x close

„Nu înţeleg ce s-a întâmplat? De ce l-au lăsat să plece?”. Pilotul Valter Jurcovan a murit la Revoluţie în timp ce aducea sânge pentru răniţi

1
Autor: Jurnalul National 12 Dec 2011 - 21:00
„Nu înţeleg ce s-a întâmplat? De ce l-au lăsat să plece?”. Pilotul Valter Jurcovan a murit la Revoluţie în timp ce aducea sânge pentru răniţi


Valter Jurcovan era pilot. A murit la Revolutie intr-un avion doborat pe ruta Bucuresti – Belgrad. Sotia, stewardesa, a decedat in 1995, in accidentul de la Balotesti. Blestemul a urmarit familia, iar unicul lor fiu s-a stins si el, in 2001, electrocutat.
'Daca cineva mi-ar fi spus dina­in­te de cat chin o sa am parte in viata, as fi zis ca nu voi fi in stare sa duc in mine atata suferinta', incepe Elvira Jur­covan povestea calvarului sau.

Mi­cile probleme de zi cu zi palesc in fa­ta tragediilor prin care a putut trece aceasta femeie. Este uluitor de unde poate gasi un om puterea de a su­pra­vietui atator nenorociri. Statea in fata unui morman de poze si vorbea incet, mai mult pentru ea: 'Cu astea am ramas, nu mai am nimic de la viata asta... Mi-a luat tot ce mi-a fost drag!'.

Valter Jurcovan, fiul Elvirei, se nascuse la Ploiesti, in ziua de 28 au­gust 1958. Si-a dorit dintotdeauna sa se faca pilot. Cum tatal sau lucra la Tarom, Valter era obisnuit cu avioanele, cunostea prea bine stilul de viata al pilotilor si visa si el ca, intr-o buna zi, sa piloteze un avion. Dupa ce a terminat liceul a dat examen la doua facultati, in cadrul Politehnicii, si a fost declarat admis la amandoua. Dar a renuntat, pentru a se inscrie la Aviatie. 'Era un baiat deosebit. Era inteligent, invata foarte repede, nu trebuia sa stea noptile sa toceasca.

Citea o singura data un curs, apoi se ducea la examen si il lua fara pro­bleme, de cele mai multe ori cu 10', povesteste mama sa, Elvira Jurcovan. Cand a mers la examenul medical, numele sau nu figura pe lista candidatilor. 'Vedeti, acesta a fost desti­nul nostru. Intotdeauna trebuia sa apara ceva, sa complice lucrurile..., nu se putea sa mearga bine din prima. Atunci, Valter l-a sunat pe tatal sau, care a reusit sa obtina dosarul si sa-l depuna. Se pare ca cineva a incercat sa-i opreasca dosarul, se facuse o re­cla­matie... Cum e soarta asta! Daca nu reusea sa intre in aviatie, poate ca tra­ia si azi...'

A intrat la scoala de pi­loti, asa cum si-a dorit, a terminat-o cu cea mai mare medie si a ales – avea acest drept, fiind seful promotiei – sa mearga pentru stagiu la Brasov, la utilitara. La un an, dupa un examen riguros, a venit la aeroport la Bucuresti. Si nu dupa mult timp a cunoscut-o pe Doina, care se angajase acolo stewardesa. S-au casatorit si apoi a venit pe lume fiul lor, Bogdan. 'Il iubeau tare mult, se jucau mereu cu el, mergeau in excursii. Ii vedeam ca erau fericiti, se simteau bine impreuna. Dar pentru ca ei stateau mai mult pe la aeroport, am hotarat impreuna ca Bogdan sa locuiasca la mine', povesteste Elvira Jurcovan.

