Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Porumbeii, mai pricepuţi decât oamenii la efectuarea mai multor sarcini în acelaşi timp

27 Sep 2017   •   21:30
Sursa foto: Foto: Oana Pavelescu

Porumbeii sunt capabili să efectueze trecerea de la o sarcină la alta la fel de repede ca oamenii şi chiar mai rapid în unele situaţii, conform biopsihologilor care au efectuat teste comportamentale similare pentru a compara capacitatea de reacţie a păsărilor cu cea a indivizilor umani, informează marţi Science Daily. Autorii studiului sunt de părere că păsările prezintă un uşor avantaj în faţa oamenilor în ceea ce priveşte efectuarea mai multor sarcini în acelaşi timp deoarece creierul lor prezintă o mai mare densitate neuronală.

Dr. Sara Letzner şi profesor dr. Onur Güntürkün din cadrul Universităţii Ruhr din Bochum, Germania, au publicat rezultatele cercetării în jurnalul "Current Biology", în colaborare cu profesor dr. Christian Beste de la Spitalul Universitar Carl Gustav Carus din Dresda.

''Oamenii de ştiinţă au crezut mult timp că abilităţile cognitive ale mamiferelor sunt influenţate din punct de vedere anatomic de cortexul cerebral; acesta este compus din şase arii corticale'', a declarat Sara Letzner. La păsări, însă, această structură nu există. ''Acest lucru înseamnă că structura cortexului mamiferelor nu poate fi un lucru decisiv pentru funcţiile cognitive complexe precum efectuarea mai multor sarcini în acelaşi timp", a continuat Letzner.

În cazul păsărilor, palliumul nu are straturi comparabile cu cele prezente în cortexul uman; însă neuronii lor sunt mult mai denşi decât cei din cortexul cerebral uman. Spre exemplu, porumbeii au de şase ori mai multe celule nervoase pe milimetru cub de creier în comparaţie cu oamenii. Ca urmare, în cazul acestor păsări, distanţa medie dintre doi neuroni este cu 50% mai scurtă decât la oameni. Deşi viteza cu care sunt transmise impulsurile nervoase este aceeaşi atât la păsări cât şi la animale, oamenii de ştiinţă au presupus că informaţia este procesată mai rapid în creierul aviar în comparaţie cu cel al mamiferelor.

Această ipoteză a fost testată de cercetători cu ajutorul exerciţiilor multioperaţionale realizate de 15 subiecţi umani şi de 12 porumbei.

Potrivit concluziilor, porumbeii au fost mai rapizi cu 250 de milisecunde în comparaţie cu oamenii în timpul trecerilor de la o sarcină la alta.

''Cercetătorii din domeniul neuroştiinţelor cognitive s-au întrebat multă vreme cum este posibil ca unele păsări, precum ciorile sau papagalii, să fie atât de deştepte încât să rivalizeze cu cimpanzeii în ceea ce priveşte abilităţile cognitive, în ciuda creierelor lor mici şi a absenţei cortexului'', a mai spus Letzner.