In perioada 20-21 octombrie s-a desfasurat la Bucuresti “DreamHack Bucharest”, evenimentul pe care sportul electronic romanesc l-a visat de la inceputurile sale. Aproape 25 de televiziuni, zeci de site-uri profil si bloguri au transmis pe tot globul, in direct, din Romania, cel mai asteptat eveniment al toamnei din perspectiva unui impatimit al jocurilor pe calculator. Aproape 200 de “gameri de top”, sau intr-un limbaj mai simplu, cei mai priceputi jucatori din lume, si-au demonstrat abilitatile in trei competitii majore. Starcraft 2, Counter-Strike 1.6 si Leage of Legends. Peste 30 de tari si-au trimis reprezentantii la Bucuresti, in dorinta de a impresiona publicul si de a-si consolida pozitiile fruntase din varful sportului electronic.
Fosta uzina Turbomecanica produce campioni
Evenimentul a avut loc in Bucuresti, la TurboHalle (fosta uzina Turbomecanica), pe o suprafata de 3.500 de metri patrati si a gazduit in jur de 4.000 de spectatori si fani ai sportului electronic, care au putut urmari competitia pe un ecran gigant, amplasat in mijlocul halei principale. Organizatorul acestui eveniment a fost nimeni altul decat Silviu Stroie, neobositul presedinte al PGL (Professional Gamers League), cel care a organizat si utimul campionatul national de sport electronic de la Constanta, precum si alte evenimente de acest gen. “Este cel mai mare eveniment organizat vreodata de PGL in cei aproape 11 ani de existenta”, spune Silviu. “Un eveniment cu premii de 32.000 de euro, cu jucatori din peste 20 de tari, avem si jucatori pana si din Brazilia sau Coreea de Sud. Au strabatut jumatate de glob ca sa vina la Bucuresti, sa participe. Audienta a fost mult, mult, peste asteptarile noastre, e absolut incredibil. Am constatat lucruri pe care trebuie sa le imbunatatim si abia acum stim cat de mare este comunitatea noastra. La anul o sa avem o sala mult mai mare si vom face evenimentul pe mai multe zile. Nu realizez inca toate chestiile pe care am reusit sa le facem. Probabil pestre vreo saptamana o sa-mi dau seama de anvergura evenimentului pe care am reusit sa-l aducem in Romania, insa pot sa va spun ca de anul acesta suntem parte integranta a DreamHack”, a declarat Silviu Stroie. Despre sponsori si parteneri, Silviu spune ca in viata lui n-a vazut un interes mai vadit manifestat, pentru niciun eveniment organizat pana acum. Toate companiile contactate au vrut sa participe, intr-un fel sau altul. Producatori de hardware, software, solutii de securitate, companii de telecomuncatii si tot ce inseamna zona IT&C s-au inghesuit sa-si puna stand, banner sau sa branduiasca vreun tricou. Participarea s-a reflectat si in privinta biletelor vandute. Daca organizatorul preconiza la inaintea evenimentului ca se vor vinde in jur de 500 de bilete, in cele doua zile de competitie s-au achizitionat peste 4.000. Ceea ce inlatura orice dubiu privind interesul publicului pentru sportul electronic in Romania si ridica importante semne de intrebare privind mediatizarea sau organizarea acestui gen de evenimente la noi in tara, precum si a lipsei de viziune in domeniu, cu exceptiile evidente.
Romanii au facut spectacol: MISTRAL, locul II la League of Legends!
