x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Vitrina, mai mult decat o carte de vizita

Vitrina, mai mult decat o carte de vizita

21 Mar 2005   •   00:00

De la o vitrina "Confectii" la o vitrina "Stefanel" sau "Hugo Boss" e un drum lung. Totusi, in capitala noastra, vechiul coexista cu noul, spiritul balcanic cu cel occidental, intr-o aglomerare pestrita, care traduce la vedere chipul tranzitiei.

  • de E. DUMITRESCU
  • SUFLETUL COMERTULUI
  • MOTO-VELO. O vitrina ce a pastrat "look-ul epocii de aur"
    PREOCUPARE. Vitrinele magazinelor straine: un exemplu demn de luat in seama
    Daca reclama e "sufletul comertului", se poate spune ca vitrina e chipul lui, (inter)fata aproape palpabila dintre marca propriu-zisa si cumparator? Cert e ca in tari cu un marketing bine asezat, vitrina nu este deloc o componenta neglijabila a fluxului marca/produs - cumparator. Firmele investesc in amenajarea vitrinelor, apeleaza la persoane specializate, deoarece constientizeaza ca un produs bine pus in valoare intr-o vitrina este un produs aproape vandut. O vitrina bine facuta vorbeste pe "limba" firmei respective, ii transmite imaginea, ca si reclama, dar, evident, trebuie sa vorbeasca si pe "limba" potentialului cumparator, iesind din anonimat.

    DE LA NOI SI DE AFARA. In Bucuresti, retina nostalgicilor regimului trecut se poate relaxa recunoscand eternele vitrine in care articole de imbracaminte atarnand fie de umerase de plastic, fie de cate un manechin usor scorojit, fie lipite de-a dreptul de geamul vitrinei cu scoci impart acelasi spatiu cu cateva jucarii, cani si cateva prosoape impaturite cuminti intr-un colt. Cateva frunze uscate - toamna, cativa fulgi de zapada din polistiren si fire de beteala - iarna sau niste ghiocei imensi de carton - primavara isi indeplinesc doar teoretic misiunea estetica, derapand din derizoriu in kitsch.

    Vitrinele unde s-a facut revolutie sunt cel mai adesea cele care expun articole vestimentare. Marcile care si-au deschis magazine in Romania au adus cu ele si o altfel de conceptie privind vitrina, dar si modul de expunere in interiorul magazinului.

    Vitrinele de la Boss, Stefanel, Veneto, Max Mara au adoptat o imagine minimalista. Hainele sunt expuse pe un numar mic de manechine, evitand previzibila supraaglomerare a vitrinelor. Intentia: produsele ies in evidenta prin calitate, nu prin cantitate.

    Doamna Despina Andrei, director de vanzari la Max Mara, declara ca pentru vitrinele lor se urmareste realizarea unor "linii clare, epurate... impecabile". "Personalul este cel care se ocupa de amenajare, respectand politica de marchandising pe care Max Mara Italia o comunica in fiecare sezon." In acest scop, Max Mara organizeaza seminarii de marchandising atat in Italia, cat si la Bucuresti.

    Uneori, vitrinele au ca fundal un poster de dimensiuni mari. Manechine de top iti surad sau nu de pe hartie, in vreme ce prezinta nonsalant creatii ale respectivei case. Vitrinele nu sunt deci spectaculoase, intrucat se mizeaza pe prestigiul marcii.

    Stefanel, care in primii ani afisa vitrine OK, are acum vitrine care sufera de lipsa de imaginatie si de aglomeratia balcanica din magazinele no-brand.

    DADA, HIPPIE HIPPIE SHAKE-ALTERNATIVA. Vitrinele lor sunt ca si produsele propuse, o alternativa la oferta celor de mai sus. Reprezinta o pata de culoare si inspira dinamism. Iesirea din tipare pare sa fie filosofia lor. Publicul vizat? Nonconformistii.

    Ce e o vitrina a unui magazin de bijuterii? In varianta previzibila - un spatiu in care sunt insirate, grupate, atarnate ori amplasate pe maini de plastic ravnitele accesorii. Magazinul Mario din complexul Mario Plaza are o alta idee. O vitrina de dimensiunile unui acvariu mai mare e amenajata intr-un stil glamour, intotdeauna cu trimiteri la anotimpul in curs. Mica vitrina e o provocare adresata trecatorului, de a descoperi ce se afla in partea cealalta, pentru ca niciodata nu sunt expuse aici bijuterii. De la explicit si previzibil la sugestie si implicit e un drum lung.

    O farmacie inseamna intotdeauna si o vitrina. Mizand pe nevoia cumparatorului, vitrinele farmaciilor sunt neglijate. Fac exceptie Sensiblu, ca si Helpnet, care investesc, ambele, in imagine. In vitrinele lor sunt afisate postere personalizate, care se straduiesc sa corespunda filosofiilor marcii respective. Pacat ca doar in centru tentativele cu pricina sunt materializate. Spre periferie, majoritatea acestora arata neglijent.
    ×
    Subiecte în articol: sufletul comertului vitrina vitrinele