x close

„Nu înţeleg ce s-a întâmplat? De ce l-au lăsat să plece?”. Pilotul Valter Jurcovan a murit la Revoluţie în timp ce aducea sânge pentru răniţi

1
Autor: Jurnalul National 12 Dec 2011 - 21:00
„Nu înţeleg ce s-a întâmplat? De ce l-au lăsat să plece?”. Pilotul Valter Jurcovan a murit la Revoluţie în timp ce aducea sânge pentru răniţi




Valter Jurcovan era pilot. A murit la Revolutie intr-un avion doborat pe ruta Bucuresti – Belgrad. Sotia, stewardesa, a decedat in 1995, in accidentul de la Balotesti. Blestemul a urmarit familia, iar unicul lor fiu s-a stins si el, in 2001, electrocutat.
'Daca cineva mi-ar fi spus dina­in­te de cat chin o sa am parte in viata, as fi zis ca nu voi fi in stare sa duc in mine atata suferinta', incepe Elvira Jur­covan povestea calvarului sau.

Mi­cile probleme de zi cu zi palesc in fa­ta tragediilor prin care a putut trece aceasta femeie. Este uluitor de unde poate gasi un om puterea de a su­pra­vietui atator nenorociri. Statea in fata unui morman de poze si vorbea incet, mai mult pentru ea: 'Cu astea am ramas, nu mai am nimic de la viata asta... Mi-a luat tot ce mi-a fost drag!'.

Valter Jurcovan, fiul Elvirei, se nascuse la Ploiesti, in ziua de 28 au­gust 1958. Si-a dorit dintotdeauna sa se faca pilot. Cum tatal sau lucra la Tarom, Valter era obisnuit cu avioanele, cunostea prea bine stilul de viata al pilotilor si visa si el ca, intr-o buna zi, sa piloteze un avion. Dupa ce a terminat liceul a dat examen la doua facultati, in cadrul Politehnicii, si a fost declarat admis la amandoua. Dar a renuntat, pentru a se inscrie la Aviatie. 'Era un baiat deosebit. Era inteligent, invata foarte repede, nu trebuia sa stea noptile sa toceasca.

Citea o singura data un curs, apoi se ducea la examen si il lua fara pro­bleme, de cele mai multe ori cu 10', povesteste mama sa, Elvira Jurcovan. Cand a mers la examenul medical, numele sau nu figura pe lista candidatilor. 'Vedeti, acesta a fost desti­nul nostru. Intotdeauna trebuia sa apara ceva, sa complice lucrurile..., nu se putea sa mearga bine din prima. Atunci, Valter l-a sunat pe tatal sau, care a reusit sa obtina dosarul si sa-l depuna. Se pare ca cineva a incercat sa-i opreasca dosarul, se facuse o re­cla­matie... Cum e soarta asta! Daca nu reusea sa intre in aviatie, poate ca tra­ia si azi...'

A intrat la scoala de pi­loti, asa cum si-a dorit, a terminat-o cu cea mai mare medie si a ales – avea acest drept, fiind seful promotiei – sa mearga pentru stagiu la Brasov, la utilitara. La un an, dupa un examen riguros, a venit la aeroport la Bucuresti. Si nu dupa mult timp a cunoscut-o pe Doina, care se angajase acolo stewardesa. S-au casatorit si apoi a venit pe lume fiul lor, Bogdan. 'Il iubeau tare mult, se jucau mereu cu el, mergeau in excursii. Ii vedeam ca erau fericiti, se simteau bine impreuna. Dar pentru ca ei stateau mai mult pe la aeroport, am hotarat impreuna ca Bogdan sa locuiasca la mine', povesteste Elvira Jurcovan.

La sfarsitul lunii decembrie 1989, Doina a fost plecata la Singapore, intr-o cursa. Trebuia sa se intoarca la 26 decembrie. Aeroportul Otopeni era inchis si toate avioanele ce aveau destinatia Bucuresti aterizau la Varna. Si avionul in care era ea tot la Varna a ajuns. 'Acolo, in aeroport, se intalnise cu cumnatul lui Valter. El mi-a povestit ca, la hotel, Doina a stat toata noaptea sa se uite la televizor. Vedea ce se intampla in tara si plangea tot timpul...' In 27 s-a intors la Bucuresti. 'Eram acasa la ei, pentru ca Valter ma rugase sa vin sa-l ajut sa impodobeasca bradul de Craciun pentru sotia si fiul sau...'