Evenimentul a inceput sambata, la ora 10 dimineata, cu ceremonia de deschidere si conferinta de presa, in care s-au prezentat principalele competitii, dupa care s-a dat startul turneelor de Counter-Strike 1.6, Starcraft 2 si League of Legends, evenimentul principal fiind competitia de League of Legends, unde romanii au facut furori. Sapte echipe romanesti s-au inscris la turneu, dintre care doua erau favorite: neXtPlease! si myRevenge. Surpriza competitiei a venit din partea echipei romanesti MISTRAL, care a oferit un adevarat spectacol sutelor de fani prezenti, baietii nostri fiind aplaudati frenetic si ovationati la fiecare punct obtinut. MISTRAL a devansat favoritele mai sus mentionate, castigand un merituos loc doi precum si 1.200 de euro. Au incantat publicul din partea echipei MISTRAL: Zombilau (Parjol Alexandru), noskill (Dinu Alexandru Gabriel), AoD (Baltat Alin Ciprian), Scorpion (Alinei Alin Marius) si Gabano (Ciobotaru Gabriel). Pe locul intai s-a clasat favorita competitiei, WinFakt, urmata de MISTRAL pe locul doi, myRevenge din Romania pe trei si neXtPlease!, tot din Romania, pe patru. Seara de sambata s-a incheiat pe ritmuri de rap, publicul manifestandu-se zgomotos la concertul celor de la Parazitii.
Starcraft 2: NightenD si DeathAngel n-au reusit sa se impuna
Duminica s-a continuat in acelasi stil, main eventul fiind de aceasta data StarCraft 2, unde au concurat din Romania 16 jucatori, favoritii nostri fiind NightenD si DeathAngel, doi jucatori extraordinari, insa niciunul nu a putut accede pe tabloul principal. Nerchio si Mana (Polonia), anuntati ca favoriti la marele premiu, au confirmat asteptarile si s-au impus, insa nu fara probleme. Pentru aceasta competitie au fost puse la bataie premii cu o valoare totala de 18.000 de euro. Locul 1 a fost castigat de Artur "Nerchio" Bloch (Polonia, echipa ACER) – 7.850 euro , locul 2 de Aleksandr "Bly" Svusuyk (Ucraina, echipa ACER) – 4.500 euro, ambii obtinand automat si calificarea la DreamHack Winter 2012 (22-25 noiembrie, Jonkoping, Suedia). Locul trei a fost împărțit de Grzegorz "MaNa" Komincz (Polonia, mousesports) și Daniel "StarNaN" Ohlsson (Suedia, Western Wolves) – 2.300 euro fiecare.
Meciuri de infarct la Counter-Strike 1.6
Tot duminica a avut loc si finala de Counter-Strike 1.6. Au participat sase echipe din Romania, dintre care favorite erau TeG, IGG si -Eq- si s-au pus la bataie premii totale de 10.000 de euro. Din pacate, nici aici n-am reusit sa facem o figura frumoasa, insa baietii nostri au obtinut locul patru si o mie de euro, gratie echipei IGG, care a jucat un meci de infarct. Locul intai a fost ocupat de echipa Fnatic, fara rival in acest moment. Desi foarte buni la Counter-Strike, romanii s-au gasit intr-o pasa proasta si foarte nepregatiti. Unii dintre ei nu se mai antrenasera de saptamani, altii n-au avut la dispozitie decat 3-4 zile ca sa-si intre in mana. Scuze multe, rezultate putine. Insa n-ar trebui sa-I invinovatim pe baieti prea tare, din moment ce indeletinicirile lor nu sunt vazute cu ochi buni de majoritatea celor peste o anumita varsta. Suportul necesar acestui gen de activitate este mic, multi pastrandu-si echipele sau cheful de joc din pura ambitie. “Probleme ar fi multe. Majoritatea inca ne luptam cu parintii sa inteleaga ca poti face bani si altfel, nu doar sa dai cu tarnacopul in perete sau sa tragi la saibe toata ziua. E o munca de lamurire si un efort in plus. Noi nu o vedem ca pe o distractie si nici nu este. Este un sport ca toate altele. Altii alearga pe o pista, noi facem chiar si 600 de actiuni pe minut. Si se fac bani din asta. Cinci mii de euro pentru locul intai sunt putini? Nu. Sunt bani seriosi, pentru care unii muncesc poate tot anul. O echipa buna de Counter-Strike poate face zeci de mii de euro intr-un an daca participa la competitii, daca gaseste un sponsor destept”, povesteste un jucator. Trebuie mentionat faptul ca echipa castigatoare are asigurata participarea la concursul de Counter-Strike din cadrul DreamHack Winter, unde premiile depasesc 45.000 de dolari.