La sfarsitul lunii decembrie 1989, Doina a fost plecata la Singapore, intr-o cursa. Trebuia sa se intoarca la 26 decembrie. Aeroportul Otopeni era inchis si toate avioanele ce aveau destinatia Bucuresti aterizau la Varna. Si avionul in care era ea tot la Varna a ajuns. 'Acolo, in aeroport, se intalnise cu cumnatul lui Valter. El mi-a povestit ca, la hotel, Doina a stat toata noaptea sa se uite la televizor. Vedea ce se intampla in tara si plangea tot timpul...' In 27 s-a intors la Bucuresti. 'Eram acasa la ei, pentru ca Valter ma rugase sa vin sa-l ajut sa impodobeasca bradul de Craciun pentru sotia si fiul sau...'

Doina si Valter au mai stat impreuna in seara zilei de 27 decembrie. A doua zi dimineata, ea trebuia sa mearga la aeroport, asa cum era regula la intoarcerea dintr-o cursa. Era obosita si i-a spus sotului sau ca merge mai tarziu. 'Valter era tot timpul agitat si voia sa mearga la Otopeni, sa vada ce se mai intampla acolo. L-am rugat si eu, si Doina sa stea acasa pana se linistesc lucrurile... Nu, ca el se duce... Imi amintesc de parca a fost ieri ca Doina i-a spus: «Te rog, ai grija sa nu patesti ceva!», iar el i-a raspuns razand... «Si? Cu unul mai putin...»'.

Ajuns la aeroport, Valter a aflat ca e nevoie de un pilot care sa faca o cursa in Iugoslavia, sa aduca in tara sange pentru ranitii din Revolutie. S-a oferit voluntar, spunand ca 'a zburat mai putin si isi doreste sa mearga chiar si pana in Iugoslavia'. 'Nu am inteles nici atunci, si nici azi nu pot intelege ce s-a intamplat. Cine a hotarat sa se ridice de la sol acel avion? Pentru ca in toate punctele din tara se anuntase ca nici un avion nu are voie sa decoleze. Si atunci de ce l-au lasat sa plece?'

In Dambovita, in dreptul comunei Visina, avionul a fost doborat. Dupa ce s-a tras continuu asupra lui. Toti cei din avion au murit. Mai tarziu s-a aflat ca focul a fost tras de unitatea de rachete din Boteni. 'Multi ani, sotul meu a umblat sa afle ce s-a intamplat in ziua aceea. Dosarul lui Valter a fost plimbat cand la Pitesti, cand la Bucuresti... Intr-o zi, un procuror i-a spus sotului meu: «De ce cautati acum acul in carul cu fan? Nu o sa aflati adevarul, sunt prea multe interese la mijloc. Ati fost cadru militar si stiti cum merg lucrurile»...'

Singuratate
Bogdan fusese ultima raza de soare a Elvirei Jurcovan. 'Toata dragostea mea se revarsa asupra sa. Era bucuria vietii mele. De ce n-am murit eu? Stiu ca acum nu mai pot indrepta nimic. Si ca nimeni nu mi-l mai poate aduce inapoi. Am stat zile in sir si plangeam, punandu-mi mereu aceeasi intrebare: «De ce a trebuit Dumnezeu sa mi-l ia si pe Bogdan?». Era bun, prietenos, plin de viata. Imposibil sa nu-ti fie drag. La mormantul sau intotdeauna sunt flori proaspete, aduse de colegi si de prieteni de-ai sai. Lui Bogdan ii placea mult muzica, asculta tot timpul. De multe ori, cand merg la el, ii gasesc acolo pe colegii sai cantandu-i la chitara...'