Doina si Valter au mai stat impreuna in seara zilei de 27 decembrie. A doua zi dimineata, ea trebuia sa mearga la aeroport, asa cum era regula la intoarcerea dintr-o cursa. Era obosita si i-a spus sotului sau ca merge mai tarziu. 'Valter era tot timpul agitat si voia sa mearga la Otopeni, sa vada ce se mai intampla acolo. L-am rugat si eu, si Doina sa stea acasa pana se linistesc lucrurile... Nu, ca el se duce... Imi amintesc de parca a fost ieri ca Doina i-a spus: «Te rog, ai grija sa nu patesti ceva!», iar el i-a raspuns razand... «Si? Cu unul mai putin...»'.

Ajuns la aeroport, Valter a aflat ca e nevoie de un pilot care sa faca o cursa in Iugoslavia, sa aduca in tara sange pentru ranitii din Revolutie. S-a oferit voluntar, spunand ca 'a zburat mai putin si isi doreste sa mearga chiar si pana in Iugoslavia'. 'Nu am inteles nici atunci, si nici azi nu pot intelege ce s-a intamplat. Cine a hotarat sa se ridice de la sol acel avion? Pentru ca in toate punctele din tara se anuntase ca nici un avion nu are voie sa decoleze. Si atunci de ce l-au lasat sa plece?'

In Dambovita, in dreptul comunei Visina, avionul a fost doborat. Dupa ce s-a tras continuu asupra lui. Toti cei din avion au murit. Mai tarziu s-a aflat ca focul a fost tras de unitatea de rachete din Boteni. 'Multi ani, sotul meu a umblat sa afle ce s-a intamplat in ziua aceea. Dosarul lui Valter a fost plimbat cand la Pitesti, cand la Bucuresti... Intr-o zi, un procuror i-a spus sotului meu: «De ce cautati acum acul in carul cu fan? Nu o sa aflati adevarul, sunt prea multe interese la mijloc. Ati fost cadru militar si stiti cum merg lucrurile»...'

Singuratate
Bogdan fusese ultima raza de soare a Elvirei Jurcovan. 'Toata dragostea mea se revarsa asupra sa. Era bucuria vietii mele. De ce n-am murit eu? Stiu ca acum nu mai pot indrepta nimic. Si ca nimeni nu mi-l mai poate aduce inapoi. Am stat zile in sir si plangeam, punandu-mi mereu aceeasi intrebare: «De ce a trebuit Dumnezeu sa mi-l ia si pe Bogdan?». Era bun, prietenos, plin de viata. Imposibil sa nu-ti fie drag. La mormantul sau intotdeauna sunt flori proaspete, aduse de colegi si de prieteni de-ai sai. Lui Bogdan ii placea mult muzica, asculta tot timpul. De multe ori, cand merg la el, ii gasesc acolo pe colegii sai cantandu-i la chitara...'

