x close

„Nu înţeleg ce s-a întâmplat? De ce l-au lăsat să plece?”. Pilotul Valter Jurcovan a murit la Revoluţie în timp ce aducea sânge pentru răniţi

1
Autor: Jurnalul National 12 Dec 2011 - 21:00
„Nu înţeleg ce s-a întâmplat? De ce l-au lăsat să plece?”. Pilotul Valter Jurcovan a murit la Revoluţie în timp ce aducea sânge pentru răniţi


Valter Jurcovan era pilot. A murit la Revolutie intr-un avion doborat pe ruta Bucuresti – Belgrad. Sotia, stewardesa, a decedat in 1995, in accidentul de la Balotesti. Blestemul a urmarit familia, iar unicul lor fiu s-a stins si el, in 2001, electrocutat.
'Daca cineva mi-ar fi spus dina­in­te de cat chin o sa am parte in viata, as fi zis ca nu voi fi in stare sa duc in mine atata suferinta', incepe Elvira Jur­covan povestea calvarului sau.

Mi­cile probleme de zi cu zi palesc in fa­ta tragediilor prin care a putut trece aceasta femeie. Este uluitor de unde poate gasi un om puterea de a su­pra­vietui atator nenorociri. Statea in fata unui morman de poze si vorbea incet, mai mult pentru ea: 'Cu astea am ramas, nu mai am nimic de la viata asta... Mi-a luat tot ce mi-a fost drag!'.

Valter Jurcovan, fiul Elvirei, se nascuse la Ploiesti, in ziua de 28 au­gust 1958. Si-a dorit dintotdeauna sa se faca pilot. Cum tatal sau lucra la Tarom, Valter era obisnuit cu avioanele, cunostea prea bine stilul de viata al pilotilor si visa si el ca, intr-o buna zi, sa piloteze un avion. Dupa ce a terminat liceul a dat examen la doua facultati, in cadrul Politehnicii, si a fost declarat admis la amandoua. Dar a renuntat, pentru a se inscrie la Aviatie. 'Era un baiat deosebit. Era inteligent, invata foarte repede, nu trebuia sa stea noptile sa toceasca.

Citea o singura data un curs, apoi se ducea la examen si il lua fara pro­bleme, de cele mai multe ori cu 10', povesteste mama sa, Elvira Jurcovan. Cand a mers la examenul medical, numele sau nu figura pe lista candidatilor. 'Vedeti, acesta a fost desti­nul nostru. Intotdeauna trebuia sa apara ceva, sa complice lucrurile..., nu se putea sa mearga bine din prima. Atunci, Valter l-a sunat pe tatal sau, care a reusit sa obtina dosarul si sa-l depuna. Se pare ca cineva a incercat sa-i opreasca dosarul, se facuse o re­cla­matie... Cum e soarta asta! Daca nu reusea sa intre in aviatie, poate ca tra­ia si azi...'

A intrat la scoala de pi­loti, asa cum si-a dorit, a terminat-o cu cea mai mare medie si a ales – avea acest drept, fiind seful promotiei – sa mearga pentru stagiu la Brasov, la utilitara. La un an, dupa un examen riguros, a venit la aeroport la Bucuresti. Si nu dupa mult timp a cunoscut-o pe Doina, care se angajase acolo stewardesa. S-au casatorit si apoi a venit pe lume fiul lor, Bogdan. 'Il iubeau tare mult, se jucau mereu cu el, mergeau in excursii. Ii vedeam ca erau fericiti, se simteau bine impreuna. Dar pentru ca ei stateau mai mult pe la aeroport, am hotarat impreuna ca Bogdan sa locuiasca la mine', povesteste Elvira Jurcovan.

La sfarsitul lunii decembrie 1989, Doina a fost plecata la Singapore, intr-o cursa. Trebuia sa se intoarca la 26 decembrie. Aeroportul Otopeni era inchis si toate avioanele ce aveau destinatia Bucuresti aterizau la Varna. Si avionul in care era ea tot la Varna a ajuns. 'Acolo, in aeroport, se intalnise cu cumnatul lui Valter. El mi-a povestit ca, la hotel, Doina a stat toata noaptea sa se uite la televizor. Vedea ce se intampla in tara si plangea tot timpul...' In 27 s-a intors la Bucuresti. 'Eram acasa la ei, pentru ca Valter ma rugase sa vin sa-l ajut sa impodobeasca bradul de Craciun pentru sotia si fiul sau...'