Informatii despre caz: Avionul cu un singur pasager
Pe 28 decembrie 1989, pilotul Valter Jurcovan nu era programat pe listele de zbor. 'Merg sa aduc sange din Iugoslavia, ranitii au nevoie', a insistat el. Avionul AN 24 pleca in primul zbor autorizat, dupa macelul care avusese loc la Aeroportul Otopeni.
In el au urcat Valter Jurcovan (31 de ani), pilot, Chifor Ioan (38 ani), pilot instructor, comandat de nava, Moldoveanu Mihai (35 ani), comandant instructor de zbor, pilot, Marghidan Elena (35 ani), insotitoare de bord, Petre Banica (41 ani), insotitor de bord, Cirstea Gilu (33 ani), mecanic de bord.
In avion se mai afla si Ian Henry Perry, fotoreporter la ziarul britanic Sunday Times. Avea doar 24 de ani. De la Belgrad, Perry urma sa ia alt avion, pentru Londra. Avea asupra sa casete video filmate timpul Revolutiei in sediul CC, dar si filme realizate in Bucuresti de mai multi corespondenti occidentali. La scurt timp dupa decolare, la 55 km sud-vest de Bucureflti, 'avionul s-a lovit de un obiect neidentificat si s-a prabusit?. Asa au scris anchetatorii. In realitate, avionul a fost lovit de o racheta lansata de o unitate militara de la Boteni. Desi zborul era autorizat, iar avionul se afla pe traseul corect. Epava s-a raspandit pe un kilometru patrat in padurea Malinoasa, in apropiere de satul Viflina. Toate cele sapte persoane aflate la bord au pierit. Exista voci care sustin si astazi ca atacul a urmarit distrugerea filmarilor pe care jurnalistul englez le avea asupra sa.

Sotia a murit la Balotesti
Dupa moartea lui Valter, Doina s-a mutat la socrii sai, impreuna cu Bogdan. La sfarsitul lunii martie a anului 1995, o colega i-a cerut s-o inlocuiasca intr-o cursa. Doina s-a urcat in aeronava Airbus A310, cu destinatia Bruxelles. Dupa 10 minute de la decolare, avionul s-a prabusit la Balotesti. 'Doina nu trebuia sa fie in acel avion. Dar asta a fost destinul sau. Bogdan avea 11 ani atunci. A inteles ca mama sa a murit. La cateva saptamani am plecat cu el la munte, sa cunoasca alti copii, sa nu se simta singur.'

Fiul s-a stins la 17 ani
Elvira a facut tot posibilul ca lui Bogdan sa nu-i lipseasca nimic. 'L-am dus la scoala de muzica, facea antrenamente la hochei... I-am luat calculator, bicicleta... Se lauda la toti ca «bunica asa cum are el nu are nimeni». Cred ca Dumnezeu de aceea mi l-a daruit, sa pot depasi toate nenorocirile. Dar nu stiu de ce mi l-a luat apoi...' Pe 1 mai 2001, Bogdan a mers in padure la Baneasa cu un prieten de-al sau si cu familia acestuia. Baietii s-au plimbat si au ajuns la liniile moarte de tren, unde erau niste vagoane vechi, fara geamuri, distruse complet. 'Hai sa ne urcam pe vagonul asta, sa vedem Bucurestiul de sus!', i-a spus Bogdan amicului sau. Au fost ultimele sale cuvinte. Vagonul era sub tensiune.

Citeşte mai multe despre:   22 de ani de la revolutie,   22 de eroi,   22 decembrie 1989

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 10696


Mai multe titluri din categorie

Război în instanță pentru 700 de lei între doi milionari în euro

Război în instanță pentru 700 de lei între doi milionari în euro
Galerie Foto Firma lui Gheorghe Stelian, zis „Stelu”, care a preluat, în urmă cu șase ani, de la stat, Complexul Hotelier Mamaia, este executată silit de o firmă controlată de un fost deputat al Partidului...

Răsvan Popescu - scriitorul din casa cu flori, terasă și o pisică

Răsvan Popescu - scriitorul din casa cu flori, terasă și o pisică
Jurnalistul și scriitorul Răsvan Popescu s-a întors la dragostea dintâi, proza scurtă. A lansat în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest volumul “Peștele cu aripi”, dedicat...