Suedezii, socati de marimea comunitatii de gaming din Romania
DreamHack este cel mai mare festival de jocuri pe calculator din lume, cu o traditie de peste 17 ani. Deține recordul mondial pentru cea mare adunare de jocuri intr-o retea și pentru mai mare trafic generat intr-o retea de calculatoare. În 2007 fondatorii DreamHack au primit o diploma de onoare din partea orasului suedez Jönköping pentru aportul important la afacerile, educația și comunitatea locala. Tomas Hermansson (Head of eSports la DreamHack), prezent la eveniment, s-a declarat pur si simplu uimit de marimea comunitatii de gaming din Romania. “E a doua oara cand vin in Romania, prima oara am fost in primavara acestui an sa vedem cateva locatii care ar fi fost cu potential pentru desfasurarea evenimentului. Scopul acestui eveniment nu include doar fanii care sunt prezenti, ci si pe cei care urmaresc competitia la televizor sau online. Din ce am putut sa vad, cred ca vom avea o audienta pe parcursul celor doua zile de aproape doua milioane de oameni. Personal cred ca vor fi de urmarit echipele romanesti si jucatorii romani, pentru ca au rezultate de exceptie, dar si elita altor tari, pentru ca vor dori sa-si pastreze titlurile de campioni. Sa stiti ca asta este si scopul nostru. Sa descoperim jucatori de valoare. Iar Romania are o comunitate de jucatori peste asteptarile noastre. Participarea romanilor la eveniment spune totul. S-au inscris jucatori romani in toate competitiile si chiar au sanse reale de castig. Sunt foarte buni. Romania a dat intotdeauna la export jucatori buni si tocmai din acest lucru a fost o idee grozava organizarea evenimentului aici. Romania se afla fara niciun dubiu in top 5 al tarilor cu cei mai valorosi jucatori si una dintre tarile cu o uriasa comunitate de jucatori", este de parere Hermansson.
Trei milioane de oameni, cu ochii pe Romania
Doua mii de spectatori au umplut pana la refuz hala fostei uzine Turbomecanica. Cu varste intre 20 si 25 de ani, peste 4.000 de tineri si-au ovationat frenetic echipele favorite. Jucatorii romani au dat tot ce-au avut mai bun, insa nu este suficient. Avem nevoie de si mai multi participanti pentru a domina clasamentele. De si mai multi jucatori. Si avem nevoie de mai multe evenimente de genul DreamHack pentru a produce jucatori de elita. Romania a produs si produce jucatori de valoare, insa prea putini pentru potentialul pe care il avem. Ne numaram campionii pe degete, in timp ce alte tari ii produc pe banda rulanta. Avem o comunitate ambitioasa, am dat la export jucatori excelenti, care acum activeaza in echipe faimoase de peste hotare, in loc sa joace in ale noastre. Au nevoie de o sustinere mai mare, de o mediatizare mai buna si de o mentalitate constructiva. Rezultatele sunt garantate chiar de impactul evenimentului din weekend, care a fost urmarit in direct de aproape TREI MILIOANE de oameni. Silviu Stroie, seful PGL, recent selectat ca membru in boardul de conducere al Federatiei Internationale de Sport Electronic (IESF) spera ca la anul sa gaseasca o locatie si mai mare, care sa poata gazdui peste 5.000 de participanti, ridicand astfel Romania mai sus in lumina reflectoarelor. Putem spune ca asistam la un inceput de sfarsit al semi-anonimitatii in care comunitatea romaneasca s-a scaldat atatia ani la nivel international si la un viitor de exceptie pentru tinerele talente ale sportului electronic romanesc. De azi, numai in sus.