreprenorială românească – Autonom Services – pornită  în urmă cu 15 ani cu pasiune, cu curaj și cu inspirație și ajunsă la maturitatea necesară prezenței pe piața de capital, a listat prima emisiune de obligațiuni corporative din România corelată cu obiective de sustenabilitate, continuându-și astfel finanțarea prin Bursa de Valori București (BVB). Obligațiunile, în valoare de peste 48 de milioane de euro, sunt tranzacționate având simbolul bursier AUT26E pe Piața Reglementată. Această finanțare pe piața de capital prin emiterea de obligațiuni sustenabile nu este doar un pionierat românesc. Ci este totodată și o aliniere - o participare activă, responsabilă – la noile direcții europene care vizează dezvoltarea durabilă, sustenabilă, ecologică a economiei întregului continent și – iată, astfel – și a economiei românești. Mai este și o demonstrație a unui adevăr simplu și curat: și în România avem antreprenori care reușesc să construiască firme sănătoase, a căror creștere constantă an de an în ultimii 15 ani a condus firesc la participarea lor la dezvoltarea pieței de capital românești și al căror model de afaceri trebuie să devină un exemplu de bune practici pentru întreaga economie antreprenorială. Aceeași economie care face față astăzi unor noi constrângeri: presiuni financiare, criza lanțurilor de aprovizionare cu materii prime și resurse, criza din piața muncii, criza energetică și, deloc în ultimul rând, criza adusă și încă întreținută de pandemia COVID-19. Dar mai este o criză care cere un răspuns: criza climatică; iar emisiunea de obligațiuni sustenabile la BVB arată că unii antreprenori români sunt pregătiți pentru aceasta.

            Arhitect al Uniunii Europene, Jean Monnet a spus odată că unitatea europeană „va fi făurită în crize și va fi suma soluțiilor adoptate pentru aceste crize”. Ultimul deceniu și jumătate a oferit o confirmare suplimentară a predicției lui Monnet, dacă ne gândim măcar la răspunsul Uniunii la criza financiară izbucnită în 2008. Iar UE își dovedește din nou valoarea în pandemia de COVID-19: avem dezvoltat un vaccin de vârf în timp record, iar achizițiile comune au făcut posibilă distribuirea eficientă a vaccinurilor. În același timp, Planul de redresare și Fondul European de Garantare ajută acum statele comunitare să facă față consecințelor pandemiei. Comisia Europeană a elaborat o strategie ambițioasă pentru o transformare digitală și ecologică a economiei UE, iar prezența unei piețe de capital competitive poate spori succesul obiectivelor ambițioase ale europenilor în materie de climă. Christian Sewing – CEO la Deutsche Bank – și Werner Hoyer – președintele Băncii Europene pentru Investiții – sunt de părere că, dacă credința lui Monnet despre UE este adevărată, atunci tocmai criza climatică este următorul pas către o integrare mai profundă. Mulți experți – și printre ei și cei doi lideri ai lumii financiare citați mai sus – sunt de părere că transformarea ecologică și digitală europeană poate reuși numai dacă merge mână în mână cu finalizarea pieței unice, inclusiv a piețelor de capital și a uniunii bancare.

            Revenind la emisiunea de obligațiuni sustenabile, în ultimii ani a fost acordată o atenție din ce în ce mai  mare conceptului de „finanțarea durabilă/verde” („green finance”), aspectele legate de durabilitate devenind subiecte-cheie pe agenda multor companii, investitori și guverne. Și iată – știrea bună – că au devenit și o realitate prezentă la BVB și în mediul antreprenorial românesc.

×