Doina si Valter au mai stat impreuna in seara zilei de 27 decembrie. A doua zi dimineata, ea trebuia sa mearga la aeroport, asa cum era regula la intoarcerea dintr-o cursa. Era obosita si i-a spus sotului sau ca merge mai tarziu. 'Valter era tot timpul agitat si voia sa mearga la Otopeni, sa vada ce se mai intampla acolo. L-am rugat si eu, si Doina sa stea acasa pana se linistesc lucrurile... Nu, ca el se duce... Imi amintesc de parca a fost ieri ca Doina i-a spus: «Te rog, ai grija sa nu patesti ceva!», iar el i-a raspuns razand... «Si? Cu unul mai putin...»'.

Ajuns la aeroport, Valter a aflat ca e nevoie de un pilot care sa faca o cursa in Iugoslavia, sa aduca in tara sange pentru ranitii din Revolutie. S-a oferit voluntar, spunand ca 'a zburat mai putin si isi doreste sa mearga chiar si pana in Iugoslavia'. 'Nu am inteles nici atunci, si nici azi nu pot intelege ce s-a intamplat. Cine a hotarat sa se ridice de la sol acel avion? Pentru ca in toate punctele din tara se anuntase ca nici un avion nu are voie sa decoleze. Si atunci de ce l-au lasat sa plece?'

In Dambovita, in dreptul comunei Visina, avionul a fost doborat. Dupa ce s-a tras continuu asupra lui. Toti cei din avion au murit. Mai tarziu s-a aflat ca focul a fost tras de unitatea de rachete din Boteni. 'Multi ani, sotul meu a umblat sa afle ce s-a intamplat in ziua aceea. Dosarul lui Valter a fost plimbat cand la Pitesti, cand la Bucuresti... Intr-o zi, un procuror i-a spus sotului meu: «De ce cautati acum acul in carul cu fan? Nu o sa aflati adevarul, sunt prea multe interese la mijloc. Ati fost cadru militar si stiti cum merg lucrurile»...'

Singuratate
Bogdan fusese ultima raza de soare a Elvirei Jurcovan. 'Toata dragostea mea se revarsa asupra sa. Era bucuria vietii mele. De ce n-am murit eu? Stiu ca acum nu mai pot indrepta nimic. Si ca nimeni nu mi-l mai poate aduce inapoi. Am stat zile in sir si plangeam, punandu-mi mereu aceeasi intrebare: «De ce a trebuit Dumnezeu sa mi-l ia si pe Bogdan?». Era bun, prietenos, plin de viata. Imposibil sa nu-ti fie drag. La mormantul sau intotdeauna sunt flori proaspete, aduse de colegi si de prieteni de-ai sai. Lui Bogdan ii placea mult muzica, asculta tot timpul. De multe ori, cand merg la el, ii gasesc acolo pe colegii sai cantandu-i la chitara...'

Informatii despre caz: Avionul cu un singur pasager
Pe 28 decembrie 1989, pilotul Valter Jurcovan nu era programat pe listele de zbor. 'Merg sa aduc sange din Iugoslavia, ranitii au nevoie', a insistat el. Avionul AN 24 pleca in primul zbor autorizat, dupa macelul care avusese loc la Aeroportul Otopeni.
In el au urcat Valter Jurcovan (31 de ani), pilot, Chifor Ioan (38 ani), pilot instructor, comandat de nava, Moldoveanu Mihai (35 ani), comandant instructor de zbor, pilot, Marghidan Elena (35 ani), insotitoare de bord, Petre Banica (41 ani), insotitor de bord, Cirstea Gilu (33 ani), mecanic de bord.
In avion se mai afla si Ian Henry Perry, fotoreporter la ziarul britanic Sunday Times. Avea doar 24 de ani. De la Belgrad, Perry urma sa ia alt avion, pentru Londra. Avea asupra sa casete video filmate timpul Revolutiei in sediul CC, dar si filme realizate in Bucuresti de mai multi corespondenti occidentali. La scurt timp dupa decolare, la 55 km sud-vest de Bucureflti, 'avionul s-a lovit de un obiect neidentificat si s-a prabusit?. Asa au scris anchetatorii. In realitate, avionul a fost lovit de o racheta lansata de o unitate militara de la Boteni. Desi zborul era autorizat, iar avionul se afla pe traseul corect. Epava s-a raspandit pe un kilometru patrat in padurea Malinoasa, in apropiere de satul Viflina. Toate cele sapte persoane aflate la bord au pierit. Exista voci care sustin si astazi ca atacul a urmarit distrugerea filmarilor pe care jurnalistul englez le avea asupra sa.