Informatii despre caz: Avionul cu un singur pasager
Pe 28 decembrie 1989, pilotul Valter Jurcovan nu era programat pe listele de zbor. 'Merg sa aduc sange din Iugoslavia, ranitii au nevoie', a insistat el. Avionul AN 24 pleca in primul zbor autorizat, dupa macelul care avusese loc la Aeroportul Otopeni.
In el au urcat Valter Jurcovan (31 de ani), pilot, Chifor Ioan (38 ani), pilot instructor, comandat de nava, Moldoveanu Mihai (35 ani), comandant instructor de zbor, pilot, Marghidan Elena (35 ani), insotitoare de bord, Petre Banica (41 ani), insotitor de bord, Cirstea Gilu (33 ani), mecanic de bord.
In avion se mai afla si Ian Henry Perry, fotoreporter la ziarul britanic Sunday Times. Avea doar 24 de ani. De la Belgrad, Perry urma sa ia alt avion, pentru Londra. Avea asupra sa casete video filmate timpul Revolutiei in sediul CC, dar si filme realizate in Bucuresti de mai multi corespondenti occidentali. La scurt timp dupa decolare, la 55 km sud-vest de Bucureflti, 'avionul s-a lovit de un obiect neidentificat si s-a prabusit?. Asa au scris anchetatorii. In realitate, avionul a fost lovit de o racheta lansata de o unitate militara de la Boteni. Desi zborul era autorizat, iar avionul se afla pe traseul corect. Epava s-a raspandit pe un kilometru patrat in padurea Malinoasa, in apropiere de satul Viflina. Toate cele sapte persoane aflate la bord au pierit. Exista voci care sustin si astazi ca atacul a urmarit distrugerea filmarilor pe care jurnalistul englez le avea asupra sa.

Sotia a murit la Balotesti
Dupa moartea lui Valter, Doina s-a mutat la socrii sai, impreuna cu Bogdan. La sfarsitul lunii martie a anului 1995, o colega i-a cerut s-o inlocuiasca intr-o cursa. Doina s-a urcat in aeronava Airbus A310, cu destinatia Bruxelles. Dupa 10 minute de la decolare, avionul s-a prabusit la Balotesti. 'Doina nu trebuia sa fie in acel avion. Dar asta a fost destinul sau. Bogdan avea 11 ani atunci. A inteles ca mama sa a murit. La cateva saptamani am plecat cu el la munte, sa cunoasca alti copii, sa nu se simta singur.'

Fiul s-a stins la 17 ani
Elvira a facut tot posibilul ca lui Bogdan sa nu-i lipseasca nimic. 'L-am dus la scoala de muzica, facea antrenamente la hochei... I-am luat calculator, bicicleta... Se lauda la toti ca «bunica asa cum are el nu are nimeni». Cred ca Dumnezeu de aceea mi l-a daruit, sa pot depasi toate nenorocirile. Dar nu stiu de ce mi l-a luat apoi...' Pe 1 mai 2001, Bogdan a mers in padure la Baneasa cu un prieten de-al sau si cu familia acestuia. Baietii s-au plimbat si au ajuns la liniile moarte de tren, unde erau niste vagoane vechi, fara geamuri, distruse complet. 'Hai sa ne urcam pe vagonul asta, sa vedem Bucurestiul de sus!', i-a spus Bogdan amicului sau. Au fost ultimele sale cuvinte. Vagonul era sub tensiune.

Citeşte mai multe despre:   22 de ani de la revolutie,   22 de eroi,   22 decembrie 1989

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 
Afisari: 8845


Mai multe titluri din categorie

Poveştile strict SECRETE din sânul Bisericii. Preoții „recuperatori”, noul model de duhovnic

Poveştile strict SECRETE din sânul Bisericii. Preoții „recuperatori”, noul model de duhovnic
Galerie Foto În ultimii ani s-au înmulțit cazurile de preoți caterisiți pe motive care țin mai puțin de ordin spiritual și mai mult de ordin material. Oameni ai Bisericii acuză că banii au început  să...

„Regele parcurilor” din București pune monopol de familie și pe Monumente

„Regele parcurilor” din București pune monopol de familie și pe Monumente
Galerie Foto Cum vrea fostul “rege al Parcurilor”, ex-director al Administrației Lacuri Parcuri Bucureşti (ALPAB), Radu Dan Septimiu Popa, să pătreze sub controlul familiei sale instituţia numită Administraţia...

Sinecuri pentru beizadelele politicienilor, filiera liberală:  Dinastia Câmpeanu și mezinul născut director

Sinecuri pentru beizadelele politicienilor, filiera liberală:  Dinastia Câmpeanu și mezinul născut director
Galerie Foto Deși președintele ASF, Mișu Negrițoiu, se laudă că a reușit să reformeze instituția și să așeze pe un făgaș corect sistemul asigurărilor, la o privire mai atentă lucrurile nu par chiar așa. Sistemul...

