La Sala Polivalentă a avut loc cel mai mare eveniment de gaming din istoria sportului electronic românesc. București a fost, în perioada 26-27 aprilie, gazda DreamHack. Deși organizatorii au anuntat că accesul spectatorilor va fi permis începând cu ora 10 dimineața, în fața Sălii Polivalente se adunaseră mii de oamenii înca de la ora 8. Înăuntru, locurile se ocupau rapid iar lumea venea în continuare. N-aveai loc să arunci un ac, se stătea pe jos, pe scări, fiecare pe unde apuca. La un moment dat, organizatorii au fost obligați să oprească vânzarea de bilete pentru că, pur și simplu, nu te mai putea mișca decat să aplauzi.
Citește și: DreamHack București 2014. LORZII gamingului Na'Vi, Alliance, Fnatic vor oferi un spectacol DE EXCEPŢIE la Sala Polivalentă
Românii au participat la un spectacol absolut, unic. Iar această unicitate a fost resimțită și transmisă de 300 de jurnaliști acreditati la eveniment, dar și de concurenți, care postau pe rețelele de socializare mesaje: "cel mai mare LAN la care am fost vreodată", "n-am vazut niciodată atâția oameni la un concurs". Printre cei care au fost emotionați de energia spectatorilor a fost și organizatorul evenimentului. Fost gamer, Silviu Stroie abia mai putea să îngaime două, trei cuvinte, copleșit total de ce se întâmplă în sală.
Citește si: Bucureşti - capitala mondială a JOCURILOR pe CALCULATOR. Cei mai buni gameri din lume fac show în Sala Polivalentă
Silviu Stroie, organizatorul DreamHack București dar și a altor evenimente și competiții de sport electronic, a contribuit decisiv la propulsarea României direct în topul celor mai interesante țări pentru iubitorii de jocuri pe calculator. Cei care citesc aceste cuvinte și se întreabă ce e atât de special în organizarea unui eveniment care să atragă puștimea deja disperată după jocuri, voi explica.
Exista un joc pe calculator denumit Dota 2. Sunt mai multe, însă l-am ales pentru exemplificare. Este spectaculos, are milioane de utilizatori și e o superbă încrucișare între șah și fotbal. Trebuie să gândești în avans, să ai o minte strategică și îți trebuie încă patru oameni în echipă, care să gândească la fel și în același timp cu tine. Jocul a explodat, ca amploare, în ultimii doi - trei ani, culminând cu o competiție denumită "The International". Mă refer la ediția din 2013, când premiile au însumat o cifră de-a dreptul halucinantă pentru un joc pe calculator, aproape TREI MILIOANE de dolari.
Citeste si :DreamHack Bucureşti: Trei milioane de oameni cu ochii pe noi. România impresionează elita mondială a sportului electronic (VIDEO)
La acest turneu, "The International 2013", s-au remarcat anumite echipe. Alliance, câștigătoarea turneului, a primit 1.437.190 de dolari. Natus Vincere (Na'Vi), locul doi, cu 632.364 de dolari. Orange Esports, 287.438 de dolari și așa mai departe (clasamentul poate fi consultat aici). Aceste echipe sunt cele mai puternice din lume, în acest moment și au fost prezente în Sala Polivalentă, pentru DreamHack, unde au făcut spectacol pentru un premiu total de 25.000 de dolari. Bineînțeles, apare întrebarea "de ce". Ce i-ar motiva pe acești campioni ai sportului electronic să vina în România și să joace pentru nici 10% din ce-au câștigat la TI3? Răspunsul este simplu. Comunitatea românească de împătimiți ai sportului electronic.
Președinte al Ligii gamerilor profesioniști din România și vice-președinte al Comisiei Internaționale de Arbitri din cadrul Federației Internaționale de Sport Electronic, Stroie a reușit să împlinească visul oricărui practicant de e-sport.