Bunicuţa din hotelurile lui Dorin Cocoş 

Bunicuţa din hotelurile lui Dorin Cocoş 
Galerie Foto Cu câteva luni înainte să fie arestat în dosarul „Microsoft 1”, afaceristul Dorin Cocoș a devenit co-asociat în firma de hoteluri pe care o deține, SC Euro Hotels International Co....

Ingineria prin care „cablistul” RCS&RDS vinde statului energie electrică 

Ingineria prin care „cablistul” RCS&RDS vinde statului energie electrică 
RCS&RDS SA vinde curent electric către instituțiile statului, chiar în timp ce se află în litigiu cu Guvernul României, într-un proces deschis de două companii afiliate grupului coordonat ...

Iubita lui Marian Vanghelie, învinsă de Agenția Națională de Integritate 

Iubita lui Marian Vanghelie, învinsă de Agenția Națională de Integritate 
Fostul deputat PSD Oana Nicu­lescu-Mizil Ștefănescu, partenera de viață a lui Marian Vanghelie, a pierdut definitiv procesul cu Agenția Națională de Integritate, privitor la constatarea incompatibilității,...

Suveica incompatibilă construită de Sorin Blejnar la vârful ANAF 

Suveica incompatibilă construită de Sorin Blejnar la vârful ANAF 
În perioada în care Sorin Blejnar conducea Agenţia Națională de Administra­re Fiscală, și-a adus în subordine o colegă a soției sale dintr-o renumită casă de avocatură. Ioana Toma, pe...

Tribunalele private din România: costuri reduse și procese mult mai scurte

Tribunalele private din România: costuri reduse și procese mult mai scurte
Românii care ajung la tribunal, pentru diverse probleme de drept civil sau comercial, au de doi ani alternativa Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat. Costurile sunt la jumătate față de cele din...

CAMPANIE JURNALUL NAŢIONAL: 10 ani de nu e. Milioane de euro pentru (ne)atragerea turiştilor

CAMPANIE JURNALUL NAŢIONAL: 10 ani de nu e. Milioane de euro pentru (ne)atragerea turiştilor
În episodul trecut vă arătam cum nu au reuşit o mare parte din satele româneşti să iasă din evul mediu, deşi fonduri de la Bruxelles pentru asta ar fi existat. Astăzi vă arătăm cum s-au tocat...

Conf. univ. doctor Horaţiu Moldovan: Cea mai frecventă boală de inimă este boala coronariană

Conf. univ. doctor Horaţiu Moldovan: Cea mai frecventă boală de inimă este boala coronariană
Care sunt semnele unei boli de inimă? Când rezolvarea se face cu montarea de stenturi, fără chirurgie? Când gravitatea afecţiunii impune chirurgia cardiacă cu deschiderea unui traseu paralel prin...

Cristian Pârvan: Nu avem o politică publică pentru susţinerea grupurilor de firme româneşti

Cristian Pârvan: Nu avem o politică publică pentru susţinerea grupurilor de firme româneşti
România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte procentul de holdinguri ce au acţionari autohtoni în totalul grupurilor de firme care activează în...

Cum combătea SIPA atacurile la adresa siguranței naționale în fabrici

Cum combătea SIPA atacurile la adresa siguranței naționale în fabrici
Galerie Foto Ministerul Justiției a deținut, până în anul 2008, o companie ce avea, la rândul ei, mai multe sucursale care produceau mobilier, construcții metalice, îmbrăcăminte sau produse din lemn,...

Ineleț, cătunul din Banat mai aproape de nori, unde se ajunge cu scara

Ineleț, cătunul din Banat mai aproape de nori, unde se ajunge cu scara
Patru scări din lemn, cu o lungime totală de aproape 100 de metri, reprezintă legătura cea mai scurtă dintre mai multe cătune izolate din Banat cu civilizația. Aici, oamenii nu duc grija banilor și au...
Serviciul de email marketing furnizat de