Sotia a murit la Balotesti
Dupa moartea lui Valter, Doina s-a mutat la socrii sai, impreuna cu Bogdan. La sfarsitul lunii martie a anului 1995, o colega i-a cerut s-o inlocuiasca intr-o cursa. Doina s-a urcat in aeronava Airbus A310, cu destinatia Bruxelles. Dupa 10 minute de la decolare, avionul s-a prabusit la Balotesti. 'Doina nu trebuia sa fie in acel avion. Dar asta a fost destinul sau. Bogdan avea 11 ani atunci. A inteles ca mama sa a murit. La cateva saptamani am plecat cu el la munte, sa cunoasca alti copii, sa nu se simta singur.'

Fiul s-a stins la 17 ani
Elvira a facut tot posibilul ca lui Bogdan sa nu-i lipseasca nimic. 'L-am dus la scoala de muzica, facea antrenamente la hochei... I-am luat calculator, bicicleta... Se lauda la toti ca «bunica asa cum are el nu are nimeni». Cred ca Dumnezeu de aceea mi l-a daruit, sa pot depasi toate nenorocirile. Dar nu stiu de ce mi l-a luat apoi...' Pe 1 mai 2001, Bogdan a mers in padure la Baneasa cu un prieten de-al sau si cu familia acestuia. Baietii s-au plimbat si au ajuns la liniile moarte de tren, unde erau niste vagoane vechi, fara geamuri, distruse complet. 'Hai sa ne urcam pe vagonul asta, sa vedem Bucurestiul de sus!', i-a spus Bogdan amicului sau. Au fost ultimele sale cuvinte. Vagonul era sub tensiune.

Citeşte mai multe despre:   22 de ani de la revolutie,   22 de eroi,   22 decembrie 1989

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 
Afisari: 5614


Mai multe titluri din categorie

Veste, poveste (32). Un act de eroism

Veste, poveste (32). Un act de eroism
Maistrul Codon a deschis iar caietul, a mai trecut o dată cifrele printre buze, parcă ar fi mâncat seminţe, şi la sfârşit a tras o linie. Apoi ne-a cuprins pe toţi într-o privire satisfăcută, de om sătul, şi...

Maria Lătăreţu, diva restaurantelor bucureştene

Maria Lătăreţu, diva restaurantelor bucureştene
Galerie Foto La 27 septembrie s-au împlinit 42 de ani de când Maria Lătăreţu, privighetoarea muzicii gorjeneşti, a cântat pentru ultima oară pe scenă. La 27 septembrie, 1972, glasul dulce ca susurul izvorului s-a stins pe...

“Iohannis, bun ca bunica lui Bulă în geam”. Decebal Traian Remeş face a o radiografie a situaţiei din PNL

“Iohannis, bun ca bunica lui Bulă în geam”. Decebal Traian Remeş face a o radiografie a situaţiei din PNL
Fostul ministru liberal Decebal Traian Remeş face a o radiografie a situaţiei din PNL. El a comentat pentru Jurnalul Naţional ruperea USL, părăsirea alianţei de către PNL, aderarea partidului la PPE dar,...

Un preot român cu studii la MIT propune schimbarea teoriei lui Einstein. Sărut dreapta, domn’ profesor!

Un preot român cu studii la MIT propune schimbarea teoriei lui Einstein. Sărut dreapta, domn’ profesor!
Galerie Foto Calea spre rai, drumul spre bani (grant ştiinţific) şi formarea găurilor negre“Teoria relativităţii a lui Einstein este incompletă şi trebuie schimbată cu o descriere microscopică în genul aceleia pe care...

„Un serviciu public face performanță!”

„Un serviciu public face performanță!”
Galerie Foto Interviu cu dl Ovidiu Miculescu, președinte-director general al Societății Române de Radio _Jurnalul Național: Dle președinte-director general Ovidiu Miculescu, o regulă în radio și televiziune spune că...