"Ce s-a întâmplat e dincolo de mulțumiri și dincolo de orice succes total"
"Sincer, până acum câteva săptămâni îmi era destul de frică, nu știam ce se va întâmpla. Comunitatea știm că există, dar nu știam cât de mare este și dacă iese din casă să vina la eveniment. Am investit enorm, am vrut să aducem cele mai bune echipe din lume, iar răspunsul comunității a fost pe măsură. Însă, eu cred că s-a întâmplat altceva. Mă uitam în sală, lumea nu a venit pentru un joc. Lumea a venit pentru eveniment. Sunt jucători de top, echipe de top, lumea se uită. Însă, vorbeam cu partenerii noștri din Suedia, este prea mic spațiul. Sala Polivalentă a fost neîncăpătoare, încercam în octombrie 2015 pe stadion. Trebuie să înțeleagă toată lumea din țara asta că România chiar contează, Bucureștiul chiar contează și faptul că noi ne ocupam de esport de 14 ani de zile se simte. Toată lumea te știe, te cunoaște. Trebuie să fii serios și să muncești la aceeași idee și s-o crești. Dacă acum 5-10 ani îmi era aproape imposibil să atrag orice fel de partener, în ultimele șase luni de zile am observat o schimbare dramatică. Adică, pe lângă partenerii tradiționali, au început să apară firme din toate industriile și cel mai important, din afară zonei IT&C. Asta înseamnă că sportul electronic se duce dincolo de zona asta îngrădită a calculatoarelor, internet, mobile. De ducem dincolo, spre mass-market. Pentru mine sunt două țări la ora actuală care sunt modele și la nivelul cărora sper să ajungem cu România cât de curând. Coreea de Sud și Suedia. Sunt țări în care sportul electronic e în toate ziarele, la TV, peste tot și este o chestia absolut normală, toată lumea îl practică și au milioane de spectatori în permanență. Și sunt sigur că România va ajunge acolo cât de curând. Mai avem nevoie de câțiva ani de zile. Investiția a fost enormă, ca de obicei, premiile în primul rând. Pe lângă asta, o grămadă de cheltuieli cu tot ce înseamnă logistică, am umplut toată Sala Polivalentă cu tot felul de echipamente. Evenimentul nostru a fost mai mare decât The Internațional 2013. Au venit ieri și cei de la ministerul Sportului (n.r. sâmbătă), au fost foarte încântați. Mai au de făcut o vizită, după care urmează verdictul, dacă sportul electronic va fi recunoscut în mod oficial sau nu. Ministrul va decide dacă se va întâmpla sau nu. Mai avem nevoie de un lucru în momentul de față. Ne trebuie câteva modele românești de urmat, de niște jucători care să devină modele de urmat, echipe cu care să ieșim în față, ca să se bată de la egal la egal cu cele din afară. Imaginează-ți Alliance să se bată de la egal la egal cu o echipă românească într-o sală ca asta. Se rupe sala în două. Noi facem tot ce putem, dăm totul comunității. Însă de ei depinde să se antreze și să crească. Ce s-a întâmplat acum e dincolo de mulțumiri și dincolo de orice succes total. Cuvintele mele sunt prea puține. Nu am destule să le mulțumesc celor care au venit, după ani și ani de zile mi-am văzut visul cu ochii. Să umplem Sala Polivalentă de sus pana jos cu oameni care au venit să se uite la sport electronic. Mulțumesc mult pentru susținere participanților în număr atât de mare, mulțumesc pentru răbdare și sper că i-am făcut fericiți", a spus Stroie, pentru Jurnalul Național.
Na'Vi
Cea mai spectaculoasă echipă de Dota 2 a confirmat printre primele participarea la DreamHack București 2014. Însă, ucrainienii n-au putut fi prezenți în format complet la eveniment, doar Dendi și XBOCT urcând pe scenă, ceilalți trei neputând participa din motive de sănătate. Asta nu a fost un impediment, pentru că Dendi și XBOCT au făcut echipă cu trei români: TCN.Zizou, TCN.Arise și Comewithme (membri ai campioanei României la Dota 2, echipa Cede Nullis). Echipa astfel formată, Fluffy Bears, a smuls ropote de aplauze și țipete de încurajare de la public. Dendi, fenomenal, ca de obicei, a bucurat spectatorii jucând cu Pudge, eroul care l-a consacrat drept cel mai bun jucător de Dota 2 din lume. La final, Dendi s-a declarat uluit de calitatea și profesionismul colegilor săi români, afirmandu-și surprinderea că nu există echipe românești în topurile internaționale.
"Sper ca echipele romanesti sa progreseze foarte repede, antrenati-va serios si castigati!"
"Mi-a placut mult, atmosfera a fost grozava, au venit foarte multi oameni, am gasit foarte multi fani ai sportului electronic, aici. Orasul e frumos, oamenii sunt ok, totul a fost perfect. Am jucat cu trei romani in echipa si am fost surprins de cat de priceputi sunt, foarte, foarte buni. De fapt, am ramas putin surprins ca nu am vazut echipe integrale de romani in turnee, pentru ca sunt foarte buni. Imi exprim speranta ca cei cu care am jucat sa gaseasca sau sa formeze o echipa cu care sa joace, pentru ca sunt foarte buni. Cat despre comunitatea romaneasca nu am de spuns decat lucruri bune. Nici nu stiu ce sa spun. Despre Dota 2 pot sa spun ca-l joc pentru ca-mi place. N-am jucat niciodata pentru bani, pentru ca joc dinainte ca meciurile din turnee sa fie recompensate financiar, acest aspect nu exista pana inainte de aparitia The International. Aspectul financiar l-as putea cataloga ca neasteptat. Oricum, chiar si asa, nu prea imi pasa de bani, joc de placere. Prieteni, va multumesc pentru sustinere, nu stiu de ce am atatia fani, dar va multumesc mult. Sper ca echipele romanesti sa progreseze foarte repede, antrenati-va serios si castigati!", a declarat Danil Ishutin (Dendi) pentru Jurnalul National.
