x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Bucurestiul de altadata

Bucurestiul de altadata

27 Dec 2004   •   00:00

2004 - ANUL JURNALUL NATIONAL
In plina campanie electorala, Jurnalul National a inceput un serial despre istoria Capitalei. Despre prima sa atestare documentara, despre organizarea administrativa, despre cei care au condus destinele Bucurestilor, despre planurile, realizarile si problemele lor.
INTERBELIC. Calea Victoriei, pe vremea cand pe ea treceau trasuri trase de cai
Despre istoria urbei, despre primii bolovani cu care s-au pietruit drumurile, despre becurile cu ulei de nuci si ravagiile pe care le faceau inundatiile Dambovitei, despre ce puteri aveau conducatorii Bucurestiului, cine erau alegatorii lor si cum se desfasurau campaniile electorale cand le venea randul, incepem astazi un serial. Intr-o campanie electorala care ne-a demonstrat, daca mai era nevoie, ca de un secol nu s-au schimbat prea multe.

Si Bucurestiul are o epopee care incepe cu conditia initiala de sat. Trece apoi prin stadiul intermediar de targ. Cu timpul din agitatia negustoreasca a secolelor XV si XVI se ridica incet-incet ceea ce este metropola cosmopolita de astazi.

Serialul "Bucurestiul de altadata" a facut o documentata si parfumata trecere in revista a vremurilor moderne ale urbei cu tot ce au insemnat ele din punct de vedere al gospodaririi ei administrative. Ne-am aminitit impreuna cu cititorii nostri cine au fost Barbu Vladoianu, primul primar ales, apoi de generalul George Manu sau de Dimitrie Cariagdi. Au mai avut un loc aparte alte nume ilustre ca Pache Protopopescu, Nicolae Filipescu si Barbu Delavrancea.

Am trecut in revista povestea celei mai cunoscute artere din Bucuresti: Calea Victoriei. Am aflat cum au fost botezate strazile si care erau sursele de inspiratie pentru denumirile citadine.

Si cum nimic nu e nou sub soare, nici metroul nu este o idee socialista. Primul urbanist al Capitalei, Cincinat Sfintescu, si-a sistematizat viziunea intr-un plan general de sistematizare a Bucurestiului care trebuia sa se deruleze pana in anul 2000. In acest plan, in afara construirii unor pasaje subterane, era prevazuta si realizarea unui metrou. Acesta urma sa deserveasca un oras cu o populatie estimata la un milion de locuitori.

Poate ca Bucurestiul de azi nu e ceea ce si-au imaginat inaintasii ca va fi, dar batalia pentru un oras modern nu e cu siguranta o batalie pierduta. Cel putin asa ne-au asigurat noii edili ai Capitalei.
×
Subiecte în articol: special