Doctorul Ovidiu Butuc, despre managementul de performanţă şi despre ce înseamnă să fii medic în România de astăzi: ,,Nu putem să tratăm sistemul medical românesc ca şi cum ar fi ultima spiţă de la roată”

Doctorul Ovidiu Butuc, despre managementul de performanţă şi despre ce înseamnă să fii medic în România de astăzi: ,,Nu putem să tratăm sistemul medical românesc ca şi cum ar fi ultima spiţă de la roată”
Este de puţin timp la conducerea Spitalului Clinic Judeţean Mureş, însă şi-a propus să facă din unitatea medicală pe care o conduce prima din ţară. Managerul Ovidiu Butuc susţine că în medicina românească...

Veste, poveste (31). Cum n-am devenit Robert Turcescu

Veste, poveste (31). Cum n-am devenit Robert Turcescu
Vă cer iertare! Am ţinut în sufletul meu, timp de aproape 20 de ani, scurta mea relaţie cu Serviciul Român de Informaţii. Simt că nu mai pot duce această greutate, simt că mă usuc pe dinăuntru, că mor. Am...

Gunoaiele româneşti, scăpate de sub control

Gunoaiele româneşti, scăpate de sub control
România se află pe lista neagră a Comisiei Europene la capitolul deşeuri. Haosul instaurat în instituţiile responsabile cu protecţia mediului a început în noiembrie 2009, când a fost cumpărat programul...

Cum se distrau românii în anii ’30. "Se petrecea mult împreună, la prieteni, în excursii şi la vie" (GALERIE FOTO)

Cum se distrau românii în anii ’30. "Se petrecea mult împreună, la prieteni, în excursii şi la vie" (GALERIE FOTO)
Galerie Foto E toamnă, strugurii copţi se prăvălesc în ţărână. În vii se culeg boabele aurite, ori deja au fost culese. Se face mustul, apare “tulburelul”, de la Cotnari până la Huşi. Cum petreceau oamenii într-o...

Doi hocheişti din naţionala Austriei au jucat o săptămână în România: “Am fost trataţi ca regii”

Doi hocheişti din naţionala Austriei au jucat o săptămână în România: “Am fost trataţi ca regii”
Dacă li s-ar fi spus în martie lui Andre Lakos şi Oliver Setzinger, două dintre vedetele echipei de hochei pe gheaţă a Austriei la Olimpiada de Iarnă de la Soci, că în septembrie vor juca meciuri oficiale în...

Şi-a strâns în braţe tatăl, după 20 de ani

Şi-a strâns în braţe tatăl, după 20 de ani
Carmen a venit din Italia miercuri după-amiază. De la aeroport, a fost dusă cu maşina poliţiei la o şedinţă de consiliere psihologică. Conform regulamentului. Trebuia verificat dacă fata crescută în orfelinat...

Greutatea unor articole de presă într-un dosar de omor

Greutatea unor articole de presă într-un dosar de omor
Profesorul de matematică Gheorghe Cernat (58 de ani) a fost ucis în seara zilei de 25 iunie 2007. Criminalul a intrat peste el în casă, l-a lovit în cap cu un scaun şi l-a înjunghiat apoi, de patru ori, în zona...

Semmeringul bănăţean, ruinat de autorităţi. Cea mai veche linia ferată montană din România este o povară pentru CFR şi politicieni

Semmeringul bănăţean, ruinat de autorităţi. Cea mai veche linia ferată montană din România este o povară pentru CFR şi politicieni
Galerie Foto În iulie 2014, CFR a anunţat că scoate la licitaţie, pentru o închirere pe o perioadă de patru ani, prima cale ferată montană din România, cea dintre Oraviţa şi Anina. Conform anunţului CFR, criteriul de...

Marius Tucă: Trezeşte-mă!

Marius Tucă: Trezeşte-mă!
 Trezeşte-mă când n-a-nceput S-o luăm de la capăt de la început Înainte să te transformi în poezie În Domnişoara Erezie. Trezeşte-mă de la-nceput Când încă somnul este nevăzut Înainte...

Controversele dosarului “Mita din parcarea Internelor”. Omul de afaceri Cătălin Chelu dat în urmărire naţională

Controversele dosarului “Mita din parcarea Internelor”. Omul de afaceri Cătălin Chelu dat în urmărire naţională
Omul de afaceri Cătălin Chelu, condamnat luni la şase ani de închisoare cu executare în dosarul “Mita de la Interne” a fost dat în urmărire naţională, potrivit unor surse din cadrul Poliţiei. Acesta ar fi...