Cloud9
O alta echipa care a produs un joc fantastic la Dota 2 a fost Cloud9, avand in componenta un roman, Bone7 (Armand Pittner). Cu romanul intr-o forma grozava, Cloud9 a provocat euforie in Sala Polivalenta, reusind chiar sa invinga in toate meciurile, chiar si pe campioana mondiala en-titre, Alliance, in winners bracket. Ajungand pana in marea finala, Cloud9 a pierdut, in cele din urma, in fata campioanei mondiale, multumindu-se cu un onorabil loc secund si un cec de 8.700 de dolari.
"Despre banii castigati din Dota 2, daca esti roman, sigur se merita"
"Joc Dota de vreo opt ani, iar Dota 2 de cand a aparut si joc de placere si pentru distractie, nu joc pentru bani. Suna oarecum prost, pentru ca nu e usor. Dar atunci cand joci un joc competitiv la nivel foarte inalt si castigi e un sentiment unic. Despre banii castigati din Dota 2, daca esti roman sigur se merita, dar nu poti sa te apuci de jocul asta cu gandul la banii pe care o sa-i castigi din Dota, fiindca nu e sigur. Poti sa fii cat de serios si de muncitor vrei tu, nu conteaza. Trebuie sa ai noroc sa joci cu cine trebuie in echipa. Mie, Dota 2 imi ocupa cam 60 de ore pe saptamana, poate mai mult si incerc sa am un program care sa nu ma oboseasca atunci cand avem meciuri. Am constatat comunitatea romaneasca de gaming foarte interactiva, iar la evenimentul asta, din ce am inteles, au fost mai multi oameni decat la The International", a spus Armand.
Alliance
Porecliti "monstrii suedezi" de catre media internationala de gaming, Alliance nu a dezamagit, dar nici nu a dominat categoric competitia, fiind invinsi de Cloud9 in winners bracket. Suedezii au jucat bine, si-au arata valoarea si au castigat fara emotii finala de Dota 2. Campioana mondiala a multumit la final publicului, jucatorii fiind ovationati indelung de acelasi public fantastic.
Am mai avut inca un roman pe locul doi, dar in alta finala. Daniel Stanescu ne-a bucurat si el, ocupand locul doi in finala competitiei de HearthStone. Jucand pentru prima oară în septembrie 2013, acesta a fost primul turneu la care a participat romanul. Câstigătorii turneului de StarCraft 2 de la DreamHack Bucharest 2014 au fost patru sud-coreeni. Life, Impact, Jaedong si INnoVation, acestia plecand acasa cu 10.000, 5.000, respectiv 3.000 de dolari.
Comentatorii romani la turneul de Dota 2, veriga slaba
Pentru un eveniment de o asemenea anvergura, te-ai fi asteptat la niste profesionisti care sa aduca un plus atmosferei jocului unor echipe de talie mondiala. Din pacate, avem probleme grave la acest capitol. Este inadmisibil ca la un joc care te arunca de pe scaun si te face sa urli cand echipa favorita face spectacol sau are sclipiri geniale in joc, sa comentezi ca la un meci de curling si sa traduci in cuvinte ce vede toata lumea pe ecran.
N-a fost un spectacol pentru orbi, a fost cel mai mare eveniment din istoria sportului electronic romanesc. Nu neaga nimeni implinirile profesionale sau cunostintele vaste in vreun joc ale celor insarcinati sa comenteze, insa prestatia echipelor a fost singurul element menit sa intretina atmosfera in Sala Polivalenta. Pentru exemplificare, urmariti comentatorii The international 2013.
Peste 20.000 de oameni, la DreamHack Bucuresti 2014
Evenimentul a inregistrat o cifra astronomica de participare. Peste 20.000 de oameni au venit la Sala Polivalenta sa ia parte la cea mai mare demonstratie de sport electronic inregistrata vreodata in Romania. Ne ducem rapid si sigur catre organizarea unor astfel de evenimente pe stadioane. Jocurile pe calculator nu mai reprezinta o activitate nocturna si nici nu mai pot fi considerate o pierdere de timp, avand in vedere ca se pot castiga sume fabuloase. Iar in afara de bani, se poate castiga faima, cea adusa tarii tale, ca la orice sport. Faima care poate face din Romania o alegere deosebit de atractiva in multe domenii.
Aceasta comunitate de jucatori si fani de e-sport a explodat in ultimul an. O comunitate care a convins echipe si jucatori de talie mondiala sa vina in Romania sa joace pe sume modice. Si tot nu e suficient. Avem nevoie de mai mult. Avem nevoie de modele romanesti pentru noua generatie de gameri, oameni ca Bone7 sau Nightend, sau altii ca ei. Oameni ca Silviu Stroie, care sa organizeze, pe cat de des posibil, evenimente sau competitii de esport, care sa permita identificarea potentialelor talente. Avem nevoie de oameni care sa-i promoveze, sa-i antreneze, sa-i sustina financiar, pentru ca apoi sa culeaga roadele. Avem nevoie de romani care sa investeasca in romani. Timp, bani si determinare. Avem public, asta e clar, cautam CAMPIONI!
Citește pe Antena3.ro