Vintilă Mihăilescu: „Alegătorii nu se așteaptă ca un primar să fie cinstit”

Vintilă Mihăilescu: „Alegătorii nu se așteaptă ca un primar să fie cinstit”
Galerie Foto Directorul departamentului de Sociologie al Facultăţii de Ştiinţe Politice din Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, profesorul univer­sitar doctor Vintilă Mihăilescu, vorbește despre...

Cum a murit politica în cea mai mică localitate din România

Cum a murit politica în cea mai mică localitate din România
Galerie Foto Dacă în urmă cu două scrutine electorale a fost efervescență mare în campania electorală din comu­na hunedoreană Bătrâna, acum e tristețe maximă. Atunci, nu mai puțin de jumătate din...

ANCHETĂ. Ultimele inginerii financiare ale „regelui retrocedărilor”,  Horia Simu

ANCHETĂ. Ultimele inginerii financiare ale „regelui retrocedărilor”,  Horia Simu
Galerie Foto Afaceristul Horia Simu, aflat în topul sumelor încasate, în mod infracţional, de la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietă­ţilor (ANRP), îşi pune afacerile la adăpost....

Aurel Simionescu: „Primarii ar trebui să aibă un număr limitat de mandate”

Aurel Simionescu: „Primarii ar trebui să aibă un număr limitat de mandate”
După două mandate ca președinte de Consiliu Județean, un mandat de senator și două mandate de primar, social-democratul Aurel Simionescu, edilul Brăilei, a decis să nu mai candideze pentru un nou mandat de primar...

ANAF, parte civilă într-un proces penal în care este judecat fostul patron al… şefului ANAF

ANAF, parte civilă într-un proces penal în care este judecat fostul patron al… şefului ANAF
Galerie Foto Actualul preşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, instituţie care a dat publicităţii aşa-zisa “listă a ruşinii” datornicilor la stat, se află într-un posibil conflict de...

Cristian Secoşan: Sistemul energetic are nevoie de investiţii în contextul unei strategii pe termen lung

Cristian Secoşan: Sistemul energetic are nevoie de investiţii în contextul unei strategii pe termen lung
Sistemul românesc de producere a energiei electrice traversează o perioadă grea din cauza lipsei de predictibilitate, ea fiind generată de lipsa de viziune a celor care l-au gestionat în ultimii ani....

Profil de viitor campion mondial: 14 ani, sărac, nevăzător

Profil de viitor campion mondial: 14 ani, sărac, nevăzător
Galerie Foto Alin Cojoacă, un copil de 14 ani din București, trăiește în întuneric de la naștere. Cu toate acestea reușește să facă performanță într-un sport dificil pentru orice om sănătos. Antrenorul...

Medicul primar Gabriela Muşat: „Soluţia în vertij este schimbarea bruscă a poziţiei capului”

Medicul primar Gabriela Muşat: „Soluţia în vertij este schimbarea bruscă a poziţiei capului”
Când un om simte că se învârte ca un titirez în jurul axei lui, sau când se roteşte camera cu lucruri ca într-o horă nebună, acesta se sperie, mai ales dacă a auzit de Sindromul...

Dezastru ecologic. Pădurarii au pus la pământ şi pădurea Snagov

Dezastru ecologic. Pădurarii au pus la pământ şi pădurea Snagov
Galerie Foto Peste 1500 de arbori , cei mai mulți stejari seculari, au fost furați de curând din pădurea statului de lângă București, fiind cel mai mare dezastru ecologic petrecut în ultimii ani la marginea...

EXCLUSIV. Justiţia română nu recunoaşte hotărârile judecătoreşti prin care Mohammad Munaf a fost achitat în Irak

EXCLUSIV. Justiţia română nu recunoaşte hotărârile judecătoreşti prin care Mohammad Munaf a fost achitat în Irak
Galerie Foto Judecători Curţii de Apel Bucureşti au luat act de documentele transmise de Ministerul Justiţiei, care atestă faptul că, în 2011, Mohammad Munaf a fost achitat definitiv de către Curtea Federală de...