x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Aderarea la zona euro: între dorinţe şi putinţe

Aderarea la zona euro: între dorinţe şi putinţe

de Daniel Daianu    |    28 Apr 2011   •   20:15

România are un handicap major în pri­vinţa amortizării şocurilor, care îşi are originea în nivelul său de dez­vol­tare, în trăsături structurale nefa­vo­rabile. De pildă, ponderea mare a bu­nurilor alimentare în coşul de consum explică de ce deprecierea mone­dei naţionale inflamează rapid in­fla­ţia. Pentru economia autohtonă ponderea inferioară a comerţului exteri­or nu a fost un atu în capacitatea de a rezista la impactul crizei financiare internaţionale. Întrucât deficite de cont curent de două cifre au făcut ca sto­parea finanţărilor externe să producă o cădere a producţiei şi, mai departe, a încasărilor bugetare adânci. Când ai un model de creştere ba­zat pe creditare în creştere rapidă, pe împrumuturi externe şi investiţii ade­sea speculative, vulnerabilităţile sunt mari.

Suntem departe de condiţiile Maastricht privind rata inflaţiei şi di­fe­ren­ţialul dobânzilor. Din acest punct de vedere, probabilitatea înaltă ca nivelul preţurilor, pe plan mondial, la produse de bază să crească în anii ce vin este un factor extrem de po­tri­vnic. Sute de milioane de inşi din Asia care vor să consume precum europenii pun o presiune extra­or­dinară pe preţuri la "basic commodities" (carburanţi şi alimente). Din motivul pe care l-am subliniat, şi anu­me că alimentele contează mai mult pentru români decât pentru ce­tă­ţe­nii unor ţări unde veniturile sunt multiplu superioare. Numai dacă am avea o veritabilă explozie a producţiei agricole şi alimentare în anii ce vin am putea contracara acest factor ad­vers. Iar utilizarea cursului de schimb pentru a combate puseuri inflaţionis­te poate să fie o armă cu care să ne tă­iem singuri. Pe de o parte, să nu ate­nu­ăm, aşa cum am presupune, din şo­cul extern şi, pe de altă parte, să lo­­vim în alocarea resurselor către sec­toare competitive. Adică să se în­tâm­ple ca în anii când leul s-a dus către ni­velul de 3,2 faţă de euro, când am li­be­ralizat timpuriu contul de capital. În paranteză fie spus, vedem câtă bă­ta­ie de cap încep să ne dea capita­lu­ri­le speculative în acest debut de an, pe fondul inflaţiei şi dobânzilor înalte şi al aprecierii leului.

Avem o datorie publică în jur de 37% din PIB, care este substanţial sub pragul de 60% (criteriu Maastricht), dar nu sunt motive de mul­ţu­mi­re. Viteza de creştere a fost înaltă în ultimii ani şi consolidarea fiscală are încă paşi serioşi de făcut. Să nu omi­tem nivelul scăzut al încasărilor bu­ge­tare în România (în jur de 32%-33%), care nu este rezultatul unei op­­ţi­uni de politică economică, ci al unor in­su­ficienţe ale economiei. Avem şi o ineficienţă mare în sectorul compa­niilor de stat.

Recomandarea din Europact de a se limita deficitul de cont curent pare să aibă sens în raport cu ce a revelat criza datoriilor suverane. Dar dacă in­vestiţii directe masive finanţează producţia de tradables asemenea li­mi­te ar împiedica dezvoltarea economică.

În plus, nivelul de salarii (inclusiv costuri unitare cu foarţa de mun­că/ULC) nu este edificator pentru per­formanţa economică. În cele din ur­mă conteaza productivitatea com­bi­­nată a factorilor de producţie; ne in­te­re­sează cât capital (fonduri fixe) şi ce tehnologii utilizăm. Deci ne intere­sea­ză ce transfer de tehnologii fac companii străine în România, dacă ele se bizuie pe lanţuri de producţie de aici. Este de văzut dacă evoluţia ex­por­turilor din 2010 va continua. Sunt mulţi factori pe care politica eco­nomică din România nu îi contro­lea­ză, ceea ce îngreunează copios exer­ciţiul de estimare a şanselor de a fi pregătiţi pentru adoptarea mone­dei comune.

×